Husköps-tråden del 2 :)

Eventuellt lite fel tråd men rätt folk i denna så jag chansar :laugh: jag ska hjälpa till att sälja ett hus, i dåligt skick. Ska besikta men tänker att det är smidigt att sälja med friskrivningsklausul? För att släktingen ska slippa någon form av kontakt efter försäljning. Det är helt klart marken som är värd pengarna med runt 40ha skog och 8ha åkermark. Eller är det dumt?
 
Men... på riktigt, är det alltså normalt nuförtiden att köpa ett hus som säljs med friskrivningsklausul utan att undersöka det? Jag skulle förstå om det handlar om ett hus som är uppenbart bortom räddning och behöver rivas, och fastighetens värde i stort sett utgörs av tomten. Och så kanske det är här.
Normalt och normalt, det förekommer säkert. Jag vet att vi har varit på visningar där någon lagt bud och skickat med att besiktning inte behövs som ev bonus till säljare. Dock var det ju lägre än det vinnande som ville ha besiktning.

Jag hade dock aldrig velat göra så själv, speciellt inte med mer krävande projekt. Jag ser ju främst besiktning som ett verktyg för att se om mitt bud verkligen matchar vad jag anser objektet är värt, inom ett visst spann. Det är ju liksom skillnad på ett hus som behöver dräneras och ett där grunden satt sig i åtgärdskostnader. Men har man mycket pengar så kanske man inte bryr sig, vad vet jag 😅
 
Senast ändrad:
Om det bara är en plint i kanten blir det säkert inte så dyrt. Min kompis köpte ett hus i höstas, med samma problem men gånger flera. Bland annat mitt under köksgolvet. Hela huset var hopsjunket. Hon fick ta ut alla fönster, "lyfta" huset och gå in via golvet för att kunna byta ett par av plintarna. Tror hon fick ner priset ett par hundra tusen pga detta.

Jag har inte varit och tittat på plats än så vet jag inte om den sitter i kanten. Enligt beskrivningen så borde den göra det eftersom att plinten får dörren att kärva. Samtidigt indikerar foton på plinten att den sitter lite mer under huset.

Vet du vad det kostade för din kompis?
 
Jag har inte varit och tittat på plats än så vet jag inte om den sitter i kanten. Enligt beskrivningen så borde den göra det eftersom att plinten får dörren att kärva. Samtidigt indikerar foton på plinten att den sitter lite mer under huset.

Vet du vad det kostade för din kompis?
Vet tyvärr inte vad det kostade exakt, men tror hon fick ner priset med 200-250', det ger kanske nån form av vägledning. Men då behövdes som sagt alla fönster plockas ut (för att inte gå sönder när huset rätades upp) och hela huset lyftas under tiden. Det var också mer än en plint.
 
Lägenheten äntligen såld och husdrömmen blir verklighet. Har haft lätt magsår av att sälja lägenhet när tidningsrubrikerna lovat höjd ränta och sänkta priser på bostäder. Sålde för 65000 kr mindre än vad vi minst ville ha, men gjorde ändå 235000 kr i vinst på 1,5 år. Dock 515000 kr mindre än vad en annan likadan lägenhet såldes för för ett tag sen.

Såldes också ett likadant hus som vårat, fast med sämre läge och sämre skick, för 75000 kr mer än vad vi köpte vårat för idag, så känns dubbelbra!
 
Fast nu var det ju flera aspekter än att det just var Cirkus X.
Hade också valt bort högsta budet om den köparen börjat kräva besiktning trots friskrivningsklausul. Kommer absolut göra likadant den dan vi säljer föräldrarnas hus. Den som krånglar minst får det.

Ja, kan man undvara så mkt pengar så är det såklart bara att välja vilken potentiell köpare man vill.
 
Men... på riktigt, är det alltså normalt nuförtiden att köpa ett hus som säljs med friskrivningsklausul utan att undersöka det? Jag skulle förstå om det handlar om ett hus som är uppenbart bortom räddning och behöver rivas, och fastighetens värde i stort sett utgörs av tomten. Och så kanske det är här.

Nä det är inte min uppfattning. Tvärtom verkar fler och fler inse vikten av att göra en egen besiktning. Att köpa utan besiktning är ju (med vissa undantag såklart) bara korkat, speciellt vid friskrivningsklausul.
 
Nä det är inte min uppfattning. Tvärtom verkar fler och fler inse vikten av att göra en egen besiktning. Att köpa utan besiktning är ju (med vissa undantag såklart) bara korkat, speciellt vid friskrivningsklausul.
Ja, det står ju överallt när man läser om tips för husköpare, att besiktiga huset. Och läser man lite noggrannare även att det gäller SÄRSKILT om det finns friskrivningsklausul, för då är det ju självklart extra viktigt att veta vad man köper

Hade någon säljare ansett mig krånglig för att jag ville besiktiga hade jag antagit att denna hoppades på att jag som amatör skulle missa något på visningen. Men sen är det väl också så att friskrivningsklausulen inte gäller fel som säljaren visste om, så det är ju alltid nåt iofs.

Helt knäppt att man anses besvärlig för att man vill använda sin undersökningsplikt. Det gäller ju, antagligen, största köpet i ens liv? Det är snarare besvärliga och oseriösa säljare som inte vill låta någon besiktiga ett hus innan köp. I mina ögon.
Köpt hus två gånger och det har varit noll problem att besiktiga. Även där säljaren gjort egen besiktning.
 
Ja, det står ju överallt när man läser om tips för husköpare, att besiktiga huset. Och läser man lite noggrannare även att det gäller SÄRSKILT om det finns friskrivningsklausul, för då är det ju självklart extra viktigt att veta vad man köper

Hade någon säljare ansett mig krånglig för att jag ville besiktiga hade jag antagit att denna hoppades på att jag som amatör skulle missa något på visningen. Men sen är det väl också så att friskrivningsklausulen inte gäller fel som säljaren visste om, så det är ju alltid nåt iofs.

Helt knäppt att man anses besvärlig för att man vill använda sin undersökningsplikt. Det gäller ju, antagligen, största köpet i ens liv? Det är snarare besvärliga och oseriösa säljare som inte vill låta någon besiktiga ett hus innan köp. I mina ögon.
Köpt hus två gånger och det har varit noll problem att besiktiga. Även där säljaren gjort egen besiktning.
Uppenbarligen är det väldigt olika.
Det är absolut ingen oseriös säljare detta. De vill bara ha affären klar och inte vänta på en besiktning. Troligast är ju stt någon river huset och det vet dom. Att då behöva vänta och ev tappa spekulanter kan jag fatta att de inte vill. Det kan ju ta veckor att få en besiktning.
 
Uppenbarligen är det väldigt olika.
Det är absolut ingen oseriös säljare detta. De vill bara ha affären klar och inte vänta på en besiktning. Troligast är ju stt någon river huset och det vet dom. Att då behöva vänta och ev tappa spekulanter kan jag fatta att de inte vill. Det kan ju ta veckor att få en besiktning.
Där vi köpt hus så ska man typ vara tacksam att man ens fick köpa huset, och smidiga köpare prioriteras. Är man inte beredd att betala mer än alla andra så har man typ inga krav att ställa. Vi har köpt ett hus med endast säljarens besiktning (dock ska vi göra en genomgång med besiktningsmannen och känner till husen väl), ingen friskrivningsklausul dock men inga klausuler om försäljning av vår lägenhet eller liknande. Det finns liksom 20 andra spekulanter som är redo att betala samma pris, såklart att säljaren väljer den enklaste köparen - det hade jag också gjort.
 
Där vi köpt hus så ska man typ vara tacksam att man ens fick köpa huset, och smidiga köpare prioriteras. Är man inte beredd att betala mer än alla andra så har man typ inga krav att ställa. Vi har köpt ett hus med endast säljarens besiktning (dock ska vi göra en genomgång med besiktningsmannen och känner till husen väl), ingen friskrivningsklausul dock men inga klausuler om försäljning av vår lägenhet eller liknande. Det finns liksom 20 andra spekulanter som är redo att betala samma pris, såklart att säljaren väljer den enklaste köparen - det hade jag också gjort.

Ja det är konsekvensen av en sjuk bostadsmarknad. Det är inte köpare som är krångliga när de inte vill köpa grisen i säcken utan det är är girigheten i marknaden och bristen på bostäder som skapat en bostadsmarknad där den enskilde köparens intresse har noll värde. På en sund bostadsmarknad skulle det fundera annorlunda.
 
Där vi tittar skrivs ofta kontrakt 2-3 dagar efter sista visningen. Hur ska man hinna med något alls egentligen? Man hinner ju knappt tänka. De flesta är nog glada om de hinner med en köpargenomgång.
Man har en besiktningsklausul i kontraktet, och besiktigar efter man skrivit kontrakt, det är ju rätt standard, iaf här
Ska man besiktiga innan man skrivit kontrakt får man räkna med att nån annan kanske vinner budgivning, och så har man lagt 10 000 på en besiktning i onödan
 
Uppenbarligen är det väldigt olika.
Det är absolut ingen oseriös säljare detta. De vill bara ha affären klar och inte vänta på en besiktning. Troligast är ju stt någon river huset och det vet dom. Att då behöva vänta och ev tappa spekulanter kan jag fatta att de inte vill. Det kan ju ta veckor att få en besiktning.
Well, oavsett hade jag upplevt det som oseriöst och krångligt om någon inte ville låta mig besiktiga det dyraste jag någonsin kommer köpa. Lite skrämmande utveckling om det anses så okej
 
Man har en besiktningsklausul i kontraktet, och besiktigar efter man skrivit kontrakt, det är ju rätt standard, iaf här
Ska man besiktiga innan man skrivit kontrakt får man räkna med att nån annan kanske vinner budgivning, och så har man lagt 10 000 på en besiktning i onödan

Det är jag med på! Har dock hört att många nöjer sig med köpargenomgången. Vet inte om jag gjort det själv dock.
 
Haha, klart man måste vara nyfiken!! :D Om det var gräsliga golv på det hus du tror det är så har du helt rätt :D

Tack! Har inte kommit in något högre bud än, säljarna funderar på hur de vill gå vidare.

Haha, det tänkte jag inte på, men okej 😂
Ej jättesnygga. Men jävligt fräscht annars 👌
 

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
2 3
Svar
53
· Visningar
1 069
Svar
559
· Visningar
55 680
Senast: Bison
·
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
53 54 55
Svar
1 085
· Visningar
34 848
Hemmet Vi har plattor på tomten som dels sjunkit vid trappen och dels lagts utan markduk under så mängden ogräs mellan plattorna är rätt enorm...
Svar
6
· Visningar
292
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp