Nu har ju jag inte skrivit i relationstrådar som handlar om våld mot kvinnor, utan bara tagit upp detta någon enstaka gång i en generell tråd som den nu om mannen som ringde på på kvällen och ville ha hjälp med att träna sin hund. Är inte det en väsentlig skillnad?
Du skrev i en tråd om en man som betedde sig gränslöst mot en kvinna, inte om en man som ville ha hjälp att träna hund. Från trådstarten:
Han säger:
- Ja, vi har lite problem med hunden, om man säger.
- Vadå för problem? Säger jag.
- Jaaa, du vet utfall, eller…det är väl jag som är problemet, så jag undrar om du är upptagen.
- Vadå upptagen, vad menar du?
- Nä, det var bara en fråga. Jag tyckte du verkade trevlig så jag undrar bara.
Då säger jag:
-Om du undrar om jag kan hjälpa dig med hunden, så är svaret ja. Vill du ha ”hjälp” med något annat är svaret nej. Men jag tänker inte träna hund en lördagskväll vid nio.
Då säger han:
-Ja, då måste jag ha uppfattat dig fel då. Sen blir han skitsur. Och slänger ur sig:
-Du borde tänka på vad du skickar för signaler till folk!
Det är där den tråden började.
Det är det exemplet som den tråden hanterade.
En man som tycker att klockan nio en lördagkväll är en lämplig tid att oanmält uppsöka en person han bara träffat en gång, och som gör det på ett sätt som får mottagarsidan att läsa in att han vill ligga.
Oavsett om hans avsikter nu var hundträning eller ligga så är det ett gränslöst och inte ok sätt att bete sig. Båda scenarion är bisarra, för:
1. vem går över till en person man bara träffat en gång och ber om gratishjälp en lördagkväll?
2. vem går över till en person man bara träffat en gång, tillsammans med sin partner, och försöker få ligga?
Att sen många inte förstod att det var det scenariot trådstarten faktiskt gällde är ju tråkigt och bidrog till att tråden spretade med många känslor åt alla håll.
Med det sagt, så nej, du har inte varit inne i en generell trådar och skrivit. Vi har i det närmaste noll generella trådar om män/kvinno-samspel på bukefalos, nästan alla börjar i ett exempel där nån upplever sig behöva en reality-check på sin upplevelse.
Då bukefalos består till 95% av kvinnor så är även majoriteten av trådarna om kvinnors upplevelser av män, följt av kvinnors upplevelse av kvinnor.
Då och då poppar det upp mäns upplevelser av kvinnor (vanligen önskas tolkning av vad dejten egentligen menar, kan inte minnas nåt misshandels- eller utnyttjandescenario) eller mäns upplevelser av män. Dessa scenarios är dock mycket ovanligare.