Husköps-tråden del 2 :)

Huskunniga - se hit! Det har visat sig att huset som jag har span på har enstegstätad fasad. Vår egen mäklare som jobbar med vår försäljning flaggade lite för detta så jag googlade och där låter det ju typ som att man lika gärna kan riva skiten (hårt draget).

Huset är annars perfekt på alla sätt och såååå drömmigt så jag blev så uppgiven nu där detta dök upp. Vad säger ni, hopplöst eller finns det hopp? Kan man förebygga fukt på ett effektivt sätt eller är det total renovering av allt som gäller för att vara säker?

Jag minns väldigt väl när det var den stora mögelskandalen när problemet uppstod, och jag skulle faktiskt dra öronen åt mig. Priset brukar visserligen reflektera (den förhållandevis stora) risken med enstegstätad fasad eftersom det är svårt att kontrollera, omgärdas av stor ovisshet, och är dyrt att åtgärda. Nu är det ju inte jag som ska bo där, men själv skulle jag tycka att ovissheten var väldigt jobbig.

När jag och sambon letade hus för 5-6 år sedan så låg kostnaderna på 0,5-1,5 milj beroende på storlek och konstruktion.
 
Jag minns väldigt väl när det var den stora mögelskandalen när problemet uppstod, och jag skulle faktiskt dra öronen åt mig. Priset brukar visserligen reflektera (den förhållandevis stora) risken med enstegstätad fasad eftersom det är svårt att kontrollera, omgärdas av stor ovisshet, och är dyrt att åtgärda. Nu är det ju inte jag som ska bo där, men själv skulle jag tycka att ovissheten var väldigt jobbig.

När jag och sambon letade hus för 5-6 år sedan så låg kostnaderna på 0,5-1,5 milj beroende på storlek och konstruktion.

Både jag och maken är två ängsliga typer som oroar oss mycket och vet lite när det kommer till hus. En riktig dröm-kombo som du hör :rofl:
 
Nu dök det upp ett radhus som checkar i nästan alla boxar.

- Det är billigare än vad vi planerat köpa för
- Det är större än vad vi planerat köpa
- Det är friköpt
- Det är fin sjöutsikt
- Det har en inhängnad bakgård (bra för hund och barn) och en grind ut till lekplats
- Det är närmare stan än vi tänkt oss
- Det är nära badplats, naturreservat, golf och förskola
- Det är nyrenoverat så man slipper göra nåt man inte vill/orkar

Det är dock inte lika estetiskt tilltalande som jag önskat. Detta hus är fint, men husen bredvid är lite trista skolåde-radhus som jag alltid haft lite svårt för. Nu stör jag mig som tusan på mig själv som stör mig på det. Hur estetiskt HSP får man bli? 😅
 
Nu dök det upp ett radhus som checkar i nästan alla boxar.

- Det är billigare än vad vi planerat köpa för
- Det är större än vad vi planerat köpa
- Det är friköpt
- Det är fin sjöutsikt
- Det har en inhängnad bakgård (bra för hund och barn) och en grind ut till lekplats
- Det är närmare stan än vi tänkt oss
- Det är nära badplats, naturreservat, golf och förskola
- Det är nyrenoverat så man slipper göra nåt man inte vill/orkar

Det är dock inte lika estetiskt tilltalande som jag önskat. Detta hus är fint, men husen bredvid är lite trista skolåde-radhus som jag alltid haft lite svårt för. Nu stör jag mig som tusan på mig själv som stör mig på det. Hur estetiskt HSP får man bli? 😅
Alltså husen runt omkring är svårt att hänga upp ett beslut på. De kan bli målade i ngn neonfärg likväl som ngn kan renovera dem jättefint.
 
Alltså husen runt omkring är svårt att hänga upp ett beslut på. De kan bli målade i ngn neonfärg likväl som ngn kan renovera dem jättefint.

Mnja, jag tänker att känslan när man kommer in i ett område ändå spelar roll. Det är ju inte enstaka hus hit och dit utan långa radhuslängor. Visst kan nåt enstaka hus målas neonfärg eller jättefint men estetiken i ett område förblir nog till största del som det är när man köper :)
 
Nu dök det upp ett radhus som checkar i nästan alla boxar.

- Det är billigare än vad vi planerat köpa för
- Det är större än vad vi planerat köpa
- Det är friköpt
- Det är fin sjöutsikt
- Det har en inhängnad bakgård (bra för hund och barn) och en grind ut till lekplats
- Det är närmare stan än vi tänkt oss
- Det är nära badplats, naturreservat, golf och förskola
- Det är nyrenoverat så man slipper göra nåt man inte vill/orkar

Det är dock inte lika estetiskt tilltalande som jag önskat. Detta hus är fint, men husen bredvid är lite trista skolåde-radhus som jag alltid haft lite svårt för. Nu stör jag mig som tusan på mig själv som stör mig på det. Hur estetiskt HSP får man bli? 😅
Jag tror att om man ska hitta ett hus så kommer man få ge vika på någon eller några saker som man från början hade önskat.

Det går också alltid att flytta om du märker att det fortsätter störa dig. Men det fula kan också till slut bli charmigt? 🙃
 
Nu dök det upp ett radhus som checkar i nästan alla boxar.

- Det är billigare än vad vi planerat köpa för
- Det är större än vad vi planerat köpa
- Det är friköpt
- Det är fin sjöutsikt
- Det har en inhängnad bakgård (bra för hund och barn) och en grind ut till lekplats
- Det är närmare stan än vi tänkt oss
- Det är nära badplats, naturreservat, golf och förskola
- Det är nyrenoverat så man slipper göra nåt man inte vill/orkar

Det är dock inte lika estetiskt tilltalande som jag önskat. Detta hus är fint, men husen bredvid är lite trista skolåde-radhus som jag alltid haft lite svårt för. Nu stör jag mig som tusan på mig själv som stör mig på det. Hur estetiskt HSP får man bli? 😅
Plantera en hög häck så att du slipper se dem? :angel:
 
Vi är mitt i processen att köpa hästgård, utan jordbruksbeteckning eller vad den korrekta termen är. Och det är verkligen brist på det häromkring, trots att tio hektar styckats av från originalfastigheten så värderade olika mäklare att värdet stigit med en miljon på tre år... Så vi har en himla tur att vi är goda vänner med ägarna och fick lägga ett mycket förmånligt bud som de antog. Besiktning gjord som visade lite grejer, inget superoroväckande dock.
Nu ska man bara få en någorlunda bra ränta, som bäst hamnar vi kring 2,24 i snittränta på olika bundna tider. Vilket nog får anses vara bra med tanke på hur det utvecklar sig framöver troligtvis...
Är det typkoden du tänker på? Alltså att det inte är en lantbruksenhet (120/110) utan typ småhus/tomt (220/210)?
Allmänt nyfiken, hur kommer det sig att ni letade efter det i sådana fall?

Kul att ni hittat ett bra ställe! Ska ni bygga nytt eller finns det byggnader?
 
Nu dök det upp ett radhus som checkar i nästan alla boxar.

- Det är billigare än vad vi planerat köpa för
- Det är större än vad vi planerat köpa
- Det är friköpt
- Det är fin sjöutsikt
- Det har en inhängnad bakgård (bra för hund och barn) och en grind ut till lekplats
- Det är närmare stan än vi tänkt oss
- Det är nära badplats, naturreservat, golf och förskola
- Det är nyrenoverat så man slipper göra nåt man inte vill/orkar

Det är dock inte lika estetiskt tilltalande som jag önskat. Detta hus är fint, men husen bredvid är lite trista skolåde-radhus som jag alltid haft lite svårt för. Nu stör jag mig som tusan på mig själv som stör mig på det. Hur estetiskt HSP får man bli? 😅
Härligt, vi har preciiis börjat spana på radhus. Ska på en visning nästa helg som checkar i princip alla boxar utom ort 😅 Inte en ort där jag planerat att bo, men när jag tänker på det så kanske det är smidigt -väldigt nära jobbet osv,

Jag tänker att etestiken, visst är det viktigt men tänker att så länge du inte tycker att ditt eget hus är fult så tror jag att störigheten har goda chanser att lägga sig.
 
Mnja, jag tänker att känslan när man kommer in i ett område ändå spelar roll. Det är ju inte enstaka hus hit och dit utan långa radhuslängor. Visst kan nåt enstaka hus målas neonfärg eller jättefint men estetiken i ett område förblir nog till största del som det är när man köper :)
Har ni varit dit och fysiskt känt hur känslan av området är? Eller har ni bara sett bilder på ett trist område? Det kan avgöra en hel del tycker jag.
Vissa områden med fina hus kan kännas helt fel medans det finns tvärtom, det man inte ser på bild helt enkelt ;)

Huset i sig låter ju som rena drömmen annars!
Hur mycket måste du lägga i vågskålen "nej" för att det ändå ska kännas bra? Ni får nog väga för och nackdelar på guldvåg snart om ni ska hitta något. Det finns inget där allt är perfekt ;)
 
Jag tror att om man ska hitta ett hus så kommer man få ge vika på någon eller några saker som man från början hade önskat.

Det går också alltid att flytta om du märker att det fortsätter störa dig. Men det fula kan också till slut bli charmigt? 🙃

Så är det absolut! Jag är dock osäker på om just estetiken på gatan är en sån sak som jag vill kompromissa med. Alla fönster blir ju liksom som tavlor i hemmet där man släpper in omgivningen, och det är där ute man kommer att vara varje hundpromenad/lek i parken/komma och gå hemma. Kan hända att jag hellre köper mindre boendeyta eller längre bort då. Men får se, vi ska på visningen iaf! Och ja, ”fult” kan definitivt också bli väldigt charmigt!
 
Har ni varit dit och fysiskt känt hur känslan av området är? Eller har ni bara sett bilder på ett trist område? Det kan avgöra en hel del tycker jag.
Vissa områden med fina hus kan kännas helt fel medans det finns tvärtom, det man inte ser på bild helt enkelt ;)

Huset i sig låter ju som rena drömmen annars!
Hur mycket måste du lägga i vågskålen "nej" för att det ändå ska kännas bra? Ni får nog väga för och nackdelar på guldvåg snart om ni ska hitta något. Det finns inget där allt är perfekt ;)

Vi har varit en del i området, inte just den gatan faktiskt men parallellgator så har rätt bra koll på hur området känns. Men det varierar lite från gata till gata så vi ska åka dit och titta!

Nej det finns definitivt inget perfekt. Hittills tycker jag dock vi backat av rimliga skäl. Vi hade ju ändå tänkt att bo lång tid dit vi flyttar och har ingen brådska ut från lägenheten, ja, utöver att vi längtar då! Jag vill bara inte bli otålig och köpa något som inte känns helt rätt när ett halvår extra hit eller dit inte kommer vara någon tid i det stora hela :)
 
Är det typkoden du tänker på? Alltså att det inte är en lantbruksenhet (120/110) utan typ småhus/tomt (220/210)?
Allmänt nyfiken, hur kommer det sig att ni letade efter det i sådana fall?

Kul att ni hittat ett bra ställe! Ska ni bygga nytt eller finns det byggnader?
Japp, så heter det! Lite kvällstrött hjärna här så förstår inte vad du menar med letade?

Vi ska främst renovera stegvis, huset i sig är i gott skick som helhet men det är ju fortsatt ett äldre hus. Vi är ganska händiga av oss och har många vänner som är kunniga inom olika områden som bygg/el/gräv så det ska bli skitkul!
 
Så är det absolut! Jag är dock osäker på om just estetiken på gatan är en sån sak som jag vill kompromissa med. Alla fönster blir ju liksom som tavlor i hemmet där man släpper in omgivningen, och det är där ute man kommer att vara varje hundpromenad/lek i parken/komma och gå hemma. Kan hända att jag hellre köper mindre boendeyta eller längre bort då. Men får se, vi ska på visningen iaf! Och ja, ”fult” kan definitivt också bli väldigt charmigt!
Känn efter! Efter två års letande gav vi vika på både läge och skick, men fick ett sånt hus vi ville bo i. Hade vi köpt det första huset vi tittat på hade vi kommit undan billigare, men vi var inte riktigt redo då.

Dock kan ju den höga inflation som är nu göra att priserna går ner lite, så har ni is i magen kanske ni gör en bättre affär. Vi hoppas ju dock att inflationen ska göra att pengarna vi köpt för inte är så mycket värda till slut hehe
 
Dock kan ju den höga inflation som är nu göra att priserna går ner lite, så har ni is i magen kanske ni gör en bättre affär. Vi hoppas ju dock att inflationen ska göra att pengarna vi köpt för inte är så mycket värda till slut hehe

Fast det lär i så fall också göra att värdet på nuvarande boende går ner. Så det är nog hugget som stucket.
 
Fast det lär i så fall också göra att värdet på nuvarande boende går ner. Så det är nog hugget som stucket.

Beror på. Vi bor ju litet idag och vad vår mäklare kunnat se hittills så har priserna svalnat främst på stora boenden. Jag skulle gissa att det som sköt i höjden så under pandemin, att folk ville bo stort och ha ett kontor hemma, är det som drabbas hårdast när folks plånböcker krymper. Man inser att det där extra rummet kostar. Ju högre lån ju mer ränta dessutom med ränteläget. Så det som händer först är väl att folk skär ner på den yta som inte är helt nödvändig. Under pandemin ökade ju priserna för stora boenden snabbast och för vår del, om vi har tur, så är det även de som nu kommer att dala snabbast. Så visst brukar det mestadels gå hand i hand, men inte alltid helt parallellt.
 
Fast det lär i så fall också göra att värdet på nuvarande boende går ner. Så det är nog hugget som stucket.
Förutsatt att man äger sitt boende idag. 🙂 Min erfarenhet är också att små lägenheter inte tappar värde på samma sätt, och om en lägenhet tappar 10% av sitt värde är det ju rätt mycket mindre än 10% av ett hus. Man fattar vad du menar!

Idag kom det ut ett likadant hus som vi köpt, fast renoverat… Vårat är ett renoveringsobjekt, men fräscht. Utgångspris 1,2 miljoner mer än vad vi gav - känns lugnande!
 

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
2 3
Svar
53
· Visningar
1 089
Svar
559
· Visningar
55 760
Senast: Bison
·
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
53 54 55
Svar
1 087
· Visningar
34 938
Senast: Luzzan
·
Hemmet Vi har plattor på tomten som dels sjunkit vid trappen och dels lagts utan markduk under så mängden ogräs mellan plattorna är rätt enorm...
Svar
6
· Visningar
292
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp