Huskunniga - se hit! Det har visat sig att huset som jag har span på har enstegstätad fasad. Vår egen mäklare som jobbar med vår försäljning flaggade lite för detta så jag googlade och där låter det ju typ som att man lika gärna kan riva skiten (hårt draget).
Huset är annars perfekt på alla sätt och såååå drömmigt så jag blev så uppgiven nu där detta dök upp. Vad säger ni, hopplöst eller finns det hopp? Kan man förebygga fukt på ett effektivt sätt eller är det total renovering av allt som gäller för att vara säker?
Jag minns väldigt väl när det var den stora mögelskandalen när problemet uppstod, och jag skulle faktiskt dra öronen åt mig. Priset brukar visserligen reflektera (den förhållandevis stora) risken med enstegstätad fasad eftersom det är svårt att kontrollera, omgärdas av stor ovisshet, och är dyrt att åtgärda. Nu är det ju inte jag som ska bo där, men själv skulle jag tycka att ovissheten var väldigt jobbig.
När jag och sambon letade hus för 5-6 år sedan så låg kostnaderna på 0,5-1,5 milj beroende på storlek och konstruktion.