I väntan på Regeringen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu är ju inte V jämförbara med SD. Inte heller deras position är jämförbar. SD har inte haft ett samarbete och sedan dissats. V har haft ett nära samarbete med S/MP-regeringen men nu petats till förmån för liberala partier. Det är ju jättestor skillnad.

I slutändan kommer det ju inte heller vara det faktum att V utesluts som avgör. Så småsint tror jag inte att Jonas S är. Han är ju typ den vettigaste politikerna någonsin och är alltid sansad och balanserad. Men de kan rösta nej för att de ogillar det politiska innehållet.
SD är ju betydligt yngre än V. Och V i form av dåvarande kommunistiska partiet "dissades också.
Man internerade tom. registrerade kommunister.....
Om Sd överlever som politiskt parti så kommer man att få sina ojämna kanter avslipade och man kommer att få det inflytande deras mandat medger, i samarbete med andra partier. Så har skett utomlands, och jag hör till dem som anser att svenskar i stort är som folk i stort...internationellt sett.
 
Ja, om de röstar nej så måste de ju vara ganska säkra på att C och L röstar nej även till M/KD och att det därmed blir nyval. Men iaf L har ju varit försiktigt öppna för att kanske släppa igenom Ulf K om detta alternativ faller så det är väldigt risky.
Men räcker de få mandaten från L , för att ge M/KD(SD) de mandat de behöver?
 
Ah tack för förklaring :)

Jag är iofs inte förvånad. Ibland undrar man ju om det inte är noga uttänkt. Reta upp V så mkt att de röstar nej för att få en tillräckligt bra ursäkt till att släppa igenom M/KD sen..

Ja C och L har ju guldläge här. Om V trycker rött nu så kan de alltid skylla på V när de släpper fram M, KD och SD.
 
SD är ju betydligt yngre än V. Och V i form av dåvarande kommunistiska partiet "dissades också.
Man internerade tom. registrerade kommunister.....
Om Sd överlever som politiskt parti så kommer man att få sina ojämna kanter avslipade och man kommer att få det inflytande deras mandat medger, i samarbete med andra partier. Så har skett utomlands, och jag hör till dem som anser att svenskar i stort är som folk i stort...internationellt sett.
Vi kan väl skippa den här frågan. Den har ju debatterats hur många gånger som helst och vi kommer aldrig framåt.

Men nog måste du väl se att V har haft ett fungerande samarbete nu de senaste mandatperioderna med S och MP och att det är en skillnad från SD som inte har något aktivt samarbete med någon.
 
Men räcker de få mandaten från L , för att ge M/KD(SD) de mandat de behöver?
Nej, då har de 49,9 % så det är återigen C som styr. C har nog inte uttalat sig i frågan, vad jag vet. Men de släppte ju igenom M/KD-budgeten så det skulle inte förvåna mig om de till slut släpper igenom M/KD-regering med motivering att de försökt med alla andra alternativ.
 
Vi kan väl skippa den här frågan. Den har ju debatterats hur många gånger som helst och vi kommer aldrig framåt.

Men nog måste du väl se att V har haft ett fungerande samarbete nu de senaste mandatperioderna med S och MP och att det är en skillnad från SD som inte har något aktivt samarbete med någon.
Ja det har de, eftersom man anpassat sig till de rådande spelreglerna och numera är "rumsrena". Ge SD tid så lär de hamna där de med.
 
Nej, då har de 49,9 % så det är återigen C som styr. C har nog inte uttalat sig i frågan, vad jag vet. Men de släppte ju igenom M/KD-budgeten så det skulle inte förvåna mig om de till slut släpper igenom M/KD-regering med motivering att de försökt med alla andra alternativ.
Åtminstone lär man försvara den budget man röstade igenom, vilket gör att den regering som sitter blir bundna av den. De har ju å tom möjlighet att stoppa ändringar som skulle kunna göras i vårbudgeten. Och blir inget nyval så lär det fortsätta med en borgerlig budget mandatperioden ut
 

Jag tror definitivt att C och L de hellre släpper igenom en M, KD och (SD)- regering än går till nyval. Inte minst för L skulle det ju kunna vara dödsstöten. De kan ju dessutom uttala sig som att "vi gillar inte detta, bla bla bla men nu när V drivit oss till detta läge så blir vi tvingade att släppa fram detta för att undvika ett svindyrt nyval som troligen ändå inte skulle leda nånstans.
Är ganska övertygad om att OM V inte släpper fram nu så blir det M, KD (SD) med Uffe som statsminister. C och L fattar ju också detta så kommer naturligtvis spela på detta, att "det ligger i V's händer".
 
Ja däri ligger inte en så liten del av problematiken, att bita idet sura äpplet för att få ett i V:s ögon mindre dåligt alternativ eller att behålla självkänslan och riskera ett för V, betydligt sämre alternativ. Då har liberalerna (L) det lättare, man byter helt frankt sida utan att skämmas det minsta om det liggande förslaget faller ;)

Jag tror inte att L kommer att rösta för någon av de statsministerkandidaterna, så något sidbyte är inte fallet.
 
Det verkar FUNGERA som ett guldläge och många verkar acceptera den argumentationen. Men det är ju usel argumentation.

Jag ogillar också starkt beskrivningen att kalla det guldläge om man tvingas att släppa in en regering som man argumenterat som sämsta tänkbara lösning. Skulle det varit ett guldläge hade det väl skett för länge sedan.

Jag tror inte vi som samhälle vinner mest på att ett visst parti utses som syndabock.
 
Varför envisas så många som är så kunniga här att jämställa valet att tolerera, dvs lägga ned sin röst, med att aktivt stödja, byta sida, svika någon annan, vilja ha som ett bifall skulle vara? Att tolerera ett valresultat och tolerera att Sverige får en regering, betyder inte på minsta lilla vis att man önskar vare sig regeringen eller den politik som kommer att föras.

En helt onödig polariserande retorik helt på tvärs mot budskapet om att vi vill att politiker ska ta ansvar för valresultatet.
 
Jimmie Åkesson verkar inte ens ha förberett sin presskonferens. Han står och "öööhh" och "hmmm" och ser allmänt trött ut.
 
Jag ogillar också starkt beskrivningen att kalla det guldläge om man tvingas att släppa in en regering som man argumenterat som sämsta tänkbara lösning. Skulle det varit ett guldläge hade det väl skett för länge sedan.

Jag tror inte vi som samhälle vinner mest på att ett visst parti utses som syndabock.
Vad är det som TVINGAR C och L att släppa fram M+KD+SD?
 
Jag tror definitivt att C och L de hellre släpper igenom en M, KD och (SD)- regering än går till nyval. Inte minst för L skulle det ju kunna vara dödsstöten. De kan ju dessutom uttala sig som att "vi gillar inte detta, bla bla bla men nu när V drivit oss till detta läge så blir vi tvingade att släppa fram detta för att undvika ett svindyrt nyval som troligen ändå inte skulle leda nånstans.
Är ganska övertygad om att OM V inte släpper fram nu så blir det M, KD (SD) med Uffe som statsminister. C och L fattar ju också detta så kommer naturligtvis spela på detta, att "det ligger i V's händer".
Tror du underskattar den djupa avsky mot SD som finns inom C.

Som sagt. Jag tror att V protesterar för att inte tappa ansiktet, och sedan trycker gult.
I alla fall är det vad jag innerligt hoppas. Alla andra alternativ är rätt gräsliga.
 
Tror du underskattar den djupa avsky mot SD som finns inom C.

Som sagt. Jag tror att V protesterar för att inte tappa ansiktet, och sedan trycker gult.
I alla fall är det vad jag innerligt hoppas. Alla andra alternativ är rätt gräsliga.

Jag tror att de kommer bli tvungna att svälja den stoltheten om V nu inte släpper fram.. MEN jag tror och hoppas att V kommer släppa fram Lövet
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 942
Senast: skiesabove
·
Relationer OBS! vet att svaret på frågan i rubriken är nej, men hela min situation känns så absurd. Pepp önskas. OBS 2! Skriver anonymt då jag ej...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 784
Senast: Angel
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
25 920
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 204
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp