Husköps-tråden del 2 :)

Hemkommen från visningen nu. Två större punkter:

1. Kommunalt VA går att dra först om 5-7 år
2. Huset är i sämre skick än väntat

Tomten var fantastiskt fin och har stor potential. Ligger perfekt till. Jag tror dock inte att huset är värt att rädda. Det kräver större renoveringar (badrum, kök, tak.. det är fukt eller fuktrisk lite överallt) och frågan är om det är värt att totalrenovera ett 80 kvm hus med märklig planlösning, på en tomt som har bygglov på 210 kvm. Det känns nästan smartare att bara riva det då och bygga nytt när man får, för jag antar att de generösa byggloven gäller först efter VA är draget? I så fall måste vi antingen bo i befintligt skick i 5-7 år, eller renovera det värsta på ett hus som vi sannolikt ändå skulle behöva riva sedan. Vilket känns lite pengar i sjön. Hmmmmmmmm…
Jag är alltid en optimist men att bo i fukt i 5-7 år känns ju inte helt optimalt. Vad säger besiktningsprotokollet?

Gert brukar säga i Husdrömmar att det är enklare att riva och bygga nytt än att renovera, och känns ju som det om man ska göra om hela avloppet. Det är ju så stora grejer som en annan har svårt att uppskatta kostnader och svårighetsgrad på.
 
Jag är alltid en optimist men att bo i fukt i 5-7 år känns ju inte helt optimalt. Vad säger besiktningsprotokollet?

Gert brukar säga i Husdrömmar att det är enklare att riva och bygga nytt än att renovera, och känns ju som det om man ska göra om hela avloppet. Det är ju så stora grejer som en annan har svårt att uppskatta kostnader och svårighetsgrad på.

Det är väl just besiktningsprotokollet vi ska titta närmare på närmsta dagarna. Det står att de upptäckt fukt på ett par ställen men det kan ju innebära allt från omfattande problem till att det bara är nån planka här och nån fönsterkant där. De skriver ju precis allt de ser, och enligt en vän till oss som utbildar sig till byggnadsingenjör så kan det ibland låta på besiktningsprotokoll som att hus är helt fallfärdiga fast de kanske skulle vara helt dugliga 20 år till. Som novis vet man ju inte när man läser. Så vi ska ta hjälp att förstå husets skick av folk som har bättre koll än oss. De gjorde en del renoveringar 2009 så kanske är det inte så katastrofalt som jag lätt fantiserar ihop när jag läser. Men som du säger, vi kommer inte renovera detta hus utan i så fall bygga nytt senare.
 
Det står visserligen:

”Bygglov som medger en ökning av huvudbyggnadens bruttoarea får inte ges om inte en godkänd avloppslösning som uppfyller Naturvårdsverkets krav på hög skyddsnivå finns för fastigheten. Uthusen får inte förses med vatten och avlopp.”

Innebär det att man får bygga enligt byggloven om man har ett fungerande enskilt avlopp?
Det var väl byggrätt på 105 kvm och inte bygglov på 210? :) (det var bruttoarea i bestämmelserna och inte byggnadsarea, dvs inte 105*2)

Om jag var ni och ni funderar på att buda skulle jag börja med att rota i avloppslösningen, kommunens miljökontor kanske kan tala om ifall nuvarande är godkänt, vilket ju är kravet för att ens få bygga de extra 25kvm
 
Det var väl byggrätt på 105 kvm och inte bygglov på 210? :) (det var bruttoarea i bestämmelserna och inte byggnadsarea, dvs inte 105*2)

Om jag var ni och ni funderar på att buda skulle jag börja med att rota i avloppslösningen, kommunens miljökontor kanske kan tala om ifall nuvarande är godkänt, vilket ju är kravet för att ens få bygga de extra 25kvm

Ja, sorry förväxlade orden och ja, så är det ju! Läste lite slarvigt. Totalt 105 kvm, innan kommunalt VA då det verkar ju avses ge bättre byggrätter efteråt.
 
Tog mig tid att prata med en av mina vänner i nästan 2 h som gör samma resa just nu. Hon har bott i stuga i 7 år och får börja bygga i sommar, i ett annat närliggande område i samma kommun. Hon sa att ett liknande hus vid henne nyligen låg ute för 4,9 och såldes för 7 😅 Den vi tittade på ligger till och med lite bättre till så det kanske är naivt att tro att den kan gå för 5,5.

Hur som helst, hon berättade om stuglivet i 7 år med egen brunn, filter för vattnet, septitank, mögel, kalk, kallt, eldning, elavbrott, översvämning på tomten, skottning osv. och avslutade med ”men det är ju i slutändan sååååååå fantastiskt” och jag kände bara…


S2ES.gif
 
Tog mig tid att prata med en av mina vänner i nästan 2 h som gör samma resa just nu. Hon har bott i stuga i 7 år och får börja bygga i sommar, i ett annat närliggande område i samma kommun. Hon sa att ett liknande hus vid henne nyligen låg ute för 4,9 och såldes för 7 😅 Den vi tittade på ligger till och med lite bättre till så det kanske är naivt att tro att den kan gå för 5,5.

Hur som helst, hon berättade om stuglivet i 7 år med egen brunn, filter för vattnet, septitank, mögel, kalk, kallt, eldning, elavbrott, översvämning på tomten, skottning osv. och avslutade med ”men det är ju i slutändan sååååååå fantastiskt” och jag kände bara…


S2ES.gif
Utan att veta något om varesig er eller husets skick så tror jag att det kan bli kämpigt att flytta in någonstans med avsikt att bo där i 7 år och sedan riva. Det kommer med största sannolikhet dyka upp grejer som mer eller mindre skyndsamt måste åtgärdas under dessa år och då känns det ju onödigt att lägga pengar på det. Jag och min sambo flyttade till hus för första gången förra sommaren, ett väl omhändertaget 20-talshus. Vi är händiga och gillar att fixa men tycker ändå att det är övermäktigt ibland när att göra-listan växer sig lång.

Oavsett hoppas jag att ni hittar något ni verkligen gillar!
 
@Voeux Känns som område jag flyttade ifrån förra året, och är det så förstår jag priserna, och svårt hitta hus där, då folk galna i få tag i en tomt. Samt kanon med kollektivt om man bor i rätt ände. Men tror du letar mer norr ut, så är nog inte det området 😅

Edit: såg bilden la ut och nej inte samma område. Men då finns fler sånna galna områden i Stockholm :rofl:
 
Senast ändrad:
Det har varit trögt på stugfronten den senaste tiden, men för tre veckor sedan var vi och tittade på en stuga som var i det närmaste perfekt. Förutom att det låg på "fel" sluttningssida med noll eftermiddagssol vintertid och ingen kvällssol sommartid.

Vi funderade på att åka och titta på en annan stuga i samma veva. Den stugan har istället ett fantastiskt läge, även om det inte är frågan om sen kvällsol. Stugan är välskött, men ack så trist. Det senare går ju att göra något åt, och eftersom stugan är större än vad vi egentligen har tänkt oss så har den också potential att fungera som permanentbostad efter pensionen (dvs. värd att lägga pengar på). Hur som helst så satte en snöstorm P för den titten. Vi grämde oss inte så mycket över det eftersom vi trodde att den skulle bli snabbt såld och till överpris. Nu visar det sig att det högsta budet ligger 250 000 kr under utgångsbud och jag känner att det kanske ändå skulle kunna vara vår stuga. Typiskt nog har jag inte möjlighet att åka och titta på den varken kommande helg eller helgen därpå.
 
Det har varit trögt på stugfronten den senaste tiden, men för tre veckor sedan var vi och tittade på en stuga som var i det närmaste perfekt. Förutom att det låg på "fel" sluttningssida med noll eftermiddagssol vintertid och ingen kvällssol sommartid.

Vi funderade på att åka och titta på en annan stuga i samma veva. Den stugan har istället ett fantastiskt läge, även om det inte är frågan om sen kvällsol. Stugan är välskött, men ack så trist. Det senare går ju att göra något åt, och eftersom stugan är större än vad vi egentligen har tänkt oss så har den också potential att fungera som permanentbostad efter pensionen (dvs. värd att lägga pengar på). Hur som helst så satte en snöstorm P för den titten. Vi grämde oss inte så mycket över det eftersom vi trodde att den skulle bli snabbt såld och till överpris. Nu visar det sig att det högsta budet ligger 250 000 kr under utgångsbud och jag känner att det kanske ändå skulle kunna vara vår stuga. Typiskt nog har jag inte möjlighet att åka och titta på den varken kommande helg eller helgen därpå.

Ring mäklaren och kolla läget! Säg att ni sannolikt avser att buda högre men inte kan titta på 3 veckor, så kan ju hen och säljaren avgöra :)
 
Vi är inbokade på fem (!) visningar på söndag efter en tids stiltje. Första och sista visningen är på samma ort, sen blir det ett jäkla flängande kors och tvärs över kommungränser :D
Vi har bestämt oss för att titta i en lägre (!) prisklass än vad vi gjorde i förra rundan, trots att vi egentligen kan gå upp en del då jag har höjt min lön rejält. Men vi är så fruuuuktansvärt osugna på att maxa ut oss med räntor på väg upp osv. Så det är hus med en del kompromisser vi kommer kika på, men det ska bli spännande att se vad vi får för vår nya budget :)
 
Förresten. Ringde en mäklare igår gällande ett hus som ligger som kommande/"på gång" och har gjort så i minst ett åroch vi tycker det verkar väldigt, väldigt intressant (baserat på knapphändig info om huset).

Säljaren letar efter boende men har inte fått något napp. Nej, han vill ha inte några förhandsvisningar. Nej, han vill inte att det läggs ut någon planlösning/interiöra bilder/besiktningsprotokoll. Nej, han kan inte tänka sig lång överlåtelsetid. Nej, han har ingen aning om när det kan bli aktuellt.

Alltså, jag förstår ju att det inte går att säga exakt när man kommer hitta något osv, och jag förstår att man vill samla intressenter för när det väl blir dags. Men, jag kan också tycka: varför ens lägga upp det om det är så himla oklart när i tid det kommer ske? Ska hus verkligen kunna ligga så i flera år utan att man skrider till verket? Tycker det är lite... fult.
 
Förresten. Ringde en mäklare igår gällande ett hus som ligger som kommande/"på gång" och har gjort så i minst ett åroch vi tycker det verkar väldigt, väldigt intressant (baserat på knapphändig info om huset).

Säljaren letar efter boende men har inte fått något napp. Nej, han vill ha inte några förhandsvisningar. Nej, han vill inte att det läggs ut någon planlösning/interiöra bilder/besiktningsprotokoll. Nej, han kan inte tänka sig lång överlåtelsetid. Nej, han har ingen aning om när det kan bli aktuellt.

Alltså, jag förstår ju att det inte går att säga exakt när man kommer hitta något osv, och jag förstår att man vill samla intressenter för när det väl blir dags. Men, jag kan också tycka: varför ens lägga upp det om det är så himla oklart när i tid det kommer ske? Ska hus verkligen kunna ligga så i flera år utan att man skrider till verket? Tycker det är lite... fult.
Blir så irriterad. Mailade på ett sånt hus som hade legat på snart till salu i 250 dagar. Fick inte ens några svar från mäklaren. Varför ens bemöda sig liksom? Jag tänker att mäklare som gör så egentligen mest skadar sig själva, är ju inte förtroendeingivande överhuvudtaget.
 
Vi har frågat säljarna av huset om vi kan komma och kolla och mäta för kök, samt ha med en elektriker för koll av elen.

Lite stelt när de är korta i tonen, och inte så tillmötesgående. Det är inte ens någon som bor i huset, och vi har inte erbjudit oss att hämta nyckeln hemma hos dom och sen lämna tillbaka den. Senaste svaret…

167A4A68-9A73-4C9C-911A-4D9C30DDC353.webp


Jag vet att vi inte har någon rättighet att komma in i huset innan tillträde, men det är bara lite…. märkligt?
 
Vi har frågat säljarna av huset om vi kan komma och kolla och mäta för kök, samt ha med en elektriker för koll av elen.

Lite stelt när de är korta i tonen, och inte så tillmötesgående. Det är inte ens någon som bor i huset, och vi har inte erbjudit oss att hämta nyckeln hemma hos dom och sen lämna tillbaka den. Senaste svaret…

Visa bifogad fil 89434

Jag vet att vi inte har någon rättighet att komma in i huset innan tillträde, men det är bara lite…. märkligt?
Drygt!

Jag var så tacksam över säljarna till vårt hus. De sa vid kontraktskrivningen att vi var välkomna att komma förbi och kolla på huset ytterligare med hantverkare om vi så önskade.
Vi var förbi en gång och hade då två hantverkare förbi för att kolla på värmesystemet som vi bytte någon månad efter inflytt.
Så otroligt tacksam över säljarnas tålamod och öppenhet! Det är verkligen guld värt i början!
 
Förresten. Ringde en mäklare igår gällande ett hus som ligger som kommande/"på gång" och har gjort så i minst ett åroch vi tycker det verkar väldigt, väldigt intressant (baserat på knapphändig info om huset).

Säljaren letar efter boende men har inte fått något napp. Nej, han vill ha inte några förhandsvisningar. Nej, han vill inte att det läggs ut någon planlösning/interiöra bilder/besiktningsprotokoll. Nej, han kan inte tänka sig lång överlåtelsetid. Nej, han har ingen aning om när det kan bli aktuellt.

Alltså, jag förstår ju att det inte går att säga exakt när man kommer hitta något osv, och jag förstår att man vill samla intressenter för när det väl blir dags. Men, jag kan också tycka: varför ens lägga upp det om det är så himla oklart när i tid det kommer ske? Ska hus verkligen kunna ligga så i flera år utan att man skrider till verket? Tycker det är lite... fult.

Håller med. Vi har span på ett som legat som kommande i ett år nu, vem vet när de hade tänkt att sälja.

Men visst, mäklaren kan ju inte styra när säljaren är redo och det framgår ju att det inte är till salu just nu. Så egentligen inga konstigheter. Men som köpare som får upp ögonen för nåt är det ju hemskt frustrerande…
 
Vi har frågat säljarna av huset om vi kan komma och kolla och mäta för kök, samt ha med en elektriker för koll av elen.

Lite stelt när de är korta i tonen, och inte så tillmötesgående. Det är inte ens någon som bor i huset, och vi har inte erbjudit oss att hämta nyckeln hemma hos dom och sen lämna tillbaka den. Senaste svaret…

Visa bifogad fil 89434

Jag vet att vi inte har någon rättighet att komma in i huset innan tillträde, men det är bara lite…. märkligt?

Ja alltså jag tänker att de får ju bestämma sig för om ni får komma förbi eller inte. Ja eller nej, inte svårare än så. Det där låter ju bara som strulpellar.
 
Vi har frågat säljarna av huset om vi kan komma och kolla och mäta för kök, samt ha med en elektriker för koll av elen.

Lite stelt när de är korta i tonen, och inte så tillmötesgående. Det är inte ens någon som bor i huset, och vi har inte erbjudit oss att hämta nyckeln hemma hos dom och sen lämna tillbaka den. Senaste svaret…

Visa bifogad fil 89434

Jag vet att vi inte har någon rättighet att komma in i huset innan tillträde, men det är bara lite…. märkligt?

Jag vet ju inte omständigheterna men jag var nog inte den allra trevligaste mot köparna när jag sålt mitt hus. Jag ville inte alls flytta men det var jättejobbigt känslomässigt för mig att ha dem där i huset där jag fortfarande bodde, mitt hem, och mäta för att göra om.

De fick såklart komma och göra det men jag bad dem mäta och kolla allt de behövde göra vid samma tillfälle.
Jag är en ganska vänlig och trevlig person egentligen.

Så det kan ju bero på något sånt, behöver inte alls vara något konstigt eller märkligt så.
 
Jag vet ju inte omständigheterna men jag var nog inte den allra trevligaste mot köparna när jag sålt mitt hus. Jag ville inte alls flytta men det var jättejobbigt känslomässigt för mig att ha dem där i huset där jag fortfarande bodde, mitt hem, och mäta för att göra om.

De fick såklart komma och göra det men jag bad dem mäta och kolla allt de behövde göra vid samma tillfälle.
Jag är en ganska vänlig och trevlig person egentligen.

Så det kan ju bero på något sånt, behöver inte alls vara något konstigt eller märkligt så.
Jag hoppas ju det. Men de var liiiite märkliga när vi var där sist också (för att kolla möbler, innan de skänkte allt till Erikshjälpen). De som säljer är också sjuka, så kan bero på det.

Lyckades iaf få tag i elektrikern som med 2 h varsel kan komma och kolla! Elen är en sån stor sak som vi hade behövt ha koll på innan, så skönt att han kan komma, en riktig ängel!
 

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
2 3
Svar
53
· Visningar
1 081
Svar
559
· Visningar
55 738
Senast: Bison
·
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
53 54 55
Svar
1 086
· Visningar
34 899
Hemmet Vi har plattor på tomten som dels sjunkit vid trappen och dels lagts utan markduk under så mängden ogräs mellan plattorna är rätt enorm...
Svar
6
· Visningar
292
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp