Husdrömmen som blev en mardröm

Pengarna börjar sina rejält :( Vi kommer inte kunna ta hjälp att snickarna så länge till :(
Vi får lov att fixa i princip allt som är kvar på nedervåningen själva förutom tvättstugan, sen får dem ta tag i badrummet uppe.

Sambon har fortfarande sjukt mycket på jobbet så frågan är om han får vara ledig nåt nästa vecka. Hade behövt vara lediga båda två för att kunna färdigställa nedervåningen inför flytten.

Det börjar kännas mer på allvar att flytten är nära nu. Har börjat tömma ur torpet på de minst nödvändiga grejerna inför fotograferingen imorgon. Har inte ens hunnit städa av allt där än :/ Kommer bli en lång kväll ikväll.

Samtidigt är det så mycket annat uppbokat. På fredag är det sommarfest med jobbet, men vet inte om jag kommer hinna/orka det. Festen är i Stockholm så kommer inte vara hemma förrän 3 tiden på natten.
På lördagen är det 100-års brunch/kalas för sambons farmor så i princip hela den dagen försvinner.

Barnvakter börjar också bli allt svårare att få tag på. Sambons föräldrar kommer snart åka ut på landet och bli kvar där ute och mina föräldrar håller på att måla om huset.
 
Om man tar ett längre break känns det som att man aldrig kommer att komma igång igen. Vi kör på med det mest akuta på övervåningen (Golv, väggar osv). Sen får vi ta småfix vartefter, dvs kanske paus 2 kvällar i veckan när vi jobbar, men att vi i övrig kör på nog på som vanligt.
Jag vill bara bli klar med skiten så man slipper renovera. Så man kan påbörja trädgården istället ;)

Som mäklaren sa när han var ut, "Ta det lugnt, allt måste inte göras på en gång"... Jag fungerar inte riktigt så, jag vill få det helt klart så kan man andas ut sen.

Pengarna börjar sina rejält :( Vi kommer inte kunna ta hjälp att snickarna så länge till :(
Vi får lov att fixa i princip allt som är kvar på nedervåningen själva förutom tvättstugan, sen får dem ta tag i badrummet uppe.

Sambon har fortfarande sjukt mycket på jobbet så frågan är om han får vara ledig nåt nästa vecka. Hade behövt vara lediga båda två för att kunna färdigställa nedervåningen inför flytten.

Det börjar kännas mer på allvar att flytten är nära nu. Har börjat tömma ur torpet på de minst nödvändiga grejerna inför fotograferingen imorgon. Har inte ens hunnit städa av allt där än :/ Kommer bli en lång kväll ikväll.

Samtidigt är det så mycket annat uppbokat. På fredag är det sommarfest med jobbet, men vet inte om jag kommer hinna/orka det. Festen är i Stockholm så kommer inte vara hemma förrän 3 tiden på natten.
På lördagen är det 100-års brunch/kalas för sambons farmor så i princip hela den dagen försvinner.

Barnvakter börjar också bli allt svårare att få tag på. Sambons föräldrar kommer snart åka ut på landet och bli kvar där ute och mina föräldrar håller på att måla om huset.

Jag förstår att ni vill få allt gjort på en gång. Men det kanske är läge att prioritera så att ni har några delar av huset som går att bo i och att ni får fortsätta renoveringen när ni är på plats. Ibland får man inse att allt inte går att göra på en gång.
 
Jag förstår att ni vill få allt gjort på en gång. Men det kanske är läge att prioritera så att ni har några delar av huset som går att bo i och att ni får fortsätta renoveringen när ni är på plats. Ibland får man inse att allt inte går att göra på en gång.

Nedervåningen kommer att vara prio. Där vill jag har relativt klart innan vi flyttar in. Det ska vara helt barnsäkert och även gärna tapeterna på plats så man slipper hålla på att flytta runt möblerna sen när man kommit in i huset.

Badrummet på övervåningen är nästa prio för att ha tillgång till en ordentlig dusch. Nödlösningen är att ställa in en duschkabin i tvättstugan tills att det löst sig med det.

Nackdelen med övervåningen för att ta sig till badrummet är att det inte är barnsäkert för fem öre. Det är inget golv på övervåningen så man lär balansera på bjälkarna för att komma dit.

Att lägga av helt med renoveringen när vi väl flyttat in känns inte som ett alternativ. Känner jag mig rätt så kommer det att bli stående ofärdigt flera år då + att jag kommer gå runt och må dåligt av att bo i ett renoveringsobjekt.

Är liten kluven hur man ska göra med "sovrummen" på nedervåningen som vi kommer att bo tillfälligt i (ska bli gästrum/kontor sen och lekrum/pysselrum sen när vi flyttar upp på övervåningen).
Dessa rum är väldigt skabbiga.

I det som ska bli vårt sovrum är hela tapeten fläckig av ingrodd lera från säljarnas hundar som har ruskat av pälsen från vatten och lera där (de hade hundarna sov där inne i deras säng, kan säga att det var FULLT med grus och lera i hela deras säng...) + att väggarna har fullt med plugghål osv. Det är en strukturtapet så måla är inget alternativ, allt syns igenom då. Behöver bredspacklas och tapetseras om isåfall. Hur många dagar kan det tänkas ta?? Är det en onödig grej?
Känns som att man kommer trivas mycket bättre om det känns fräscht.

Barnens rum har det blivit hål i gipset, råka ta i lite för mycket när jag rev loss golvlisterna förut och tjongade in kofoten typ 4 dm upp på väggen :angel: Deras rum är målat sen tidigare så där kan man bara spackla hålen och sen måla på väggarna.
Det rummet kommer vi gå lite wild and crazy i sen när vi ska göra det till pysselrum. Tanken är att vi ska tapetsera ett lapptäcke av tapeter i ena hörnan som barnen får välja ut. Kanske är en bra "Grund" att måla hela rummet vitt redan nu? I övrigt funderar jag på att måla nåt motiv på väggen. Skulle vilja få tag på en projektor (heter de så???) Lägga en bild på och förstora upp på väggen och måla.
 
Nedervåningen kommer att vara prio. Där vill jag har relativt klart innan vi flyttar in. Det ska vara helt barnsäkert och även gärna tapeterna på plats så man slipper hålla på att flytta runt möblerna sen när man kommit in i huset.

Badrummet på övervåningen är nästa prio för att ha tillgång till en ordentlig dusch. Nödlösningen är att ställa in en duschkabin i tvättstugan tills att det löst sig med det.

Nackdelen med övervåningen för att ta sig till badrummet är att det inte är barnsäkert för fem öre. Det är inget golv på övervåningen så man lär balansera på bjälkarna för att komma dit.

Att lägga av helt med renoveringen när vi väl flyttat in känns inte som ett alternativ. Känner jag mig rätt så kommer det att bli stående ofärdigt flera år då + att jag kommer gå runt och må dåligt av att bo i ett renoveringsobjekt.

Är liten kluven hur man ska göra med "sovrummen" på nedervåningen som vi kommer att bo tillfälligt i (ska bli gästrum/kontor sen och lekrum/pysselrum sen när vi flyttar upp på övervåningen).
Dessa rum är väldigt skabbiga.

I det som ska bli vårt sovrum är hela tapeten fläckig av ingrodd lera från säljarnas hundar som har ruskat av pälsen från vatten och lera där (de hade hundarna sov där inne i deras säng, kan säga att det var FULLT med grus och lera i hela deras säng...) + att väggarna har fullt med plugghål osv. Det är en strukturtapet så måla är inget alternativ, allt syns igenom då. Behöver bredspacklas och tapetseras om isåfall. Hur många dagar kan det tänkas ta?? Är det en onödig grej?
Känns som att man kommer trivas mycket bättre om det känns fräscht.

Barnens rum har det blivit hål i gipset, råka ta i lite för mycket när jag rev loss golvlisterna förut och tjongade in kofoten typ 4 dm upp på väggen :angel: Deras rum är målat sen tidigare så där kan man bara spackla hålen och sen måla på väggarna.
Det rummet kommer vi gå lite wild and crazy i sen när vi ska göra det till pysselrum. Tanken är att vi ska tapetsera ett lapptäcke av tapeter i ena hörnan som barnen får välja ut. Kanske är en bra "Grund" att måla hela rummet vitt redan nu? I övrigt funderar jag på att måla nåt motiv på väggen. Skulle vilja få tag på en projektor (heter de så???) Lägga en bild på och förstora upp på väggen och måla.
Låter som en vettig plan ändå. Även om det såklart är mycket att göra. Jag hade själv velat få ordning och barnsäkrat så mycket som möjligt, men även fräschat upp de "tillfälliga" rummen.
Vet inte om det är möjligt, men att typ rolla med färg i det tillfälligt, och sen spackla och tapetsera när ni flyttat upp? Just bara för att fräscha upp det men göra det snabbare än med spackel + tapet, även om det blir två jobb så att säga. Bara fundering... :)

Idén om pysselrummet låter jätterolig! Både med lapptäcke av tapet och målat motiv på väggen. :bump:
 
Nedervåningen kommer att vara prio. Där vill jag har relativt klart innan vi flyttar in. Det ska vara helt barnsäkert och även gärna tapeterna på plats så man slipper hålla på att flytta runt möblerna sen när man kommit in i huset.

Badrummet på övervåningen är nästa prio för att ha tillgång till en ordentlig dusch. Nödlösningen är att ställa in en duschkabin i tvättstugan tills att det löst sig med det.

Nackdelen med övervåningen för att ta sig till badrummet är att det inte är barnsäkert för fem öre. Det är inget golv på övervåningen så man lär balansera på bjälkarna för att komma dit.

Att lägga av helt med renoveringen när vi väl flyttat in känns inte som ett alternativ. Känner jag mig rätt så kommer det att bli stående ofärdigt flera år då + att jag kommer gå runt och må dåligt av att bo i ett renoveringsobjekt.

Är liten kluven hur man ska göra med "sovrummen" på nedervåningen som vi kommer att bo tillfälligt i (ska bli gästrum/kontor sen och lekrum/pysselrum sen när vi flyttar upp på övervåningen).
Dessa rum är väldigt skabbiga.

I det som ska bli vårt sovrum är hela tapeten fläckig av ingrodd lera från säljarnas hundar som har ruskat av pälsen från vatten och lera där (de hade hundarna sov där inne i deras säng, kan säga att det var FULLT med grus och lera i hela deras säng...) + att väggarna har fullt med plugghål osv. Det är en strukturtapet så måla är inget alternativ, allt syns igenom då. Behöver bredspacklas och tapetseras om isåfall. Hur många dagar kan det tänkas ta?? Är det en onödig grej?
Känns som att man kommer trivas mycket bättre om det känns fräscht.

Barnens rum har det blivit hål i gipset, råka ta i lite för mycket när jag rev loss golvlisterna förut och tjongade in kofoten typ 4 dm upp på väggen :angel: Deras rum är målat sen tidigare så där kan man bara spackla hålen och sen måla på väggarna.
Det rummet kommer vi gå lite wild and crazy i sen när vi ska göra det till pysselrum. Tanken är att vi ska tapetsera ett lapptäcke av tapeter i ena hörnan som barnen får välja ut. Kanske är en bra "Grund" att måla hela rummet vitt redan nu? I övrigt funderar jag på att måla nåt motiv på väggen. Skulle vilja få tag på en projektor (heter de så???) Lägga en bild på och förstora upp på väggen och måla.
Kolla strukturtapeten, en del går det ganska enkelt att slita ner då de delas och ett lager blir kvar på väggen och strukturen får du i näven. OBS, tyvärr funkar det inte med alla. :( Hur fort det går att bredspackla en tapet beror ju på vilket spackel du har, dvs hur tjockt kan man lägga på, samt hur grov struktur tapeten har, hur stort rummet är och hur van du/ni är på att spackla.

Även om måla inte känns som ett alternativ så går det snabbt och rummet får en liten uppfräschning för stunden och ni kan göra det stora jobbet sedan istället, men det är lite trivsammare att bo medan ni kommer i ordning i resten av huset. :)
 
Kolla strukturtapeten, en del går det ganska enkelt att slita ner då de delas och ett lager blir kvar på väggen och strukturen får du i näven. OBS, tyvärr funkar det inte med alla. :( Hur fort det går att bredspackla en tapet beror ju på vilket spackel du har, dvs hur tjockt kan man lägga på, samt hur grov struktur tapeten har, hur stort rummet är och hur van du/ni är på att spackla.

Även om måla inte känns som ett alternativ så går det snabbt och rummet får en liten uppfräschning för stunden och ni kan göra det stora jobbet sedan istället, men det är lite trivsammare att bo medan ni kommer i ordning i resten av huset. :)
Säger samma sak.
Det brukar i de flesta (obs flesta, inte alla) fall gå att riva ner tapet. Det blir ett betydligt bättre resultat om tapeten är borta.

Målning är ett snabbt och enkelt sätt att fixa fräschör. I vissa fall måste man måla ändå. Som i mitt kök. Där har jag nu en vit Sandbergstapet med blåa stjärnor. Tapeten under var bajsgul. Jag rollade hela köket vitt innan jag tapetserade för jag misstänkte att det gula skulle lysa igenom.
 
Covertapet i sovrummet på strukturväven. Supersmidigt! Googla, det är lätt att sätta upp med våtrumslim och sen spackla och slipa mellan våderna. Sen är det bara att måla eller tapetsera på. Vi har gjort både, målat och tapetserat. Blev superbra:)
 
Håller med @ninsan Sätt upp easycover över strukturtapeten och sen målar ni på det, då är ni klara på två dagar.

Easycover :heartGuds gåva till mänskligheten. Smack smack smack - TADA.

/Renoverade vardagsrum med fjorton tusen lager tapet och strukturtapet. Fick aldrig underskicket tillräckligt bra för att måla och spackla hanns det inte med. Grät nästan av lycka när vi satte första rullen renoveringstapet.
 
Pengarna börjar sina rejält :( Vi kommer inte kunna ta hjälp att snickarna så länge till :(
Vi får lov att fixa i princip allt som är kvar på nedervåningen själva förutom tvättstugan, sen får dem ta tag i badrummet uppe.

Sambon har fortfarande sjukt mycket på jobbet så frågan är om han får vara ledig nåt nästa vecka. Hade behövt vara lediga båda två för att kunna färdigställa nedervåningen inför flytten.

Det börjar kännas mer på allvar att flytten är nära nu. Har börjat tömma ur torpet på de minst nödvändiga grejerna inför fotograferingen imorgon. Har inte ens hunnit städa av allt där än :/ Kommer bli en lång kväll ikväll.

Samtidigt är det så mycket annat uppbokat. På fredag är det sommarfest med jobbet, men vet inte om jag kommer hinna/orka det. Festen är i Stockholm så kommer inte vara hemma förrän 3 tiden på natten.
På lördagen är det 100-års brunch/kalas för sambons farmor så i princip hela den dagen försvinner.

Barnvakter börjar också bli allt svårare att få tag på. Sambons föräldrar kommer snart åka ut på landet och bli kvar där ute och mina föräldrar håller på att måla om huset.

Var någonstans var det ni fanns? Uppåt huvudstaden har jag förstått men norr/söder?
 
Hände en märklig sak i huset när jag stod och målade. Hörde hur de började rasa/regna sand från övervåningen. Lät som att det var mkt som rasade så tänkte att jag var tvungen att gå upp och kolla så fort ja målat klart sista brädan. Konstigt nog var de inte många korn sand på golvet men upptäckte däremot att balkongdörren stod på vid gavel. Var precis som att huset uppmärksammade mig att jag skulle gå upp dit och stänga
 
Med tanke på att allt som denne någon gjort varit positiva saker tror jag inte det är så. Det brukar man dessutom känna av snabbt (det finns som sagt hus jag inte kan komma ut ifrån fort nog).
Kan säga att jag blev rätt skraj och håret reste sig på armarna och kände att något var där. Men samtidigt kände jag mig inte stressad att komma ut därifrån. Målade klart de två brädorna jag hade kvar innan jag gick upp o kikade.
 
Kan säga att jag blev rätt skraj och håret reste sig på armarna och kände att något var där. Men samtidigt kände jag mig inte stressad att komma ut därifrån. Målade klart de två brädorna jag hade kvar innan jag gick upp o kikade.

Man känner väldigt tydligt om det är någon som inte vill ha en där. Jag vidhåller att någon vill att ni ska bo där :)
 
Ledig mån-ons den här veckan. Typiskt nog börjar minstingen bli sjuk och haft kruppliknande hosta 2 dagar :( Barnen fick sovmorgon imorse och hon var såpass pigg att jag kunde lämna. Och ikväll igen sätter hostan igång och hon hostar tills hon inte får luft :(
Som alltid dålig tajming att vi eller barnen lyckas bli sjuka när de är som mest att göra.
Hostan har lugnat sig nu så hon kan sova iallafall. Blir ett besök till läkaren imorgon.

Börjat måla omgång nr 2 på pärlspontpanelerna nu. Som tur är ser de ut att räcka med 2 strykningar!!
Har även börjat riva tapet i gröna rummet. 3 av väggarna släppte tapeten rätt lätt. 4e väggen är ett helvete. Men får jag bara loss de målade lagret där får vi köra med vatten eller tapetlim och plast för att få bort de andra.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 131
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 311
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 379
Senast: Calmiche
·
Hemmet För flytt. Ett stort steg från hyresrätt till egen villa. Den 16 januari får vi nycklarna till vårt eget lilla fina hus, ett väl...
Svar
4
· Visningar
1 129
Senast: Solvira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp