Hyra ut lägenhet till två vänner

MJLee

Trådstartare
Jag ska hyra ut min lägenhet till två vänner. Skriver jag 2 hyreskontrakt en till varje och vad skriver jag, att de gemensamt och i samförstånd ska betala xxx kr i månadshyra? Hjälp? Kan inte få tag på Hyresgästföreningen och fråga? :confused:

Jag ska hyra ut min lägenhet till två vänner. Skriver jag 2 hyreskontrakt en till varje och vad skriver jag, att de gemensamt och i samförstånd ska betala xxx kr i månadshyra? Hjälp? Kan inte få tag på Hyresgästföreningen och fråga? :confused:

Beror på hur du vill att det ska vara upplagt. Är det svensk lag som gäller alltså?

Skriver du vars ett kontrakt kan de sägas upp separat. Skriver du gemensamt kan de vara solidariskt betalningsskyldiga för hela hyresbeloppet.

Mina spontana tankar.

Beror på hur du vill att det ska vara upplagt. Är det svensk lag som gäller alltså?

Skriver du vars ett kontrakt kan de sägas upp separat. Skriver du gemensamt kan de vara solidariskt betalningsskyldiga för hela hyresbeloppet.

Mina spontana tankar.

Tack för informationen. Jag försöker få tag på Hyresgästföreningen - deras telefonväxel ligger nere just nu - eftersom jag tänker att de om några måste veta vad som gäller. Annars ringer jag HSB.

Jag skulle hyrt ut till en av dem så jag fått en ansvarig. De kan dela den ändå men du vet vem du ska ta det med om något går snett.

Jag skulle hyrt ut till en av dem så jag fått en ansvarig. De kan dela den ändå men du vet vem du ska ta det med om något går snett.

... å andra sidan är det trevligt med solidariskt betalningsansvar om det ändå ska vara två boende. Jag är väldigt kluven i frågan.

Den andra boende går i borgen? Vad händer då om en flyttar...

Pratade med Hyresgästföreningen. De sa att de nog tyckte att man skriver till en person och sedan lägger till att den andra är medskyldig till att betala hyran. Velar lite fram och tillbaka. Vad händer om en blir sur på den andra och bara flyttar ut? Jag tror jag skriver med en person och sedan lägger till att hela hyran ska betalas gemensamt och i samförstånd och att de båda är skyldiga att betala hela hyran om en beslutar sig för att flytta? Låter det ok tycker ni? Jag kommer inte att ta någon deposition utan bara förskottshyra. Ringt referenser och fått kreditprövning. Hmm, är det något jag glömt?

Äsch jobbigt det här. :crazy:

... å andra sidan är det trevligt med solidariskt betalningsansvar om det ändå ska vara två boende. Jag är väldigt kluven i frågan.

Den andra boende går i borgen? Vad händer då om en flyttar...

Delat ansvar och de kan börja skylla på varandra. Båda kan stå som betalningsansvariga bara en är ansvarig för kontraktet.

Problemen blir inte större om en drar för att man har en ansvarig.

Delat ansvar och de kan börja skylla på varandra. Båda kan stå som betalningsansvariga bara en är ansvarig för kontraktet.

Nja, drar den ansvarige ser jag problem. Betalningsskyldighet för annans bostadskontrakt tycker jag spontant låter konstigt.

Det låter vettigt, jag skriver kontrakt med en, de skriver kontrakt med varandra angående hyra och jag får ett ex av det? Låter det bättre?

Det fungerar inte så med hyreskontrakt.
Båda på kontraktet är fullt ut ansvariga för alldeles egen del.
Jag som luttrad hyresvärd skulle absolut skriva ett gemensamt kontrakt med båda hyresgästerna på.

Det fungerar inte så med hyreskontrakt.
Båda på kontraktet är fullt ut ansvariga för alldeles egen del.
Jag som luttrad hyresvärd skulle absolut skriva ett gemensamt kontrakt med båda hyresgästerna på.

Oj, såg inte att du redan svarat. Jag har köpt ett färdigskrivet andrahandskontrakt. Skriver en under och jag lägger till i fritexten att den andra är medskyldig till hyran? Hjälp, hjälp!

Skriver en under och jag lägger till i fritexten att den andra är medskyldig till hyran? Hjälp, hjälp!
Jag skulle skriva in båda som hyresgäster i kontraktet.
Färdigskrivna kontrakt har jag aldrig fått att fungera.
Jag har ett eget som numera både är granskat av Fastighetsrätts-Jurist(er) och prövat genom Hyresnämnden både på längden och på tvären.

Jag skulle skriva in båda som hyresgäster i kontraktet.
Färdigskrivna kontrakt har jag aldrig fått att fungera.
Jag har ett eget som numera både är granskat av Fastighetsrätts-Jurist(er) och prövat genom Hyresnämnden både på längden och på tvären.

Samma här, skulle absolut skriva båda som hyresgäster. Och så skulle jag börja med att ta kreditupplysning på båda, innan kontrakt skrivs.

Samma här, skulle absolut skriva båda som hyresgäster. Och så skulle jag börja med att ta kreditupplysning på båda, innan kontrakt skrivs.

Dåså, samma kontrakt, båda står som hyresgäster. Och jodå, kreditupplysning på båda och referenser tagna, även om man alltid ska ta dem med en stor nypa salt. :grin:

Liknande trådar

Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 863
Senast: Oh_really
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 379
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 919
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 363

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka