Jag som inte har några diagnoser kör typ på så länge jag orkar och har lust, om det innebär 14 h en dag och 0 h nästa så är det liksom fine. Jag har aldrig lärt mig känna att jag är trött i huvudet så länge jag håller på (trött i kroppen blir jag ju, annars hade jag varit Väldigt mkt mer vältränad än jag är), men tänker att det är rätt bra - mycket blir ju gjort liksom. Värre för omgivningen som blir slutkörd när jag drar igång projekt. Min planering är väl att jag typ inte har någon planering, ska vi renovera så kör vi på tills vi är hungriga, då äter vi, sen kör vi på tills vi behöver sova, tills vi är klara. Om det inte måste avbrytas av annan anledning, som att barnvakten behöver åka hem eller jobbet kallar. Sen avskyr jag att ha inbokade tider när jag är ledig, jag har gärna massor av saker att göra men inte på bestämda klockslag. Vill kunna stuva om och stuva in som det liksom behagar, för att slippa tråkig ställtid mellan saker. Ska jag vila så vill jag liksom kunna göra det på mitt sätt där jag vill, med en bok, vid havet eller liknande - inte genom att bara hänga och vänta på nästa hållpunkt.Jag vet allt det där och har fått det från terapeuter etc (därav att jag avböjde rekommendationer om vårdkontakt). Jag är mer intresserad av att höra hur andra gör, hur det känns att vara ledig för folk som inte hyperfokuserar.
Och schema och sånt som du beskriver fungerar inte för mig heller. Jag är väldigt anti att försöka ruta in mitt liv efter strategier som neurotypiska personer hittat på för att jag ska bli mer som dem. Jag hittar för det mesta mycket bättre lösningar själv, även om samhället inte är anpassat för det alltid Men det är off topic. Jag vill bara höra hur andra gör saker och hur ni tänker kring er egen ledighet
Ledighet för mig är frihet från lönearbete typ, friheten att göra hur mkt eller lite jag vill av annat än det som jag försörjer mig på. En frihetskänsla och känsla av att kunna göra vad jag vill när jag vill. Jag tycker liksom inte att ledighet är till för att vila, utan för att göra annat än jag annars gör, eller i vart fall mer av det jag också annars gör som inte är arbetsrelaterat. Att schemalägga mig på fritiden vore hemskt jobbigt, jag får nog av outlooknotiser på vardagar på jobbet...