I denna värld av motsägande

PopcornPlayer

Trådstartare
information man får om allt gällande småbarn (fortfarande grymtar jag lite för mig själv så fort den här saltfrågan kommer på tal)

Inga röda bär säger alla (främst då jordgubbar tydligen).

Men ändå säljs det smoothies och diverse efterrätter med jordgubb i.

Why?

Sv: I denna värld av motsägande

Var har du hört att man inte skall ge röda bär till småbarn?

Vad jag läst/hört från bvc så är det helt ok med all sorts frukt och bär - även röda bär. Förr skulle man inte ge jordgubbar till småbarn, men det är ändrat.

Rödorange frukter och grönsaker
En del barn kan reagera mot rödorange frukter och grönsaker som jordgubbar, tomater, nypon och paprika. Det yttrar sig ofta som röda prickar runt munnen eller irriterad hud. Sådana reaktioner beror oftast inte på allergi. Om du avvaktar en tid och sedan provar i små mängder igen, när barnet är lite äldre, går det troligtvis bra.

Frukt- och bärefterrätt
Det är bra att ge barnet lite fruktpuré eller bärmos efter maten. I frukt- och bärefterrätten finns vitaminer, bland annat vitamin C, som gör hela måltiden komplett. Använd färska eller djupfrysta frukter eller bär. Servera till exempel hallon, blåbär, vinbär, banan, melon, äpple eller päron i form av fruktpuré, bärmos och kräm eller hela fruktbitar när barnet kan tugga.

Källa: slv.se

Senast ändrad:

BVC. Iofs har vi fått så mycket motsägande info från detta BVC så jag borde väl inte bli förvånad.

På fredag har vi i alla fall första tiden på ett nytt BVC.

Dedär med jordgubbar e ju lite kul oxå, man bör inte äta de om man ammar för barnen kan reagera på de (allergiskt) men ändå är de jättebra om man häller i sig några liter fruktsoppa under förlossningen, de e ju typ bara röda bär å b.la jordgubbar.

När jag frågade på BVC om jordgubbar (både till mig när jag ammade och till dottern att äta) så fick jag till svar att både jag och dottern kan äta jordgubbar, men jag skall hålla koll de första gångerna för hon kan reagera. Det är bara bra att introducera sådant som kan ge reaktioner under tiden man ammar för amningen ger ett visst skydd. Det gäller också gluten.

Jag hittar ingenstans att jag skall undvika jordgubbar när jag ammar - var hittar du det?

BVC. Iofs har vi fått så mycket motsägande info från detta BVC så jag borde väl inte bli förvånad.

På fredag har vi i alla fall första tiden på ett nytt BVC.

Jag tror nog att det BVC du gått på bör uppdatera sin information - allt jag hört är att man skall vara försiktig med jordgubbar, inte att man skall undvika dem. Hör du med den nya sköterskan vad hon säger.

I och för sig var mitt BVC inte heller så uppdaterat, kostråden för ammande ändrades förra året, men det hade BVC-sköterskan inte uppmärksammat trots att det stod i papprena de delade ut, min kompis fick påpeka det för dem.

jag har oxå fått info om jordgubbar men inte att undvika dem utan bara hålla lite mer uppsikt då det är ett bär som ofta ger rektioner hos bebisen.

Rådande rekommendationer, från SLV, angående matallergier är att så länge inga sådana finns i familjen behöver man inte vidta några särskilda försiktighetsåtgärder. Inte med röda bär, inte med nötter, inte med någonting anna "högallergent". Dock ses det generellt som en fördel om man kan introducera dessa livsmedel medan barnet fortfarande ammas eftersom bröstmjölken antas ha en skyddande effekt.

Jag har gett E jordgubbar, nötter, tomater osv. sedan han började äta ordentligt (dvs. hade kommit förbi smakisperioden). Gradvis introduktion och än så länge har ha inte reagerat.

Jordgubbar, chocklad, cola osv osv är ju saker barnet kan reagera på. Lika som man ska vara försiktig med lök och starka kryddor i maten när man ammar.

Jag åt allt, inte stark mat för de är jag inte så förtjust i. Drack cola, vräkte i mig choklad, märkte inget på Rasmus och han åt också jordgubbar och hallon tidigt utan att jag märkt någon reaktion.

Medans en kompis tog 1 jordgubbe när hon amma och sen såg hennes dotter ut som en finnig fjortis ;)

Jordgubbar, chocklad, cola osv osv är ju saker barnet kan reagera på. Lika som man ska vara försiktig med lök och starka kryddor i maten när man ammar.

Jag åt allt, inte stark mat för de är jag inte så förtjust i. Drack cola, vräkte i mig choklad, märkte inget på Rasmus och han åt också jordgubbar och hallon tidigt utan att jag märkt någon reaktion.

Medans en kompis tog 1 jordgubbe när hon amma och sen såg hennes dotter ut som en finnig fjortis ;)

Jag har gjort som du ungefär, har inte märkt att dottern reagerat nämnvärt på något, varken jordgubbar, hallon eller något jag stoppat i mig. Men som sagt är det ju olika, det visar ju din kompis, det var ju bra att hon bara åt en jordgubbe och inte en hel liter - då hade det kanske blivit värre än prickar. Som sagt man skall vara försiktig men behöver inte undvika röda bär.

Undrar hur mina barn, jag själv och tidigare i min släkt överlevt...allt "farligt" som vi måste ha stoppat i oss:angel:

Bra fråga ;)

Det är som den här saltgrejen. BVC sa att man absolut inte får salta pasta/potatisvattnet om barnen ska få smaka av ens mat. Däremot kunde man lägga en klick smör på potatisen så den blev godare.

Nog för att man ska undvika salt när dom är så små och njurarna(?) inte kan ta hand om det, men såå farligt kan det väl inte vara.
Förr i världen så hade kvinnor rätt ofta problem med att de inte kunde amma, om de bodde långt norrut och där temperaturen var låg. Barnen överlevde då på inte bara mjölk från renar o dyl utan de brukade också få suga på renfett (som var saltat för att hålla under vintern).

Bra fråga ;)

Det är som den här saltgrejen. BVC sa att man absolut inte får salta pasta/potatisvattnet om barnen ska få smaka av ens mat. Däremot kunde man lägga en klick smör på potatisen så den blev godare.

Smör finns osaltat också, så där tyckte jag inte hon sa emot sig själv.

Här i Österrike är man inte alls lika rädda för saltet, barnläkaren rekomenderade tom att man skulle lägga till salt i maten från 4 mån ålder för att bebisen skulle få i sig jod. Barnmatsburkarna från 8 månader innehåller salt. Men saltat smör finns inte.

Jag blir lite förvirrad, jag följer mest dom svenska rekomendationerna. Fast jag försöker undvika salt så långt det går, men utan att bli hysterisk. Jag använder inte mkt salt till mig själv heller, saltar aldrig pastavattnet tex.

Senast ändrad:

Svenskar ska tydligen använda väldigt mkt salt i sin mat. Bara å jämföra med turbofling ;)

Österrike: Salta gärna maten lite (de har osaltat smör)
Sverige: Salta inte maten (men saltat smör är faktiskt okey!)

Ja, fast hon sa ju ingenting om att man skulle använda osaltad smör. Majoriteten använder ju faktiskt inte det här.
Jag tror inte hon tänkte på det själv, för i så fall hade hon sagt osaltad smör så klart och tydligt hon la fram allt annat.

Salt är gott ;)

Vi använder visserligen mycket mindre salt nu än för ett år sedan, just för att dottra ska kunna äta våran mat också.
Fast det är så mycket gott som har så mycket salt i sig, soja, grillkrydda o för att inte tala om Grillchips :d

Korv är väl dessutom en riktig saltbomb?

Serverar man korv behöver man ju t.ex. inte ösa i 1 dl salt i makaronvattnet ;)

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 517
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 602
Senast: ako
·
Äldre Tråden om hundträningen (eller vad det nu var) spårade ur men jag tycker det kan ha sin poäng att seriöst fortsätta diskussionen på de...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 374
Senast: monster1
·
Relationer (Ja tråden gäller samma kille och samma ex som i tråden "spökande ex" Jag tog aldrig upp oron med exet när jag borde, lät det...
Svar
9
· Visningar
2 095

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar