Husköps-tråden del 2 :)

Luftvärmepump har vi uppe i stugan, funkar bra! Låter ju lite dock men det finns säkert bättre varianter som är tystare.
Visst det kanske låter lite men man vänjer sig. Våran är 11 år och vi reagerar inte på den. Den är på dygnet runt kalla dagar. Avstängd på dagar när vi är hemma om solen värmer på.
 
Nämen precis, det där väljer man ju helt själv.

Det jag ville säga med mitt inlägg är att det är helt ok att vänta (om man står ut). För alldeles för många renoverar sönder sina förhållanden och jag får känslan av att det är "skämmigt" att inte starta med den stora renoveringen så fort man flyttat in i nytt, oavsett hur funktionsdugligt det är.

Ja precis, håller med dig. Hade vi inte tex haft råd hade vi ju varit tvungna att vänta. Hade vi köpt ett hus för vår maxbudget hade vi inte kunnat göra mer än typ måla om :p
 
Hörrni, luftvärmepump, finns det nån som inte är skitful? Den som finns i huset ser väl okej ut men grejen (lådan/saken) som står på utsidan är ju hiskelig. Finns det fina ens? Den är 10+ år så är väl ändå dags byta ut.

Och varmvattenberedare, finns det slimmade fina såna? Vi ska bygga ett helt nytt badrum på nedervåningen och slå ut nån vägg och bygga en ny och då göra tvättpelare + varmvattenberedare + dusch, toa och handfat där. Blir hyfsat stort men varmvattenberedaren behöver va rätt slimmad, nu står det en typ cylinderformad bastant sak. Tänker mig en plattare sak.
Ja och ja.
Det finns täckande lådor/saker att sätta på utomhusaggregaten, kolla bygghandel. Jag har sett skapelser i trä.
Det finns varmvattenberedare med täckplåt så att det ser ut som en vanlig vit garderob (vi har en sån). Själva beredaren måste vara cylinderformad eftersom det är ett tryckkärl.

Så jodå, fulhet går att lösa ;)
 
En allmän fråga om hus och småbarnsliv, för er som har någon tanke om saken. Våra båda mödrar lobbar för radhus och tycker att hus med stor tomt är för mycket arbete när man samtidigt har småbarn. Eller ja, de tyckte det och flaggar lite för att det kan bli så. Att radhus är smidigare. Vi har ju aldrig ägt hus så jag är rädd för att jag underskattar tiden det tar. Men jag tänker att det ibland bör bli enklare att ha tomt om man har barn? Då kan man ju ha lekstuga/gunga/plaskpool på tomten och ungen kan leka samtidigt som man klipper gräs eller vad vet jag. Man kan även involvera barnet i odling eller måla staket eller var vet jag vad man hittar på. Att liksom tomten i sig är en aktivitet, och man inte alltid måste gå/åka någon annanstans?

Nu vet ju jag att det finns många husägare på Buke så det är väl övervägande positiva röster här, men är ändå lite nyfiken på era erfarenheter. Har det blivit för mycket för er någon gång?
Jag har inga barn men däremot en drös djur. För min egen del tycker jag att trädgården tar för mycket tid. Vi har nästan 2000 kvm och jag kände när vi köpte huset att hälften hade räckt. Så känner jag fortfarande - men - gillar vår trädgård jättemycket. Men orkar endast sköta om den med max gräsklippning och ett par rabatter. Det blir för övermäktigt annars. Förra ägaren var väldigt trädgårdsintresserad och höll den i schack - men så bodde hon också utan barn och jobbade endast 50%. Heltidsjobb, pendling t/r till jobb, barn…. Håll det enkelt! Man måste inte odla massor, det kan räcka med tre tomatplantor. Måla staket - absolut, men du kan även säkert hitta en tonåring som vill ha ett litet ”sommarjobb”. Det finns även (igelkottsvänliga) robotgräsklippare. Håll det basic i början och lätt till eftersom, om trädgårdsintresse uppstår/håller i sig.
 
En allmän fråga om hus och småbarnsliv, för er som har någon tanke om saken. Våra båda mödrar lobbar för radhus och tycker att hus med stor tomt är för mycket arbete när man samtidigt har småbarn. Eller ja, de tyckte det och flaggar lite för att det kan bli så. Att radhus är smidigare. Vi har ju aldrig ägt hus så jag är rädd för att jag underskattar tiden det tar. Men jag tänker att det ibland bör bli enklare att ha tomt om man har barn? Då kan man ju ha lekstuga/gunga/plaskpool på tomten och ungen kan leka samtidigt som man klipper gräs eller vad vet jag. Man kan även involvera barnet i odling eller måla staket eller var vet jag vad man hittar på. Att liksom tomten i sig är en aktivitet, och man inte alltid måste gå/åka någon annanstans?

Nu vet ju jag att det finns många husägare på Buke så det är väl övervägande positiva röster här, men är ändå lite nyfiken på era erfarenheter. Har det blivit för mycket för er någon gång?

Vi har heltidsjobb 2 barn, massa djur och en gård på 10ha med renoveringsbehov, och ja ibland blir man lite matt 🤷‍♀️
Mitt bästa tips med trädgård är att ha fina BUSKAR och inte så mycket rabatter, dvs lite ogräsrensning. Finns massa fina enkla blommande buskar :) Vi har (i själva trädgården) bara buskar/träd, 5 upphöjda bänkar med örter/lök/jordgubbar/smultron samt lite utplacerade ettåriga blommor i krukor. Blir väldigt lätt tillsammans med att vi har kortklippt gräsmatta bara på strategiska ställen så vi inte behöver använda gräsklipparen till förbannelse. Nu har vi ju ängar också precis bredvid men i villakvarter är det ju väldigt positivt för insekterna med lite vildvuxen äng i trädgården 👍
 
Trädgård kan ju vara äng också 🤷‍♀️

Haft luft/luft-pump i tio år och håller på att byta den till luft/vatten istället. Husets layout fungerar inte optimalt med luft/luft och hade vattenburen värme från början (kan inte nyttja gamla systemet).
 
Ja och ja.
Det finns täckande lådor/saker att sätta på utomhusaggregaten, kolla bygghandel. Jag har sett skapelser i trä.
Det finns varmvattenberedare med täckplåt så att det ser ut som en vanlig vit garderob (vi har en sån). Själva beredaren måste vara cylinderformad eftersom det är ett tryckkärl.

Så jodå, fulhet går att lösa ;)
Fan jag som ville ha en platt 😄 ska leta lite vad jag hittar. Ska bli SÅ himla kul att renovera och göra allt tiptop. Återkommer om typ två månader och ser om jag fortfarande tycker det 😅
 
Japp, så heter det! Lite kvällstrött hjärna här så förstår inte vad du menar med letade?

Vi ska främst renovera stegvis, huset i sig är i gott skick som helhet men det är ju fortsatt ett äldre hus. Vi är ganska händiga av oss och har många vänner som är kunniga inom olika områden som bygg/el/gräv så det ska bli skitkul!
Det kan vara jag som fattade fel :D Jag läste det som att ni specifikt letade efter att köpa en gård som inte hade typkod 120 (och att det inte fanns så många sådana ute), och undrade därför varför. Men det kan vara jag som helt enkelt inte hängde med ;)

Härligt! Vi flyttade in i ett gammalt hus för några månader sedan och jag har insett att jag tycker att det är skitkul med äldre hus :D
 
Det kan vara jag som fattade fel :D Jag läste det som att ni specifikt letade efter att köpa en gård som inte hade typkod 120 (och att det inte fanns så många sådana ute), och undrade därför varför. Men det kan vara jag som helt enkelt inte hängde med ;)

Härligt! Vi flyttade in i ett gammalt hus för några månader sedan och jag har insett att jag tycker att det är skitkul med äldre hus :D

Aha, nä det var mäklare som har stor efterfrågan på sådana objekt men ingenting som kommer ut på marknaden. Och de som kommer ut är ofta på ganska tråkiga ställen, omgivna av åkrar utan någonstans att rida ut eller gå med hundarna. Hade aldrig tålt blåsten där heller! Vi var öppna för allt från lantliga villor till mindre gård, men i slutändan värderade vi möjligheterna med denna högt. Goda grannar och att slippa åka runt för att ta sig till stall/verkstad är guld värt för oss. Plus nu kan jag fylla på med massa djur 😎

Äldre hus har så mycket mer karaktär! Detta huset är från 1901 med senare ombyggnad och en från familjen som ägt det sedan dess är fortfarande i livet och ska komma ut och berätta om det också vilket är jätteintressant. Och sambon på 190+ är väldigt glad att det inte byggts i den korthetsstandard som annars är vanligt i äldre hus.
 
En allmän fråga om hus och småbarnsliv, för er som har någon tanke om saken. Våra båda mödrar lobbar för radhus och tycker att hus med stor tomt är för mycket arbete när man samtidigt har småbarn. Eller ja, de tyckte det och flaggar lite för att det kan bli så. Att radhus är smidigare. Vi har ju aldrig ägt hus så jag är rädd för att jag underskattar tiden det tar. Men jag tänker att det ibland bör bli enklare att ha tomt om man har barn? Då kan man ju ha lekstuga/gunga/plaskpool på tomten och ungen kan leka samtidigt som man klipper gräs eller vad vet jag. Man kan även involvera barnet i odling eller måla staket eller var vet jag vad man hittar på. Att liksom tomten i sig är en aktivitet, och man inte alltid måste gå/åka någon annanstans?

Nu vet ju jag att det finns många husägare på Buke så det är väl övervägande positiva röster här, men är ändå lite nyfiken på era erfarenheter. Har det blivit för mycket för er någon gång?
När vi skulle köpa hus fick vi höra från flera håll att oj oj, nu är det slut på fritiden, med hus får man sååå mycket jobb. Vi köpte ett hus med en inte så stor, men ambitiös trädgård. Vi bodde där några år, och visst, det var mer pyssel än en lägenhet men det kändes aldrig övermäktigt. Eller, vi hade en lång väldigt hög häck som det tog oss två personer en hel helgdag att klippa och städa efter. Skulle vi bott kvar skulle vi ha investerat i en vinklad häcksax som skulle ha underlättat. Så upplevde jag att det var med mycket, dels att man kan välja ambitionsnivå själv, dels att man faktiskt kan köpa sig en lättare tillvaro med rätt verktyg tex.

Nu sålde vi huset efter ett par år och köpte en gård istället och genast var kören igång igen. Oj oj OJ vad ni kommer få slita nu, övriga hobbys kan ni glömma typ. Nu har vi inte bott här så länge, men min uppfattning är samma som med huset. Ja, mer pyssel än ett hus, men inte alls övermäktigt. Vi väljer vad vi vill lägga energi på.

Det folk inte nämner sen är ju hur roligt det är att få pyssla om sitt hem. Jag har landat i att folk som pratar om hur jobbigt det är med hus/gård är antingen såna som inte trivs med att pyssla hemma, alternativt tror att vi inte är såna.

Jag har ju också en bebis, och i min familj är vi överens om att trädgården får vara opiffig i några år. Den klipps med robotgräsklippare och så pimpar vi den om några år när det finns tid och lust.

Däremot har vi kommit överens om att aldrig påbörja stora renoveringar själva, eftersom vi tror det är risk att det skulle slita för mycket på oss och relationen och helt enkelt bli övermäktigt. Hos oss är det hantverkare till allt. Jag tror man som par och husägare bör ha en diskussion och komma överens om ambitionsnivå för trädgård/hus/renoveringar/etc för att minska risken för att det blir för tufft.
 
En allmän fråga om hus och småbarnsliv, för er som har någon tanke om saken. Våra båda mödrar lobbar för radhus och tycker att hus med stor tomt är för mycket arbete när man samtidigt har småbarn. Eller ja, de tyckte det och flaggar lite för att det kan bli så. Att radhus är smidigare. Vi har ju aldrig ägt hus så jag är rädd för att jag underskattar tiden det tar. Men jag tänker att det ibland bör bli enklare att ha tomt om man har barn? Då kan man ju ha lekstuga/gunga/plaskpool på tomten och ungen kan leka samtidigt som man klipper gräs eller vad vet jag. Man kan även involvera barnet i odling eller måla staket eller var vet jag vad man hittar på. Att liksom tomten i sig är en aktivitet, och man inte alltid måste gå/åka någon annanstans?

Nu vet ju jag att det finns många husägare på Buke så det är väl övervägande positiva röster här, men är ändå lite nyfiken på era erfarenheter. Har det blivit för mycket för er någon gång?
Allt handlar ju om vilken nivå man lägger det på. Vi har valt minsta möjliga som vi känner acceptabel. 😄
Vi klipper gräset manuellt (har lite för backigt på sina ställen gör robot) och rensar lite ogräs och klipper buske/häck samt vattnar blommor. Total tidsåtgång kanske 2-3 tim/vecka på sommaren och barnet är alltid med, antingen hjälper till eller pysslar med sitt.

Vi har stor tomt med äppelträd, bärbuskar, uthus och stoor altan. Och till barnet (4 år) lekstuga, studsmatta, gungor, sandlåda (med lock!) plaskpool och massa bra kurragömmaställen 😊

Jag hatar trädgårdsarbete men sprider ut det lite och tycker inte alls det är betungande som vi har det nu. 😊
 
Helt rätt tänkt tycker jag!

När vi köpte hus så var det i så pass bra skick att det bara var att flytta in och leva, MEN såklart så ville vi renovera efter vårat tycke och smak.
Vi valde att bo in oss ett längre tag och spara pengar till både buffert och renovering, innan vi började så sakta att renovera, rum för rum, ibland stora projekt som att riva ut allt och ibland mindre som att måla väggar.

Men just det där att inte glömma att leva samtigt, att inte "gå på" alla renoveringstrender, att inse att allt tar tid - massor av tid och kostar pengar, att ni jobbar och har ett barn som behöver er tid NU, att inte jämföra sig med kompisar som har hunnit längre i sitt boende osv... det är så lätt att falla i den fällan!

Men å andra sidan så resonerar du så klokt ändå så att jag kanske inte behöver säga detta, men ibland kan man behöva påminnas om att de flesta har gjort ungefär samma resa och också levt i fula rum (men funktionsdugliga) ett tag ;)

Håller helt med. I det här fallet kan det ju också vara så att man vill vänta på kommunalt VA innan man börjar röja runt allt för mycket. Jag tycker absolut huset är både fint och charmigt nog att bo i som det är. Nåväl, med lite ommålning av väggar i varje fall :D Men det är ju snabbt fixat.

Är ett hus i bra skick så slipper man ju sätta sig i en situation där man blir alldeles utbränd. Det är ju värre om taket börjar rasa in. Men är det enbart estetiska saker så är det ju inte bråttom alls.
 
Jag har inga barn men däremot en drös djur. För min egen del tycker jag att trädgården tar för mycket tid. Vi har nästan 2000 kvm och jag kände när vi köpte huset att hälften hade räckt. Så känner jag fortfarande - men - gillar vår trädgård jättemycket. Men orkar endast sköta om den med max gräsklippning och ett par rabatter. Det blir för övermäktigt annars. Förra ägaren var väldigt trädgårdsintresserad och höll den i schack - men så bodde hon också utan barn och jobbade endast 50%. Heltidsjobb, pendling t/r till jobb, barn…. Håll det enkelt! Man måste inte odla massor, det kan räcka med tre tomatplantor. Måla staket - absolut, men du kan även säkert hitta en tonåring som vill ha ett litet ”sommarjobb”. Det finns även (igelkottsvänliga) robotgräsklippare. Håll det basic i början och lätt till eftersom, om trädgårdsintresse uppstår/håller i sig.

Vi har heltidsjobb 2 barn, massa djur och en gård på 10ha med renoveringsbehov, och ja ibland blir man lite matt 🤷‍♀️
Mitt bästa tips med trädgård är att ha fina BUSKAR och inte så mycket rabatter, dvs lite ogräsrensning. Finns massa fina enkla blommande buskar :) Vi har (i själva trädgården) bara buskar/träd, 5 upphöjda bänkar med örter/lök/jordgubbar/smultron samt lite utplacerade ettåriga blommor i krukor. Blir väldigt lätt tillsammans med att vi har kortklippt gräsmatta bara på strategiska ställen så vi inte behöver använda gräsklipparen till förbannelse. Nu har vi ju ängar också precis bredvid men i villakvarter är det ju väldigt positivt för insekterna med lite vildvuxen äng i trädgården 👍

Trädgård kan ju vara äng också 🤷‍♀️

Haft luft/luft-pump i tio år och håller på att byta den till luft/vatten istället. Husets layout fungerar inte optimalt med luft/luft och hade vattenburen värme från början (kan inte nyttja gamla systemet).

När vi skulle köpa hus fick vi höra från flera håll att oj oj, nu är det slut på fritiden, med hus får man sååå mycket jobb. Vi köpte ett hus med en inte så stor, men ambitiös trädgård. Vi bodde där några år, och visst, det var mer pyssel än en lägenhet men det kändes aldrig övermäktigt. Eller, vi hade en lång väldigt hög häck som det tog oss två personer en hel helgdag att klippa och städa efter. Skulle vi bott kvar skulle vi ha investerat i en vinklad häcksax som skulle ha underlättat. Så upplevde jag att det var med mycket, dels att man kan välja ambitionsnivå själv, dels att man faktiskt kan köpa sig en lättare tillvaro med rätt verktyg tex.

Nu sålde vi huset efter ett par år och köpte en gård istället och genast var kören igång igen. Oj oj OJ vad ni kommer få slita nu, övriga hobbys kan ni glömma typ. Nu har vi inte bott här så länge, men min uppfattning är samma som med huset. Ja, mer pyssel än ett hus, men inte alls övermäktigt. Vi väljer vad vi vill lägga energi på.

Det folk inte nämner sen är ju hur roligt det är att få pyssla om sitt hem. Jag har landat i att folk som pratar om hur jobbigt det är med hus/gård är antingen såna som inte trivs med att pyssla hemma, alternativt tror att vi inte är såna.

Jag har ju också en bebis, och i min familj är vi överens om att trädgården får vara opiffig i några år. Den klipps med robotgräsklippare och så pimpar vi den om några år när det finns tid och lust.

Däremot har vi kommit överens om att aldrig påbörja stora renoveringar själva, eftersom vi tror det är risk att det skulle slita för mycket på oss och relationen och helt enkelt bli övermäktigt. Hos oss är det hantverkare till allt. Jag tror man som par och husägare bör ha en diskussion och komma överens om ambitionsnivå för trädgård/hus/renoveringar/etc för att minska risken för att det blir för tufft.

Allt handlar ju om vilken nivå man lägger det på. Vi har valt minsta möjliga som vi känner acceptabel. 😄
Vi klipper gräset manuellt (har lite för backigt på sina ställen gör robot) och rensar lite ogräs och klipper buske/häck samt vattnar blommor. Total tidsåtgång kanske 2-3 tim/vecka på sommaren och barnet är alltid med, antingen hjälper till eller pysslar med sitt.

Vi har stor tomt med äppelträd, bärbuskar, uthus och stoor altan. Och till barnet (4 år) lekstuga, studsmatta, gungor, sandlåda (med lock!) plaskpool och massa bra kurragömmaställen 😊

Jag hatar trädgårdsarbete men sprider ut det lite och tycker inte alls det är betungande som vi har det nu. 😊

Tack för era svar! Den här tomten är enbart en enda stor gräsmatta så jag tänker lite.. hur mycket kan det va? Köpa en robotgräsklippare och/alt låta en del av tomten växa igen fram tills att man kanske orkar/vill i framtiden. Det är bara härligt med ytan och avstånd till grannar och väg, men man behöver ju inte ha tusen rabatter för det. Tänker som du säger @Human att de som säger så kanske bara inte tyckte att det var så roligt själva. Jag tänker att trädgård kan vara en mysig hobby och kroppsarbete. Gött att kratta en halv dag, grilla en korv och sen hoppa i en dusch. Så har man både rört på sig och fått luft och är redo för myskväll. Men ser man det som nåt man gör utöver sina hobbys och fritid så blir det såklart både tråkigt och skitmycket.

I stugan har vi stor tomt (ca 3000 kvm kanske). Naturtomt med en liten gräsmatta och mycket buskar. Två fruktträd. Det är inte särskilt mycket arbete vad jag uppfattat. Sen att pappa snickrar på huset varje chans han får är nog mest en hobby :D Det skulle klara sig bra länge utan att putsas på om han ville.
 
Idag har vi visning av vår lägenhet! Lätt ångest, eftersom varje krona vi gör vinst på lägenheten går rakt in i huset. Och krasst, gör vi ingen vinst får vi bo i det här badrummet…
F1E9566D-DA85-46F5-AF66-9A1926A1EB07.webp
 
Hemkommen från visningen nu. Två större punkter:

1. Kommunalt VA går att dra först om 5-7 år
2. Huset är i sämre skick än väntat

Tomten var fantastiskt fin och har stor potential. Ligger perfekt till. Jag tror dock inte att huset är värt att rädda. Det kräver större renoveringar (badrum, kök, tak.. det är fukt eller fuktrisk lite överallt) och frågan är om det är värt att totalrenovera ett 80 kvm hus med märklig planlösning, på en tomt som har bygglov på 210 kvm. Det känns nästan smartare att bara riva det då och bygga nytt när man får, för jag antar att de generösa byggloven gäller först efter VA är draget? I så fall måste vi antingen bo i befintligt skick i 5-7 år, eller renovera det värsta på ett hus som vi sannolikt ändå skulle behöva riva sedan. Vilket känns lite pengar i sjön. Hmmmmmmmm…
 
Hemkommen från visningen nu. Två större punkter:

1. Kommunalt VA går att dra först om 5-7 år
2. Huset är i sämre skick än väntat

Tomten var fantastiskt fin och har stor potential. Ligger perfekt till. Jag tror dock inte att huset är värt att rädda. Det kräver större renoveringar (badrum, kök, tak.. det är fukt eller fuktrisk lite överallt) och frågan är om det är värt att totalrenovera ett 80 kvm hus med märklig planlösning, på en tomt som har bygglov på 210 kvm. Det känns nästan smartare att bara riva det då och bygga nytt när man får, för jag antar att de generösa byggloven gäller först efter VA är draget? I så fall måste vi antingen bo i befintligt skick i 5-7 år, eller renovera det värsta på ett hus som vi sannolikt ändå skulle behöva riva sedan. Vilket känns lite pengar i sjön. Hmmmmmmmm…

Det står visserligen:

”Bygglov som medger en ökning av huvudbyggnadens bruttoarea får inte ges om inte en godkänd avloppslösning som uppfyller Naturvårdsverkets krav på hög skyddsnivå finns för fastigheten. Uthusen får inte förses med vatten och avlopp.”

Innebär det att man får bygga enligt byggloven om man har ett fungerande enskilt avlopp?
 
Hemkommen från visningen nu. Två större punkter:

1. Kommunalt VA går att dra först om 5-7 år
2. Huset är i sämre skick än väntat

Tomten var fantastiskt fin och har stor potential. Ligger perfekt till. Jag tror dock inte att huset är värt att rädda. Det kräver större renoveringar (badrum, kök, tak.. det är fukt eller fuktrisk lite överallt) och frågan är om det är värt att totalrenovera ett 80 kvm hus med märklig planlösning, på en tomt som har bygglov på 210 kvm. Det känns nästan smartare att bara riva det då och bygga nytt när man får, för jag antar att de generösa byggloven gäller först efter VA är draget? I så fall måste vi antingen bo i befintligt skick i 5-7 år, eller renovera det värsta på ett hus som vi sannolikt ändå skulle behöva riva sedan. Vilket känns lite pengar i sjön. Hmmmmmmmm…
Hade hoppat. Tänk all fukt man kan hitta sen när man börjar renovera 🙃 Det kommer fler hus!
 
Hade hoppat. Tänk all fukt man kan hitta sen när man börjar renovera 🙃 Det kommer fler hus!

Jag tänker att man skippar renovering och bara river sen när man kan bygga nytt. Men det förutsätter ju att huset står kvar och inte gör en sjuk eller innebär en skaderisk för dottern fram tills dess, och ja, det är väl lite gränsfall där..
 

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
2 3
Svar
53
· Visningar
1 082
Svar
559
· Visningar
55 751
Senast: Bison
·
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
53 54 55
Svar
1 087
· Visningar
34 925
Senast: Luzzan
·
Hemmet Vi har plattor på tomten som dels sjunkit vid trappen och dels lagts utan markduk under så mängden ogräs mellan plattorna är rätt enorm...
Svar
6
· Visningar
292
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp