Hypotetisk silveravel

Sv: Hypotetisk silveravel

Jag vill minnas att han hade lite ljust i svansen men att han i övrig var rätt mörk, har för mig att han var mörkfux:confused:

Bakom Cosmos ligger Ergo - Allerlei - Boston - Guidon - Admiral - Hercules. Jag kan inte minnas att jag sett andra hästar med avvikande färger från denna stam. Mormorsfarmorsmor Triessa var visserligen mor till gule Regulator 211 men hans färg kom från fädernet (skimmelm Likör 149 som föddes gul)

Jag har kanske några bilder i samlingarna!

Har försökt att hitta bilder - men han hade iallafall helt grå svans och man..... Håller med om stammen - men de facto, färgen fanns där!

Det är inte helt ovanligt med fuxar som har "grå" man och svans.

Man måste skilja på fenotyp (hur hästen ser ut) och genotyp (vilken genuppsättning den har).

9817650.jpg

http://archive11.pixbox.se/arkivet/synligt_17/09810000-09819999/640x480/9817651.jpg

Billy Boy
e. Stackarps Billbau FW 4D u. Cederslunds Jessica ue. Uplands Bronze

Vad gör den till en silver och ingen fux?

frågar Miss Fideli, och det undrar jag också!?

Med en dåres envishet vill jag påstå att det inte finns silveranlag hos welsharna! Är det dessutom så, som någon skrev tidigare i denna tråd, att anlaget är dominant, skulle det väl ”krylla” av "silvriga" welshar (borde vi då inte ha "vindottirfärgade" cobbar?). Bilden på welshponnyn tidigare är en fux med grå man och svans, vad jag kan se…
(Dan-Åke Danielsson, som skrivit "Hästens Färger" säger att det inte finns i welsh.)
Har då denna silver ( grå man och svans)?

070426040liten.jpg

Welshhingsten som det är länkad till är ju testad positiv för silver? Så där måste det ju finnas.

Intressant (båda inläggen)!

Har du några tips på var man hittar mer info om just färger och olika varinter hos olika arter? (internet eller bok eller?)

Bo Furugren har skrivit boken "Hästens färger"

Dan-Axel Danielsson jobbar på SH, och är mycket färgkunnig.

Hlsn Helena

Ahh - det förklarar saken! :bow: Undrade just om det inte blivit någon miss, men man vet ju aldrig så noga - ibland finns det två böcker med samma namn etc...

KL
Ska inte en silver ha strimmiga hovar?

VART finns det skrivet att hingsten är testad? Bevis tack, inget annat gäller.
Tror inte heller på att silver finns i Welsh, däremot finns en mängd fuxar med grå man o svans, har en själv:( Vad en ägare skriver på sin hemsida betyder inte sanning. Dessutom så ska han vara den enda silver welshen enligt dem.

App App App!

Jag har en BEC med melanom. Men det är ju för att hon har ett skimmelanlag. Så det så.

Kicket snackar i nattmössan för övrigt.

App App App!

Jag har en BEC med melanom. Men det är ju för att hon har ett skimmelanlag. Så det så.

Kicket snackar i nattmössan för övrigt.

Precis, jag kollade det innan jag skrev. Tur att vi kan skylla på att hon är skimmel, annars hade jag fått krypa till korset.. :p

KL

Lägger in lite bildexempel på en welsh som är vanlig fux.

moflosfroken.jpg

moflosfroken_sebastian.jpg

mofloszamira_moflosfroken.jpg

Moflos Fröken
e. Castor II RW 98 (fux)
u. Finette RW 849 (skimmel, trol. född brun)

Det är ju relativt vanligt att fuxiga welshar har sådan här grå man. Det finns inga tecken på silveranlag på de jag sett.

Jag tror inte på att silveranlaget finns hos welsh även om det står så på någons hemsida. Den som är testad kan ju ha felaktig härstamning någonstans.

Welsh: Cederslunds Jessica är registrerad som brun och är u. Criban (R) Cherry RWM 22.

Båda Jessicas föräldrar står som fuxar, alltså borde hon inte kunnat bli något annat än fux. Men jag är inte säker på att Criban (R) Cherry verkligen var fux. Hon har tex. lämnat den godkände hingsten Picasso RWM 5 - bevisligen väldigt brun - med en rödskimmelhingst. Dessutom har hon flera avkommor e. Uplands Bronze (fux med ljus man och svans) som blivit bruna.

Att Criban (R) Cherry skulle vara brun med silveranlag kan man dock helt slå bort, hon hade mörk man och svans:
cribanr_cherry.jpg

Stackarsps Bilbau ar vanligt hederligt brun, Uplands Bronze var fux med ljus (ej silverfärgad) man. Vilken färg hade C.Jessica och vilket sto var hon undan?
Har inte denna Billy Boy ljusa ögon? Draget åt mörk isabell hållet möjligen?

Det tycker jag nästan är mer troligt, han ser ut att ha ljusbruna ögon, och i ansiktet ser han ut som en mörk isabell.

KL
Ska inte en silver ha strimmiga hovar?

VART finns det skrivet att hingsten är testad? Bevis tack, inget annat gäller.
Tror inte heller på att silver finns i Welsh, däremot finns en mängd fuxar med grå man o svans, har en själv:( Vad en ägare skriver på sin hemsida betyder inte sanning. Dessutom så ska han vara den enda silver welshen enligt dem.

Jag har svårt att tro att nån lägger ut testresultatet sådär faktiskt. Så du får nog fråga dom direkt om du vill ha svart på vitt. Det står på deras hemsida, nått annat är finns knappast ute på nätet såvida inte ägaren lagt ut det.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 976
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
818
Senast: ildiko
·
Hundträning Mina hundar har aldrig varit intresserade av leksak som belöning när man tränar och tävlar, dom tittar bara på mig och väntar på den...
2
Svar
20
· Visningar
554
Senast: Lillefrun
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 983
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V