Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag ska hyra ut min lägenhet till två vänner. Skriver jag 2 hyreskontrakt en till varje och vad skriver jag, att de gemensamt och i samförstånd ska betala xxx kr i månadshyra? Hjälp? Kan inte få tag på Hyresgästföreningen och fråga?
Beror på hur du vill att det ska vara upplagt. Är det svensk lag som gäller alltså?
Skriver du vars ett kontrakt kan de sägas upp separat. Skriver du gemensamt kan de vara solidariskt betalningsskyldiga för hela hyresbeloppet.
Mina spontana tankar.
Jag skulle hyrt ut till en av dem så jag fått en ansvarig. De kan dela den ändå men du vet vem du ska ta det med om något går snett.
... å andra sidan är det trevligt med solidariskt betalningsansvar om det ändå ska vara två boende. Jag är väldigt kluven i frågan.
Den andra boende går i borgen? Vad händer då om en flyttar...
Delat ansvar och de kan börja skylla på varandra. Båda kan stå som betalningsansvariga bara en är ansvarig för kontraktet.
Problemen blir inte större om en drar för att man har en ansvarig.
Delat ansvar och de kan börja skylla på varandra. Båda kan stå som betalningsansvariga bara en är ansvarig för kontraktet.
Problemen blir inte större om en drar för att man har en ansvarig.
Det fungerar inte så med hyreskontrakt.Delat ansvar och de kan börja skylla på varandra. Båda kan stå som betalningsansvariga bara en är ansvarig för kontraktet.
Så skulle jag aldrig göra.Det låter vettigt, jag skriver kontrakt med en, de skriver kontrakt med varandra angående hyra och jag får ett ex av det? Låter det bättre?
Så skulle jag aldrig göra.
Det fungerar inte så med hyreskontrakt.
Båda på kontraktet är fullt ut ansvariga för alldeles egen del.
Jag som luttrad hyresvärd skulle absolut skriva ett gemensamt kontrakt med båda hyresgästerna på.
Jag skulle skriva in båda som hyresgäster i kontraktet.Skriver en under och jag lägger till i fritexten att den andra är medskyldig till hyran? Hjälp, hjälp!
Jag skulle skriva in båda som hyresgäster i kontraktet.
Färdigskrivna kontrakt har jag aldrig fått att fungera.
Jag har ett eget som numera både är granskat av Fastighetsrätts-Jurist(er) och prövat genom Hyresnämnden både på längden och på tvären.
Samma här, skulle absolut skriva båda som hyresgäster. Och så skulle jag börja med att ta kreditupplysning på båda, innan kontrakt skrivs.