Husköps-tråden del 2 :)

Inte så säker på att det gynnar att skjuta upp det heller. Beror lite på vad vi köper och till vilket pris, osv.
Jag tänker att det alltid gynnar att skjuta på, med tanke på att det är kostnadsfritt och inflationen äter upp en del av summan.. Och lägre räntekostnader med lägre lån. Men vi bor i Sthlm och har således gjort relativt stora vinster och velat köpa dyrare så pengarna har gjort stor skillnad.
 
Jag tänker att det alltid gynnar att skjuta på, med tanke på att det är kostnadsfritt och inflationen äter upp en del av summan.. Och lägre räntekostnader med lägre lån. Men vi bor i Sthlm och har således gjort relativt stora vinster och velat köpa dyrare så pengarna har gjort stor skillnad.
Vi läste lite senast vi sålde och kom fram till att det bästa ändå var att betala direkt, tror det blir samma även denna gång. Speciellt då vi anar att vi inom x-antal år vill bygga eget och inte kommer bo kvar på samma plats. Vill minnas att man bar får skjuta på skatten en gång eller något sådant, de gjorde ju om det där ganska nyligen.
 
Vi läste lite senast vi sålde och kom fram till att det bästa ändå var att betala direkt, tror det blir samma även denna gång. Speciellt då vi anar att vi inom x-antal år vill bygga eget och inte kommer bo kvar på samma plats. Vill minnas att man bar får skjuta på skatten en gång eller något sådant, de gjorde ju om det där ganska nyligen.

Det som ändrades var att man tog bort den årliga skatten på uppskovet. Det blev alltså ännu mer förmånligt med uppskov. Uppskovet kan du ta med dig till nästa boende så länge du fortsätter uppfylla kraven.

Att ni byter geografiskt område spelar ingen roll, så länge ni stannar i Sverige/EES. Man kan ta med uppskov i nybyggen också, det är bara tidskriteriet man då ska vara observant på, men det är rätt generöst.
 
Senast ändrad:
Det som ändrades var att man tog bort den årliga skatten på uppskovet. Det blev alltså ännu mer förmånligt med uppskov. Uppskovet kan du ta med dig till nästa boende så länge du fortsätter uppfylla kraven.

Att ni byter geografiskt område spelar ingen roll, så länge ni stannar i Sverige/EES. Man kan ta med uppskov i nybyggen också, det är bara tidskriteriet man då ska vara observant på, men det är rätt generöst.

Tack, inte läst på så noga kring det. Mer än att vi vet att skatten kommer gå på en hel del.
 
Vi ska på visning idag!
Förhandsvisning på ett hus som ligger som kommande. Skickade till mäklaren igår för mer info och fick frågan om vi ville komma på dagens förhandsvisning. Verkar rätt lovande, men har inte sett några bilder på insidan alls så vi får se. Dessutom ligger huset nära en kraftledning, men känner att jag behöver komma dit och se hur nära. 😅
 
Vi ska på visning idag!
Förhandsvisning på ett hus som ligger som kommande. Skickade till mäklaren igår för mer info och fick frågan om vi ville komma på dagens förhandsvisning. Verkar rätt lovande, men har inte sett några bilder på insidan alls så vi får se. Dessutom ligger huset nära en kraftledning, men känner att jag behöver komma dit och se hur nära. 😅
Vi bor rätt nära en kraftledning visade det sig… missade det helt på visningen 😅. Men jag tröstar mig med att det finns hus som ligger ännu närmre så de borde drabbas värre än mig.
 
Det är sjukt ju :/ ett typ likadant hus som det vi köpt såldes nyss för nästan en miljon mer än vad vi gav. Lite bättre skick men inte mycket (typ billigt Ikea-kök, ej fixat badrum, sämre läge osv). Så vi har väl gjort en bra affär tror jag men lagom till vi ska byta upp oss har väl hela marknaden kraschat. Så tror inte vi som kommer in på marknaden först nu inte kommer kunna göra såna vinster som de tex det huset du beskrev.
Kraschar ert hus, så kraschar ju förmodligen fin huset också. Då får ni kanske inte så mycket för ert hus, men det är ju då också rea på det ni vill byta upp er till
 
Vi ska på visning idag!
Förhandsvisning på ett hus som ligger som kommande. Skickade till mäklaren igår för mer info och fick frågan om vi ville komma på dagens förhandsvisning. Verkar rätt lovande, men har inte sett några bilder på insidan alls så vi får se. Dessutom ligger huset nära en kraftledning, men känner att jag behöver komma dit och se hur nära. 😅
Min mamma bor precis bredvid en kraftledning, typ snett under. Aldrig reflekterat över att det skulle va konstigt 😄
 
Min mamma bor precis bredvid en kraftledning, typ snett under. Aldrig reflekterat över att det skulle va konstigt 😄

Nä jag har inte heller reflekterat över det, förrän jag såg att detta huset låg precis vid en (eller två) och googlade lite.
Eventuellt något förhöjd risk för barnleukemi, men det verkar väldigt oklart. Inte så att man vill chansa, utan behöver ta reda på lite mer om det känner jag
 
Nä jag har inte heller reflekterat över det, förrän jag såg att detta huset låg precis vid en (eller två) och googlade lite.
Eventuellt något förhöjd risk för barnleukemi, men det verkar väldigt oklart. Inte så att man vill chansa, utan behöver ta reda på lite mer om det känner jag
Oj, ja min lillasyster gick bort i aggressiv hjärntumör men jag tror inte det hade med ledningen att göra. Men jag förstår att du vill läsa på mer om det.
 
Håller på att dra igång försäljningen av vår lägenhet och fick den precis värderad till 700 tkr + från vad vi köpte den för, +/- 200 tkr. Känns sjukt, vi har bara bott här i två år och tyckte att vi köpte dyrt så vi har inte räknat med vinst alls. Några hundra tusen plus på våra besparingar skulle onekligen hjälpa vårt husköp. Men, jag tror det när jag ser det. Det skulle innebära att den skulle säljas för 118 tkr/kvm.

Vi kommer ändå försöka köpa något som inte är allt för dyrt, men det positiva blir att vi kan sikta på friköpta hus som kanske är lite dyrare vid inköp men sen har lite lägre månadskostnad eftersom vi slipper avgift. Hoppas på parhuset som vi har span på nu. Ser lite ut som en skånelänga, har äppelträd, gärdesgård och uppväxt tomt och omgivning. Granne med hästgård. Håller på att lirka med mäklaren lite för att få en privat visning.
 
Vi ska på visning idag!
Förhandsvisning på ett hus som ligger som kommande. Skickade till mäklaren igår för mer info och fick frågan om vi ville komma på dagens förhandsvisning. Verkar rätt lovande, men har inte sett några bilder på insidan alls så vi får se. Dessutom ligger huset nära en kraftledning, men känner att jag behöver komma dit och se hur nära. 😅

Hur var huset? :)
 
Huset var fantastiskt. Fick också träffa de som säljer och försökte få dom att gilla oss..

Det är lite som en tidskapsel, huset är dock väl omhändertaget - men mycket att göra. Ett badrum fixat, men allt annat behöver göras. Ska lägga bud - bara lite kluvna hur mkt vi ska lägga för att de ska acceptera men ändå så billigt som möjligt..
 
Hur var huset? :)

Det var väldigt trevligt!
Fantastiskt kök och vardagsrum. Båda badrummen behöver göras framöver, samt tak och dränering. Plus att man behöver fixa ventilationen. Så det är en del kostsamma poster.
Men känslan var bra, tomten fantastisk
Tror inte vi kommer köpa dock, och beror rätt mycket hur det går med budgivning. Har råd att hänga på ett bra tag men det är ju en hel del att göra så därför skulle vi inte ge så mycket för det.
 
Vi ska skriva kontrakt idag 18.00! Extremt glad och lättad, känns typ för bra för att vara sant! Men också orolig, så mycket pengar och så mycket renovering - vi är ju inga hantverkare direkt men har inte heller råd att anlita hantverkare till allt… Men har många nära och kära som vill hjälpa till 😍
 
27AD50EB-576A-44C2-BB25-8815B3142DFC.webp

Här ska vi bo! 500 meter från både mitt och min mans föräldrahem och 5 minuter från ridskolan där jag är uppvuxen. Våra barn ska gå i samma skola som vi gick i och lära sig cykla på ängen utanför tomten. Känns så jäkla fint.
 
Förvaltaren var här häromdagen och förbesiktade lägenheten. Fick beröm för att den var så extremt välskött, han tyckte inte det såg ut som att någon bott i den ens 😂 vilket väl är att ta i men kul ändå att det märks att vi tagit väl hand om läggan.

Kom dock på att jag har brutit av ett frysfack (inte med flit såklart haha) och ena knappen till spisen är konstig. Så ska faktiskt säga till om det så att inte nästa som ska bo här måste fixa det.
 

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
2 3
Svar
53
· Visningar
1 090
Svar
559
· Visningar
55 768
Senast: Bison
·
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
53 54 55
Svar
1 087
· Visningar
34 956
Senast: Luzzan
·
Hemmet Vi har plattor på tomten som dels sjunkit vid trappen och dels lagts utan markduk under så mängden ogräs mellan plattorna är rätt enorm...
Svar
6
· Visningar
292
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Lerig hage

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp