Jag är alltid en optimist men att bo i fukt i 5-7 år känns ju inte helt optimalt. Vad säger besiktningsprotokollet?Hemkommen från visningen nu. Två större punkter:
1. Kommunalt VA går att dra först om 5-7 år
2. Huset är i sämre skick än väntat
Tomten var fantastiskt fin och har stor potential. Ligger perfekt till. Jag tror dock inte att huset är värt att rädda. Det kräver större renoveringar (badrum, kök, tak.. det är fukt eller fuktrisk lite överallt) och frågan är om det är värt att totalrenovera ett 80 kvm hus med märklig planlösning, på en tomt som har bygglov på 210 kvm. Det känns nästan smartare att bara riva det då och bygga nytt när man får, för jag antar att de generösa byggloven gäller först efter VA är draget? I så fall måste vi antingen bo i befintligt skick i 5-7 år, eller renovera det värsta på ett hus som vi sannolikt ändå skulle behöva riva sedan. Vilket känns lite pengar i sjön. Hmmmmmmmm…
Gert brukar säga i Husdrömmar att det är enklare att riva och bygga nytt än att renovera, och känns ju som det om man ska göra om hela avloppet. Det är ju så stora grejer som en annan har svårt att uppskatta kostnader och svårighetsgrad på.