I vilka länder är det vanligt att inte ha en hall?

Det roligaste dubbelglas jag någonsin stött på var en stuga i Enköping. Dubbelglaset stod på vinden så när det var vinter bar man ned det och pluttade in dem på insidan av fönstren. Och så gick man ut och puttade in runda klossar i vädringshålen i fasaden så att mössen inte skulle kunna skutta in. Det var ett gammalt arrangemang så dubbelglas verkar då inte vara en nymodighet i Sverige.
Jag har så i mitt torp + fetvadd mellan rutorna.

Så lustigt, varför kunde man inte bara låta fönstrens vara dubbla året runt då?
Anledningen till att man inte har så året runt är väl för att då går det ju inte att öppna fönstren utan att behöva lyfta i och ur innerglaset varje gång.
Jag har aldrig innerutan i sovrummet.

Jag har ju bott i Cornwall, England, säkert 6 år sammanlagt, och där kan man prata om otäta, fuktiga hus....... Och värme som slogs på 2 ggr om dagen, under en timma, resten av tiden var det svinkallt. Hur som helst - huset jag bodde i var av granit, och står på granitgrund, dvs strålningen (vad den nu heter...) är rätt stark och man menar att ständigt drag är nödvändigt för att hålla luften i huset någolunda frisk. Hade man korkat igen, isolerat och stängt alla fönster, hade man tydligen utsatts för oacceptabla strålningsmängder. Men vad vet jag. Många brittiska hus är ju stenhus.
Å andra sidan finns det många får där och gott om ull att göra varma kläder av, samt ett behagligt milt kustklimat :)

Jo. Men blött. Och regnar horisontellt!
Jo, jag vet och det var in allvarligt menat, vi bor bara något stenkast från havet och när det det ligger kring noll och blåser halv storm med fuktig havsluft är det en kyla som går genom märg och ben, torr luft och vindstilla med 25 minus är ingenting i jämförelse.

Det roligaste dubbelglas jag någonsin stött på var en stuga i Enköping. Dubbelglaset stod på vinden så när det var vinter bar man ned det och pluttade in dem på insidan av fönstren. Och så gick man ut och puttade in runda klossar i vädringshålen i fasaden så att mössen inte skulle kunna skutta in. Det var ett gammalt arrangemang så dubbelglas verkar då inte vara en nymodighet i Sverige.
Så gjorde man i Danmark när jag var barn.

Så lustigt, varför kunde man inte bara låta fönstrens vara dubbla året runt då?
Med de gamla glasen som är lite buckliga tror jag inte man ser ut så himla bra då? Med gamla glas från 1920 så är utsikten inte platt och klar, man tänker inte så mycket på det när det bara är ett glas, men med två tror jag det inte blir så bra. (Däremot ser man hur fult det blir om man ersätter ett glas i huset :eek: blir jättefult!)

På tal om hall så vill jag göra reklam för Bill Brysons bok "At home". Där beskriver han engelsk historia med utgångspunkt från engelsmännens hus. Boken är på 700 sidor - som alla hans böcker är det på lättläst engelska. Bara texten om hallen är på 30 sidor.

Med de gamla glasen som är lite buckliga tror jag inte man ser ut så himla bra då? Med gamla glas från 1920 så är utsikten inte platt och klar, man tänker inte så mycket på det när det bara är ett glas, men med två tror jag det inte blir så bra. (Däremot ser man hur fult det blir om man ersätter ett glas i huset :eek: blir jättefult!)
Man går väl runt och känner sig berusad varje gång man tittar ut genom fönstret :D

På tal om hall så vill jag göra reklam för Bill Brysons bok "At home". Där beskriver han engelsk historia med utgångspunkt från engelsmännens hus. Boken är på 700 sidor - som alla hans böcker är det på lättläst engelska. Bara texten om hallen är på 30 sidor.

Det låter som en fantastisk bok, den ska jag lägga till på min lista :up:

Hu! De borde köpa av oss! Inte för att det är speciellt miljövänligt att renovera och bygga om, men det kan det väl inte heller vara att ha typ öppen dörr.

Har även hört att det lustiga fenomenen i USA om att man kan rusa in i dörren med axeln först och den går sönder och att man kan lirka upp låset med en hårnål inte är löjliga TV fenomen utan hur husen faktiskt är byggda. (Har aldrig bott i ett hus som någon skulle kunnat öppna med en hårnål, ett kontokort eller en axel, utan snarare kofot och yxa.)

Fast man undrar. Är det inte lägenheter och 1900-tal 2000 talshus som är byggda så uselt i England. De gamla bondgårdarna borde rimligen ha täta dörrar.

Jag har aldrig varit i ett hus som varit byggt sa daligt. ... Daremot har alla runda dorr handtag ett hal, men jag har aldrig sett ett sadant handtag pa en ytterdorr. Det skulle kanske ga i "trailers" att oppna dorren med axeln, men definitivt inte i nagot hus jag sett.
Har gar alla ytterdorrar innat for att gangjarnen inte ska vara atkomliga utifran da det ju var latt att haka av dorren innan gangjarn som det inge gick med kom.

Detta med olika kläder ute och inne har jag diskuterat med en del elever från mellanöstern. Fenomentet ytterkläder fanns inte i deras värld innan de kom till Sverige.

Alltså kliver de in med sina jackor och sitter med dem på inne i klassrummet. Det blev ett pedagogiskt problem för mig. Jag har löst det med att förklara att det är "sommar" inne och att man har sommarkläder när man är inomhus.
Att det dessutom här kan ses som oartigt att sitta med ytterkläderna på var ett främmande tänk. Eftersom de inte haft ytterkläder.
Samt att det på de flesta ställen finns en sorts "garderob" att hänga av sig i. På restauranger, konserthus, kontor etc.

ja, vi är ett annorlunda folk ;)

Men precis! I Mellanostern finns ingen stans att hanga en jacka eller att stalla en vaska nar man kommer in och alla "lokal innevanare" har pa sig aven tjocka jackor nar de sitter i fin soffan och dricker te eller kaffe.:confused:

Har fått förklarat för mig varför de sätter vattenrören på utsidan. "Hur ska man annars komma åt dom när de fryser??" :D

Vilket ar helt ratt ... om det fryser en gang vartannat ar ar det billigare och enklare att ha roren latt atkomliga. Far man stopp i avloppet eller nagot hander med vatten roren sa blir det en billig reparation.

Jag alskar Bryson! :D

Att ga in med skorna ses pa manga stallen mycket mer hygieniskt an att ta av sig skor och ga in med "svettiga strumpor" och om man bor i klimat dar det inte blir lerigt fungerar det mycket bra.
I Florida vandrar man in och ut med skor, bade nar det har regnat sa det ar blott och nar det ar tort. Dar ar det inte lerigt. Alls. Man kan mojligen slapa in sand, men det ar ju latt att damsuga upp och staller inte till nagon skada. Aven om man gar i vatten pa gatan blir man inte smutsig under skorna, det ar inte mycket man kan slapa in dar.
I Oregon ar leran djup och alla tar av sig skor vid dorren, vare sig det finns hall eller inte, da det ar lerigt och riktigt lortigt overallt. Aven pa asfalt lyckas det blir smutsigt, precis pa samma satt som i Sverige.

Så är det säkert! Väggarna i "vårt" hus var väldigt fuktiga; när jag skulle flytta hem till Sverige igen och tömde bokhyllan, var samtliga böcker som stod mot väggen helt mögliga och fuktskadade. Det var också svårt att få bort den där typiska lukten ur kläderna, en typ av mögellukt som fastnade i precis allt.
I övrigt är England väldigt fint och Cornwall är SAGOLIKT!
Nu kommer jag att tänka på filmen "The Holiday" Den har den där härliga engelsk landsbygdskänsla..:D

Att ga in med skorna ses pa manga stallen mycket mer hygieniskt an att ta av sig skor och ga in med "svettiga strumpor" och om man bor i klimat dar det inte blir lerigt fungerar det mycket bra.
I Florida vandrar man in och ut med skor, bade nar det har regnat sa det ar blott och nar det ar tort. Dar ar det inte lerigt. Alls. Man kan mojligen slapa in sand, men det ar ju latt att damsuga upp och staller inte till nagon skada. Aven om man gar i vatten pa gatan blir man inte smutsig under skorna, det ar inte mycket man kan slapa in dar.
I Oregon ar leran djup och alla tar av sig skor vid dorren, vare sig det finns hall eller inte, da det ar lerigt och riktigt lortigt overallt. Aven pa asfalt lyckas det blir smutsigt, precis pa samma satt som i Sverige.

Fast det där med skorna är lite lustigt tycker jag. Framför allt kan det inte vara så bra för fötterna!
Vi delade lägenhet tillsammans med en snubbe från NZ ett år, och när jag för hundrasjuttiotredje gången gormade på honom att ta av sig skorna tyckte han bara "Men då stinker jag ju ned hela huset! O_O"
Ehum, om du tog av dig skorna lite oftare vore det nog ett ickeproblem, tyckte jag till svar. ;)
Det kan ju absolut inte vara riktigt redigt att gå omkring med skor i rumstemperatur hela dagen. Oavsett väderlek ute.

Fast det där med skorna är lite lustigt tycker jag. Framför allt kan det inte vara så bra för fötterna!
Vi delade lägenhet tillsammans med en snubbe från NZ ett år, och när jag för hundrasjuttiotredje gången gormade på honom att ta av sig skorna tyckte han bara "Men då stinker jag ju ned hela huset! O_O"
Ehum, om du tog av dig skorna lite oftare vore det nog ett ickeproblem, tyckte jag till svar. ;)
Det kan ju absolut inte vara riktigt redigt att gå omkring med skor i rumstemperatur hela dagen. Oavsett väderlek ute.

Fast nar det ar varmare ute an inne sa ar ju skorna anpassade till temperaturen och man kan ha uteskorna inne utan problem.

Jag anvander mycket sandaler eller typ "inne skor" nar det ar varmt ... och har da samma skor ute som inne.

Jag tror nog att svaret att han skulle "stinka upp huset" var mer kulturellt an nagot annat. Han hade formodligen fatt lara sig fran barnsben att det ar oartigt att ta av sig skorna innomhus och sa gor man bara inte, for da "stinker man upp huset". Det kan vara svart det dar med olika kulturer och tankesatt.

Åhhh!

Fast nar det ar varmare ute an inne sa ar ju skorna anpassade till temperaturen och man kan ha uteskorna inne utan problem.

Jag anvander mycket sandaler eller typ "inne skor" nar det ar varmt ... och har da samma skor ute som inne.

Jag tror nog att svaret att han skulle "stinka upp huset" var mer kulturellt an nagot annat. Han hade formodligen fatt lara sig fran barnsben att det ar oartigt att ta av sig skorna innomhus och sa gor man bara inte, for da "stinker man upp huset". Det kan vara svart det dar med olika kulturer och tankesatt.

Mycket svårt ibland.
Förmodligen projicerar jag utifrån mig själv som är en riktig barfotajöns - vid första bästa tillfälle åker både skor och strumpor av!
Och här i landet är det ju verkligen inte så att man går i sandaler dagligdags heller, stackars tårna skulle inte få tid att andas om jag hade skorna på i huset. Oftast åker inneskorna av medan jag är i hotellrummen och städar också. ^^

Detta med olika kläder ute och inne har jag diskuterat med en del elever från mellanöstern. Fenomentet ytterkläder fanns inte i deras värld innan de kom till Sverige.

Alltså kliver de in med sina jackor och sitter med dem på inne i klassrummet. Det blev ett pedagogiskt problem för mig. Jag har löst det med att förklara att det är "sommar" inne och att man har sommarkläder när man är inomhus.
Att det dessutom här kan ses som oartigt att sitta med ytterkläderna på var ett främmande tänk. Eftersom de inte haft ytterkläder.
Samt att det på de flesta ställen finns en sorts "garderob" att hänga av sig i. På restauranger, konserthus, kontor etc.

ja, vi är ett annorlunda folk ;)

Alltid lika intressant att ta del av hur olika människor tänker och vilka kulturskillnader. det finns. Tycker du hade en bra förklaring till dem med sommar inne och sommarkläder.

Liknande trådar

Samhälle Snart är vintern på intågande (😎) och som erfaren yrkeschaufför blir det tydligare och tydligare att Sveriges (åtminstone på många...
2
Svar
32
· Visningar
1 494
Senast: hastflicka
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
597
Senast: Myzan87
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
903
Senast: snöflingor
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 691

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka