Hypotetisk silveravel

Sv: Hypotetisk silveravel

Men nu blev jag oxå nyfiken på albinos, visst finns det väl albinohästar? Eller har jag missuppfattat det med...?

Det finns inga påvisade fall med albinos hos hästar.Det betyder inte att det inte skulle kunna finnas men de har inte setts eller bevisats. Forskare har så vitt jag vet ingen bra förklaring på varför. albinogenen är recessiv och måste komma från båda fräldrarna för att slå igenom. medan cremello/perlino är en dominant gen. Den syns även om den bara finns med i ena genparet men synsn ännu mer om den kommer från båda föräldrarna.

Det vi benämner som albinos är "färgerna" Perlino och cremello på svenska pärlevit och gulvit (tror jag de heter) cremellon uppkommer när dubbla "vitanlag" hamnar på en fux (ett vitanlag på fux blir palomino)
Perlino är Dubbla vitanlag på brun häst. (ett anlag bildar en buckskin) perlinon har ofta lite mörkare, rödaktig man och svans medan cremellon helt enkelt verkar gulvit helt över.

sedan finns det även smoky creme som är dubbla vitanlag på svart häst.

det är alltså inte samma genetik som styr albino och vitlnlaget. De sjukdomar som finns är förknippade med albino och inte vitlnlaget så vitt jag vet. lethal white-syndromet är förknippat med overo-hästar och har inget att göra med färg mer än att fölen föds vita. men de var avlade vita utans kulle likagärna ha fötts svarta eller fux men färgen har försvunnit.

KL

Men vad är chocolate palomino för färg? och vad för gener ligger bakom den, är det också ett silveranlag?

Detta är en American saddlebred med färgen choclate palomino, är färgen ett gulanlag eller en silvergen?

Om jag skulle korsa in annan ras för färgens skull skulle iaf jag ta en saddlebred himla läckra hästar:love: och fantastiska att rida.

http://www.doubledilute.com/images/cinnabargold2.jpg

..och korsar man med fjording blir det nästan säkert blackt föl (titta bara på alla fjordkorsningar, vet inte att jag träffat en som inte varit black) då de flesta verkar vara homozygota för anlaget... :idea:

En häst på skolan:
Fjording/knabstruper har jag för mig...
85351_1195145922.jpg

53651_1196188918.jpg

Chocolate palamino är en isabell med sootyanlag.
Detta gör att den gula färgen blir mer brunsvart och den förväxlas ofta med silversvart.

Chocolate palamino är en isabell med sootyanlag.
Detta gör att den gula färgen blir mer brunsvart och den förväxlas ofta med silversvart.

Kan vi inte försöka att hålla oss till den svenska nomenklaturen? Det är inte så lätt att hålla reda på engelska och amerikanska benämningar. Vad är sootyanlag? Är det verkligen ett anlag, är det inte bara en benämning på en isabell, som förklarar hur isabellfärgen ser ut.

Bright Sara:
Näe, Dun är inte gulbrun. Det heter buckskin. Dun är blackanlag
Jo, i Storbritannien kallas det så! Jag har köpt welsh ponnyer där och även varit över några gånger. Tittar man på deras hemsidor, så kallar man gulbruna för dun, och welshar har inte blackanlaget. ” Buckskin” är en amerikansk benämning.

swebec
Precis som du säger, man borde se fler silverhästar om anlaget verkligen finns i rasen. Varför gör man inte det då? Kanske är det för att man inte vet vad man ska titta efter? Kanske är det också pga skimmelgenens utbredning. Det är nog inte alltför lätt att se ett ev silveranlag under tiden som avskimlingen pågår, och sen är det ju kört.
Jag känner bäst till welshponny av cobtyp och lite cob, och här finns det i princip inga skimmlar, som skulle kunna trolla bort ev silveranlag. Det är därför jag tycker att set skulle finnas en del ”vindottir” cobbar.

Dels för den brittiske sec A hingsten (jag utgår då ifrån att uppgifterna stämmer att han gett brun avkomma med fuxston samt att han är testat postiv för silveranlaget)

Ytterst intressant…..jag kollade på
http://www.forlanstud.com/atstud.htm /Fronbach Hello Charlie.
Jag skulle kunna ta gift på att när jag tittade på denna sida, så stod det att FHC var testad för silvergenen…..och nu hittar jag det inte…..
Jag har senare varit inne och snokat på deras hemsida, och jag får hålla med om att det ser skumt ut! Jag har hittat två avkommor, som jag tycker ser ut som fuxar, med svarta ben…..
http://www.forlanstud.com/ titta på ”mares” FROLAN HONEYPOPS (hon har inte svart man och svans) och ”young stock” och FROLAN TOOGOOD.

Farle påstår att Billy Boy har silvergenen. Hur kan man se det, har är väl en fux. Han har inte svarta ben, och på fuxar syns ju inte genen. Jag får inte ihop det.
Det känns som om tråden är mer eller mindre "kapad", hoppas dock att den får fortsätta!!

Du har rätt, texten är ändrad... det HAR stått tidigare att han är testad för silvergenen. Jag följder denna tråd i det tysta då jag är mycket intresserad utav att få "en lösning" på huruvida anlaget finns hos welsh eller inte. Ska fortsätta kolla lite på engelska forum och se vad dom säger.

Jag har kollat lite på stammen på den brittiske hingsten. Fadern Synod Hello står som brun på all-breed, är det någon som vet om han ÄR brun?

Han står som brun (bay) även i stamboken.

mvh
Jenny

[qoute]Kan vi inte försöka att hålla oss till den svenska nomenklaturen?Jo, i Storbritannien kallas det så! Jag har köpt welsh ponnyer där och även varit över några gånger. Tittar man på deras hemsidor, så kallar man gulbruna för dun, och welshar har inte blackanlaget. ” Buckskin” är en amerikansk benämning.[/qoute]

Man håller på att internationalisera färgspråket, så det lättaste hade varit att hålla sig till det - så uppstår inga förvirringar.
Buckskin är således den internationella benämningen.

vad är sooty anlag för nåt? hur fungerar det?

Kan vi inte försöka att hålla oss till den svenska nomenklaturen? Det är inte så lätt att hålla reda på engelska och amerikanska benämningar. Vad är sootyanlag? Är det verkligen ett anlag, är det inte bara en benämning på en isabell, som förklarar hur isabellfärgen ser ut.

Frågan var vad en chocolate palomino var så svarade jag vad en sådan egentligen var. Det är ingen bra motsvarighet på svenska så jag tog den amerikanska benämningen för det (förutom isabell och det talade jag ju om ;) ). Möjligen mörk isabell men det kan ju betyda stora nyansskiftningar och chocolate palomino är då mer speciell eftersom det beskriver närmare vad för nyans man pratar om.
Sooty är ett anlag som gör att hästen blir mörkare men påverkar inte vitt. Vet inte om den har någon svensk benämning men betyder sotig vilket talar om för vad den gör. Det är ingen färg utan ett anlag som modifierar färgen till mörkare.
Detta kan göra isabeller såpass mörka att dom förväxlas med silversvart och där av uppdykandet i denna tråden.
Bilder säger oftast mer.
http://www.doubledilute.com/palomino.htm
Längre ner ser du två isabeller som då också har sooty-modifiering.
Hos gulbrun får man en mörk sådan.
Har du sett kort på dimmansstuteris Hembys Aurora?
Hon är en tydlig gulbrun med sooty-modifierare.

Information om sooty:
http://www.equinecolor.com/modifiers.html#sooty

Har den någon svensk benämning?
Jag hittar bara "mörk" som benämning och "mörk" måste inte vara orsakad av sooty-modifierare.

Själv träffade jag på begreppet när jag surfade och kollade upp silversvarta hästar för något/några år sedan.

Det är en modifierare dvs den påverkar den färg som finns. Det är inget eget riktigt färganlag.
Den påverkar färgen så den blir mörkare än vad den skulle ha blivit utan. Sooty betyder ju sotig.
Har ingen påverkan på vit.
Ser du hästar som har benämningen "mörk" framför sig kan den ha sådant anlag.
Finns ett liknande modifierande anlag hos guldhamstrar som heter umborous.
Övrig hänvisar jag till mitt inlägg jag alldeles nyss skrev :)

Det finns inga påvisade fall med albinos hos hästar.Det betyder inte att det inte skulle kunna finnas men de har inte setts eller bevisats. Forskare har så vitt jag vet ingen bra förklaring på varför. albinogenen är recessiv och måste komma från båda fräldrarna för att slå igenom. medan cremello/perlino är en dominant gen. Den syns även om den bara finns med i ena genparet men synsn ännu mer om den kommer från båda föräldrarna.

Det vi benämner som albinos är "färgerna" Perlino och cremello på svenska pärlevit och gulvit (tror jag de heter) cremellon uppkommer när dubbla "vitanlag" hamnar på en fux (ett vitanlag på fux blir palomino)
Perlino är Dubbla vitanlag på brun häst. (ett anlag bildar en buckskin) perlinon har ofta lite mörkare, rödaktig man och svans medan cremellon helt enkelt verkar gulvit helt över.

sedan finns det även smoky creme som är dubbla vitanlag på svart häst.

det är alltså inte samma genetik som styr albino och vitlnlaget. De sjukdomar som finns är förknippade med albino och inte vitlnlaget så vitt jag vet. lethal white-syndromet är förknippat med overo-hästar och har inget att göra med färg mer än att fölen föds vita. men de var avlade vita utans kulle likagärna ha fötts svarta eller fux men färgen har försvunnit.

Spännande det här. Någon som kan rekommendera en bra bok i ämnet?

Bright Sara:
Jo, i Storbritannien kallas det så! Jag har köpt welsh ponnyer där och även varit över några gånger. Tittar man på deras hemsidor, så kallar man gulbruna för dun, och welshar har inte blackanlaget. ” Buckskin” är en amerikansk benämning.

swebec

Jag känner bäst till welshponny av cobtyp och lite cob, och här finns det i princip inga skimmlar, som skulle kunna trolla bort ev silveranlag. Det är därför jag tycker att set skulle finnas en del ”vindottir” cobbar.

Ytterst intressant…..jag kollade på
http://www.forlanstud.com/atstud.htm /Fronbach Hello Charlie.
Jag skulle kunna ta gift på att när jag tittade på denna sida, så stod det att FHC var testad för silvergenen…..och nu hittar jag det inte…..
Jag har senare varit inne och snokat på deras hemsida, och jag får hålla med om att det ser skumt ut! Jag har hittat två avkommor, som jag tycker ser ut som fuxar, med svarta ben…..
http://www.forlanstud.com/ titta på ”mares” FROLAN HONEYPOPS (hon har inte svart man och svans) och ”young stock” och FROLAN TOOGOOD.

Farle påstår att Billy Boy har silvergenen. Hur kan man se det, har är väl en fux. Han har inte svarta ben, och på fuxar syns ju inte genen. Jag får inte ihop det.
Det känns som om tråden är mer eller mindre "kapad", hoppas dock att den får fortsätta!!

Om tråden fortsätter om handla om annat än silveranlaget, kanske vi kan starta en ny?

Jag har haft mailkontakt med ägaren till FHC, och han testades "på begäran" av en engelsk färgguru. En dam som har skrivit flera böcker om hästfärger, och anses som duktig. Hon var övertygad om att han hade silveranlag, dels pga hans eget utseende, och dels för att han har lämnat sin egen "fuxliknande" färg inkl mörkare ben, med fux och isabellston. De båda som du nämnde tex är exempel på sådana. Flera av hans "fuxföl" saknar också de rosa ögonlinjerna som nyfödda.

Jag håller med om att det borde finnas silverhästar i de andra sektionerna också. Jag undrar dock hur ofta en hingst som tex Sinton Solomon förekommer i stammen hos cobbarna? Nu är det ju inte alls säkert att han har ett dugg med detta att göra. Jag har bara koncentrerat mig på honom eftersom han finns i de båda hingstar som påstås testats positiva. Ägaren tror själv att anlaget kommer från Criban Cockade, som var gulbrun med blå ögon, men jag vet inte...

Hon har vidarebefordrat mina mail till den här engelska damen, som mer ingående har har studerat linjerna bakom hingsten, och jag väntar med spänning på att få höra från henne. Jag väntar också på bilder på släktingar. Återkommer när jag fått veta nåt mer...

Fortsätt gärna diskutera silveranlaget här, jag tycker det är intressant. Undrar dock varför dom tog bort testinformationen på hingsten?

Tittar man på All Breed så har han fått en brun avkomma med ett fuxsto, tror jag länkade till den stamtavlan tidigare i tråden. Men huruvida färgerna stämmer vet jag inte förstås.

Ägaren tror själv att anlaget kommer från Criban Cockade, som var gulbrun med blå ögon, men jag vet inte...

Menar hon att Criban Cockades blå ögon skulle ha med silveranlaget att göra? Finns det kopplingar mellan silver och blåögdhet?

Min personliga åsikt (som jag inte tror att jag är ensam om) är att Criban Cockades blå ögon sannolikt beror på ett annat anlag - nämligen bukskäcksanlaget som faktiskt finns i vissa welshlinjer.

Just denna familj hamnade sedan i USA och där föddes welshhingsten The Hot Spot som var skäck. Jag hittar tyvärr ingen bild, men hans stamtavla finns här.

För flera år sedan gick jag igenom vad som stod färgmässigt i Wynne Davis bok Welsh Ponies And Cobs om hästarna i samma familj som Criban Cockade. Och det visade sig att flera hade haft "wall eyes" och stora bläsar och strumpor, vilket kan tyda på bukskäcksanlag.

GRRRR hittar inga bilder någonstans på nätet!:devil:

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 976
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
818
Senast: ildiko
·
Hundträning Mina hundar har aldrig varit intresserade av leksak som belöning när man tränar och tävlar, dom tittar bara på mig och väntar på den...
2
Svar
20
· Visningar
557
Senast: Lillefrun
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 983
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31