Husköps-tråden del 2 :)

Jag tänker att man skippar renovering och bara river sen när man kan bygga nytt. Men det förutsätter ju att huset står kvar och inte gör en sjuk eller innebär en skaderisk för dottern fram tills dess, och ja, det är väl lite gränsfall där..
Är bara tomten värd 5 miljoner och det även om flera år?
Var ska ni bo under tiden ni bygger ett helt nytt hus?
Kan ni tänka er att bo i det befintliga huset i flera år?
Man behöver alltid räkna med att riva och bygga nytt tar längre tid och mer pengar än vad man tror.
Tomten skulle behöva vara något helt fantastiskt för att jag ens skulle överväga det. Tänker då sjötomt i bästa sydvästläge. Annars hade jag hoppat oavsett var tomten ligger.
 
Jag tänker att man skippar renovering och bara river sen när man kan bygga nytt. Men det förutsätter ju att huset står kvar och inte gör en sjuk eller innebär en skaderisk för dottern fram tills dess, och ja, det är väl lite gränsfall där..

Det är ett rätt saftigt pris på en tomt med tänker jag? Kanske inte i Stockholm iofs 😅
 
Är bara tomten värd 5 miljoner och det även om flera år?
Var ska ni bo under tiden ni bygger ett helt nytt hus?
Kan ni tänka er att bo i det befintliga huset i flera år?
Man behöver alltid räkna med att riva och bygga nytt tar längre tid och mer pengar än vad man tror.
Tomten skulle behöva vara något helt fantastiskt för att jag ens skulle överväga det. Tänker då sjötomt i bästa sydvästläge. Annars hade jag hoppat oavsett var tomten ligger.

Det är ett rätt saftigt pris på en tomt med tänker jag? Kanske inte i Stockholm iofs 😅

Tomten är absolut värd så mycket, i området bredvid där VA är på plats kostar en tomt kring 7-8 och husen 10 och uppåt. Så rent ekonomiskt inga frågetecken, men frågan är om man själv pallar göra den resan. Gör vi den inte får vi gå tillbaks till att titta på radhus, en villa med tomt där omkring har vi inte råd med. Så frågan är väl om man orkar vänta på bygge och sedan bygga, för att i slutändan få mer. Jag landar i att det kan vara värt det om man ändå kan bo helt OK och njuta av livet fram tills dess, men med lite lägre standard bara. Men vill inte känna att man bor sjabbigt och bara väntar på att åren ska gå.
 
Tomten är absolut värd så mycket, i området bredvid där VA är på plats kostar en tomt kring 7-8 och husen 10 och uppåt. Så rent ekonomiskt inga frågetecken, men frågan är om man själv pallar göra den resan. Gör vi den inte får vi gå tillbaks till att titta på radhus, en villa med tomt där omkring har vi inte råd med. Så frågan är väl om man orkar vänta på bygge och sedan bygga, för att i slutändan få mer. Jag landar i att det kan vara värt det om man ändå kan bo helt OK och njuta av livet fram tills dess, men med lite lägre standard bara. Men vill inte känna att man bor sjabbigt och bara väntar på att åren ska gå.
Har ni råd att riva och bygga nytt sen?
 
Tomten är absolut värd så mycket, i området bredvid där VA är på plats kostar en tomt kring 7-8 och husen 10 och uppåt. Så rent ekonomiskt inga frågetecken, men frågan är om man själv pallar göra den resan. Gör vi den inte får vi gå tillbaks till att titta på radhus, en villa med tomt där omkring har vi inte råd med. Så frågan är väl om man orkar vänta på bygge och sedan bygga, för att i slutändan få mer. Jag landar i att det kan vara värt det om man ändå kan bo helt OK och njuta av livet fram tills dess, men med lite lägre standard bara. Men vill inte känna att man bor sjabbigt och bara väntar på att åren ska gå.
Ja de kostar det nu, men finns det några garantier att det gör det när det skulle vara dags för er att riva-bygga? Med tanke då på nuvarande inflation och kommande räntehöjningar.

Ni ska också kunna få byggkreditiv med okänt ränteläge om x antal år. Er ekonomiska situation är såklart er privatsak, men något att ta med i beräkningarna.
 
Ja de kostar det nu, men finns det några garantier att det gör det när det skulle vara dags för er att riva-bygga? Med tanke då på nuvarande inflation och kommande räntehöjningar.

Ni ska också kunna få byggkreditiv med okänt ränteläge om x antal år. Er ekonomiska situation är såklart er privatsak, men något att ta med i beräkningarna.

Saker kan absolut ändras, tror priserna kommer gå lite upp och ner. Men har svårt att tro att en så stor tomt nära havet, 30 min från stan kommer dala i pris särskilt när kommunalt VA är på plats. Man är inte säker på många saker gällande bostadsmarknaden men skulle sätta min högra arm på att det kommer fortsätta gå upp just där. Kommunen bygger som sagt ut med bättre vägar, fler bussar, stora bygglov etc.
 
Tomten är absolut värd så mycket, i området bredvid där VA är på plats kostar en tomt kring 7-8 och husen 10 och uppåt. Så rent ekonomiskt inga frågetecken, men frågan är om man själv pallar göra den resan. Gör vi den inte får vi gå tillbaks till att titta på radhus, en villa med tomt där omkring har vi inte råd med. Så frågan är väl om man orkar vänta på bygge och sedan bygga, för att i slutändan få mer. Jag landar i att det kan vara värt det om man ändå kan bo helt OK och njuta av livet fram tills dess, men med lite lägre standard bara. Men vill inte känna att man bor sjabbigt och bara väntar på att åren ska gå.
Om det är ett omvandlingsområde där ny detaljplan kommer komma (för att bl.a. bygga ut vägar och VA till att passa permanentboende) är det ju inte heller osannolikt att det ges möjlighet till avstyckning också i den nya detaljplanen (om tomten är såpass stor som 2700 kvm).

Om man vill det och kan tänka sig en mindre tomt, så skulle det ju kunna ge riktigt bra vinst att bygga ett nytt hus (på den kvarvarande tomten.)
Blir ju definitivt något av ett långsiktigt projekt dock, än att bara flytta in i hyfsat klart hus ;)
 
Om det är ett omvandlingsområde där ny detaljplan kommer komma (för att bl.a. bygga ut vägar och VA till att passa permanentboende) är det ju inte heller osannolikt att det ges möjlighet till avstyckning också i den nya detaljplanen (om tomten är såpass stor som 2700 kvm).

Om man vill det och kan tänka sig en mindre tomt, så skulle det ju kunna ge riktigt bra vinst att bygga ett nytt hus (på den kvarvarande tomten.)
Blir ju definitivt något av ett långsiktigt projekt dock, än att bara flytta in i hyfsat klart hus ;)

Ja, vi har tänkt den tanken också. I området bredvid har de gjort mycket så. Så vips var det stora villor på små tomter och här är det fortfarande små hus på stora tomter, men det är ju bara en tidsfråga.

Men ja, för några dagar sedan tänkte vi att radhus i bra skick var grejen, bara att flytta in! Nu började jag visualisera hur det faktiskt skulle vara med egen stor tomt och villa och fan.. det är svårt att gå tillbaks till radhuset 😅 Men vem vet, kanske får inse omfattningen på detta projekt och tänka om igen.
 
Ja, vi har tänkt den tanken också. I området bredvid har de gjort mycket så. Så vips var det stora villor på små tomter och här är det fortfarande små hus på stora tomter, men det är ju bara en tidsfråga.

Men ja, för några dagar sedan tänkte vi att radhus i bra skick var grejen, bara att flytta in! Nu började jag visualisera hur det faktiskt skulle vara med egen stor tomt och villa och fan.. det är svårt att gå tillbaks till radhuset 😅 Men vem vet, kanske får inse omfattningen på detta projekt och tänka om igen.
Du får kolla massor på SVTs Husdrömmar och ta dig en ordentlig funderare :D Jag personligen hade nog haft svårt för att inte riva direkt.
 
Det står visserligen:

”Bygglov som medger en ökning av huvudbyggnadens bruttoarea får inte ges om inte en godkänd avloppslösning som uppfyller Naturvårdsverkets krav på hög skyddsnivå finns för fastigheten. Uthusen får inte förses med vatten och avlopp.”

Innebär det att man får bygga enligt byggloven om man har ett fungerande enskilt avlopp?
Avloppet (oavsett typ) måste vara godkänt av kommunens bygg och miljöenhet enligt de krav som du skriver att naturvårdsverket har, det ska alltså finnas papper på det. Det måste mäklaren ha?
Har du dessa papper så får du bygglov, annars inte.
 
Funderar fritt här men en del av mig känner också.. hur allvarligt måste man ta på saker, kan man inte bara testa? Det värsta som kan hända är väl att man inser att det här blev skitjobbigt och då kan man ju sälja igen. Kanske har man putsat lite på det värsta på huset och gjort det lite hemtrevligare, och vips kanske 2-3 år har gått och kommunalt VA är plötsligt inte så långt borta så värdet har gått upp lite eller åtminstone inte gått ner. Jag vet inte, men tänker att det behöver ju inte heller vara inget köp eller hela stora projektet. Kanske landar man lite mittemellan och ja, vad gör det då. Har som sagt svårt att se att det skulle bli en förlustaffär oavsett.
 
Skulle våga anta att rivning inte är problem. Kommunen ger som sagt generösa bygglov i området, i princip alla gamla fritidshus rivs och det byggs stora villor på tomterna. Märks att de vill ha dit (rika) permanentboende.

Nu vet jag inte var detta är, och förlåt om jag kommer och är en glädjedödare nu. Men, ett par vänner till mig köpte för ett antal år sen ett hus i Hemmesta på Värmdö. Också 30 min från stan (Slussen. I teorin dårå.) Båda jobbade i stan.

Nuförtiden är situationen en annan med de möjligheter som finns till hemarbete, men på den tiden fanns inte det och situationen blev övermäktig för dem. Först skjutsa med bil till förskola några km åt fel håll, ställa bilen på infartsparkering och stå och vänta på bussen till Slussen alternativt själv sitta i bilköer på väg in till stan. Det blev väldigt långa dagar.

Små snirkliga grusvägar ut till stora vägen, mycket snö på vintern. De behövde också ha varsin bil. De gav upp efter några år och flyttade in till lägenhet i Sickla strand.
 
Nu vet jag inte var detta är, och förlåt om jag kommer och är en glädjedödare nu. Men, ett par vänner till mig köpte för ett antal år sen ett hus i Hemmesta på Värmdö. Också 30 min från stan (Slussen. I teorin dårå.) Båda jobbade i stan.

Nuförtiden är situationen en annan med de möjligheter som finns till hemarbete, men på den tiden fanns inte det och situationen blev övermäktig för dem. Först skjutsa med bil till förskola några km åt fel håll, ställa bilen på infartsparkering och stå och vänta på bussen till Slussen alternativt själv sitta i bilköer på väg in till stan. Det blev väldigt långa dagar.

Små snirkliga grusvägar ut till stora vägen, mycket snö på vintern. De behövde också ha varsin bil. De gav upp efter några år och flyttade in till lägenhet i Sickla strand.

Förstår det fullt ut. Vi har tittat lite i Kummelnäs men kommit fram till samma sak där, vill inte ha det bökigt.

Detta hus ligger dock precis bredvid förskola och skola, samt buss raka vägen in utan snirkliga vägar. Det är väl just det som är lockande med just detta hus. Att bo otillgängligt är jag inte sugen på alls med logistiken som småbarnsliv innebär.
 
Förstår det fullt ut. Vi har tittat lite i Kummelnäs men kommit fram till samma sak där, vill inte ha det bökigt.

Detta hus ligger dock precis bredvid förskola och skola, samt buss raka vägen in utan snirkliga vägar. Det är väl just det som är lockande med just detta hus. Att bo otillgängligt är jag inte sugen på alls med logistiken som småbarnsliv innebär.
Ah, perfekt ju! Håller helt med om att det är så värt med en enkel logistik. Det är ändå vardagen som behöver fungera.
 
Det är en visning på torsdag igen och jag har kommit fram till att vi ska förkovra oss lite i besiktningsprotokollet i veckan samt ringa och prata med besiktningsmannen för att få bättre koll. Sedan gå på visningen på torsdag igen och titta på huset med nya färska ögon. OM huset är i tillräckligt bra skick för att bo i 7 år, och vi skulle känna att vi kan flytta in och landa lite utan att behöva tänka allt för mycket på framtiden just nu, så tycker jag vi budar men inte hänger med allt för långt upp i pris. Vi var inte ensamma på visningen idag om man säger så.
 

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
2 3
Svar
53
· Visningar
1 081
Svar
559
· Visningar
55 738
Senast: Bison
·
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
53 54 55
Svar
1 086
· Visningar
34 899
Hemmet Vi har plattor på tomten som dels sjunkit vid trappen och dels lagts utan markduk under så mängden ogräs mellan plattorna är rätt enorm...
Svar
6
· Visningar
292
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp