Husköps-tråden del 2 :)

Nu dök det upp ett radhus som checkar i nästan alla boxar.

- Det är billigare än vad vi planerat köpa för
- Det är större än vad vi planerat köpa
- Det är friköpt
- Det är fin sjöutsikt
- Det har en inhängnad bakgård (bra för hund och barn) och en grind ut till lekplats
- Det är närmare stan än vi tänkt oss
- Det är nära badplats, naturreservat, golf och förskola
- Det är nyrenoverat så man slipper göra nåt man inte vill/orkar

Det är dock inte lika estetiskt tilltalande som jag önskat. Detta hus är fint, men husen bredvid är lite trista skolåde-radhus som jag alltid haft lite svårt för. Nu stör jag mig som tusan på mig själv som stör mig på det. Hur estetiskt HSP får man bli? 😅

Känn efter! Efter två års letande gav vi vika på både läge och skick, men fick ett sånt hus vi ville bo i. Hade vi köpt det första huset vi tittat på hade vi kommit undan billigare, men vi var inte riktigt redo då.

Dock kan ju den höga inflation som är nu göra att priserna går ner lite, så har ni is i magen kanske ni gör en bättre affär. Vi hoppas ju dock att inflationen ska göra att pengarna vi köpt för inte är så mycket värda till slut hehe
Efter två års letande insåg vi att dwt perfekta huset inte finns - iaf inte för ett pris vi kan betala - och gav vika på estetiken, men fick läget och tomten. Huset är exakt ett sånt jag aldrig skulle ha: brunt 80-talstegel, skitfult. (Har ett sparande som heter "fasad" och en dröm om att putsa det).
 
Efter två års letande insåg vi att dwt perfekta huset inte finns - iaf inte för ett pris vi kan betala - och gav vika på estetiken, men fick läget och tomten. Huset är exakt ett sånt jag aldrig skulle ha: brunt 80-talstegel, skitfult. (Har ett sparande som heter "fasad" och en dröm om att putsa det).

Fördelen med ett fristående hus är ju dock att man kan, förutsatt att man har råd, snygga till det. Har man radhus blir man ju beroende av husen man sitter ihop med. Jag skulle kunna köpa ett fult hus och med åren fila på det men det känns lite trist om man köper nåt där det är nåt man inte riktigt trivs med, men som inte går att ändra.
 
Dock kan ju den höga inflation som är nu göra att priserna går ner lite, så har ni is i magen kanske ni gör en bättre affär. Vi hoppas ju dock att inflationen ska göra att pengarna vi köpt för inte är så mycket värda till slut hehe
Jag förstår inte. Varför skulle den höga inflationen göra att priserna går ner?
 
Jag förstår inte. Varför skulle den höga inflationen göra att priserna går ner?
När inflationen är hög stiger räntan samt att allt annat blir dyrare (mat, resor osv), och mindre pengar i plånboken = färre spekulanter.

Tyckte mig också läsa nyligen att inflationen är högre än prisökningen på hus, men inte helt säker om uppgifterna omfattade Sverige, tror det var Finland.
 
Som jag sliter på den här tråden, men i morgon ska vi på visning och jag skulle gärna ta emot era tankar om detta hus.

Det är ett gissningsvis fd. fritidshus på 80 kvm som ligger på en stor fin tomt på 2700 kvm. Säljs dock som villa och verkar vara permanentboende just nu. Det är ”på landet” fast nära stan så väldigt naturskönt område nära havet. Stora fördelen är att trots sitt lantliga fina läge så ligger det 5 min gångavstånd från buss in till stan, samt förskola och skola. Så väldigt tillgängligt trots att man också får naturen.

Här växer kommunen så det är inte kommunalt vatten och avlopp i huset ännu, men finns precis runt hörnet och bör gå att dra in när som helst enligt detaljplan. De flesta tomter ges därefter stora bygglov i det här området så även om det såklart aldrig finns några garantier så finns det goda chanser att man kanske får bygga ut lite med tiden.

Plus:
- Lägre inköpspris vilket skulle vara skönt med ränte- och världsläget.
- Förskola, skola och fritids med gott rykte runt hörnet så vi skulle kunna bo där länge utan att behöva byta mellan förskola och skola samt slippa skjutsa runt onödigt mycket.
- Stor tomt, drömmer lite om växthus. Gunga till dottern och stor yta att springa på för hunden.
- Nära buss så bör klara oss med en bil.
- Kanske mysigt att köpa nåt där vi kan se oss lång tid och bygga på med åren?

Minus
- Kostnad för renovering och dra VA/avlopp (huset verkar vara i bra men gammalt skick, vi skulle även gärna ändra en lite bökig planlösning på ett ställe förutsatt att det går)
- Lite liten boendeyta just nu och oviss framtid med bygglov + såklart kostnad för detta
- Krypgrund (är lite fuktrisk va?)

Vad tänker ni om detta? Vad bör jag tänka på? Finns även en annan liten byggnad på tomten där man kan ha kontor/gästrum.
 
Som jag sliter på den här tråden, men i morgon ska vi på visning och jag skulle gärna ta emot era tankar om detta hus.

Det är ett gissningsvis fd. fritidshus på 80 kvm som ligger på en stor fin tomt på 2700 kvm. Säljs dock som villa och verkar vara permanentboende just nu. Det är ”på landet” fast nära stan så väldigt naturskönt område nära havet. Stora fördelen är att trots sitt lantliga fina läge så ligger det 5 min gångavstånd från buss in till stan, samt förskola och skola. Så väldigt tillgängligt trots att man också får naturen.

Här växer kommunen så det är inte kommunalt vatten och avlopp i huset ännu, men finns precis runt hörnet och bör gå att dra in när som helst enligt detaljplan. De flesta tomter ges därefter stora bygglov i det här området så även om det såklart aldrig finns några garantier så finns det goda chanser att man kanske får bygga ut lite med tiden.

Plus:
- Lägre inköpspris vilket skulle vara skönt med ränte- och världsläget.
- Förskola, skola och fritids med gott rykte runt hörnet så vi skulle kunna bo där länge utan att behöva byta mellan förskola och skola samt slippa skjutsa runt onödigt mycket.
- Stor tomt, drömmer lite om växthus. Gunga till dottern och stor yta att springa på för hunden.
- Nära buss så bör klara oss med en bil.
- Kanske mysigt att köpa nåt där vi kan se oss lång tid och bygga på med åren?

Minus
- Kostnad för renovering och dra VA/avlopp (huset verkar vara i bra men gammalt skick, vi skulle även gärna ändra en lite bökig planlösning på ett ställe förutsatt att det går)
- Lite liten boendeyta just nu och oviss framtid med bygglov + såklart kostnad för detta
- Krypgrund (är lite fuktrisk va?)

Vad tänker ni om detta? Vad bör jag tänka på? Finns även en annan liten byggnad på tomten där man kan ha kontor/gästrum.
Vad säger detaljplanen om hur mycket som får byggas på fastigheten? Är ju viktigt för framtida ev bygglov så känns som en bra grej att kolla upp. :)
 
Som jag sliter på den här tråden, men i morgon ska vi på visning och jag skulle gärna ta emot era tankar om detta hus.

Det är ett gissningsvis fd. fritidshus på 80 kvm som ligger på en stor fin tomt på 2700 kvm. Säljs dock som villa och verkar vara permanentboende just nu. Det är ”på landet” fast nära stan så väldigt naturskönt område nära havet. Stora fördelen är att trots sitt lantliga fina läge så ligger det 5 min gångavstånd från buss in till stan, samt förskola och skola. Så väldigt tillgängligt trots att man också får naturen.

Här växer kommunen så det är inte kommunalt vatten och avlopp i huset ännu, men finns precis runt hörnet och bör gå att dra in när som helst enligt detaljplan. De flesta tomter ges därefter stora bygglov i det här området så även om det såklart aldrig finns några garantier så finns det goda chanser att man kanske får bygga ut lite med tiden.

Plus:
- Lägre inköpspris vilket skulle vara skönt med ränte- och världsläget.
- Förskola, skola och fritids med gott rykte runt hörnet så vi skulle kunna bo där länge utan att behöva byta mellan förskola och skola samt slippa skjutsa runt onödigt mycket.
- Stor tomt, drömmer lite om växthus. Gunga till dottern och stor yta att springa på för hunden.
- Nära buss så bör klara oss med en bil.
- Kanske mysigt att köpa nåt där vi kan se oss lång tid och bygga på med åren?

Minus
- Kostnad för renovering och dra VA/avlopp (huset verkar vara i bra men gammalt skick, vi skulle även gärna ändra en lite bökig planlösning på ett ställe förutsatt att det går)
- Lite liten boendeyta just nu och oviss framtid med bygglov + såklart kostnad för detta
- Krypgrund (är lite fuktrisk va?)

Vad tänker ni om detta? Vad bör jag tänka på? Finns även en annan liten byggnad på tomten där man kan ha kontor/gästrum.
Jag och min man - dock inga barn - bor i torp som är 69 kvm "stort"... Tycker egentligen inte att mitt hus känns särskilt litet, för vardagsrum och kök är hyfsat stora. Det beror så mycket på planlösningen, tycker jag. Glöm inte - bland dina plus - att ett mindre hus borde betyda lägre uppvärmningskostnad :) !

Hur ser vatten- och avloppssituationen ut just nu? Är det något som funkar bra än så länge, eller är det behov av att snabbt koppla in sig på det kommunala?
 
Vad säger detaljplanen om hur mycket som får byggas på fastigheten? Är ju viktigt för framtida ev bygglov så känns som en bra grej att kolla upp. :)

Det här är vad jag kan hitta i nuvarande planbestämmelse. Det blev jättekonstigt när jag klistrade in men hoppas det går att läsa orden som sitter ihop :D

1. Förområdemarkeratsomvägmarkskaanvändningenvaravägändamål.

2. Förområdemarkeratsomparkmarkskaanvändningenparkändamål.

3. Påvarjebostadsfastighetfårmaximaltenhuvudbyggnadochtvåuthus uppföras. Huvudbyggnaden ska uppföras friliggande från uthus.

4. Huvudbyggnadfårhaenmaximalbruttoarea*om105kvmihögsttvå våningar. Utöver det får vinds- och souterrängvåning inte anordnas.

Källarvåning får ej anordnas. Maximal nockhöjd* från markens medelnivå är för envåningshus 6 meter, för envåningshus med inredd vind eller souterrängvåning 7,5 meter samt för tvåvåningshus 9,5 meter.

Uthus får ha en maximal sammanlagd byggnadsarea* om 40 kvm. Uthus får uppföras i en våning med 4,5 meter som högsta nockhöjd* från markens medelnivå. Takvinkeln får vara högst 27 grader. Vind får inte anordnas. Uthusen får inte förses med vatten och avlopp.
På fastigheten får, oavsett vad som stadgas i bestämmelserna om bruttoarea, ny byggnad uppföras med samma form och storlek som befintlig byggnad om denna förstörts eller väsentligt skadats av våda.

5. Bebyggelsenskaisinplaceringochutformninganpassastillområdets karaktär. Schaktnings-, sprängnings- och utfyllnadsarbeten för att ändra tomtens topografi ska minimeras.

6. Byggnadfårinteuppförasnärmaregränsmotvägän6meter.Utefter X-vägen och Y-vägen får huvudbyggnad ej uppföras närmare vägområdet än 12 meter. På de fastigheter där det av topografiska skäl är omöjligt att rymma huvudbyggnaden får avsteg göras från 12-metersgränsen. Byggnad får inte uppföras närmare gräns mot grannfastigheten än 4,5 meter.

7. (info om 2 andra specifika fastigheter)

8. Ihuvudsakskabefintligfastighetsindelningbibehållas.Nyastyckningarfår inte tillkomma.
September 2012

Detaljplanebestämmelser
September 2012 9. Kommunenärintehuvudmanförallmännaplatserochvägar.

10.
Bygglov som medger en ökning av huvudbyggnadens bruttoarea får inte ges om inte en godkänd avloppslösning som uppfyller Naturvårdsverkets krav på hög skyddsnivå finns för fastigheten. Uthusen får inte förses med vatten och avlopp.

11. Planens genomförandetid är 5 år från det datum planen vinner laga kraft.

Om jag tolkar det rätt bör vi alltså kunna bygga ut från 80 kvm till 105 kvm i 1-plan? Gissar att det är svårt att bygga en extra våning på befintligt hus? (Vi vill inte riva och bygga nytt). Samt, vi skulle kunna bygga ett till uthus på 40 kvm men utav VA?
 
Jag och min man - dock inga barn - bor i torp som är 69 kvm "stort"... Tycker egentligen inte att mitt hus känns särskilt litet, för vardagsrum och kök är hyfsat stora. Det beror så mycket på planlösningen, tycker jag. Glöm inte - bland dina plus - att ett mindre hus borde betyda lägre uppvärmningskostnad :) !

Hur ser vatten- och avloppssituationen ut just nu? Är det något som funkar bra än så länge, eller är det behov av att snabbt koppla in sig på det kommunala?

Ja, man får plats! Mycket är som sagt planlösning, vi bor på 38 kvm nu men det känns som typ 50 kvm pga optimal planlösning.

I detta hus skulle vi nog behöva ett till sovrum förr eller senare. Hoppas på ett till barn nån gång i framtiden :) Tänker att barn kan dela rum rätt länge men förr eller senare vill man väl ha varsitt. Bra att kunna ha separata uthus dock när man har tonåringar :up:
 
Om jag tolkar det rätt bör vi alltså kunna bygga ut från 80 kvm till 105 kvm i 1-plan? Gissar att det är svårt att bygga en extra våning på befintligt hus? (Vi vill inte riva och bygga nytt). Samt, vi skulle kunna bygga ett till uthus på 40 kvm men utav VA?
Jag luskade lite och hittade samma planbestämmelser :) Tolkar som du att man får bygga totalt 105 kvm, i 1 eller 2 plan om ni vill (ingen aning om kostnader för att bygga på kontra ut) samt att ni behöver lösa VA för att få bygglov. .(eller ja, ha "en godkänd avloppslösning som uppfyller Naturvårdsverkets
krav på hög skyddsnivå") samt som du säger, inget Va i uthus.
 
Ja, man får plats! Mycket är som sagt planlösning, vi bor på 38 kvm nu men det känns som typ 50 kvm pga optimal planlösning.

I detta hus skulle vi nog behöva ett till sovrum förr eller senare. Hoppas på ett till barn nån gång i framtiden :) Tänker att barn kan dela rum rätt länge men förr eller senare vill man väl ha varsitt. Bra att kunna ha separata uthus dock när man har tonåringar :up:
Vi har två barn och bor på 80 kvm vilket fungerar bra i nuläget (de är åtta och fem år). Vi har 5000 kvm trädgård vilket underlättar🙂. Vi har även en friggebod där vi hade tänkt att vår äldsta skall få ha själv såsmåningom.

Jag tycker att huset ni skall titta på låter fantastiskt! Jag skulle säga att fördelarna verkligen övervinner nackdelarna.
 
Jag luskade lite och hittade samma planbestämmelser :) Tolkar som du att man får bygga totalt 105 kvm, i 1 eller 2 plan om ni vill (ingen aning om kostnader för att bygga på kontra ut) samt att ni behöver lösa VA för att få bygglov. .(eller ja, ha "en godkänd avloppslösning som uppfyller Naturvårdsverkets
krav på hög skyddsnivå") samt som du säger, inget Va i uthus.

Låter ju inte helt dumt ändå! :) Vi behöver som sagt inte bo stort, men det är ju trevligt att veta att möjligheten finns om man vill i framtiden. Med uthusen får man ju lite extra utrymme också.
 
Jag och min man - dock inga barn - bor i torp som är 69 kvm "stort"... Tycker egentligen inte att mitt hus känns särskilt litet, för vardagsrum och kök är hyfsat stora. Det beror så mycket på planlösningen, tycker jag. Glöm inte - bland dina plus - att ett mindre hus borde betyda lägre uppvärmningskostnad :) !

Hur ser vatten- och avloppssituationen ut just nu? Är det något som funkar bra än så länge, eller är det behov av att snabbt koppla in sig på det kommunala?

Missade sista frågan här, men jag tror det funkar bra med det enskilda avloppet. Ska kolla upp det!
 
Vi har två barn och bor på 80 kvm vilket fungerar bra i nuläget (de är åtta och fem år). Vi har 5000 kvm trädgård vilket underlättar🙂. Vi har även en friggebod där vi hade tänkt att vår äldsta skall få ha själv såsmåningom.

Jag tycker att huset ni skall titta på låter fantastiskt! Jag skulle säga att fördelarna verkligen övervinner nackdelarna.

Kul att höra! Jag har också alltid bott litet och det har funkat bra, även som tonåring med syskon bodde vi i 80 kvm lägenhet. Tomt och uthus underlättar ju extremt!

Huset har en öppen spis och en kamin också. Mysigt!
 
Låter ju inte helt dumt ändå! :) Vi behöver som sagt inte bo stort, men det är ju trevligt att veta att möjligheten finns om man vill i framtiden. Med uthusen får man ju lite extra utrymme också.
På kommunens hemsida låter det ju även som att det någon gång i framtiden kommer göras en helt ny detaljplan (eller flera...) i syfte att öka byggrätterna ytterligare (till "fullstora") mm och att dessa ändrade planbestämmelser bara är ett "mellansteg" så det kan ju gå att bygga ut ännu mer på sikt. :)
 
Som jag sliter på den här tråden, men i morgon ska vi på visning och jag skulle gärna ta emot era tankar om detta hus.

Det är ett gissningsvis fd. fritidshus på 80 kvm som ligger på en stor fin tomt på 2700 kvm. Säljs dock som villa och verkar vara permanentboende just nu. Det är ”på landet” fast nära stan så väldigt naturskönt område nära havet. Stora fördelen är att trots sitt lantliga fina läge så ligger det 5 min gångavstånd från buss in till stan, samt förskola och skola. Så väldigt tillgängligt trots att man också får naturen.

Här växer kommunen så det är inte kommunalt vatten och avlopp i huset ännu, men finns precis runt hörnet och bör gå att dra in när som helst enligt detaljplan. De flesta tomter ges därefter stora bygglov i det här området så även om det såklart aldrig finns några garantier så finns det goda chanser att man kanske får bygga ut lite med tiden.

Plus:
- Lägre inköpspris vilket skulle vara skönt med ränte- och världsläget.
- Förskola, skola och fritids med gott rykte runt hörnet så vi skulle kunna bo där länge utan att behöva byta mellan förskola och skola samt slippa skjutsa runt onödigt mycket.
- Stor tomt, drömmer lite om växthus. Gunga till dottern och stor yta att springa på för hunden.
- Nära buss så bör klara oss med en bil.
- Kanske mysigt att köpa nåt där vi kan se oss lång tid och bygga på med åren?

Minus
- Kostnad för renovering och dra VA/avlopp (huset verkar vara i bra men gammalt skick, vi skulle även gärna ändra en lite bökig planlösning på ett ställe förutsatt att det går)
- Lite liten boendeyta just nu och oviss framtid med bygglov + såklart kostnad för detta
- Krypgrund (är lite fuktrisk va?)

Vad tänker ni om detta? Vad bör jag tänka på? Finns även en annan liten byggnad på tomten där man kan ha kontor/gästrum.
Hur pass mycket lägre är priset jämfört med vad ni tittat på tidigare? Jag tycker mycket låter positivt med huset och det som är minus är främst saker som kan lösas med pengar. Så beroende på hur stor buffert ni har efter husköpet så kan det vara ett väldigt bra köp.
 
Jag förstår inte. Varför skulle den höga inflationen göra att priserna går ner?

Räntor går upp, priserna i övrigt (mat, el, bränsle osv) går upp, folk får generellt kvar mindre pengar till annat eftersom lönerna generellt inte följer med i samma takt när inflationen sticker iväg.

Enligt Arturo Arques (med reservation för att jag inte är helt säker på att jag stavat rätt..) på Swedbank, tenderar priserna på bostäder att sjunka när befolkningen lägger i snitt 30% av sin inkomst på boendet. Nu ligger det på ca 27%, så inte jättelångt kvar till den punkten.
(Som jag förstod honom. Källan är en podd som han gästade rätt nyligen, som jag lyssnade på.)
 
På kommunens hemsida låter det ju även som att det någon gång i framtiden kommer göras en helt ny detaljplan (eller flera...) i syfte att öka byggrätterna ytterligare (till "fullstora") mm och att dessa ändrade planbestämmelser bara är ett "mellansteg" så det kan ju gå att bygga ut ännu mer på sikt. :)

Det låter ju toppen! Dock vet jag inte hur mycket det går att bygga ut en stuga tillslut? Går det att bygga en våning till på befintligt hus? Omöjligt att svara på förstår jag men tänker generellt, om det är supersvårt eller brukar funka?
 
Räntor går upp, priserna i övrigt (mat, el, bränsle osv) går upp, folk får generellt kvar mindre pengar till annat eftersom lönerna generellt inte följer med i samma takt när inflationen sticker iväg.

Enligt Arturo Arques (med reservation för att jag inte är helt säker på att jag stavat rätt..) på Swedbank, tenderar priserna på bostäder att sjunka när befolkningen lägger i snitt 30% av sin inkomst på boendet. Nu ligger det på ca 27%, så inte jättelångt kvar till den punkten.
(Som jag förstod honom. Källan är en podd som han gästade rätt nyligen, som jag lyssnade på.)
Ja lönerna hänger ju inte med. Jag fick 500 i löneökning. Det är under inflationen. Alla fick 500-isch för annars är det orättvist 🙄 känns kul köpt hus precis nu. Även om vi har jättestora marginaler så sparar jag hellre de pengarna än betalar ränta/dyrare el och bensin osv.
 
Hur pass mycket lägre är priset jämfört med vad ni tittat på tidigare? Jag tycker mycket låter positivt med huset och det som är minus är främst saker som kan lösas med pengar. Så beroende på hur stor buffert ni har efter husköpet så kan det vara ett väldigt bra köp.

Svårt att veta vad de kommer gå för, ligger ute för 4 995 000:- nu och om vi har tur kan det gå för 5,5 milj. Vi hade egentligen tänkt köpa för kanske 7 - 7,5 så visst är det skillnad. Men gissar att det kräver en del i renoveringar och dra VA. Men visst är det en bra affär hur som helst, det som är lite tufft är ju att man ska ha pengarna i cash också och inte bara bolån som vi skulle ha om vi köpte nåt som är färdigt. Dock får man ju betydligt mer i slutändan, hus med stor tomt i stället för parhus/radhus.
 

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
2 3
Svar
53
· Visningar
1 089
Svar
559
· Visningar
55 760
Senast: Bison
·
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
53 54 55
Svar
1 087
· Visningar
34 938
Senast: Luzzan
·
Hemmet Vi har plattor på tomten som dels sjunkit vid trappen och dels lagts utan markduk under så mängden ogräs mellan plattorna är rätt enorm...
Svar
6
· Visningar
292
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp