Husköps-tråden del 2 :)

Jag har gjort det där såå många gånger, men det har hållt som tur väl är 🙈😅
Jaa det kan nog va för att jag hade det nedfällt men glömde det och stängde dörren. Dörren gick såklart inte igen så jag tryckte lite (mycket) hårdare och då bröts luckan av :angel: men vi skulle få en ny lucka, behövde inte ens betala så det var ju schysst även om den bara kostade 300 på Cylindas reservdelssida men ändå.
 
Vi är mitt i processen att köpa hästgård, utan jordbruksbeteckning eller vad den korrekta termen är. Och det är verkligen brist på det häromkring, trots att tio hektar styckats av från originalfastigheten så värderade olika mäklare att värdet stigit med en miljon på tre år... Så vi har en himla tur att vi är goda vänner med ägarna och fick lägga ett mycket förmånligt bud som de antog. Besiktning gjord som visade lite grejer, inget superoroväckande dock.
Nu ska man bara få en någorlunda bra ränta, som bäst hamnar vi kring 2,24 i snittränta på olika bundna tider. Vilket nog får anses vara bra med tanke på hur det utvecklar sig framöver troligtvis...
 
Huskunniga - se hit! Det har visat sig att huset som jag har span på har enstegstätad fasad. Vår egen mäklare som jobbar med vår försäljning flaggade lite för detta så jag googlade och där låter det ju typ som att man lika gärna kan riva skiten (hårt draget).

Huset är annars perfekt på alla sätt och såååå drömmigt så jag blev så uppgiven nu där detta dök upp. Vad säger ni, hopplöst eller finns det hopp? Kan man förebygga fukt på ett effektivt sätt eller är det total renovering av allt som gäller för att vara säker?
 
”Hej, kom och köp 48 kvm ruckel för 5,5!” :D

E4709291-3FBF-46FB-9CF4-45C9A3240872.webp
 
Huskunniga - se hit! Det har visat sig att huset som jag har span på har enstegstätad fasad. Vår egen mäklare som jobbar med vår försäljning flaggade lite för detta så jag googlade och där låter det ju typ som att man lika gärna kan riva skiten (hårt draget).

Huset är annars perfekt på alla sätt och såååå drömmigt så jag blev så uppgiven nu där detta dök upp. Vad säger ni, hopplöst eller finns det hopp? Kan man förebygga fukt på ett effektivt sätt eller är det total renovering av allt som gäller för att vara säker?
Hoppet är inte ute men risken är att det blir dyrt, särskilt om fuktskador upptäcks (det är vad jag förstår bara en tidsfråga att de uppstår). Ni måste byta fasad i vilket fall som helst så den kostnaden är minimum.

Ta med fuktmätare på visningen (oh, mäklaren will love you) och ta ut en bra besiktningsman innan köp. Är priset anpassat efter fasadens brister? Hur mycket har ni råd att renovera för? En del att ta ställning till.
 
Hoppet är inte ute men risken är att det blir dyrt, särskilt om fuktskador upptäcks (det är vad jag förstår bara en tidsfråga att de uppstår). Ni måste byta fasad i vilket fall som helst så den kostnaden är minimum.

Ta med fuktmätare på visningen (oh, mäklaren will love you) och ta ut en bra besiktningsman innan köp. Är priset anpassat efter fasadens brister? Hur mycket har ni råd att renovera för? En del att ta ställning till.
Men om det är så illa med sån fasad, varför har inte tidigare ägare gjort något åt det? Låter som det är katastrof men då borde man väl tidigare behövs göra något?
 
Hoppet är inte ute men risken är att det blir dyrt, särskilt om fuktskador upptäcks (det är vad jag förstår bara en tidsfråga att de uppstår). Ni måste byta fasad i vilket fall som helst så den kostnaden är minimum.

Ta med fuktmätare på visningen (oh, mäklaren will love you) och ta ut en bra besiktningsman innan köp. Är priset anpassat efter fasadens brister? Hur mycket har ni råd att renovera för? En del att ta ställning till.

Ja, vi funderade på att göra kalkyl för renovering och sen avsätta de pengarna. Så gör man den när det behövs. Men en annan del av mig känner.. palla! 😅🙈 Har lite att fundera på..
 
Men om det är så illa med sån fasad, varför har inte tidigare ägare gjort något åt det? Låter som det är katastrof men då borde man väl tidigare behövs göra något?

Vad jag förstått är det mest en tidsfråga innan det blir fuktproblem och det är väl som all annan (tråkig) renovering - man gör det inte fören det behövs mao kan falla på nästa ägare.
 
Lägger till @Voeux : Det är lite som att köpa häst; ”köp ingen med problem, det kommer ändå”. Problemet i detta fallet kan vara litet (dvs ni behöver bara byta fasad), eller så kan det vara jäääättestort så att ni t.om. riskerar att bli sjuka av att bo i huset, förutom att massor måste rivas ut och byggas upp på nytt.
 
Men om det är så illa med sån fasad, varför har inte tidigare ägare gjort något åt det? Låter som det är katastrof men då borde man väl tidigare behövs göra något?
Kan ju finnas många anledningar. Man kanske inte har råd. Man kanske är äldre och har ingen ork. Man kanske har is i magen och hoppas på det bästa. Man kanske inte har förstått vad det innebär med denna typ av fasad. Man kanske skäms för att man köpte huset (många känner sig lurade).
 
Lägger till @Voeux : Det är lite som att köpa häst; ”köp ingen med problem, det kommer ändå”. Problemet i detta fallet kan vara litet (dvs ni behöver bara byta fasad), eller så kan det vara jäääättestort så att ni t.om. riskerar att bli sjuka av att bo i huset, förutom att massor måste rivas ut och byggas upp på nytt.

Blörk :meh: Känner man sig ju inte astaggad på. Även om jag för inte så länge sedan var inne på att köpa renoveringsobjektet så är den nyblivna mamman i mig väldigt sugen på att flytta in i något okomplicerat. Att ta sig an fuktproblem/fuktrisk känns inte som en dröm att ta sig an som första hus.
 

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
2 3
Svar
53
· Visningar
1 090
Svar
559
· Visningar
55 768
Senast: Bison
·
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
53 54 55
Svar
1 087
· Visningar
34 956
Senast: Luzzan
·
Hemmet Vi har plattor på tomten som dels sjunkit vid trappen och dels lagts utan markduk under så mängden ogräs mellan plattorna är rätt enorm...
Svar
6
· Visningar
292
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Lerig hage

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp