Sv: Hur vet man?
*knapp*
Jag kan bara bidra med min story.
Jag har alltid sagt att jag aldrig ska ha barn. Växte upp som ensambarn med ensamförälder i en inte allt för angenäm tillvaro.
Men vid 25 nånstans insåg jag att man aldrig ska säga aldrig och ändrade mig till 'om rätt man dyker upp'. Men någon längtan efter barn.. aldrig.
För över tre år sedan så träffade jag då den där mannen med stort M och han ville så gärna ha barn nångång. Han satte ingen press på mig utan jag visste vad han drömde om men kände som sagt ingen press.
Självklart tänkte jag mycket på det men kände fortfarande ingen längtan efter barn. Alls.
Till slut insåg jag att det aldrig skulle bli något barn om jag själv fick bestämma och så ego ville jag väl inte vara, så jag släppte kontrollen.
Det fanns liksom inget 'rätt' tillfälle utan det var bara att bestämma sig och göra det. Blunda och hoppa...
Nu är jag i v. 26 och jag har haft en relativt pissig graviditet med foglossning sen v.7, ångest, illamående och med kronisk inre stress.
Jag kan ärligt säga att jag vid de tuffaste tillfällena undrat vad i helvete jag gjorde detta för. Om det är värt det.
Och även när bäbis sparkar, vilket han gör i mängder, så känner jag ingen lycka. Ingen eufori. Jag känner mig mer som en realist. Detta är en transportsträcka. Jag har fött upp så många djurbarn och förväntar mig inget förrän de är ute, vid liv, friska. Det känns svårt att älska någon jag aldrig träffat?
Samtidigt så måste jag tillägga att jag absolut inte känner aversion mot barnet. Det är mest bara... blankt.
Men sambon är världens underbaraste stöttepelare och jag skulle aldrig klara det utan honom.
Och nu... ja det får helt enkelt lösa sig. Jag litar till 110% på min partner och jag är övertygad om att vi löser alla problem längs vägen. Men det är ändå tungt att inte veta hur det blir. Kommer jag att orka?
Hur blir det med djuren? Livet?
Det enda jag kan falla tillbaka på är att jag är en sjujävla djurägare som gör Allt för mina djur. Jag hoppas att jag anammar det på vår lilla son. Annars, ja... då har han i alla fall en bra pappa.
Usch, stackars liten.
Kändes hur som helst lite skönt att läsa vissa inlägg i tråden och höra att det finns de som kände lite likadant som jag gör.