Hypotetisk silveravel

Sv: Hypotetisk silveravel

9817650.jpg

http://archive11.pixbox.se/arkivet/synligt_17/09810000-09819999/640x480/9817651.jpg

Billy Boy
e. Stackarps Billbau FW 4D u. Cederslunds Jessica ue. Uplands Bronze

Jag tycker att det var synd att denna tråd ”dog ut”. Undrar fortfarande vad man går på, som när tex Farle menar att Stackarps Billbau har silvergenen. Har inte heller fått rätsida på huruvida genen är dominant eller ej. Stämmer det att silvergenshästar alltid har svarta ben osv. Tycker det är en intressant diskussion, så kom igen!!!

WELSH

Kolla denna länk!!!

]

Vill gärna kolla men fick ingen läng.. hittade dock denna(om man nu ska tro på allt på nätethttp://www.mustangs4us.com/Horse%20Colors/z_silver_dapples.htm:

The Silver gene is confined to just a few breeds in the United States. It's found most commonly in the gaited breeds of the different Mountain Horse breeds, Rocky Mountain Horses, Kentucky Mountain horses, Missouri Fox Trotters, Saddlebreds, and the Icelandic Horse. It's also common in the Welsh Pony, Shetland Pony, and Miniature Horse breeds.

och denna:
http://www.horsecolor.com/dilutions/silver_dapple.htm

Aside from those breeds, it is not a common color at all, but it does occur
in the Welsh Pony, Welsh Cob, Quarter Horse, Tennessee Walker, Missouri
Foxtrotter, Bashkir Curly, Saddlebred, Morgan, and Dutch Warmblood, Paint, Appaloosa, Mustang, and Paso Fino

http://en.wikipedia.org/wiki/Silver_dapple_gene

Breeds affected
Many breeds do not carry the silver dapple gene. Silver dapple is seen in Welsh Mountain Pony, Welsh Pony, Shetlands, Icelandics, Morgans, Missouri Foxtrotters, Tennessee Walking Horses, and the Miniature Horse, but the most common breed is probably the Rocky Mountain Horse, in which silver dapple is a very popular and common color.

och en sista, jág kan ju inte ta alla länkar jag hittar:
http://equiki.wikidot.com/silver-dapple

The Silver gene is confined to just a few breeds in the United States. It's found most commonly in the gaited breeds of the different Mountain Horse breeds, Rocky Mountain Horses, Kentucky Mountain horses, Missouri Fox Trotters, Saddlebreds, and the Icelandic Horse. It's also common in the Welsh Pony, Shetland Pony, and Miniature Horse breeds.

Med så många träffar jag får upp när jag söke på "silver dapple welsh" så börjar jag nästan tro att det finns, men man ska ju inte tro på allt man läser på internet.
U

Jihaaa!!! Jag snokade i mina sparade sidor från nätet, och hittade detta, som fanns på Solverkjedjans hemsidor för flera år sedan. har fick i alla fall jag en massa svar. :rofl:

I detta fjärde avsnitt av färgserien har vi kommit till den magiska mytomspunna silverfärgen. Det rör sig alltså ett färg-locus med en mycket ovanlig gen; Z. Genetiskt är det liksom gulgenen och blackgenen ett slags blekanlag, men det påverkar enbart svart färg.
Det påverkar också täckhår och skyddshår på olika sätt. Svart man, svans, ögonfransar, ansikts- och hovskägg bleks till en nyans mellan absolut renaste vitt till chokladgråbrun I de mörkare nyanserna är alltid manen och svansen mixad med mörkare och ljusare hår varav några har den karakteristiska silverglansen. Kroppen bleks också, från svart till gråbrun, från brun till aningens ljusare brun.
Hästarna är alltid mer eller mindre apelkastade, detta syns tydligast på den svarta basfärgen. Ofta kvarstår en något mörkare "ål" på ryggen, inte att förväxla med en äkta black-ål som är skarpare och har mer kontrast mot grundfärgen. Ansiktet har också en något mörkare "mask". Silver-genen påverkar ibland också ögonfärgen men inte lika mycket som gul-genen, den kan ge något ljusare bruna ögon än vad hästen skulle haft annars. Fölen har alltid tydliga svartvitrandiga hovar första året, denna teckning kan sedan bli otydligare när hästen börjar bli fullvuxen.
Kom ihåg: Silveranlaget förändrar man, svans, ögonfransar, ansikts- och hovskägg till vitt / silver /mixat gråbrunt hos hästar som annars skulle haft svart färg på denna behåring. Även kroppsfärgen bleks men inte lika mycket.

Silverfärgen förekommer bland islandshästar och shetlandsponnyer (möjligen även i fler brittiska ponnyraser och ardenner) och är mycket vanlig i amerikanska miniatyrhästar och Rocky Mountain hästar. Det senare är en stor naturtöltande ras som tyvärr fått stora problem i avelsarbetet då färgen där visat sig komma från en speciell blodslinje som också har ett anlag för en ögonsjukdom nära associerat med färgen. Detta problem finns inte hos islandshästarna.
Få färger är drabbade av så mycket missförstånd och lurendrejeri som den eftertraktade silverfärgen. Många är t.ex. de fuxar med ljus man och svans som sålts under falsk flagg! Silverfärgen kan nämligen ALDRIG synas på röd botten. En fux är ALDRIG silverfärgad. Själva verkningsmekanismen är ju just att det är den SVARTA färgen som bleks och ger de vackra kontrasterna. En fux eller annan "icke svart" häst ee kan bära med sig anlaget men det finns inget som helst sätt att påvisa det på utsidan.
Men på detta sätt kan anlaget gömma sig i generationer och sedan komma fram när det kombineras med svart igen. ENDA sättet att veta att en fux bär silveranlaget är att veta båda dessa villkor är uppfyllda 1) Minst en av föräldrarna har anlaget 2) Den har fått silverfärgade föl med partner som har anlag för svart E.
Kom ihåg: Silverfärgen verkar bara på hästar med svart basfärg E. Den syns aldrig på icke svarta (fux, isabell, rödblack, isabellblack) hästar ee . Dolda silveranlag hos fuxar har inget med ljus man och svans att göra.

Silver-genen verkar också sannolikt lika i enkel eller dubbel uppsättning. Man skriver Z om anlaget finns och z om det inte finns. En häst helt utan anlaget har då zz. (oftast skrivs detta inte ut) En häst med enkel uppsättning har Zz. En häst med dubbel uppsättning har ZZ. Den måste ha två silver-föräldrar men ändå är det bara 1/3 av silverhästar efter två Zz föräldrar som blir homozygota ZZ. Jag känner inte till några sådana avelshästar ännu. Eftersom anlaget är så sällsynt i rasen är det svårt att finna två bra individer med färgen som passar bra att kombinera, utan ofta får man nöja sig att ha 50 % chans på att få med sig silveranlaget. Obs att även anlaget för svart färg spelar roll här. Det optimala i silveravel är att utesluta alla röda anlag och satsa på att få hästar som är homozygota för både svart och silver. Ska du betäcka ditt silversto – så välj på någon av alla lämpliga hingstar med SVART basfärg, inte en fux som ju reducerar dina möjligheter att få synlig silverfärg till hälften. En enkel åtgärd som kan ge oss en ökad andel vackra och bra silverföl ! Silveranlaget nedärvs vanligt dominant, och det finns därför ingen som helst grund till påståendet att en del hästar nedärver anlaget mer än andra. 50% av avkommorna efter en förälder med ett silveranlag Zz får anlaget. MEN sedan spelar ju osynligheten på röd botten ett spratt. Fuxston har tex bara 25% chans att få ett synligt silverföl med en Ee Zz hingst
Kom ihåg: Silveranlaget nedärvs vanligt dominant = 50% chans att få med sig anlaget från en heterozygot förälder. Repetition: Silveranlaget kan aldrig synas på en fux eller annan röd baserad färg. Den ljusa manen hos vissa fuxar styrs av en helt annan gen, flax-genen, som inte har någon koppling alls till silveranlaget.
Om vi nu utgår från färgerna vi lärde oss i de första två avsnitten kan vi få flera olika kombinationer med silver-genen. En häst med fux- isabell- rödblack- eller isabellblackfärgen som bas och minst en silver-gen ändrar varken utseende eller färgbeteckning. De kan däremot få silverfärgade föl med en partner som tillför svart anlag E. Har du ett sto som är någon av ovanstående färger och har en silverfärgad förälder kan du därför ha chans på ett silverföl om du väljer en svart hingst. Eftersom det finns så många fina svarta hingstar kan det vara fiffigt att inte ta dessa ston till fuxhingstar...
Repetition igen: Röd basfärg ee kan visserligen ha ljus man och svans men den SLÄCKER all eventuell silverfärg och är det sämsta alternativet för en partner till en silverfärgad häst om du vill bevara färgen.

En häst med svart färg som bas och minst en black-gen kallas på svenska silversvart. Engelsktalande länder kallar färgen black silver dapple eller bara (classic) silver dapple. På isländska kallas färgen móvindóttur. En silversvart häst har genuppsättningen E aa Z . Den har ljust gråbrunbeige till mörkt chokladbrun kropp, mörkare huvud och ben, ofta antydan till falsk "ål" , den har en mycket tydlig apelkastning som syns bäst i sommarpälsen, eller om man rakar vinterpälsen. Manen, svansen, skägget, hovskägget och ögonfransarna är alla kraftigt blekta från den ursprungliga svarta färgen. Det varierar väldigt HUR ljusa de blir, mest lätt att känna igen är förstås det kritvita eller silvergrå men även gråbrunvita mixer förekommer. Dock aldrig gult eller rött! (mörka varianter kan förstås bli gulaktigt solblekta men det är bara på översidan i så fall)
Den vanligaste färgen man förväxlar en silversvart med är en ljus gulsvart. Den sistnämnda går dock mer i gult utan den tydliga apelkastningen och har inte silver i manen. Ofta ser man också runt ögonen att gulfaktorn blekt huden något.
Repetition: En svart med minst en silver-gen blir silversvart.

Ser ut som albino. Människor som är albino har så blå ögon.
Hemsk...hua. Man tigger om skimmelsjukan...

Vet att jag kommer lite sent med svar här.
Om du tror att albinomänniskor har blå ögon, har du aldrig träffat en albinomänniska.
Är du albino har du alltid röda ögon, annars är du inte albino.

Nu kan jag tänka mig att de flesta människor som är albino har färgade linser eftersom det ser hyfsat obehagligt ut med röda.

Albino människor har blåa ögon.
Ögonlyser man dessa så ser man däremot bristen på pigment. Albino betyder ju brist på och inte total avsaknad.
Det finns hos vissa där det uppstår att iris ser röd eller violett ut.
Sedan har vi hos människan flera typer av albinism.
Jag hänvisar till wikipedia (är förvisso aldrig 100% säker men jag har svårt att tro att denna information är felaktig då det stämmer överens med dokumentär jag har tittat på) och det är på engelska:
http://en.wikipedia.org/wiki/Albinism
Om man vill titta med på albinism hos människor.
Hos häst vore ohållbart för den skulle troligtvis få massor av solexsem på sommaren över hela kroppen så som hästar får på vita tecknen.

På dokumentären som gick för ett litet tag sedan så var alla albinos (människor) blåögda. Inga linser fanns där heller.

Jag tycker att det var synd att denna tråd ”dog ut”. Undrar fortfarande vad man går på, som när tex Farle menar att Stackarps Billbau har silvergenen. Har inte heller fått rätsida på huruvida genen är dominant eller ej. Stämmer det att silvergenshästar alltid har svarta ben osv. Tycker det är en intressant diskussion, så kom igen!!!

Tycker jag med, så därför puttar jag upp den lite. Den brittiske sec A hingsten SER onekligen silverbrun ut, och det finns åtminstone en avkomma till honom på deras hemsida som också gör det. Denna har dessutom ett helsyskon, som jag hittade i en ”saleslist” på nätet med färgen ”chestnut/bay”, vad det nu ska betyda? Mamman till dessa båda är fux, så brun ska hon inte iallfall kunna vara...

Jag tycker det här är oerhört spännande, och varifrån kommer isåntfall silveranlaget? Vad säger Welshfolket här på buke??

Först till din fråga om chestnut/bay. Det är väl två helt olika färger…bay = brun och chestnut är fux, eller hur!? Den kan ju inte vara båda sorterna. Men å andra sidan, blandar engelsmännen färgerna friskt. Man kan hitta ponnyer med färgen ”dun palomino”. Dun är ju gulbrun, och palomino är isabell………….
I mitt långa inlägg, kopierat från Silverkjedjans hemsida, så står det ju att silveranlaget syns bara (bleker) på svart färg. Jag undrar fortfarande vad som har gjorde att man kostar på en anlays på wm-ponnyn i Storbritannien (visst är jag duktig, Marängen) för att se om den bär silvergenen.
Färgen är ju dominant, så om den fanns bland welshar, så tycker jag att det skulle förkomma ”vindottir”-färgade cobbar och övriga welshar.
Min första tanke var att en welsh med sivleranlaget inte är renrasig, men man kanske skall vara förskiktig med sådana uttalanden :o

Näe, Dun är inte gulbrun. Det heter buckskin. Dun är blackanlag. Ofta förväxlades Dun och Buckskin för i tiden, då gulbruna hästar kan ha ål etc. precis som blackar, men skillnaden ligger i hur ålen ser ut. Vi har till exempel fortfarande klart gulbruna morgans i USA, vars ägare tror är Dun.
Så en "Dunalino", som man föredrar att kalla det, är alltså en isabellblack.

Fast är inte buckskin mer en amerikansk term? Har aldrig sett det användas i UK, där verkar det vanligast att man använder dun för både gulbrun och black.

Men då är det fel i vilket fall som helst. Det är två helt skilda gener. Jag vet en brittiska som påstår att deras palomino morgan är silversvart, och hennes hingst som är gulbrun står som dun.. Dumma människor.

Tyvärr används ofta termen dun för gulbrun bland de brittiska ponnyraserna, och här i Sverige är det ju inte alltför länge sedan som vi kallade gulbruna russ för blackar...

Engelsmännen (och irländarna) är tyvärr oerhört konservativa i sin syn på färger, de benämner gärna färgen som den ser ut istället för vad genetiken säger. Ett exempel i den brittiska New forest-aveln är hingsten Merrie Marmalade som är isabell, men som står i NFPSB som "light chestnut", trots att han bevisligen lämnat mängder av gula ponnyer efter sig. Mycket praktisk idé eftersom isabellfärgen inte är godkänd hos New forest-hingstar... I och för sig är Merrie Marmalade född före 1990 då regeln infördes, men han är bara ett exempel på hur engelsmännen hellre beskriver hur ponnyn ser ut än dess riktiga färg. Här i Sverige finns bla Merrie Marmalades son Vernons Veuve Clicquot RNF 149 som är skimmel, född gulbrun, och en av de få linjer i Svensk NF-avel som har gulanlag.

För att undvika liknande ihopblandningar är jag tacksam över att vi börjar få en allmänt tagen nomenklatur för färgbenämningar här i Sverige, även om man även här ofta hör riktigt konstiga och felaktiga benämningar.:crazy:

Hlsn Helena

Först till din fråga om chestnut/bay. Det är väl två helt olika färger…bay = brun och chestnut är fux, eller hur!? Den kan ju inte vara båda sorterna. Men å andra sidan, blandar engelsmännen färgerna friskt. Man kan hitta ponnyer med färgen ”dun palomino”. Dun är ju gulbrun, och palomino är isabell………….
I mitt långa inlägg, kopierat från Silverkjedjans hemsida, så står det ju att silveranlaget syns bara (bleker) på svart färg. Jag undrar fortfarande vad som har gjorde att man kostar på en anlays på wm-ponnyn i Storbritannien (visst är jag duktig, Marängen) för att se om den bär silvergenen.
Färgen är ju dominant, så om den fanns bland welshar, så tycker jag att det skulle förkomma ”vindottir”-färgade cobbar och övriga welshar.
Min första tanke var att en welsh med sivleranlaget inte är renrasig, men man kanske skall vara förskiktig med sådana uttalanden :o

Jo tack, jag vet av egen erfarenhet att engelsmän (och irländare) inte är några höjdare vad gäller färgnedärvnig! Jag reagerade mest på att ponnyn stod som både fux och brun, vilket får mig att fundera på om man inte riktigt vet vilken färg den har? Kan den ha haft en fuxliknande färg men med mörkare ben, som hingsten?

Jag är också nyfiken på varför man testade honom! Kanske för att han har lämnat bruna avkommor med fux och isabellston? Jag skulle nog också vara benägen att kosta på en test i det läget, i alla fall om jag var säker på att hingsten var pappa till dem…

Precis som du säger, man borde se fler silverhästar om anlaget verkligen finns i rasen. Varför gör man inte det då? Kanske är det för att man inte vet vad man ska titta efter? Kanske är det också pga skimmelgenens utbredning. Det är nog inte alltför lätt att se ett ev silveranlag under tiden som avskimlingen pågår, och sen är det ju kört. Att det finns många fuxar BORDE däremot inte försvåra, trots att anlaget inte syns på rödbaserade hästar. Man ser det väldigt klart på det nyfödda fölet. Fuxar/isabeller är ju rosa runt ögonen (utan make up), medan silverhästarna bär make up från första början, dvs har svarta eyeliner vid födseln. Så trots att de kan ha en fuxliknande färg, går det att fastställa de första dygnen. Det som komplicerar det hela är dock om fuxen/isabellen också är skimmel, eftersom även dessa föds med svarta ögonlinjer...

Förutom att en silversvart/silvermörkbrun ibland kan påminna om en mycket mörk fux med gråmelerad man och svans (och tvärtom), så gör inte gulanlaget saken lättare. En silvergulbrun kan i stort sett vara omöjlig att skilja från en sotig isabell tex. Det kan även vara svårt att se på en konstantskimmel. Det har jag själv pinsamt nog missat. På en brunskimmel ardenner. Det uppdagades senare när hon nedkom med ett silverbrunt föl. Jag reagerade direkt på fölet, som såg ut som en fux men hade svarta ögonlock och vita ögonfransar när jag såg henne efter ett dygn. Det gick inte ihop riktigt! En koll bakåt i stammen visade att stoets (brunskimmelns) mormorsmor var ”läderfux”, medan mormodern var brunskimmel. Modern var rödskimmel och bar således anlaget dolt. Det som jag trodde var ”frosting” i stoets man och svans var antagligen silveranlaget. Min enda tröst var att någon annan uppenbarligen hade missat det också (på den brunskimliga mormodern)…

Jag är med på en mailinglista där det diskuteras färger högt och lågt. Det finns några amerikanska welshuppfödare på den listan som i flera år har påstått att silveranlaget finns i rasen. Jag har aldrig riktigt trott på dem, har mest tänkt fula tankar om att de säkert har stoppat in nån silverponny med mycket Welshblod, avlat vidare och efter tillräckligt många generationer kallat ponnyn rasren (snacka om fördomar). Nu är jag faktiskt lite mer benägen att tro dem. Dels för den brittiske sec A hingsten (jag utgår då ifrån att uppgifterna stämmer att han gett brun avkomma med fuxston samt att han är testat postiv för silveranlaget), och dels för att det finns en testad sec A hingst i Canada också. Han ska enligt uppgift vara testad hos både Animal Genetics och UC Davies och har genotypen aa Ee Z/n, dvs silversvart. Jag undrar om skulle vara möjligt att få det bekräftat hos resp lab??

Jag har kollat lite på stammen på den brittiske hingsten. Fadern Synod Hello står som brun på all-breed, är det någon som vet om han ÄR brun? Om han är det kan han ju uteslutas, och anlaget måste då komma från modern. Hon är e Sinton Solomon, och det som faktiskt är lite intressant är att han även finns i stammen på den andra hingsten. Via sonen Bengad Nepeta i 4:e led och en rad fuxar leder det fram till honom….

Man vet ju aldrig hur mycket sanning det ligger i det som skrivs på nätet, men kanske ska Welshuppfödarna börja titta extra noga på sina nyfödda föl? Jag ska iallafall leta upp varenda en i trakten nästa år!

Senast ändrad av en moderator:

Men då är det fel i vilket fall som helst. Det är två helt skilda gener. Jag vet en brittiska som påstår att deras palomino morgan är silversvart, och hennes hingst som är gulbrun står som dun.. Dumma människor.

Jo, att det är fel vet jag :). Jag var mer ute efter om ordet buckskin över huvud taget förekommer i brittisk nomenklatur eller om de har något annat ord för det (förutom dun då). Amerikanarna har ju en tendens att hitta på egna ord på allt ;):D.

Fast buckskin ska ju vara den internationella benämningen på gulbrun. Vem som hittade på det vet jag dock inte. ;)
Träffade förresten din favo-hingst i helgen, men det är off topic. Han är ju iaf 100% fux. ;)

Tyvärr så var vädret så tråkigt så det är inte lönt att ta bilder nu. Var dock kul att få se honom igen, sist var 2004, då var han bara 2 år. Lite mer massa på honom nu. :D

Himla spännande tråd detta. Men inte visste jag att det var så krångligt :) Jag som trodde silverfärgade hästar var brun/svart/fux med silver/vit man... hehe.

Men nu blev jag oxå nyfiken på albinos, visst finns det väl albinohästar? Eller har jag missuppfattat det med...?

Om man skulle vilja ha in silverfärgen bland halvbloden, vilken ras är bäst att använda sig av? Vet inte riktigt vilka raser den finns på.

Hypotetiskt alltså, bara nått jag satt och funderade på på jobbet häromdan.

när jag var "liten" hade en kompis en foderhäst. ett halvblod/fullblod. Tror den var inskriven som halvblod, vet inte säkert. Aramis hette han iaf. till saken: han var mörkbrun med silverman och pannlugg. svansen var svart. Och jag menar verkligen silver! inte gulvit eller grådaskig. helt silver :)

nån som har en aning om vad som hände där? :) vore kul o höra lite teorier från folk som har koll på färgerna. :bump:

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 976
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
818
Senast: ildiko
·
Hundträning Mina hundar har aldrig varit intresserade av leksak som belöning när man tränar och tävlar, dom tittar bara på mig och väntar på den...
2
Svar
20
· Visningar
555
Senast: Lillefrun
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 983
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V