Husköps-tråden del 2 :)

Jag vet ju inte omständigheterna men jag var nog inte den allra trevligaste mot köparna när jag sålt mitt hus. Jag ville inte alls flytta men det var jättejobbigt känslomässigt för mig att ha dem där i huset där jag fortfarande bodde, mitt hem, och mäta för att göra om.

De fick såklart komma och göra det men jag bad dem mäta och kolla allt de behövde göra vid samma tillfälle.
Jag är en ganska vänlig och trevlig person egentligen.

Så det kan ju bero på något sånt, behöver inte alls vara något konstigt eller märkligt så.
OCH det var jättejobbigt att ha dem där ska det såklart stå.
 
Jag hoppas ju det. Men de var liiiite märkliga när vi var där sist också (för att kolla möbler, innan de skänkte allt till Erikshjälpen). De som säljer är också sjuka, så kan bero på det.

Lyckades iaf få tag i elektrikern som med 2 h varsel kan komma och kolla! Elen är en sån stor sak som vi hade behövt ha koll på innan, så skönt att han kan komma, en riktig ängel!
Ja men kanske? Om de inte kan bo kvar eftersom de är sjuka så är det såklart mycket möjligt att de är ledsna över det och att det är otroligt svårt för dem att en främmande människa ska mäta och förbereda inför renovering.

Eller så är de bara märkliga, vem vet!

Hur som helst så kan du ju bara strunta i det. När du flyttat in behöver du aldrig mer träffa dem.
 
IMG20220420161216__01.webp

Plus köpebrev 🍾
 
Alla ni som funderar på att köpa hus; sälj eventuell lägenhet först. Kommer få magsår och hjärtattack om jag överlever detta.

Haft 3 visningar, ska ha 1 extra i helgen. 9 spekulanter, varav 2-3 riktigt intresserade men fått in 1 (!!) bud på 50’ under utgångspris. Bor 5 min med bil från centrala Sthlm, med kanonbra kommunikationer och lägenheten ligger inte ute till ett överpris. En likadan (dock lite fräschare renoverad, med sämre läge) gick för 650’ över vårt utgångspris för någon månad sen.

Det där fina badrummet känns långt borta och nu är vi typ glada om vi kan flytta in i huset över huvud taget.

(Jag är också gravid och aningen dramatisk, alla säger att jag ska ta det lugnt. Men det är liksom svårt.)
 
Alla ni som funderar på att köpa hus; sälj eventuell lägenhet först. Kommer få magsår och hjärtattack om jag överlever detta.

Haft 3 visningar, ska ha 1 extra i helgen. 9 spekulanter, varav 2-3 riktigt intresserade men fått in 1 (!!) bud på 50’ under utgångspris. Bor 5 min med bil från centrala Sthlm, med kanonbra kommunikationer och lägenheten ligger inte ute till ett överpris. En likadan (dock lite fräschare renoverad, med sämre läge) gick för 650’ över vårt utgångspris för någon månad sen.

Det där fina badrummet känns långt borta och nu är vi typ glada om vi kan flytta in i huset över huvud taget.

(Jag är också gravid och aningen dramatisk, alla säger att jag ska ta det lugnt. Men det är liksom svårt.)
Vi hade en försäljningsklausul, så att köpet kunde återgå om vår lägenhet inte blev såld :)

Sålde gjorde vi dock, men med förlust.
 
Det är väl just besiktningsprotokollet vi ska titta närmare på närmsta dagarna. Det står att de upptäckt fukt på ett par ställen men det kan ju innebära allt från omfattande problem till att det bara är nån planka här och nån fönsterkant där. De skriver ju precis allt de ser, och enligt en vän till oss som utbildar sig till byggnadsingenjör så kan det ibland låta på besiktningsprotokoll som att hus är helt fallfärdiga fast de kanske skulle vara helt dugliga 20 år till. Som novis vet man ju inte när man läser. Så vi ska ta hjälp att förstå husets skick av folk som har bättre koll än oss. De gjorde en del renoveringar 2009 så kanske är det inte så katastrofalt som jag lätt fantiserar ihop när jag läser. Men som du säger, vi kommer inte renovera detta hus utan i så fall bygga nytt senare.
Är ni med och budar? :-) Misstänker jag hittat objektet på Hemnet.
 
Nu har jag gjort upp både en ekonomisk plan och en renoveringsplan för stugan. På sikt tror jag att den är perfekt. För närvarande har den på tok för många rum för oss, men när ekonomin och lusten tillåter så kan vi bygga om, byta golvet till plankgolv istället för plastmatta, men framförallt flytta köket från storstugan till ett av de många sovrummen. När köket försvinner från storstugan så kan vi också bredda hallen och få plats med garderober där. Ett av sovrummen som ansluter till badrummet kan göras mindre och kanske ge plats för bastu. Det finns god infrastruktur med både fjällbod och möjlighet att dra in fiber. Kanske den kan vara perfekt när vi är pensionärer och det är dags att flytta in permanent?

Stugan är i dagsläget riktigt ful invändigt, men med lite målarfärg på väggarna, trasmattor som döljer det fula plastgolvet, och byte av kakel i köket så kan den nog bli både anständig och mysig. Det verkar bara vara frågan om kosmetiska åtgärder och det kan man ju leva med. I övrigt finns allt i stugan: Hyfsat nyrenoverat badrum med både tvättmaskin(!) och vattentoalett. Taket ser helt och fint ut, osv.

Jag vill lägga ett bud nu! :arghh: Tyvärr är varken film eller digital visning aktuell enligt mäklaren då hon inte visar den på plats utan man får genomföra visningen själv utan vare sig mäklare eller ägare närvarande. Egentligen skulle jag vilja kasta mig in i bilen för att åka och titta på den, men dessvärre har jag bytt till sommardäck och det lär vara vinterdäcksbehov där ett bra tag framöver där stugan är.
 
Alla ni som funderar på att köpa hus; sälj eventuell lägenhet först. Kommer få magsår och hjärtattack om jag överlever detta.

Haft 3 visningar, ska ha 1 extra i helgen. 9 spekulanter, varav 2-3 riktigt intresserade men fått in 1 (!!) bud på 50’ under utgångspris. Bor 5 min med bil från centrala Sthlm, med kanonbra kommunikationer och lägenheten ligger inte ute till ett överpris. En likadan (dock lite fräschare renoverad, med sämre läge) gick för 650’ över vårt utgångspris för någon månad sen.

Det där fina badrummet känns långt borta och nu är vi typ glada om vi kan flytta in i huset över huvud taget.

(Jag är också gravid och aningen dramatisk, alla säger att jag ska ta det lugnt. Men det är liksom svårt.)

Du kommer att överleva! Vi köpte när det var som dyrast och sålde i en svacka på grund av att vi hade ett 10-12 månader långt tillträde till huset vi hade köpt. Vi sålde för 200 000 kr mindre än vad mäklaren trodde att vi skulle få för den. Vi fick också bara ett bud, som mäklaren rekommenderade att vi accepterade. Det kändes väldigt surt (och ett tag också magsurt) och vi grämde oss en del till en början - men efter ett tag så lägger sig besvikelsen.
 
Vi har frågat säljarna av huset om vi kan komma och kolla och mäta för kök, samt ha med en elektriker för koll av elen.

Lite stelt när de är korta i tonen, och inte så tillmötesgående. Det är inte ens någon som bor i huset, och vi har inte erbjudit oss att hämta nyckeln hemma hos dom och sen lämna tillbaka den. Senaste svaret…

Visa bifogad fil 89434

Jag vet att vi inte har någon rättighet att komma in i huset innan tillträde, men det är bara lite…. märkligt?
Så trist! Vi fick inte komma och mäta över huvud taget i vårt..kändes ju sådär! De flyttade ut 2 månader innan vi flyttade in och "hade inte tid" en enda gång under den perioden..O_o
 
Så trist! Vi fick inte komma och mäta över huvud taget i vårt..kändes ju sådär! De flyttade ut 2 månader innan vi flyttade in och "hade inte tid" en enda gång under den perioden..O_o

Jag tänker precis som @Unafraid. Man är faktiskt ganska trött efter att ha köpt, sålt och kanske rent av flyttat. När jag sålde lägenhet förrförra gången höll jag på att bli tokig på köparen som ville komma och mäta. Hon fick komma en gång och mäta trots att jag hade det superstressigt på jobbet och stressigt med egen flytt. Men sedan ville hon även få in en hantverkare som mätte köket och lägga ut gasspisen på Blocket så att den kunde hämtas på dagen för tillträdet, men då satte jag stopp. Ärligt talat så uppfattade jag frågan om att få komma in och mäta före tillträdet som lite fräck och gränslös.
 
Jag tänker precis som @Unafraid. Man är faktiskt ganska trött efter att ha köpt, sålt och kanske rent av flyttat. När jag sålde lägenhet förrförra gången höll jag på att bli tokig på köparen som ville komma och mäta. Hon fick komma en gång och mäta trots att jag hade det superstressigt på jobbet och stressigt med egen flytt. Men sedan ville hon även få in en hantverkare som mätte köket och lägga ut gasspisen på Blocket så att den kunde hämtas på dagen för tillträdet, men då satte jag stopp. Ärligt talat så uppfattade jag frågan om att få komma in och mäta före tillträdet som lite fräck och gränslös.
Jag är precis i processen att hjälpa en släkting att sälja en fastighet och jag känner mig 0% intresserad att åka tre mil enkel väg och stå och titta på någon som mäter. Det är besvärligt nog att ordna med allt runt en försäljning! Jag tänker att om man får den chansen ska man vara YTTERST tacksam. :)
 
Jag tänker precis som @Unafraid. Man är faktiskt ganska trött efter att ha köpt, sålt och kanske rent av flyttat. När jag sålde lägenhet förrförra gången höll jag på att bli tokig på köparen som ville komma och mäta. Hon fick komma en gång och mäta trots att jag hade det superstressigt på jobbet och stressigt med egen flytt. Men sedan ville hon även få in en hantverkare som mätte köket och lägga ut gasspisen på Blocket så att den kunde hämtas på dagen för tillträdet, men då satte jag stopp. Ärligt talat så uppfattade jag frågan om att få komma in och mäta före tillträdet som lite fräck och gränslös.
Eller så fanns det saker man inte ville behöva diskutera.. men det är en helt annan historia. :angel:
 
Vi har frågat säljarna av huset om vi kan komma och kolla och mäta för kök, samt ha med en elektriker för koll av elen.

Lite stelt när de är korta i tonen, och inte så tillmötesgående. Det är inte ens någon som bor i huset, och vi har inte erbjudit oss att hämta nyckeln hemma hos dom och sen lämna tillbaka den. Senaste svaret…

Visa bifogad fil 89434

Jag vet att vi inte har någon rättighet att komma in i huset innan tillträde, men det är bara lite…. märkligt?
Jag tycker inte ett sådant svar är det minsta märkligt.

Som köpare flyttar man ofta in mentalt i sitt nya boende innan man har rätt att göra det fysiskt. Inte alls säkert att säljaren känner samma glädje över att lämna huset vidare som köparen känner över att ta över. Därav ska man som köpare vara tacksam om man ens får komma och kolla.
Vill man kolla huset är det bra att göra så mycket som möjligt vid besiktning, då har man både rättigheten och skyldigheten att undersöka. Att ta med hantverkare i väntan på överlåtelse tycker jag är gränsfall.
 
Hade jag sålt och haft mycket med mitt nya boende hade jag tänkt " inte mitt problem" och inte orkat vara speciellt tillmötesgående mot köparna 🤷
Jag brukar bemöta människor som jag själv vill bli bemött, så har självklart låtit köparna komma och mäta innan tillträde när jag har sålt. Jag vet hur mycket det förenklar och förkortar vissa processer så tycker inte det är konstigt alls. Men alla är olika - såklart. Vi tyckte bara det kändes märkligt eftersom vi köpt utanför marknaden via kontakter och de ”valde” oss och verkade så gulliga.

Kan tilläggas att dom har 500 meter att gå till huset också. En bekant som köpt ett dödsbo fick en egen nyckel till sitt hus, det är ju lite väl men blev stor kontrast mot oss haha.

Nu är allt mätt och klart iaf, så vi kan börja renovera dagen vi får tillträde 😍
 
Jag brukar bemöta människor som jag själv vill bli bemött, så har självklart låtit köparna komma och mäta innan tillträde när jag har sålt. Jag vet hur mycket det förenklar och förkortar vissa processer så tycker inte det är konstigt alls. Men alla är olika - såklart. Vi tyckte bara det kändes märkligt eftersom vi köpt utanför marknaden via kontakter och de ”valde” oss och verkade så gulliga.

Kan tilläggas att dom har 500 meter att gå till huset också. En bekant som köpt ett dödsbo fick en egen nyckel till sitt hus, det är ju lite väl men blev stor kontrast mot oss haha.

Nu är allt mätt och klart iaf, så vi kan börja renovera dagen vi får tillträde 😍
Skönt för er att ha fått mäta, jag förstår att det underlättar mycket för ert planerande.

Vi köpte ett äldre hus för några år sedan av ett par som ägt det länge. När vi ägt huset något år var de nyfikna på hur vi renoverat och vi bjöd in de att kolla. Vi hade rivit ut deras omoderna 90-tals kök och satt in ett nytt i stil med huset egentliga ålder. De tyckte det blev fint men blev samtidigt ledsna över att det som varit deras hem så tydligt inte fanns mer. Så kan det vara att sälja.

Skulle vi sälja skulle jag ALDRIG bjuda in en köpare för att planera för att riva ut det kök vi lagt så mycket tid och pengar på. De skulle få vänta! :devil::p
 

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
2 3
Svar
53
· Visningar
1 079
Svar
559
· Visningar
55 727
Senast: Bison
·
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
53 54 55
Svar
1 085
· Visningar
34 872
Hemmet Vi har plattor på tomten som dels sjunkit vid trappen och dels lagts utan markduk under så mängden ogräs mellan plattorna är rätt enorm...
Svar
6
· Visningar
292
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp