Husköps-tråden del 2 :)

Jag brukar bemöta människor som jag själv vill bli bemött, så har självklart låtit köparna komma och mäta innan tillträde när jag har sålt. Jag vet hur mycket det förenklar och förkortar vissa processer så tycker inte det är konstigt alls. Men alla är olika - såklart. Vi tyckte bara det kändes märkligt eftersom vi köpt utanför marknaden via kontakter och de ”valde” oss och verkade så gulliga.

Kan tilläggas att dom har 500 meter att gå till huset också. En bekant som köpt ett dödsbo fick en egen nyckel till sitt hus, det är ju lite väl men blev stor kontrast mot oss haha.

Nu är allt mätt och klart iaf, så vi kan börja renovera dagen vi får tillträde 😍
De vi köpte vår lägenhet av sa att de kunde mäta åt oss om det var något vi behövde mått på, vilket vi dock inte behövde. Förstår dock om man vill mäta vissa saker själv för att veta att det blir rätt, men det är inget krav att man ska få komma och mäta och jag tycker nog inte att man kan förvänta sig det heller utan mäta och kolla med hantverkare får man göra på tillträdesdagen.
 
Jag brukar bemöta människor som jag själv vill bli bemött, så har självklart låtit köparna komma och mäta innan tillträde när jag har sålt. Jag vet hur mycket det förenklar och förkortar vissa processer så tycker inte det är konstigt alls. Men alla är olika - såklart. Vi tyckte bara det kändes märkligt eftersom vi köpt utanför marknaden via kontakter och de ”valde” oss och verkade så gulliga.

Kan tilläggas att dom har 500 meter att gå till huset också. En bekant som köpt ett dödsbo fick en egen nyckel till sitt hus, det är ju lite väl men blev stor kontrast mot oss haha.

Nu är allt mätt och klart iaf, så vi kan börja renovera dagen vi får tillträde 😍
Håller med, så tänker jag med.

Sen förstår jag också självklart att det inte är något man kan förvänta sig osv. Men när man känner till omständigheterna runt kan man ju ändå tycka att det kan vara en rätt liten grej att ställa upp på för att hjälpa någon annan. :)
 
Skönt för er att ha fått mäta, jag förstår att det underlättar mycket för ert planerande.

Vi köpte ett äldre hus för några år sedan av ett par som ägt det länge. När vi ägt huset något år var de nyfikna på hur vi renoverat och vi bjöd in de att kolla. Vi hade rivit ut deras omoderna 90-tals kök och satt in ett nytt i stil med huset egentliga ålder. De tyckte det blev fint men blev samtidigt ledsna över att det som varit deras hem så tydligt inte fanns mer. Så kan det vara att sälja.

Skulle vi sälja skulle jag ALDRIG bjuda in en köpare för att planera för att riva ut det kök vi lagt så mycket tid och pengar på. De skulle få vänta! :devil::p
Så länge köparen betalar för huset får den komma och titta och planera och riva ut vad den vill känner jag. Men så känner jag noll attachment med bostäder också. Det vi köpt ser jag bara som steg 1 på bostadskarriären också. Kommer göra det skitsnyggt, sen vill jag sälja så fort det bara går. Sen om det blir efter 6 månader eller 5 år beror ju tyvärr på marknaden osv men tänker inte stanna längre än nödvändigt.

Sen har inte vi sagt till säljarna att vi kommer riva ut typ allt. Tänker att det är ointressant. Vi sa att det kändes fräscht och att vi ska göra lite för att få det som vi vill ha det.
 
Så länge köparen betalar för huset får den komma och titta och planera och riva ut vad den vill känner jag. Men så känner jag noll attachment med bostäder också. Det vi köpt ser jag bara som steg 1 på bostadskarriären också. Kommer göra det skitsnyggt, sen vill jag sälja så fort det bara går. Sen om det blir efter 6 månader eller 5 år beror ju tyvärr på marknaden osv men tänker inte stanna längre än nödvändigt.

Sen har inte vi sagt till säljarna att vi kommer riva ut typ allt. Tänker att det är ointressant. Vi sa att det kändes fräscht och att vi ska göra lite för att få det som vi vill ha det.
Så kände jag också med min första bostad. Hon som köpte älskade allt, sa hon, klart misstänksamt. :D
 
Så kände jag också med min första bostad. Hon som köpte älskade allt, sa hon, klart misstänksamt. :D
Haha 😂🙈 typ som vi då, ”nee men vi ska väl måla och lite sådär… :angel:

Men jag fattar ju att jag är säkert ett undantag som inte bryr mig om bostaden så som många andra gör. Den dagen jag köpt drömhuset kommer det säkert kännas piss om jag skulle behöva sälja. Men tills jag nått det huset är alla bostäder innan bara nödvändigt ont att stöka av. Är egentligen emot bostadskarriär osv men eftersom alla gör så måste ju vi med.
 
Parentes: när jag sålde min lägenhet, sa köparen att hen älskade stilen och absolut skulle bevara den. Det var därför jag valde hen trots att jag fått högre bud från andra. För mig var det viktigt att köparen förstod värdet i att bevara och renovera varsamt.

Sedan förstörde köparen en jugendvåning med att bl a installera ett hypermodernt kök med högglansiga knallröda skåp.

Det köparen säger är inget värt och det säljaren månar om kan inte garanteras vid försäljning.

Men det är för jävla sorgligt att alla historiskt värdefulla bostäder förstörs av okunniga människor.
 
Otippat att vi kastade ut ett ”ja ja vi börjar väl här-bud” ungefär 700 tkr från vårt budtak och nu har det stått still sen dess och alla andra har lagt sig, förutom en budgivare som inte lämnat besked ännu men inte budat sen kl. 13 idag 😅 Så nu är hela stora familjen investerad i detaljplaner och besiktningsprotokoll och byggideer och gud vet vad hela vägen bort till svägerskans mamma.

Deeeeeeet blir bra.. detta? 😆
 
Otippat att vi kastade ut ett ”ja ja vi börjar väl här-bud” ungefär 700 tkr från vårt budtak och nu har det stått still sen dess och alla andra har lagt sig, förutom en budgivare som inte lämnat besked ännu men inte budat sen kl. 13 idag 😅 Så nu är hela stora familjen investerad i detaljplaner och besiktningsprotokoll och byggideer och gud vet vad hela vägen bort till svägerskans mamma.

Deeeeeeet blir bra.. detta? 😆
Iiih, så spännande ju!
 
Vi var ute en sväng tidigare ikväll. Rådjuren betade, grannarna säljer ägg, fåglarna kvittade, förskolan har havsutsikt, slottstornen stack upp i skyn framför solnedgången. Jag kände bara, skit i vilket hus som står på tomten jag kan tälta på tomten för detta.
Hittade huset på Hemnet 😅 Jag tror att det är en galet bra investering faktiskt. Finns ju bostadsområden i närheten som är GALET dyra, och sådär i utkanten av det brukar ju priserna stiga rejält de närmsta åren. Fattar planlösningen med ingång till toaletten genom köket men det var ändå inte så farligt som jag föreställt mig.

Köp, köp, köp 😍

Varför är priserna lite mer humana söder om stan än norr om stan? Dom där områdena finns inte ens kvar norr om stan.. Min morfar bor i Haninge, och har en stoooor villa med rätt stor tomt, tror han fick den värderad till 6 miljoner - samma hus hade lätt kostat runt 9 miljoner här där vi bor.
 
Hittade huset på Hemnet 😅 Jag tror att det är en galet bra investering faktiskt. Finns ju bostadsområden i närheten som är GALET dyra, och sådär i utkanten av det brukar ju priserna stiga rejält de närmsta åren. Fattar planlösningen med ingång till toaletten genom köket men det var ändå inte så farligt som jag föreställt mig.

Köp, köp, köp 😍

Varför är priserna lite mer humana söder om stan än norr om stan? Dom där områdena finns inte ens kvar norr om stan.. Min morfar bor i Haninge, och har en stoooor villa med rätt stor tomt, tror han fick den värderad till 6 miljoner - samma hus hade lätt kostat runt 9 miljoner här där vi bor.

Ja, de vi pratat med säger samma sak och då känner vi en del som kan området VÄL. Men, jag gissar att budgivningen stannat av tidigare en väntat så vi vet ju inte ännu om säljaren vill sälja för detta pris.

Jag vet inte varför det är så, men norr har ju alltid ansetts lite finare och varit lite dyrare. I söder är Huddinge och Haninge (förutom Dalarö där det är skärgård) billigare än Tyresö. Men det är nog, utöver läge med hav osv mycket vad som trendar. Om norr anses lite finare så flyttar sånt folk dit och andra likasinnade flyttar efter, det byggs finare hus osv och så är hjulet i spinn. Söder och väst har ju också, mig veterligen, lite fler områden med miljonprojekt?
 
Det är ju just det som det alltid tjatas om (med rätta): Läget, läget, läget!
Det stämmer VERKLIGEN! Vi flyttade ifrån ett större hus med bättre standard (kaklat badrum, mer förvarningsutrymmen, luft-vatten-uppvärmning, osv) till ett mindre torp med eluppvärmning. Huset är mysigt och gulligt, och jag trivs jättebra i mitt lilla "dockskåp" :D, men det ALLRA bästa var att vi fick 2 hektar mark och grannar på så långt håll (200 m) att man inte kan se dem.
 
Det stämmer VERKLIGEN! Vi flyttade ifrån ett större hus med bättre standard (kaklat badrum, mer förvarningsutrymmen, luft-vatten-uppvärmning, osv) till ett mindre torp med eluppvärmning. Huset är mysigt och gulligt, och jag trivs jättebra i mitt lilla "dockskåp" :D, men det ALLRA bästa var att vi fick 2 hektar mark och grannar på så långt håll (200 m) att man inte kan se dem.

Det är ju ingen dålig bit mark! ☺️
 
Apropå att göra om bostäder, en vän till mig köpte en 30-tals lägenhet med fin fiskbensparkett. Säljaren hade lagt in en schackrutig plastmatta över halva vardagsrumsgolvet, och låtit andra halvan va. Han hade även målat väggarna röda och svarta. När jag var med och vännen fick nycklarna sa säljarens föräldrar: ”Ja, ni kommer ju säkert göra om här. Det är synd för det är ju sååååå fint!”

Well, smaken är som..
 
De sista som är kvar i budgivningen tillsammans med oss vill titta en gång till och har fått visning i morgon, så mäklaren undrade om vi också ville komma ut. Så det gör vi nog. Fungerar det där tricket med att prata högt om att det luktar mögel? :D
 
De sista som är kvar i budgivningen tillsammans med oss vill titta en gång till och har fått visning i morgon, så mäklaren undrade om vi också ville komma ut. Så det gör vi nog. Fungerar det där tricket med att prata högt om att det luktar mögel? :D
Nej jag tror det är bättre och vara hyfsat neutral. Snacka ner ett ställe gör lätt att säljaren väljer den andra köparen.
 
Nej jag tror det är bättre och vara hyfsat neutral. Snacka ner ett ställe gör lätt att säljaren väljer den andra köparen.

Jag var inte helt seriös med förslaget :D Men, det är ju inte säljaren vi träffar utan mäklaren. Säljaren träffar vi mig veterligen först vid eventuell kontraktsskrivning. Sen är väl det vanligaste att man säljer till högsta bud hur som helst, i varje fall i den här stan där folk behöver skrapa varenda öre till sina boenden.
 

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
2 3
Svar
53
· Visningar
1 079
Svar
559
· Visningar
55 727
Senast: Bison
·
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
53 54 55
Svar
1 085
· Visningar
34 872
Hemmet Vi har plattor på tomten som dels sjunkit vid trappen och dels lagts utan markduk under så mängden ogräs mellan plattorna är rätt enorm...
Svar
6
· Visningar
292
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp