Husköps-tråden del 2 :)

Det kaoset saknar jag INTE. Just nu är vi i kan-inte-fatta-att-vi-äger-ett-hus-fasen där allt är liksom misstänksamt stabilt och lugnt 😂 Och då slapp vi ändå visning,budgivning etc.
Nej jag är lite tagen på sängen av känslokaoset måste jag medge. Trodde det skulle kännas lite mer ensidigt positivt. Men å andra sidan minns jag mina smärre sammanbrott när vi köpte lägenheten så jag är inte helt förvånad heller. :D
 
Nu sticker vi och tittar på parhuset med den enstegstätade fasaden. Vi har nog fått lite blodad tand för eget hus och större tomt sen senaste budgivningen, men eftersom vi väntat ett tag på att denna skulle komma ut till försäljning så åker vi och kikar i varje fall. Även om vi inte skulle buda så tycker jag vi lär oss nåt nytt för varje objekt vi tittar på.
 
Nu sticker vi och tittar på parhuset med den enstegstätade fasaden. Vi har nog fått lite blodad tand för eget hus och större tomt sen senaste budgivningen, men eftersom vi väntat ett tag på att denna skulle komma ut till försäljning så åker vi och kikar i varje fall. Även om vi inte skulle buda så tycker jag vi lär oss nåt nytt för varje objekt vi tittar på.

Fint hus! Tydligen en känd musiker som bor där, framgick på alla grammisar och andra priser. Givetvis bortplockat när de fotograferade. Dock hördes vägen väldigt mycket, det var lite synd. Det var en fin och lummig tomt så då är det ju synd om man ska sitta och lyssna på trafik. Sen har jag som sagt fått mersmak för att rulla på 10 min till på den där vägen för att komma ut till lugnet och lite mer yta.
 
Hörrni, vi är med hus! Champagnen är på kylning och vi planerar en av de första trädgårdsåtgärderna; att byta ut den gigantiska tujahäcken mot något mer blickfagert. 🥂🥳😊


MDIyNnwwMDAxMzM0NDA1NHw5Ng.jpg
 
Senast ändrad:
Hörrni, vi är med hus! Champagnen är på kylning och vi planerar en av de första trädgårdsåtgärderna; att byta ut den gigantiska tujahäcken mot något mer blickfagert. 🥂🥳😊


Visa bifogad fil 89940
Grattis!

Jag skulle nog inte rivit bort hela häcken. Klipp ned den en bit och plantera buskar eller blommor framför den istället. När häcken är så tät och uppvuxen redan så känns det i mina ögon som otroligt mycket onödigt (och tungt) jobb att byta ut den 😅
 
Grattis!

Jag skulle nog inte rivit bort hela häcken. Klipp ned den en bit och plantera buskar eller blommor framför den istället. När häcken är så tät och uppvuxen redan så känns det i mina ögon som otroligt mycket onödigt (och tungt) jobb att byta ut den 😅
Jag håller delvis med dig. Tuja är verkligen ingen favorit men jag tror också det kan innebära MYCKET jobb att få bort den. Ser den bra ut när den är halverad så får den vara kvar, skulle den dö eller bli asful ska den bytas ut mot avenbok eller liknande på lite sikt 😊
 
Jag håller delvis med dig. Tuja är verkligen ingen favorit men jag tror också det kan innebära MYCKET jobb att få bort den. Ser den bra ut när den är halverad så får den vara kvar, skulle den dö eller bli asful ska den bytas ut mot avenbok eller liknande på lite sikt 😊
Jag grävde upp en tuja, kanske 2,5 meter hög, med tillhörande rötter häromveckan. Det var ett jävla jobb kan jag säga 😅 men då gjorde jag ju det där hand med.
 
Hörrni, vi är med hus! Champagnen är på kylning och vi planerar en av de första trädgårdsåtgärderna; att byta ut den gigantiska tujahäcken mot något mer blickfagert. 🥂🥳😊


Visa bifogad fil 89940

Tips är att bo in er först. Själv ångrar jag att jag inte satte thuja istället för avenbok. Thuja ger grönt och fint insynsskydd och ljuddämpning året om. Så länge det inte är ett torp där thuja inte alls passar in så är thuja faktiskt toppen - säger en tidigare thujahatare.
 
Jag grävde upp en tuja, kanske 2,5 meter hög, med tillhörande rötter häromveckan. Det var ett jävla jobb kan jag säga 😅 men då gjorde jag ju det där hand med.

Så du tror att vi kommer ha jobbigt att få bort vår tuja? Det är liksom tre tuja-plantor som står på gräsmattan, gräsmattan mår riktigt dåligt där (misstänker att tujan tar all näring). Den har dessutom blivit högre än huset och fyller ingen riktig funktion…

0DC85E1F-36BF-460E-8731-033B1D6E35C3.webp
 
Vi ska på två visningar idag. På det ena huset står det att det enskilda avloppet inte är godkänt av kommunen. Jag tolkar det som att det inte kontrollerats av kommunen och därmed inte heller kunnat godkännas, men ska fråga mäklaren. Vad innebär detta för köparen? Kan man skriva in klausul i kontraktet om att detta kan kontrolleras i efterhand och att köpet hävs/omförhandlas om avloppet inte godkänns? Kan inte så mycket om detta men tänker spontant att det kan bli en kostsam historia om det inte blir godkänt?
 
Vi ska på två visningar idag. På det ena huset står det att det enskilda avloppet inte är godkänt av kommunen. Jag tolkar det som att det inte kontrollerats av kommunen och därmed inte heller kunnat godkännas, men ska fråga mäklaren. Vad innebär detta för köparen? Kan man skriva in klausul i kontraktet om att detta kan kontrolleras i efterhand och att köpet hävs/omförhandlas om avloppet inte godkänns? Kan inte så mycket om detta men tänker spontant att det kan bli en kostsam historia om det inte blir godkänt?
Jag tolkar det som att det är kontrollerat och underkänt, dvs att ni kommer behöva åtgärda det.
 
Vi ska på två visningar idag. På det ena huset står det att det enskilda avloppet inte är godkänt av kommunen. Jag tolkar det som att det inte kontrollerats av kommunen och därmed inte heller kunnat godkännas, men ska fråga mäklaren. Vad innebär detta för köparen? Kan man skriva in klausul i kontraktet om att detta kan kontrolleras i efterhand och att köpet hävs/omförhandlas om avloppet inte godkänns? Kan inte så mycket om detta men tänker spontant att det kan bli en kostsam historia om det inte blir godkänt?
Det är inte godkänt,så det betyder att ni måste göra om det,massa pappersarbete och dyrt.
 
Är det typ att gräva ner en ny septitank för 100 tkr eller mer komplicerat?
Beror på vad miljö o hälsa har för krav i just det området, enklast är att ringa dom,ring växeln o be att dom kopplar dig dit.Ja det är dyrt, beror ju på om det bara är en 3 kammarbrunn som behövs eller infiltration eller både och eller om det är sjönära kanske det ska vara en sluten tank.
 

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
2 3
Svar
53
· Visningar
1 063
Svar
559
· Visningar
55 664
Senast: Bison
·
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
53 54 55
Svar
1 085
· Visningar
34 840
Hemmet Vi har plattor på tomten som dels sjunkit vid trappen och dels lagts utan markduk under så mängden ogräs mellan plattorna är rätt enorm...
Svar
6
· Visningar
292
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp