Husköps-tråden del 2 :)

Så härligt med ett hus med historia :up: !
Eller hur! Han var även väldigt engagerad i hembygdsföreningen och har visst skrivit om gården i böcker om områdets historia. Hade velat få tag på de exemplaren också och ha i huset. Det är sparat massa gamla bilder också som följt med huset. 😍

IMG20220424104601.jpg


Här var innan vägarna anlagts, en del har ändrats.
 
Säljarna lär ju vara glada, men himla otur för er att det dök upp en budgivare till.

Ja, de andra budgivarna var väldigt angelägna så vi lägger oss här. Vi hade kunnat köra vidare, men, vid närmare eftertanke så känner jag att den här drömmen vi byggt upp under helgen inte är knutet till just det här huset. Det är knutet till egen tomt, lantligt läge och området med närhet till buss och skolan. Men jag tror att vi kan hitta ett hus med färre problem än detta. Vi vill därför inte ryckas med utan sitter lugnt i båten, och har vi tur gör ränteläget sitt närmsta månaderna.

Vi tar ett djupt andetag och en kalldusch. Jag är i varje fall vid gott mod för vi har både gjort en mental förflyttning, och en kalkyl, närmare drömmen.
 
Förresten. Ringde en mäklare igår gällande ett hus som ligger som kommande/"på gång" och har gjort så i minst ett åroch vi tycker det verkar väldigt, väldigt intressant (baserat på knapphändig info om huset).

Säljaren letar efter boende men har inte fått något napp. Nej, han vill ha inte några förhandsvisningar. Nej, han vill inte att det läggs ut någon planlösning/interiöra bilder/besiktningsprotokoll. Nej, han kan inte tänka sig lång överlåtelsetid. Nej, han har ingen aning om när det kan bli aktuellt.

Alltså, jag förstår ju att det inte går att säga exakt när man kommer hitta något osv, och jag förstår att man vill samla intressenter för när det väl blir dags. Men, jag kan också tycka: varför ens lägga upp det om det är så himla oklart när i tid det kommer ske? Ska hus verkligen kunna ligga så i flera år utan att man skrider till verket? Tycker det är lite... fult.
Beror på kommun? Avkomman har letst hus/stuga i flera år. Det kommer inte ut hus. De få som säljs kommer aldrig ut på marknaden.

Finns en mindre än gård i en grannby. Ägaren letar nåt mindre och det finns inte. Tippar på att gården blir till salu först om ett antal år. Bara pga brist på objekt.
 
Måste få kommentera detta med att inte ta högsta budet och varför samt vilken info säljare får.

För ett par veckor sen var etr av mina grannars hus till salu. Fem hus bort för att vara noggrann. Det är inte många hus här så man blir liksom nära granne hur man än vrider sig.

Mitt ex upplyste mig om detta hus och att han tänkte kanske buda. Jag ba’ va nej du kan ju inte flytta hit till min frizon och trygghet. Du kan bo var fan du vill på planeten men inte granne med mig (han har alltså varit sjukt oskön mot mig innan och under separationen). Nåja jag kunde inte drömma om att han skulle buda. Han gjorde det och vann budgivningen med nästa n 300’. Jag fick veta detta och fick såklart ett psykbryt.

Jag vill INTE ha honom här. Iallafall så ringde jag säljaren och då berättade hon att hon valt att skriva med de som hade näst högsta budet av flera skäl. Hon fick asdåliga vibbar av exet för han var just krånglig. Kunde inte skriva då hon ville avsluta affären, skulle besiktiga fast det såldes med friskrivningsklausul. Plus att han var svår att få tag i. Plus att hon fick veta av mäklaren vem köparen var - hon visste att vi är separerade men inte ngt mer, då tyckte hon det kändes oskönt att han ville bo så nära mig. Tack gode gud för vettiga säljare som inte bara ser pengarna
 
Stugan som vi intresserar oss av har plintgrund som fick nya plintar för mindre än tio år sedan. En av plintarna tycks ha hamnat ovanför frostsäkert djup och rör sig. Den sitter snett och har sjunkit, varför ägarna har pallat upp en träplanka mellan krånglande plinten och huset.

Plinten rör sig dock och orsakar att ytterdörren ibland kärvar varför plinten måste åtgärdas. Huset ligger i sluttning och det är den mittersta av tre plintar i den främre delen av huset som måste åtgärdas. Är det någon som har en susning vad det kan kosta att åtgärda en sådan historia? 50 000 kr? 500 000 kr?
 
Måste få kommentera detta med att inte ta högsta budet och varför samt vilken info säljare får.

För ett par veckor sen var etr av mina grannars hus till salu. Fem hus bort för att vara noggrann. Det är inte många hus här så man blir liksom nära granne hur man än vrider sig.

Mitt ex upplyste mig om detta hus och att han tänkte kanske buda. Jag ba’ va nej du kan ju inte flytta hit till min frizon och trygghet. Du kan bo var fan du vill på planeten men inte granne med mig (han har alltså varit sjukt oskön mot mig innan och under separationen). Nåja jag kunde inte drömma om att han skulle buda. Han gjorde det och vann budgivningen med nästa n 300’. Jag fick veta detta och fick såklart ett psykbryt.

Jag vill INTE ha honom här. Iallafall så ringde jag säljaren och då berättade hon att hon valt att skriva med de som hade näst högsta budet av flera skäl. Hon fick asdåliga vibbar av exet för han var just krånglig. Kunde inte skriva då hon ville avsluta affären, skulle besiktiga fast det såldes med friskrivningsklausul. Plus att han var svår att få tag i. Plus att hon fick veta av mäklaren vem köparen var - hon visste att vi är separerade men inte ngt mer, då tyckte hon det kändes oskönt att han ville bo så nära mig. Tack gode gud för vettiga säljare som inte bara ser pengarna

Väldigt snällt men alla har kanske inte råd att vaska 300' kr, hur snäll man än är. Skönt att du slapp exet! :)
 
Måste få kommentera detta med att inte ta högsta budet och varför samt vilken info säljare får.

För ett par veckor sen var etr av mina grannars hus till salu. Fem hus bort för att vara noggrann. Det är inte många hus här så man blir liksom nära granne hur man än vrider sig.

Mitt ex upplyste mig om detta hus och att han tänkte kanske buda. Jag ba’ va nej du kan ju inte flytta hit till min frizon och trygghet. Du kan bo var fan du vill på planeten men inte granne med mig (han har alltså varit sjukt oskön mot mig innan och under separationen). Nåja jag kunde inte drömma om att han skulle buda. Han gjorde det och vann budgivningen med nästa n 300’. Jag fick veta detta och fick såklart ett psykbryt.

Jag vill INTE ha honom här. Iallafall så ringde jag säljaren och då berättade hon att hon valt att skriva med de som hade näst högsta budet av flera skäl. Hon fick asdåliga vibbar av exet för han var just krånglig. Kunde inte skriva då hon ville avsluta affären, skulle besiktiga fast det såldes med friskrivningsklausul. Plus att han var svår att få tag i. Plus att hon fick veta av mäklaren vem köparen var - hon visste att vi är separerade men inte ngt mer, då tyckte hon det kändes oskönt att han ville bo så nära mig. Tack gode gud för vettiga säljare som inte bara ser pengarna

Alltså... herregud så gränslöst och creepy av honom! Tur du slapp ha honom inpå knuten.
 
Väldigt snällt men alla har kanske inte råd att vaska 300' kr, hur snäll man än är. Skönt att du slapp exet! :)
Fast nu var det ju flera aspekter än att det just var Cirkus X.
Hade också valt bort högsta budet om den köparen börjat kräva besiktning trots friskrivningsklausul. Kommer absolut göra likadant den dan vi säljer föräldrarnas hus. Den som krånglar minst får det.
 
Stugan som vi intresserar oss av har plintgrund som fick nya plintar för mindre än tio år sedan. En av plintarna tycks ha hamnat ovanför frostsäkert djup och rör sig. Den sitter snett och har sjunkit, varför ägarna har pallat upp en träplanka mellan krånglande plinten och huset.

Plinten rör sig dock och orsakar att ytterdörren ibland kärvar varför plinten måste åtgärdas. Huset ligger i sluttning och det är den mittersta av tre plintar i den främre delen av huset som måste åtgärdas. Är det någon som har en susning vad det kan kosta att åtgärda en sådan historia? 50 000 kr? 500 000 kr?
Jag tror det kan bli relativt billigt? Det ska grävas ett djupare hål och rättas till, utan att verkligen veta så tänker jag att en vanlig hantverkare ordnar det ganska enkelt? Jag tror du räknar högt med 50k, sambon som är hantverkare skulle nog fixa det med handkraft på en helg gissar jag. Ring en firma och fråga!
 
Jag tror det kan bli relativt billigt? Det ska grävas ett djupare hål och rättas till, utan att verkligen veta så tänker jag att en vanlig hantverkare ordnar det ganska enkelt? Jag tror du räknar högt med 50k, sambon som är hantverkare skulle nog fixa det med handkraft på en helg gissar jag. Ring en firma och fråga!

Min tanke också @Philosophia (min särbo hade garanterat fixat det själv men han har maskiner/utrustning för det och vana). Det jag kan tänka mig som ev gör det lite dyrare är om det är knepigt att ta sig dit med utrustning etc men jag hade inte förväntat mig 50k ändå för jobbet (hantverkare utanför storstäderna är ju ofta billigare).
 
Fast nu var det ju flera aspekter än att det just var Cirkus X.
Hade också valt bort högsta budet om den köparen börjat kräva besiktning trots friskrivningsklausul. Kommer absolut göra likadant den dan vi säljer föräldrarnas hus. Den som krånglar minst får det.
Fast... det är väl tvärtom just hus med friskrivningsklausul som är viktigast att faktiskt besiktiga? :confused: Där är ju undersökningsplikten om möjligt ännu viktigare än annars. Hur tänker man annars, köper folk hus med friskrivningsklausul (som i sig är en tydlig signal om att allt kanske inte är helt top notch) utan att besiktiga dem?
 
Fast... det är väl tvärtom just hus med friskrivningsklausul som är viktigast att faktiskt besiktiga? :confused: Där är ju undersökningsplikten om möjligt ännu viktigare än annars. Hur tänker man annars, köper folk hus med friskrivningsklausul (som i sig är en tydlig signal om att allt kanske inte är helt top notch) utan att besiktiga dem?
Det är ju det som är grejen. Huset är i rätt dåligt skick och det vet alla. Besiktning i detta fall är ju mer för att veta hur mkt renovering det kommer innebära, inte för att hitta dolda fel till en reklamation. Säljaren i detta fall har köpt med friskrivnigsklausul själv.

Min gissning är att huset kommer rivas
 
Alltså... herregud så gränslöst och creepy av honom! Tur du slapp ha honom inpå knuten.
Eller hur! Särskilt som jag uttryckligen sagt det till honom. Han hade aldrig fattat det av sig själv.

Han är en mycket annorlunda människa. Han ringde själv senare och berättade hela storyn och hur besvikna de hade blivit. (De=han + ny som han känt i 3 månader). Jag var som tur var lite rustad och lyckades ställa rätt frågor
 
Det är ju det som är grejen. Huset är i rätt dåligt skick och det vet alla. Besiktning i detta fall är ju mer för att veta hur mkt renovering det kommer innebära, inte för att hitta dolda fel till en reklamation. Säljaren i detta fall har köpt med friskrivnigsklausul själv.

Min gissning är att huset kommer rivas
Ja, det var därför jag tyckte att just den biten inte borde ses som särskilt krånglig. Jag menar, vem köper ett halvdåligt hus utan att undersöka det?
(Sen är ju inga fel som hittas vid en besiktning per definition dolda, det ligger ju i sakens natur s a s. :))
 
Stugan som vi intresserar oss av har plintgrund som fick nya plintar för mindre än tio år sedan. En av plintarna tycks ha hamnat ovanför frostsäkert djup och rör sig. Den sitter snett och har sjunkit, varför ägarna har pallat upp en träplanka mellan krånglande plinten och huset.

Plinten rör sig dock och orsakar att ytterdörren ibland kärvar varför plinten måste åtgärdas. Huset ligger i sluttning och det är den mittersta av tre plintar i den främre delen av huset som måste åtgärdas. Är det någon som har en susning vad det kan kosta att åtgärda en sådan historia? 50 000 kr? 500 000 kr?
Om det bara är en plint i kanten blir det säkert inte så dyrt. Min kompis köpte ett hus i höstas, med samma problem men gånger flera. Bland annat mitt under köksgolvet. Hela huset var hopsjunket. Hon fick ta ut alla fönster, "lyfta" huset och gå in via golvet för att kunna byta ett par av plintarna. Tror hon fick ner priset ett par hundra tusen pga detta.
 
Ja, det var därför jag tyckte att just den biten inte borde ses som särskilt krånglig. Jag menar, vem köper ett halvdåligt hus utan att undersöka det?
(Sen är ju inga fel som hittas vid en besiktning per definition dolda, det ligger ju i sakens natur s a s. :))
Det förstår jag att det ses som krångel. Det tar tid och köparen kanske backar, då måste hela processen tas igen.
 
Det förstår jag att det ses som krångel. Det tar tid och köparen kanske backar, då måste hela processen tas igen.
Men... på riktigt, är det alltså normalt nuförtiden att köpa ett hus som säljs med friskrivningsklausul utan att undersöka det? Jag skulle förstå om det handlar om ett hus som är uppenbart bortom räddning och behöver rivas, och fastighetens värde i stort sett utgörs av tomten. Och så kanske det är här.
 

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
2 3
Svar
53
· Visningar
1 069
Svar
559
· Visningar
55 680
Senast: Bison
·
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
53 54 55
Svar
1 085
· Visningar
34 848
Hemmet Vi har plattor på tomten som dels sjunkit vid trappen och dels lagts utan markduk under så mängden ogräs mellan plattorna är rätt enorm...
Svar
6
· Visningar
292
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp