I vilka länder är det vanligt att inte ha en hall?

Möjligt att Du har rätt, men jag tror nog iså fall att ingen någonsin använde huvudingången. Tror aldrig jag någonsin såg någon (familjen, bekanta eller andra) komma in genom den, om den ens fanns...
Min farmor och Farfar hade en huvudentré med någon slags "glasluss" in till en korridor. Men den användes i princip aldrig. Man gick in i groventren.

Haha, det förståss. Det blir dessutom mer teatraliskt att slänga upp dörren, hänga upp oljerocken och kepsen, slå sig ned vid köksbordet och på obegriplig engelska beklaga över att man kört fast med Land Rovern på Andersons Field, är kall och frusen och behöver en kopp té... :-)
Min tämligen begränsade erfarenhet av engelska bönder är att det var just så även IRL.
Det bästa jag visste var att klappa leriga fårhundar under köksbordet!

Många miljonprogramshus.
Haha, det förståss. Det blir dessutom mer teatraliskt att slänga upp dörren, hänga upp oljerocken och kepsen, slå sig ned vid köksbordet och på obegriplig engelska beklaga över att man kört fast med Land Rovern på Andersons Field, är kall och frusen och behöver en kopp té... :-)

Självklart!
Tänk vilket antiklimax det vore att öppna dörren som går fel väg (inåt) klampa in i en minimalistisk hall, kränga av stövlarna, oljerocken, kepsen, öppna nästa dörr, kliva in, stänga dörr nummer två, hitta in till köket och först DÅ slå sig ned vid köksbordet etc etc...
Och tänk så länge frun i huset skulle behöva stå med andan i halsen och vänta.
Med en kopp te!

Sedan är det nog kutym helt allvarligt, att som gårdsfolk använda köksingången i uk. Jag arbetade fem år på samma gård och vet fortfarande inte hur 'hallen' i godsägarens hus ser ut. :D

När vi flyttade till den här lägenheten och sambon krävde badkar i vårt pyttebadrum lobbade jag rätt hårt för att vi på engelskt manér skulle sätta tvättmaskinen i köket istället för diskmaskinen som står där.
Tyvärr hann jag vänja mig vid att ha diskmaskin innan planen kunde genomföras.

Det är bara att leva med att passa tvättestugetider tydligen...

Då tänker jag åberopa den allmänna sanningen: de hade inte tid med hall under sändningstid!
Det hade kunnat vara en förklaring om det inte är dokumentärprogram jag kollat på ;)

Jag bor i ett torp där hallen är avgränsad med dörrar. Jag har en trapp till övervåningen, sen dörr in till köket och en in till vardagsrummet, fast jag har plockat ur dörrarna.
Kompisens superlilla torp är samma, trapp i hallen + dörr in till köket.

I Ungern finns det också en hel del hus och lägenheter där man kommer direkt in i köket/vardagsrummet. Oftast så finns det ett skåp eller en bräda med krokar att hänga av sig på.
Men de flesta hus jag sett har hall.

Lite kul i sammanhanget, en amerikansk kompis som har en hall hänger sina förkläden och väskor där. Sin jacka hänger hon på stolsryggen vid matbordet.

Det blir allt vanligare att man använder alla kvadrat, iaf i Sthlm där kvadratmeterpriset är dyrt. En stor hall är en rätt "död" yta så jag har sett många mindre lägenheter där man byggd om hallen eller en inre hall till kök. På så sätt har man fått loss köket och gjort om det till sovrum/sovalkov.
Jag tycker att det är ganska smart! Sen gillar jag att komma in direkt i en lägenhet. Hellre i ett inbjudande sällskapsrum (kök eller allrum) än i en hall. Mardrömmen är att komma in i en lång omöblerbar korridor typ :nailbiting: både omysigt och massa bortkastade dyra kvadratmeter!
Precis så bor vi, man kommer in i en lång omöblerbar korridor. Att det inte är optimal planlösning kan man leva med. Jag skulle säga att rätt många lägenheter inte har optimal planlösning.

Vi har en liten hall, 2-3 kvm (en pytteliten korridor) som leder till gäst wc. Skulle inte vilja vara utan den! Hade blivit så fult med alla skor, jackor, termobyxor, mössor, vantar och annat om man bara kom rakt in i vardagsrummet.

När vi flyttade till den här lägenheten och sambon krävde badkar i vårt pyttebadrum lobbade jag rätt hårt för att vi på engelskt manér skulle sätta tvättmaskinen i köket istället för diskmaskinen som står där.
Så är det i Spanien också, tvätt (och ev tumlare) bredvid diskmaskinen i köket :).

I Holland har man oftast en hall, för att kunna stänga till så det inte drar. Dörrarna går åt fel håll, innåt och på utsidan har man bara en knopp så man låser ute sig hela tiden för går man ut utan nyckel och dörren slår igen så är man körd. :arghh:
Inne håller man alla dörrar stängda så att inte värmen försvinner ur rummen och bara ljuset tänt i det rum man befinner sig.
Och man går rätt in med skor!! Tycker det är skitäckligt! Här ligger hundskit var 5:e meter och man trampar hela tiden i en,:turd: sedan klampar man in hos folk med sina äckliga skor. :crazy:

Men hur många hallar i sverige har ett eget litet rum inkl dörr?
Möjligen i ngn slags groventre, men annars är det väl standard att hallen är öppen in mot övriga boendeytan?
Så sent som för tio år sedan klev jag in i ett hus med traditionellt jordgolv i farstun.
Mitt i sommaren var det, och väldigt noga med att hålla dörrarna stängda. Man gick in, stängde ytterdörren, öppnade till köket och stängde.
I de allra flesta hus på landet har man farstu. Sitter och funderar på om jag kan komma på ett enda utan? Sedan kan det finnas en "finingång". Men oftast ser man att det varit dörrar till de andra rummen med. Dvs. en luftsluss där med.
Jag skulle gissa att det fortfarande tippar över att det är fler som har farstu, än inte.
Vi hade det, men har byggt bort det och jag kan förbanna det när ungdomarna står och hänger i dörren under utdragna farväl, och det blir iskallt inne på ett par minuter. Hade vi haft kvar farstun, hade de fått prata hur länge de hade velat. ;)
Från Wikin:
Farstu, förstu eller förstuga, är ett utrymme innanför bostadens ytterdörr. I äldre stugor bestod en farstu av ett enkelt ouppvärmt förrum. Där tog man av och på sig stövlar och skor samt ibland även ytterkläder. Förstugan fungerade på detta sätt som en luftsluss in till bostadsdelen där fuktiga klädesplagg och skodon kunde förvaras. Detta var speciellt viktigt vintertid när man ofta gick in och ut i huset för att hålla bostadsdelen fri från fukt och snömodd.

HELST skulle jag vilja ha en lättillgänglig KÄLLARE dit man kan gå in med lerig hund, skitiga skor och blöta kläder. I äldre hus finns oftast källare. Jag tror aldrig jag sett ett nybyggt hus som har denna underbara lyx! Jag undrar ofta varför. En modern, lättillgänglig källarvåning vore rena drömmen - där kunde man gömma tvättmaskin, torktumlare, you name it. Med lättstädat, kaklat golv, kanske. Mums!

Jag tycker mer att det låter som en konstig fråga. Varför skulle engelsmän inte ha täta dörrar? Då skulle ju de få in en hel del regn... Och det är ju inte så att det aldrig snöar i England heller.
Haha hade en väninna boende i Skottland ett år. Den ytterdörren hängde ungefär som en badrumsdörr, dvs ett par cm upp och hade en glipa. Det är för att man ska kunna sälja dörrtaxar i tweed tror jag :D

(Tydligen körde de med vattenledningar utanpå husen också till inte för helt länge sedan. En kollega till henne brukade om vintrarna vakna till ljudet av alla pappor (jupp, pappor) som stod med skärbrännare och eldade på ledningarna på utsidan för att få vattnet att fungera.)

novelty-draft-excluders-for-doors-regarding-draft-excluders-draft-excluder-for-internal-doors-window.jpg

Jag tycker absolut det är mer eller mindre standard i uk att ytterdörrar och fönster är otäta. De flesta lägenheter (med ytterdörr) och hus jag varit in i har dubbeldörrar vid huvudentren, och många har dessutom långkuddar för att skydda från drag vid fönstren.
Rent krasst är de jättedåliga på att bygga/renovera hus och spara energi här. :angel:
Ytterligare någon annan bekant pratade med en engelsman som stolt sa att han hade satt in de nya moderna dubbelglasfönstren! (på 2010 talet...) varpå bekantingen till allmän chock kunde stoltsera med sina trippelglas.

HELST skulle jag vilja ha en lättillgänglig KÄLLARE dit man kan gå in med lerig hund, skitiga skor och blöta kläder. I äldre hus finns oftast källare. Jag tror aldrig jag sett ett nybyggt hus som har denna underbara lyx! Jag undrar ofta varför. En modern, lättillgänglig källarvåning vore rena drömmen - där kunde man gömma tvättmaskin, torktumlare, you name it. Med lättstädat, kaklat golv, kanske. Mums!
Så har min morfar. Källartrapp på utsidan så man lätt går in där. Där har de vedpanna, badrum med dusch, tvättmaskin, pysselrum, frysboxar och stort kallskafferi. Skitsmidigt. Plus rum som förråd med massa grejer i.

I Japan har i stort sett alla bostäder en liten hall med ett skoskåp. Det är inte självklart med plats för jackor och sånt, men ett litet skår, eller liten hylla finns alltid. Ofta är den lilla hallbiten försänkt också. Skitgulligt!

Min farmor och Farfar hade en huvudentré med någon slags "glasluss" in till en korridor. Men den användes i princip aldrig. Man gick in i groventren.
Jag har nog erfarenheten att de flesta svenskar som bor i enfamiljshus leder in sina gäster genom någon sorts bakdörr/groventré, snarare än genom det som utifrån ser ut att vara husets huvudingång. Jag har aldrig fattat varför.

Liknande trådar

Samhälle Snart är vintern på intågande (😎) och som erfaren yrkeschaufför blir det tydligare och tydligare att Sveriges (åtminstone på många...
2
Svar
32
· Visningar
1 494
Senast: hastflicka
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
597
Senast: Myzan87
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
903
Senast: snöflingor
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 694

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka