Husköps-tråden del 2 :)

Där vi tittar skrivs ofta kontrakt 2-3 dagar efter sista visningen. Hur ska man hinna med något alls egentligen? Man hinner ju knappt tänka. De flesta är nog glada om de hinner med en köpargenomgång.
Ett hus jag kollade på för ett tag sen stod det att det hade kommunalt VA vilket det efter kontakt med kommunen visade sig att det inte alls hade. Som tur var var huset såpass speciellt att det inte var krig om det utan jag hann få denna info innan jag la bud. Det hade ju blivit en enorm ekonomisk kalldusch att få en oväntad kostnad på 300000 när detta uppdagats.

Jag valde faktiskt att anmäla mäklaren, om än mer i syfte att visa mäklarbranschen än mäklaren personligen, hur denna hets kring husköp idag och mäklarens oansvariga roll kring information om husen de säljer kan slå ekonomiskt, inte minst. Det är ju i princip bara krav på mäklaren att ha kollat upp att säljaren får sälja. All annan information får de ju lita på säljarens ord och behöver inte säkerställa själva.
 
Nu har jag aldrig köpt ett hus men aldrig att jag skulle köpa ett hus utan besiktning. Såsom lagen är utformad har köparen en mycket stor undersökningsplikt. Har heller aldrig hört någon kompis, bekant eller släktning som har köpt hus utan besiktning. Detta gäller husköp i Stockholm och Linköping. Nu är det ju allt vanligare med att säljaren har anlitat en besiktningsman för att utföra en besiktning innan försäljning och att spekulanterna får ta del av protokollet. Så det är inte alla köpare som har beställt en egen besiktning.

Har dock en kompis som köpte ett hus, där säljarna hade låtit utföra en besiktning, men där min kompis fick igenom att köpet var beroende av ok besiktning av besiktningsman anlitat av min kompis. Det senare var tur för denna besiktningsman upptäckte att det var röta genom större delen av bjälklaget... Så min kompis hoppade av köpet (vilket hen alltså kunde göra enligt avtalet). Kan nämnas att det angavs i besiktningsprotokollet från säljarens besiktningsman att hen inte hade lyckats öppna en viss lucka och det var bakom den luckan som rötan upptäcktes...
 
Nu har jag aldrig köpt ett hus men aldrig att jag skulle köpa ett hus utan besiktning. Såsom lagen är utformad har köparen en mycket stor undersökningsplikt. Har heller aldrig hört någon kompis, bekant eller släktning som har köpt hus utan besiktning. Detta gäller husköp i Stockholm och Linköping. Nu är det ju allt vanligare med att säljaren har anlitat en besiktningsman för att utföra en besiktning innan försäljning och att spekulanterna får ta del av protokollet. Så det är inte alla köpare som har beställt en egen besiktning.

Har dock en kompis som köpte ett hus, där säljarna hade låtit utföra en besiktning, men där min kompis fick igenom att köpet var beroende av ok besiktning av besiktningsman anlitat av min kompis. Det senare var tur för denna besiktningsman upptäckte att det var röta genom större delen av bjälklaget... Så min kompis hoppade av köpet (vilket hen alltså kunde göra enligt avtalet). Kan nämnas att det angavs i besiktningsprotokollet från säljarens besiktningsman att hen inte hade lyckats öppna en viss lucka och det var bakom den luckan som rötan upptäcktes...
Vi har inte besiktat, däremot har säljaren gjort och vi har sett protokollet och pratat med besiktningsmannen. Protokollet var väldigt rent då huset är otroligt välvårdat. Säljarna har tagit väl hand om huset men inte direkt brytt sig om att hänga med i trenderna 😄

Men för oss gick det fort, från lagt bud till skrivet kontrakt mindre än tre dygn.
 
Jag valde faktiskt att anmäla mäklaren, om än mer i syfte att visa mäklarbranschen än mäklaren personligen, hur denna hets kring husköp idag och mäklarens oansvariga roll kring information om husen de säljer kan slå ekonomiskt, inte minst. Det är ju i princip bara krav på mäklaren att ha kollat upp att säljaren får sälja. All annan information får de ju lita på säljarens ord och behöver inte säkerställa själva.
Bra gjort!
Mäklarna av idag är ju ett skämt :mad:
Dom har inget ansvar alls längre och det tycker jag är bedrövligt eftersom dom tar en ganska hög avgift för att "medla kontakt".
 
Bra gjort!
Mäklarna av idag är ju ett skämt :mad:
Dom har inget ansvar alls längre och det tycker jag är bedrövligt eftersom dom tar en ganska hög avgift för att "medla kontakt".
Tack. Ja, jag blir lite irriterad faktiskt att de inte kan någonting kring huset utan på visning så står de bara där och ler och lämnar ut lite papper.
Minns någon visning jag var på och jag frågade när huset dränerats senast, hur detaljplan såg ut och lånesituationen för arrendetomt. Ingen fråga kunde hen svara på och inget intresse att ta reda på heller. När vi frågade om en lucka i taket så var hen helt frågande och än mer när vi ville öppna och kolla.

Och sen anmälningshuset, samma där, vidarebefordrade frågorna till säljarna men inga vettiga svar.

Jag undrar rätt ofta varför mäklare anlitas egentligen. Mer än möjligen att man slipper direktkontakten.
 
Apropå att inte få några svar av mäklaren. Vi var på visning för ganska många år sen, huset låg precis intill skogen men min man frågade mäklaren hur mycket oljud man kunde förvänta sig från inkommande flygplan som ska landa på Arlanda. Nejdå nejdå, det är inga problem, det är så tyst häromkring. (”Med skogen som närmaste granne”). Okej sa maken, men jag råkar jobba som flygtekniker på Arlanda och vet att det här huset ligger precis under inflygningen till landningsbana 1… :p
 
Apropå att inte få några svar av mäklaren. Vi var på visning för ganska många år sen, huset låg precis intill skogen men min man frågade mäklaren hur mycket oljud man kunde förvänta sig från inkommande flygplan som ska landa på Arlanda. Nejdå nejdå, det är inga problem, det är så tyst häromkring. (”Med skogen som närmaste granne”). Okej sa maken, men jag råkar jobba som flygtekniker på Arlanda och vet att det här huset ligger precis under inflygningen till landningsbana 1… :p
Jag fattar inte det roliga, om ni visste det?
 
Apropå att inte få några svar av mäklaren. Vi var på visning för ganska många år sen, huset låg precis intill skogen men min man frågade mäklaren hur mycket oljud man kunde förvänta sig från inkommande flygplan som ska landa på Arlanda. Nejdå nejdå, det är inga problem, det är så tyst häromkring. (”Med skogen som närmaste granne”). Okej sa maken, men jag råkar jobba som flygtekniker på Arlanda och vet att det här huset ligger precis under inflygningen till landningsbana 1… :p

Ungefär som mäklaren i helgen. Vi frågade om grannen två tomter ner fått kommunalt VA eftersom vi noterat att de hade pool. Det hade de inte, men tydligen hade brandkåren hjälpt till med att fylla poolerna här ute ibland. Han sa visserligen ”nu ska jag inte stå och säga sånt” men ja, så berättade han att det var. Jag frågade sedan min vän som jobbar som brandman i kommunen, han sa att det skett förr i tiden men idag förlorar man definitivt jobbet om man skulle få för sig något sådant :D
 
Ungefär som mäklaren i helgen. Vi frågade om grannen två tomter ner fått kommunalt VA eftersom vi noterat att de hade pool. Det hade de inte, men tydligen hade brandkåren hjälpt till med att fylla poolerna här ute ibland. Han sa visserligen ”nu ska jag inte stå och säga sånt” men ja, så berättade han att det var. Jag frågade sedan min vän som jobbar som brandman i kommunen, han sa att det skett förr i tiden men idag förlorar man definitivt jobbet om man skulle få för sig något sådant :D
Brandkåren fyllde min mammas pool för typ 10-12 år sen kanske. Tog en femhunka cash 😂 idag gör de inte det verkar det som.
 
Maken var på AW på sitt arbete idag och berättade i ett sällskap med lite nya personer att vi tittade på hus. En i sällskapet berättade då den intressanta historien om hans vän som precis sålde sitt hus just där, och vet ni, budgivningen hade stått stilla i 3 dygn sen kom det in en ny budgivare och han fick 425 tkr mer! :meh:😅 Du kan be din vän tacka oss för den slanten, svarade han då.
 
Ungefär som mäklaren i helgen. Vi frågade om grannen två tomter ner fått kommunalt VA eftersom vi noterat att de hade pool. Det hade de inte, men tydligen hade brandkåren hjälpt till med att fylla poolerna här ute ibland. Han sa visserligen ”nu ska jag inte stå och säga sånt” men ja, så berättade han att det var. Jag frågade sedan min vän som jobbar som brandman i kommunen, han sa att det skett förr i tiden men idag förlorar man definitivt jobbet om man skulle få för sig något sådant :D
Här fyllde brandkåren grannens pool för 2år sedan. Nu har de kommunalt som alla vi andra men det fick de I somras
 
Vi har vunnit budgivningen och ska skriva på fredag OM säljarna accepterar vår besiktningsklausul då vi vill undersöka en sak i krypgrund närmre. Apropå vad ni precis diskuterat i tråden....

Men vilket totalt känslomässigt kaos det är i detta hushåll just nu 🤪🙃
 
Vi har vunnit budgivningen och ska skriva på fredag OM säljarna accepterar vår besiktningsklausul då vi vill undersöka en sak i krypgrund närmre. Apropå vad ni precis diskuterat i tråden....

Men vilket totalt känslomässigt kaos det är i detta hushåll just nu 🤪🙃
Det kaoset saknar jag INTE. Just nu är vi i kan-inte-fatta-att-vi-äger-ett-hus-fasen där allt är liksom misstänksamt stabilt och lugnt 😂 Och då slapp vi ändå visning,budgivning etc.
 
Pratade med banken igår och insåg att vi bundit vårt bolån till 2024 med 1,17 i ränta. Troligtvis inte så kul att binda om lånet 2024, men känns ändå skönt att veta att halva räntekostnaden (har hälften så mkt lån på lägenheten som vi kommer ha på huset) inte kommer öka under tiden vi är föräldralediga.

Är det någon som har fått amorteringsfritt under tiden man är föräldraledig? Har hört att en kompis fick det, hade önskat att vi också får det men vågar knappt ställa frågan för att vi vill ju verkligen ha vårt bolån, och eftersom det är bundet i två år till kommer vi inte byta bank.
 
Pratade med banken igår och insåg att vi bundit vårt bolån till 2024 med 1,17 i ränta. Troligtvis inte så kul att binda om lånet 2024, men känns ändå skönt att veta att halva räntekostnaden (har hälften så mkt lån på lägenheten som vi kommer ha på huset) inte kommer öka under tiden vi är föräldralediga.

Är det någon som har fått amorteringsfritt under tiden man är föräldraledig? Har hört att en kompis fick det, hade önskat att vi också får det men vågar knappt ställa frågan för att vi vill ju verkligen ha vårt bolån, och eftersom det är bundet i två år till kommer vi inte byta bank.
Tycker det är en väldigt bra ränta, man kan ju lägga undan en del varje månad som motsvarar ränteökning vid 2024 så blir det inte lika stor chock. Vi har en tredjedel bundet till 2024, en tredjedel till 2025 och sista till 2027, tyckte det kändes bättre än att det första ska gå ut 2023 redan. Då ligger våra räntor mellan 2,14-2,6 vilket får anses vara bra för dagens bolån.
 
Vi har vunnit budgivningen och ska skriva på fredag OM säljarna accepterar vår besiktningsklausul då vi vill undersöka en sak i krypgrund närmre. Apropå vad ni precis diskuterat i tråden....

Men vilket totalt känslomässigt kaos det är i detta hushåll just nu 🤪🙃
Kl 9 imorgon är det kontraktsskrivning. Tillträde 15 augusti, eventuellt redan 8 juli om vi får sålt lägenheten innan dess. Helt sjukt.

Imorgon kommer stylist hit för konsultation, nästa torsdag är det fotografering. På måndag börjar jag nytt jobb (dessutom en chefstjänst). Man kan bli utbränd för mindre!

Men det börjar kännas allt mer och mer fantastiskt och roligt och allt mindre svinläskigt och galet :D
 
Tycker det är en väldigt bra ränta, man kan ju lägga undan en del varje månad som motsvarar ränteökning vid 2024 så blir det inte lika stor chock. Vi har en tredjedel bundet till 2024, en tredjedel till 2025 och sista till 2027, tyckte det kändes bättre än att det första ska gå ut 2023 redan. Då ligger våra räntor mellan 2,14-2,6 vilket får anses vara bra för dagens bolån.
Vi kommer ha en tredjedel bundet till sen höst i år, en tredjedel bundet till nästa år (dessa två är från nuvarande boende) och behöva förhandla ungefär en tredjedel när vi tillträder. Banket sa nu att troligtvis är det enda alternativet för den sista tredjedel rörligt, vilket jag inte alls förstår. Vi har riktigt bra räntor på de nuvarande bundna så risken är väl att vi får en chock i höst/nästa år.
 

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
2 3
Svar
53
· Visningar
1 063
Svar
559
· Visningar
55 664
Senast: Bison
·
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
53 54 55
Svar
1 085
· Visningar
34 840
Hemmet Vi har plattor på tomten som dels sjunkit vid trappen och dels lagts utan markduk under så mängden ogräs mellan plattorna är rätt enorm...
Svar
6
· Visningar
292
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp