Husköps-tråden del 2 :)

Det är ju väldigt störigt om det budas vidare nu för då kommer det bara resultera i att det ändå sannolikt är vi som köper, fast till dyrare pris 😑 De andra spekulanterna vet ju inte att vi ligger 700 tkr under vad vi avser att buda upp till, och eftersom de tvekar och bett om en till visning (pratade med mäklaren nyss) så antar jag att de inte avser samma.
 
Jag var inte helt seriös med förslaget :D Men, det är ju inte säljaren vi träffar utan mäklaren. Säljaren träffar vi mig veterligen först vid eventuell kontraktsskrivning. Sen är väl det vanligaste att man säljer till högsta bud hur som helst, i varje fall i den här stan där folk behöver skrapa varenda öre till sina boenden.
Jo absolut men beror nog hur mycket buden skiljer och hur säljaren upplever smidigaste spekulanten.
Min tanke va att mäklaren kanske vidarebofordrar hur hen upplever spekulanterna.
 
Varför tror du inte mäklaren diskuterar med säljaren?

Alltså, jag tror inte att mäklaren diskuterar om hur mäklaren uppfattar spekulanterna som är på visning. Vad ska han säga? ”Familj X verkade gilla vardagsrummet och par Y pratade om att måla om huset. Person G pratade om att verandan skulle behöva byggas om. Vem vill du sälja till?” Jag tänker att det med extremt stor sannolikhet är ganska irrelevant för säljaren och jag tror de säljer till högstbjudande, i en bostadsmarknad som är svettigt dyr och med stigande räntor på gång. Dessutom har många mäklare provision, och om inte är det ändå viktigt vilket pris en mäklarfirma lyckas få för husen eftersom de vill bli anlitade av fler, så det ligger även i deras intresse att sälja så dyrt som möjligt. Så varför skulle de prata ner högstbjudande spekulant till säljaren? Det är en krass marknad, cash is king i 99% av affärerna.
 
Alltså, jag tror inte att mäklaren diskuterar om hur mäklaren uppfattar spekulanterna som är på visning. Vad ska han säga? ”Familj X verkade gilla vardagsrummet och par Y pratade om att måla om huset. Person G pratade om att verandan skulle behöva byggas om. Vem vill du sälja till?” Jag tänker att det med extremt stor sannolikhet är ganska irrelevant för säljaren och jag tror de säljer till högstbjudande, i en bostadsmarknad som är svettigt dyr och med stigande räntor på gång. Dessutom har många mäklare provision, och om inte är det ändå viktigt vilket pris en mäklarfirma lyckas få för husen eftersom de vill bli anlitade av fler, så det ligger även i deras intresse att sälja så dyrt som möjligt. Så varför skulle de prata ner högstbjudande spekulant till säljaren? Det är en krass marknad, cash is king i 99% av affärerna.
Sorry att jag försökte hjälpa dig o att det inte uppskattades
 
  • Gilla
Reactions: abc
Det är ju väldigt störigt om det budas vidare nu för då kommer det bara resultera i att det ändå sannolikt är vi som köper, fast till dyrare pris 😑 De andra spekulanterna vet ju inte att vi ligger 700 tkr under vad vi avser att buda upp till, och eftersom de tvekar och bett om en till visning (pratade med mäklaren nyss) så antar jag att de inte avser samma.
Har mäklaren fått någon uppfattning om hur långt ni är beredda att gå? Det kan ju ha betydelse i detta då ni kan tänkas pressa upp köpesumman och mäklararvodet rejält, mäklaren om någon skulle ju tjäna på att dra upp det med hjälp av er.
 
Har mäklaren fått någon uppfattning om hur långt ni är beredda att gå? Det kan ju ha betydelse i detta då ni kan tänkas pressa upp köpesumman och mäklararvodet rejält, mäklaren om någon skulle ju tjäna på att dra upp det med hjälp av er.

Inte alls, tvärtom. Vi gav först besked att vi vill avvakta och jag ställde lite kritiska frågor över telefon. Sen slängde jag in ett bud i slutändan ändå men tror inte han uppfattar oss som budgalna.
 
Mtp lågkonjunktur och ökade bolåneräntor tror jag folk inte är lika ivriga på att buda upp som tidigare. Det räknas mer när man köper hus/lägenhet och folk kommer inte vilja belåna som man gjort tidigare med de amorteringskrav om ökade boräntor som finns. I allmänhet gissar jag att det kommer finnas en vilja att ha mer luft i budgeten. Visserligen varnas det ständigt men värdet på bostäder kommer att ligga still eller tom gå ner något de senaste år(en) gissar jag, innan de kommer igång igen. Iofs är Stockholmsområdet kanske ett undantag eftersom det är så högt tryck på bostäder här.
 
Mtp lågkonjunktur och ökade bolåneräntor tror jag folk inte är lika ivriga på att buda upp som tidigare. Det räknas mer när man köper hus/lägenhet och folk kommer inte vilja belåna som man gjort tidigare med de amorteringskrav om ökade boräntor som finns. I allmänhet gissar jag att det kommer finnas en vilja att ha mer luft i budgeten. Visserligen varnas det ständigt men värdet på bostäder kommer att ligga still eller tom gå ner något de senaste år(en) gissar jag, innan de kommer igång igen. Iofs är Stockholmsområdet kanske ett undantag eftersom det är så högt tryck på bostäder här.

Tror precis som du. Vissa områden och på lång sikt undantaget, men absolut en tid framöver. Vilket känns vettigt. Nu kan folk börja köpa för att bo och inte på spekulation/göra bostadskarriär.
 
Tror precis som du. Vissa områden och på lång sikt undantaget, men absolut en tid framöver. Vilket känns vettigt. Nu kan folk börja köpa för att bo och inte på spekulation/göra bostadskarriär.

Problemet är fortfarande att de unga inte kommer in på bostadsmarknaden. Även om priserna går ner så kommer månadskostnaderna, om något, gå upp. Vilket jag tycker är mycket bekymmersamt.
 
Ja, vi har tre unga vuxna i familjen och vette tusan var de ska bo.

Iofs är hyrespriserna för andrahandslägenheter lika mycket eller mer än amortering + inköpspris + boräntor. Men det ska ändå sparas ihop en halv miljon, eller mer realistiskt en miljon kontant innan man kan köpa något vettigt. Vilket inte är realistiskt för majoriteten. Hyresrätter blir färre och färre och dyrare och dyrare. Fan ta de som sålde ut allmännyttan.
 
Varför tror du inte mäklaren diskuterar med säljaren?
Jag skulle bli ytterst förvånad i negativ bemärkelse om mäklaren jag anlitat började diskutera spekulanter utöver sånt som direkt påverkar köpet (tillträde, önskan om klausuler, lånelöfte osv). Oprofessionellt.

Någon som gör ett klantigt försök att skrämma andra budgivare (obs, tog @Voeux inledande kommentar på noll procent allvar) utgår jag ifrån att jag inte skulle informeras om. Skulle inte ta det tecken på besvärliga köpare. Som andra budgivaren skulle jag däremot ta det som att det var någon som snart uppnått sitt tak och därför desperat försöker avskräcka andra. Vilket om något skulle göra mig mindre benägen att stanna om det var ett objekt jag verkligen ville ha :D
 
Skitsnack, det va en halvseriös fråga från dig, varför ställa den annars. Men du hamna på ignore nu så lär inte hjälpa dig någon mer gång, synd när grönt folk inte tar till sig råd.
”Hjälp”… Okej.

Det där med att säga att det luktar mögel är ju ett riktigt gammalt och etablerat skämt. Tror t.o.m. jag har sett det i nån film även om jag inte kommer ihåg vilken. Knappast någon som skulle göra så på riktigt.

Har också extremt svårt att tänka mig att mäklaren skulle ställa budgivarnas personligheter emot varandra. Alltså det händer inte. Mäklaren framför buden och sin bedömning av hur långt hem tror att budgivarn kan gå. Inget annat.
 
”Hjälp”… Okej.

Det där med att säga att det luktar mögel är ju ett riktigt gammalt och etablerat skämt. Tror t.o.m. jag har sett det i nån film även om jag inte kommer ihåg vilken. Knappast någon som skulle göra så på riktigt.

Har också extremt svårt att tänka mig att mäklaren skulle ställa budgivarnas personligheter emot varandra. Alltså det händer inte. Mäklaren framför buden och sin bedömning av hur långt hem tror att budgivarn kan gå. Inget annat.
När jag sålde min lägenhet rekommenderade faktiskt mäklaren mig att be hon som låg tvåa i budgivningen att gå upp till högsta budet och välja henne. Den som låg högst var strulig att ha och göra med och gick knappt att nå på telefon under hela budgivningen utan att ha någon bra förklaring. Nu fick jag ett bra pris och hade svårt att se att den skulle gå upp mer och visste att hon som låg tvåa nog inte kunde gå upp mycket mer då hon vid varje nytt bud hade behövt kolla med bank och föräldrar.
 

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
2 3
Svar
53
· Visningar
1 076
Svar
559
· Visningar
55 706
Senast: Bison
·
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
53 54 55
Svar
1 085
· Visningar
34 859
Hemmet Vi har plattor på tomten som dels sjunkit vid trappen och dels lagts utan markduk under så mängden ogräs mellan plattorna är rätt enorm...
Svar
6
· Visningar
292
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp