Hypotetisk silveravel

MissFideli

Trådstartare
Om man skulle vilja ha in silverfärgen bland halvbloden, vilken ras är bäst att använda sig av? Vet inte riktigt vilka raser den finns på.

Hypotetiskt alltså, bara nått jag satt och funderade på på jobbet häromdan.

Sv: Hypotetisk silveravel

Den finns bland quarters (alla stockisarna kan nog ha det), men jag vet inte om det finns i Sverige. Den finns väl bland islänningar och welsh också? Vilka raser har det mer? Ganska säker på att det är en dominant gen så det räcker att det kommer från en förälder. Me´n man ska ju ha tur.. För du menar väl Silver dapple?
U

Jag vet inte vad den heter på andra språk, men den färgen som t.ex islandshästarna kan ha. Silversvart, silverbrun osv.

Islandshästen känns ju inte som nån jättebra ras att korsa in, att welsh kan vara silver hade jag faktiskt ingen aning om.

Usch vilken hemsk. Skulle aldrig medvetet vilja avla på en med albino anlag.

Albino anlag?
Hästen är ju bara dubbelgul. Perfekt om man vill avla på färg då man helt kan styra vad som kommer ut!

Häftig fråga!

Själv har jag funderat på hur man skulle gå tillväga för att få gula varmblodstravare, det vore ju störtcoolt!

Men jag vet inte om deras stambok är stängd..

Ser ut som albino. Människor som är albino har så blå ögon.
Hemsk...hua. Man tigger om skimmelsjukan...

Skimmelsjukan (jag antar att du syftar på melanom) drabbar just skimlar, inte cremello/perlino.

Och nej, de är inte albino.

Hur kan den få skimmelsjukan när det inte är nån skimmel? Dom blåögda har färger och pigment precis som andra hästar så ska dom få skimmelsjukan så måste dom vara skimmel också. Vilken alla inte är. Den är alltså inte genetiskt vit och kan inte ge skimmelavkommor om inte mamma häst är skimmel.

En albino har inga pigment, dom här hästarna har pigment.

Det finns ju Rocky Mountain hästar :love: också som har stor andel silverfärgade hästar, men jag misstänker att Morgans eller Quarter är bättre typmässigt (tidigare tipsen, jag vet inget om denna färg i de raserna)

..Letar du i landet så är ju ardenner en ras med färganlaget...men kanske inte helt lämpad i övrigt :p

..och finns färgen i akhal-teke rasen är nog den inte fel - den fins ju bakåt i flera "halvblodsraser och ev även i fullblodet.

Knapplån!
Håller helt med..jag pratade utan att ha kunskap om det.
Men tycker ändå den var hemsk...

Den finns bland quarters (alla stockisarna kan nog ha det), men jag vet inte om det finns i Sverige. Den finns väl bland islänningar och welsh också? Vilka raser har det mer? Ganska säker på att det är en dominant gen så det räcker att det kommer från en förälder. Me´n man ska ju ha tur.. För du menar väl Silver dapple?
U
Vill bara påpeka att silveranlaget inte finns hos welsh.

Finns det väl visst? Har träffat en till och med... Kan rota fram bilder också...

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 976
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
818
Senast: ildiko
·
Hundträning Mina hundar har aldrig varit intresserade av leksak som belöning när man tränar och tävlar, dom tittar bara på mig och väntar på den...
2
Svar
20
· Visningar
557
Senast: Lillefrun
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 983
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • tämja halvvuxna katter