Sv: Hur var säsongen 2009 för Er?
Mitt maidensto (egen uppfödning, -05, e:Rooar RC 86 - Finney Master RC 41) åkte till seminstation första gången 4 juni. Då enbart för att kolla var i cykeln hon befann sig. (Visar aldrig brunst, samma sak med hennes mamma.) Väl där hade ägaren blivit tvungen att åka iväg på ett akut veterinärärende, lämnade kvar stoet över natten. Dagen efter ringer ägaren och säger att hon är seminerad. Himmel och pannkaka så kvickt det gick.
Och självklart var det alldeles för lätt.
Därefter blev det ett himla farande. Några veckor under sommaren åkte jag till seminstationen 5-6 gånger per vecka. Tur att det bara var åtta kilometer och dessutom med en ponny jag kunde lasta på egen hand.
På tredje semineringen, 21 juli, tog det sig äntligen! Ironiskt nog en av de två gånger på hela sommaren som jag inte själv kunde åka dit. Jag befann mig de två gångerna på semester i Venedig.
På UL:t där hon konstaterades dräktig började jag och veterinären att prata lite om att hingstens sperma inte hade särskilt bra kvalité, vilket vi båda visste sen början, när veterinären sen utbrister:
"Under kan tydligen ske." Och visst fanns där en blåsa på UL:t! (Jag är kass på UL men tyckte innan han sa något att det faktiskt var något där, rätt nöjd med det
)
Jag flyttade till Skåne i slutet av augusti, bestämde mig för att hämta hit ponnyn helgen 5-6 september. Hon UL:ades för 45-dygnsintyg på lördagen och flyttade söderut på söndagen.
Väl här inledde hon med ett rätt knepigt ihopsläpp med de andra hästarna vilket gjorde mig lite orolig. Men det behövdes inte, andra ihopsläppsförsöket gick utmärkt, och på UL i fredags var hon fortfarande dräktig.
Hennes temperament mot andra hästar har gått från ointresserad till rent oartigt. Hon är ranghögst och påtalar det gärna. Men hon är fortfarande lika charmig mot människor och katter, vilket jag är lättad över.
Lång historia men avslutar med att jag ser fram emot ett connemaraföl i mitten av juni. En dotterdotter eller dotterson till min "gamla" tävlingsponny