Sv: Hur vet man?
*kl*
På temat "semester" så kan jag väl säga att vi haft en väldigt enkel bebis och en väldigt mycket mer intensiv och krävande.
Oavsett att barn är olika och att när man hade bara en (den "lätta") så visste man ju inte hur det ändå KUNDE vara med ett mer krävande barn så är det nog så att det för
mig handlar mer om
psykologiskt jobbigt. Att man liksom
ständigt är "på jour". Oavsett om man sitter och bajsar, vill äta, pratar i telefon med t ex en myndighet eller behöver/försöker sova. När som helst kan bebis kräva mat, ren blöja, uppmärksamhet (båda våra har i långa perioder varit rätt "klängiga") eller annat. DEN saken har för mig varit det allra jobbigaste med bebistillvaron. I perioder (speciellt när de varit spädisar) har jag känt mig väldigt "kvävd" av det där.
Så; jag instämmer med många som säger att "semestern", den är på jobbet numera.
Föräldrajobbet är så mycket mer krävande HÄR och NU. På jobbet kan jag be en kollega vänta en stund (jag
behöver inte ens be om jag talar i telefon, de väntar så snällt och väluppfostrat istället för högt sjunga "bicka lilla SÄÄÄNA däääää... HU JA UNNA..."), jag kan gå på toa utan att någon står och grinar utanför dörren (alternativt ska stå bredvid och prata när jag bajsar), jag kan ta en fika i 20 minuter UTAN att behöva ta ett break mitt i för att byta en blöja och sen få dricka kallt kaffe. Bara det faktum att jag kan få prata med en annan vuxen OSTÖRD en stund...
Å andra sidan är ju ändå föräldrajobbet det man ibland kan längta till när man är på semesterjobbet.
Det är tveeggat. Det är enormt krävande, främst psykiskt, men också enormt givande på alla plan!
Och jobbet förändras ju hela tiden. På många plan till det bättre! Jag gillar mycket mycket mer när vår minsta nu är snart 2 år än när hon var 0-6 månader. Allt det roliga uppväger ändå det jobbiga.