Hur vet man att man inte vill ha fler barn?

Timsetim

Trådstartare
Just nu känner jag mig nöjd med de två jag har. Det räcker med dessa just nu! :angel: Samtidigt som jag kan bli enormt bebissjuk emellanåt.

Jag och min sambo har inte haft det så bra sedan en längre tid så det finns inga fler barn på planeringsstadiet.

Nu har jag fått konstaterat att jag lider av ansträngningsinkontinens och en lösning kan vara operation. Men den görs först när man fått alla barn man ska ha. Men hur vet man då när det är?

Jag är 31 år nu så sista tåget har inte gått än. Samtidigt så är det många år med fortsatta besvär. :crazy:

/Timsetim
 
Sv: Hur vet man att man inte vill ha fler barn?

Det är svårt, kan jag säga dig! Och du är bara 31 så du har många år på dig ännu att få fler barn.

Kan man inte ta operationen ändå? Jag menar, du skall väl inte behöva gå med inkontinensbesvär många år bara för att du inte vet om du skall ha flere barn?

Hur svåra besvär har du? Efter mitt andra barn (som kom ut med sugklocka :crazy:) kan jag känna om jag tar i och springer allt vad jag orkar, eller hoppar med all kraft, att det kan läcka litet, litet, men jag har ännu inte bestämt mig om jag skall göra nåt åt det...eller kommer det månne att bli värre??? Har inga problem när jag rider och det är ju viktigast :D.
 
Sv: Hur vet man att man inte vill ha fler barn?

Efter mina tvillingar så kunde jag lätt ha fått fem barn till - men jag hade ju som bekant inget pappaämne :-) Sen träffade jag min nuvarande sambo och vi fick ett barn till - och då kände jag helt klart att jag var klar. Det är fem år mellan barnen. Jag vet inte hur jag visste, jag bara visste...
 
Sv: Hur vet man att man inte vill ha fler barn?

Kan man inte ta operationen ändå? Jag menar, du skall väl inte behöva gå med inkontinensbesvär många år bara för att du inte vet om du skall ha flere barn?

De vill helst vänta eftersom besvären kan komma tillbaka om jag får fler barn och då kan de inte garantera att en ny operation blir lika bra.

Hur svåra besvär har du? Efter mitt andra barn (som kom ut med sugklocka :crazy:) kan jag känna om jag tar i och springer allt vad jag orkar, eller hoppar med all kraft, att det kan läcka litet, litet, men jag har ännu inte bestämt mig om jag skall göra nåt åt det...eller kommer det månne att bli värre??? Har inga problem när jag rider och det är ju viktigast :D.

Om jag är jätte kissnödig så kan det komma några droppar när jag nyser. Men det som finns i blåsan när jag rider kan jag inte stoppa. Det är fritt fall. Vilket inte är så roligt och känns väldigt hämmande.

Nu rider jag inte varje dag, men några dagar i veckan och trots att jag har skydd så måste jag stanna och kolla eftersom det känns som om det går igenom. :(

/Timsetim
 
Sv: Hur vet man att man inte vill ha fler barn?

Nu rider jag inte varje dag, men några dagar i veckan och trots att jag har skydd så måste jag stanna och kolla eftersom det känns som om det går igenom. :(

/Timsetim

Oj vad trist för dig :(.
Hm, men kan man inte tänka sig att du blir snittad om du får fler barn då? Tycker väl ändå att risk för allvarlig inkontinens borde vara lika bra orsak som någon annan.
 
Sv: Hur vet man att man inte vill ha fler barn?

Man kan få inkontinens fast amn blir snittad, även om det inte brukar vara så mkt som vid vaginala förlossningar.
Vi som är snittade måste oxå knipöva;)
 
Sv: Hur vet man att man inte vill ha fler barn?

Det känner man nog. Fast sen kan ju (Tyvärr?) beslutet ändras längre in i framtiden ändå. Jag vet många som varit till 100% säkra på att dom aldrig mer vill ha barn, men sen när förhållandet som dom är i tar slut och dom träffar en ny så ändrar sig dom flesta..

Jag är 10 år yngre än dig, men känner att jag är klar. Jag är inte frisk, varken i kropp eller psyke, och har helt enkelt inte ork för en till. Jag skulle gärna vilja, men inser mina begränsningar. Det fungerar liksom inte att må såhär en vända till. Hur man än gör så är ju småbarnsåren jobbiga, och jag kommer aldrig att kunna bli friskare om jag ska igenom det igen.
 
Sv: Hur vet man att man inte vill ha fler barn?

Jag kan förstå att du inte vill ha fler barn nu, men kan det bero din dåliga relation?

Jag är 35 år, mina barn är 15 och 17 jag vet att jag inte vill ha fler och har nu äntligen bestämt mig för att sterilisera mig.

Jag tror att dina barn är för små för att du ska kunna bestämma dig nu?!

Om du nu bryter förhållandet så kanske du vill ha barn med en ny senare?

Jag förstår att din inkontinens är jättejobbig.

Jag vet hur jobbigt jag tyckte det var när en läkare sa att de kunde snygga till alla mina ärr på magen när jag inte ville ha fler barn:crazy:

Jag tänkte hur ska man veta det då?

Men nu när jag verkligen vet att jag inte vill ha fler så kan jag säga att jag skiter i mina ärr, de är ju en del av mig.

Jag tycker att du ska ta operationen nu om det inte hindrar dig att få fler barn i framtiden, dina besvär nu är ju jobbiga! och när du fått ev nästa barn så finns det kanske andra möjligheter om du behöver göra om operationen:)

Lycka till // TinyWiny
 
Sv: Hur vet man att man inte vill ha fler barn?

Man kan få inkontinens fast amn blir snittad, även om det inte brukar vara så mkt som vid vaginala förlossningar.
Vi som är snittade måste oxå knipöva;)

Jaha ja, där ser man, jag trodde nog att snitt skulle befria en från inkontinens.

Men då tycker jag nog att du skall ta operationen så att du slipper problemet. Och om du sedan vill ha fler barn, är det då automatiskt så att du får inkontinensproblem? Kanske det inte behöver bli så...och om det blir så kanske det finns nya/bättre metoder att fixa saken på då.
 
Sv: Hur vet man att man inte vill ha fler barn?

Tror dock absolut inte man drabbas lika mkt vid ett snitt dock(& känner ingen som drabbats av inkontinens vid snitt hittills kan tilläggas)
Det blir ju tryck även när man är gravid, inte själva förlossningen bara utan att man går & bär på barnet som kan trycka neråt.
 
Sv: Hur vet man att man inte vill ha fler barn?

Vet inte hur det funkar, om de kan neka dig en till operation i framtiden om du skulle behöva en, om du nu gör en nu & sedan skaffar ett till barn.
Men det är ju jättejobbigt att ha problemen några år till, så jag hade nog gjort ngt åt det nu & sedan tagit dagen som den kommer.
Som ngn här skrev, snitt är ju ett alternativ även de oxå måste göra knipövningar.
 
Sv: Hur vet man att man inte vill ha fler barn?

Du kan ju inte veta vad som händer se'n. Du vet bara hur det ser ut nu. Facit kommer liksom i efterhand. Fatta beslut utifrån hur du känner nu.
 
Sv: Hur vet man att man inte vill ha fler barn?

När jag fick min op så sa läkaren inget om att jag måste ha fått alla barn. Däremot sa hon att om problemen skulle återkomma så kan man göra om operationen igen, ev med en annan metod.

Det kan naturligtvis vara olika i olika landsting men jag tycker du ska göra operationen, det är ett nytt liv. Helt värdelöst att "läcka".

Om du sen skulle vilja ha fler barn, ny partner kanske? Vem vet vad framtiden bär med sig? Det får läkarna lösa då!

:banana: Lycka till! :banana:

PS Läkaren kan förstås ha utgått från det eftersom jag har 4 och är över 40... Fördomsfullt, eller hur? ;)
 
Sv: Hur vet man att man inte vill ha fler barn?

Nu har jag fått konstaterat att jag lider av ansträngningsinkontinens och en lösning kan vara operation. Men den görs först när man fått alla barn man ska ha. Men hur vet man då när det är?

Det låter helt absurt! Man ska inte behöva förbinda sig till något (att aldrig igen få barn) bara för att få en operation!:mad:

Jag känner att jag vill ha kvar möjligheten att få ytterligare en bebis så länge som jag är fertil. Snart har jag två barn, och jag tror jag kommer vara nöjd med det, men det känns ändå skönt att veta att jag har möjlighet att ångra mig.
 
Sv: Hur vet man att man inte vill ha fler barn?

Man kan få inkontinens fast amn blir snittad, även om det inte brukar vara så mkt som vid vaginala förlossningar.
Vi som är snittade måste oxå knipöva;)

Jajamensan, speciellt om dom skär sönder urinblåsan som dom gjorde på mig... :crazy: Som tur är så har jag inga större besvär.
Jag minns när jag var på första läkarkollen, barnmorskan berömde mig för att jag var så duktig på att knipa, jag hade ju såna muskler!
Det var bara det att jag knappt knipit alls, så jag vet inte, jag är väl född med mkt muskler där nere.. :o
 
Sv: Hur vet man att man inte vill ha fler barn?

Men fy:eek:
En kompis chef har oxå blivit skuren i urinblåsan när hon blev snittad.
 
Sv: Hur vet man att man inte vill ha fler barn?

jag vet inte men det kanske är så att man INTE kan få barn när man gjort operationen? Inte att det inte är lämpligt?

då är det ju svårt att ångra sig så att säga i efterhand. Nu vet jag inte vilket ingrepp det är talan om.

Javan
 
Sv: Hur vet man att man inte vill ha fler barn?

Det är nog lätt hänt kan jag tänka mig, eftersom dom måste flytta på den under snittets gång.

Min läkare som gjorde ingreppet plockade ut mina äggstockar :D jag har aldrig hört om det förut faktiskt..? Han tyckte att dom var så vackra och perfekta (Ja, för sin funktion antar jag..) så han var tvungen att plocka ut dom och titta på dom. Fick jag höra över skynket. Jag kunde inte hålla mig för skratt, inte sambon heller :rofl:
 
Sv: Hur vet man att man inte vill ha fler barn?

Jaha ja, där ser man, jag trodde nog att snitt skulle befria en från inkontinens.
Inkontinensen beror inte på att man trycker ut en bäbis där nere utan på att hela bäckenbotten förändras vid graviditeten, av hormoner och av fostrets tryck neråt.
Tror dock absolut inte man drabbas lika mkt vid ett snitt dock(& känner ingen som drabbats av inkontinens vid snitt hittills kan tilläggas)
Nej, du känner inte mig, men jag har varit ganska ordentligt inkontinent under och efter samtliga tre graviditeter - som alla avslutats med förlossning via kejsarsnitt.
Det värsta har dock försvunnit ganska snart efter snitten, men vissa problem med det har funnits kvar ganska länge. Nu är det vid okontrollerade host och nysningar ffa som det kan läcka en skvätt, annars är det tätt.
 
Sv: Hur vet man att man inte vill ha fler barn?

Det är nog lätt hänt kan jag tänka mig, eftersom dom måste flytta på den under snittets gång.

Ja, det är lätt hänt, men det beror på att blåsan flyttar sig mellan snitten, så när dom skär nästa gång vet dom inte var den är. Det var så dom förklarade det för mig iaf.

Mina dåvarande svärföräldrar var väldigt på och ville att jag skulle anmäla läkaren, men herregud, det var ju knappast så att han ville kotta sönder urinblåsan.. :crazy:

Förlåt TS för kapningen! :o
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 482
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 841
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 692
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 643

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Gammal hummus?
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp