Husköps-tråden del 2 :)

Vi har bestämt oss för att försöka åka och titta på stugan nästa helg. Jag ska på disputationsfest kvällen innan, så det är egentligen inte optimalt men jag får nöja mig med ett litet glas vin till maten och gå ganska tidigt. Helt ok. Det större problemet är att däckverkstaden där vi har våra vinterhjul inte har tid att skifta däcken pga fullbokade och det väntas snö där stugan är.
 
När jag sålde min lägenhet rekommenderade faktiskt mäklaren mig att be hon som låg tvåa i budgivningen att gå upp till högsta budet och välja henne. Den som låg högst var strulig att ha och göra med och gick knappt att nå på telefon under hela budgivningen utan att ha någon bra förklaring. Nu fick jag ett bra pris och hade svårt att se att den skulle gå upp mer och visste att hon som låg tvåa nog inte kunde gå upp mycket mer då hon vid varje nytt bud hade behövt kolla med bank och föräldrar.
Ja det känns ju professionellt och det kan väl inbegripas i det sista jag skrev.
 
Ja, jag fick ett väldigt proffsigt intryck av henne. Men anledningen till att undvika den köparen var nog mer av personliga skäl. Om han var strulig under budgivningen kunde det säkert strula sen oxå.
Ja fast det har ju ändå med själva affären att göra. Inte att du skulle ta nr 2 för den tänkte behålla tapeterna i sovrummet eller nåt sånt som det var diskussion om här.
 
Idag har vi träffat husets tidigare ägare, vars familj byggt huset tidigt 1900-tal. Fick höra massor med historia om gården, t.ex att vår gamla entré var ett tillhåll för svenska soldater under kriget då det fanns en rikstelefon. Emaljskylten finns kvar i logen, så den ska nog sättas upp i gamla entréen igen efter lite renovering :)
 
Idag har vi träffat husets tidigare ägare, vars familj byggt huset tidigt 1900-tal. Fick höra massor med historia om gården, t.ex att vår gamla entré var ett tillhåll för svenska soldater under kriget då det fanns en rikstelefon. Emaljskylten finns kvar i logen, så den ska nog sättas upp i gamla entréen igen efter lite renovering :)
Så härligt med ett hus med historia :up: !
 
Hur har det gått idag @Voeux ? Nyfiken!

Det har gått bra! Huset var i bättre skick än jag mindes det. Intressant det där, vi bor med hög standard och har bara tittat på hus med hög standard innan. Så första intrycket av detta hus var att det var en gammal skruttig stuga, så det har vi utgått ifrån hela veckan. Nu när vi tittade igen med låga förväntningar så insåg vi att huset faktiskt är rätt fint och fräscht, bara äldre. Vi skulle absolut kunna bo ett gäng år med lite målning och mindre fix.

Vårt bud ligger fortfarande högst, har inte kommit in något mer ännu av de som tittade idag. Så i morgon ska vi höras om det inte kommit in nåt mer. Vi frågade om när vattnet testades senast och det har testats precis nu, svar om 10 dagar så det lät på mäklaren som om vi bör invänta det (det har varit bra alla tidigare tester). Men fortsätter vi ligga som högsta bud så vill jag inte vänta 1,5 vecka med kontrakt. Jag vill inte bara vänta och lämna möjligheten öppen för fler att komma in och buda. Så då ska jag nog ligga på att få ett tillfälligt kontrakt som gäller så länge vattnet visar sig vara bra, men som kan hävas/omförhandlas om det inte är det.

Spännande! Kan ju fortfarande komma in fler bud så vi får se.
 
Det har gått bra! Huset var i bättre skick än jag mindes det. Intressant det där, vi bor med hög standard och har bara tittat på hus med hög standard innan. Så första intrycket av detta hus var att det var en gammal skruttig stuga, så det har vi utgått ifrån hela veckan. Nu när vi tittade igen med låga förväntningar så insåg vi att huset faktiskt är rätt fint och fräscht, bara äldre. Vi skulle absolut kunna bo ett gäng år med lite målning och mindre fix.

Vårt bud ligger fortfarande högst, har inte kommit in något mer ännu av de som tittade idag. Så i morgon ska vi höras om det inte kommit in nåt mer. Vi frågade om när vattnet testades senast och det har testats precis nu, svar om 10 dagar så det lät på mäklaren som om vi bör invänta det (det har varit bra alla tidigare tester). Men fortsätter vi ligga som högsta bud så vill jag inte vänta 1,5 vecka med kontrakt. Jag vill inte bara vänta och lämna möjligheten öppen för fler att komma in och buda. Så då ska jag nog ligga på att få ett tillfälligt kontrakt som gäller så länge vattnet visar sig vara bra, men som kan hävas/omförhandlas om det inte är det.

Spännande! Kan ju fortfarande komma in fler bud så vi får se.
Intressant det där hur ens uppfattning kan ändras! Jag håller tummarna för att det går i lås för er. Jag hade också försökt ligga på för kontraktsskrivning ASAP, med klausul för vattnet.
 
Det har gått bra! Huset var i bättre skick än jag mindes det. Intressant det där, vi bor med hög standard och har bara tittat på hus med hög standard innan. Så första intrycket av detta hus var att det var en gammal skruttig stuga, så det har vi utgått ifrån hela veckan. Nu när vi tittade igen med låga förväntningar så insåg vi att huset faktiskt är rätt fint och fräscht, bara äldre. Vi skulle absolut kunna bo ett gäng år med lite målning och mindre fix.

Vårt bud ligger fortfarande högst, har inte kommit in något mer ännu av de som tittade idag. Så i morgon ska vi höras om det inte kommit in nåt mer. Vi frågade om när vattnet testades senast och det har testats precis nu, svar om 10 dagar så det lät på mäklaren som om vi bör invänta det (det har varit bra alla tidigare tester). Men fortsätter vi ligga som högsta bud så vill jag inte vänta 1,5 vecka med kontrakt. Jag vill inte bara vänta och lämna möjligheten öppen för fler att komma in och buda. Så då ska jag nog ligga på att få ett tillfälligt kontrakt som gäller så länge vattnet visar sig vara bra, men som kan hävas/omförhandlas om det inte är det.

Spännande! Kan ju fortfarande komma in fler bud så vi får se.

Jag är nyfiken i en strut så jag har också kikat på huset. Jag tycker att det har riktigt stor potential. Mycket mer spännande inne än vad fasaden utlovar. Och fantastisk tomt! Jag håller tummarna.
 
Jag är nyfiken i en strut så jag har också kikat på huset. Jag tycker att det har riktigt stor potential. Mycket mer spännande inne än vad fasaden utlovar. Och fantastisk tomt! Jag håller tummarna.

Jag börjar känna så också. Det som är lite kruxigt är att på lång sikt, med de sannolikt generösa byggrätter som kommer, möjligheterna som tomten ger och förhoppningsvis större familj så kommer vi nog, förr eller senare, vilja bygga. Så då är ju frågan hur mycket man vill investera i ett hus som kanske inte står kvar om 7 år. Samtidigt sätter vi nog inte spaden i marken på ett par år.

Men, jag försöker att inte övertänka det där allt för mycket. Det är en fantastisk tomt, i ett läge som är helt perfekt för oss där vi kan bygga oss ett liv. Där står nu ett alldeles dugligt hus. Bra så just nu! Resten får växa fram.
 
Jag börjar känna så också. Det som är lite kruxigt är att på lång sikt, med de sannolikt generösa byggrätter som kommer, möjligheterna som tomten ger och förhoppningsvis större familj så kommer vi nog, förr eller senare, vilja bygga. Så då är ju frågan hur mycket man vill investera i ett hus som kanske inte står kvar om 7 år. Samtidigt sätter vi nog inte spaden i marken på ett par år.

Men, jag försöker att inte övertänka det där allt för mycket. Det är en fantastisk tomt, i ett läge som är helt perfekt för oss där vi kan bygga oss ett liv. Där står nu ett alldeles dugligt hus. Bra så just nu! Resten får växa fram.
Låter bra. Tycker inte heller att du ska övertänka, eftersom man aldrig vet vad framtiden för med sig. Kanske ni säljer huset igen och flyttar någon helt annanstans? Kanske ni stannar och bestämmer er för att ert lilla hus är alldeles lagom för er? Ingen vet :) !
 
Låter bra. Tycker inte heller att du ska övertänka, eftersom man aldrig vet vad framtiden för med sig. Kanske ni säljer huset igen och flyttar någon helt annanstans? Kanske ni stannar och bestämmer er för att ert lilla hus är alldeles lagom för er? Ingen vet :) !

Nej precis, man har ingen aning, det är ju så lång tid. Jag sitter och ammar dottern just nu och när kommunalt VA kommer så börjar hon skolan, det ger lite perspektiv. Om vi köper det tänker jag att vi flyttar in och sen får det visa sig. Det vi måste tänka på är att det blir byggstopp efter att detaljplanen spikas sen, vilket sker om kanske 2 år. Så antingen behöver vi skicka in ansökan om bygglov innan dess, eller vänta tills efter kommunalt VA kommit. Så vi får bestämma oss så vi inte hamnar i ett låst läge där sen. Men det lär visa sig, bara på 1 vecka har vi haft typ 32 olika idéer så det lär landa när vi bor där sen :D

Just nu är jag mest taggad på att det står 4 fruktträd på tomten och att få släppa lös min lilla stadsråtta till hund i sitt naturliga habitat.
 
Jag börjar känna så också. Det som är lite kruxigt är att på lång sikt, med de sannolikt generösa byggrätter som kommer, möjligheterna som tomten ger och förhoppningsvis större familj så kommer vi nog, förr eller senare, vilja bygga. Så då är ju frågan hur mycket man vill investera i ett hus som kanske inte står kvar om 7 år. Samtidigt sätter vi nog inte spaden i marken på ett par år.

Men, jag försöker att inte övertänka det där allt för mycket. Det är en fantastisk tomt, i ett läge som är helt perfekt för oss där vi kan bygga oss ett liv. Där står nu ett alldeles dugligt hus. Bra så just nu! Resten får växa fram.

Det låter klokt! Att bo på tomten under några år ger ju även fantastiska möjligheter att låta idéerna växa fram inför ett kommande ny- eller tillbygge. Var finns det sol/lä? Var känns det mest privat? Var är utsikten finast? Osv. Vill ni bygga helt nytt så kanske detaljplanen framöver medger att ni styckar av en plätt som finansierar nybyggnation och ni kan bo i det gamla huset medan det nya byggs, osv.

En arkitekt kan även tänka till kring hur huset kan byggas till istället för att bygga nytt så att mycket av det ni investerar idag i huset i stort kan fortleva även efter bygget. Det är ju dessutom mycket i huset som faktiskt är riktigt fint redan idag, som de blyinfattade fönstren och den öppna spisen.

Nu spånar jag iväg lite känner jag. Ber om ursäkt för det. :D
 
Vi avklarade vår galna visningsdag med 5 visningar på 4 timmar igår och en del rallykörande mellan dem.

Två objekt var vi knappt inne och vände i, två hade jag inte direkt några förväntningar på och de överraskade _lite_ positivt men inte tillräckligt och det femte var faktiskt ändå väldigt bra.

Inget drömhus, men det får vi inte för den summan vi vill köpa för häromkring. Men det var 100 kvadrat, fräscht i huvudsak (byggt 1996 och tillbyggt 2015), två badrum, härlig trädgård med massa potential, ligger HÖGT med närhet till skog och sjöar men ändå fint i ett lugnt villaområde. Dock ganska långt till pendling/buss, vilket är ett större bekymmer för min sambo än mig eftersom jag kommer köra bil till jobbet (15 min bil till jobbet förresten, så det är ju bra!). Tak, fönster, fasad, och dränering gjord. Härliga uteplatser!

Så... jag vet inte riktigt vad som håller oss tillbaka. Just det där att det inte är "drömhuset", även om vi skulle bo bra i många år där. Men vi är ju väldigt medvetna om att vi måste kompromissa på en del saker. Och det kändes trots allt väldigt bra. Så vi får se vad jag säger till mäklaren när de ringer :D
 
Det låter klokt! Att bo på tomten under några år ger ju även fantastiska möjligheter att låta idéerna växa fram inför ett kommande ny- eller tillbygge. Var finns det sol/lä? Var känns det mest privat? Var är utsikten finast? Osv. Vill ni bygga helt nytt så kanske detaljplanen framöver medger att ni styckar av en plätt som finansierar nybyggnation och ni kan bo i det gamla huset medan det nya byggs, osv.

En arkitekt kan även tänka till kring hur huset kan byggas till istället för att bygga nytt så att mycket av det ni investerar idag i huset i stort kan fortleva även efter bygget. Det är ju dessutom mycket i huset som faktiskt är riktigt fint redan idag, som de blyinfattade fönstren och den öppna spisen.

Nu spånar jag iväg lite känner jag. Ber om ursäkt för det. :D

Håller helt med. Tänker mig som sagt att vi kan bygga oss ett liv här, så det får ta sin lilla tid. Hellre rätt från början än snabbt. Under tiden finns det ju massor av roligt att fixa med på tomten!

Fortfarande inga nya bud. Väntar på mäklarens samtal och ringer han inte innan 17 idag så ringer jag honom.
 

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
2 3
Svar
53
· Visningar
1 076
Svar
559
· Visningar
55 706
Senast: Bison
·
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
53 54 55
Svar
1 085
· Visningar
34 859
Hemmet Vi har plattor på tomten som dels sjunkit vid trappen och dels lagts utan markduk under så mängden ogräs mellan plattorna är rätt enorm...
Svar
6
· Visningar
292
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp