Hypotetisk silveravel

Sv: Hypotetisk silveravel

9817650.jpg

http://archive11.pixbox.se/arkivet/synligt_17/09810000-09819999/640x480/9817651.jpg

Billy Boy
e. Stackarps Billbau FW 4D u. Cederslunds Jessica ue. Uplands Bronze

Silvergen finns hos welshmountain hingsten Fronbach Hello Charlie som är verksam på Forlan stud.

Här hittade jag bilder på Fronbach Hello Charlie och där tycker jag det syns tydligt att det rör sig om silver och inte fux. Silver på fux harjag för mig att det inte ska synas, men genen kan ju finnas ändå.

http://www.forlanstud.com/atstud.htm

Kan ju ändå vara att Morgan är det bästa alternativet om man ska ha in färgen i halvblodsaveln.

Själv funderar jag på grulla/musblack, vilka raser finns den färgen i? Jag kan tycka att det är en ganska läcker färg om det finns vita tecken inblandat.. Annars är jag en sådan där som föredrar otecknat eller lite diskret.. Musblack finns bland stockhorses, islänningar och?

U

Silveranlaget finns hos Welsh men det där är en fux. Bruna hästar har alltid svarta ben och likaså har silverhästar, om än något blekta. Hästen på bilden har tydliga fuxben.

Här hittade jag bilder på Fronbach Hello Charlie och där tycker jag det syns tydligt att det rör sig om silver och inte fux. Silver på fux harjag för mig att det inte ska synas, men genen kan ju finnas ändå.

http://www.forlanstud.com/atstud.htm

Kan ju ändå vara att Morgan är det bästa alternativet om man ska ha in färgen i halvblodsaveln.

Själv funderar jag på grulla/musblack, vilka raser finns den färgen i? Jag kan tycka att det är en ganska läcker färg om det finns vita tecken inblandat.. Annars är jag en sådan där som föredrar otecknat eller lite diskret.. Musblack finns bland stockhorses, islänningar och?

U

Fjording finns också som musblack

Ja, Hello Charlie hade ju testresultat på att han var silver. Men jag menade bilden som Farle lade in.

Morganhästarna har också blackanlag. Vi har en unghingst i Sverige. Han är för tillfället Europas enda musblacka morgan och av fin kvalité så jag ser framemot att korsa mina ston med honom i framtiden.

Det har inte påvisats några albinohästar så teorin är att ston som bär på albinoföl resorberar.

Bär den ena förälderna på blackanlaget är det 50% att denne nedärver och blackgenen syns alltid, precis som det gula anlaget (såvida inte skimmelgenen också är med i leken).:angel::D

Bär den ena förälderna på blackanlaget är det 50% att denne nedärver och blackgenen syns alltid, precis som det gula anlaget (såvida inte skimmelgenen också är med i leken).:angel::D

..och korsar man med fjording blir det nästan säkert blackt föl (titta bara på alla fjordkorsningar, vet inte att jag träffat en som inte varit black) då de flesta verkar vara homozygota för anlaget... :idea:

Stämmer inte alls.
Albinoanlaget sitter längst ner på c-lokus och alla djurslag har inte en mutation där.
Mutationer mellan C (full pigmentering) och c (ingen pimentering) förekommer hos vissa djur och där med också häst.
Rysk roborovski är en dvärghamsterart som tex inte har någon mutaion som uppstått på c-lokus för att ta ett exempel.
Däremot så skulle vilka djurarter i pricips kunna råka ut för det men där är skillnad mellan att vara och att kunna uppstå.

Jag tror nog snarare att man inte avlat tillräckligt tight för att sådan mutation ens skall uppstå.
Det finns fler muationer som inte finns hos hästar tex äkta brun (b) eller blå (d) tex. Du har inte det röda anlaget som tex guldhamstrar och katter har som då tillåter sköldpadd hos honor och då har guldhamstrar faktiskt också samma anlag för rött som hästar har (du har alltså två olika anlag för att skapa röd/gul hamster).
Så rent teroeriskt kan det ha dykt upp men det krävs en del för att fånga upp det och bära det vidare. Det krävs ju nästan att gentesta alla hästar för att se om det dyker upp.
Normalt sätt kräver det ofta rätt tät linjeavel för att lättast ta till vara på recensiva mutationer som uppstår.
Det krävdes syskonparning i 36 gereationer för att färgen mörkgrå skulle dyka upp hos hamstrar och detta på labb för att ge ett exempel på hur svårt det är. Då har hamstrarna ändå inavlats ordentligt för att trigga igång en genmutation.
Skulle vi göra det på hästar skulle det bli ramaskri.
Hästar har alltså inte tillräckligt bra miljö i dag ur "ny färgutvecklingssynpunkt" helt enkelt. Det är svårt att "utveckla" nya färger då.

*knapplån*

Jag kommer ihåg denna häst som någon sorts silver... men det står rödblack i Ridsportförbundets databas. Någon som vet?
###
Elixir Lic.nr: 10467
1976, rödblack , V. , Svenskt Halvblod
Härstamning: e. Presto , u. Elaisa , 8514 e. Cosmos , Land: SWE
Uppfödare: KarlÅke Hultberg Stbnr:
, 310 42 HAVERDAL
Ägare:
Liane Wachtmeister,
###

Har försökt att hitta bilder - men han hade iallafall helt grå svans och man..... Håller med om stammen - men de facto, färgen fanns där!

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 976
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
820
Senast: ildiko
·
Hundträning Mina hundar har aldrig varit intresserade av leksak som belöning när man tränar och tävlar, dom tittar bara på mig och väntar på den...
2
Svar
20
· Visningar
557
Senast: Lillefrun
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 983
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V