Hur var säsongen 2009 för Er?

Sv: Hur var säsongen 2009 för Er?

lilla luella bröt nacken ute i hagen i början på oct 8 mån gammal:cry: känns lite hopplöst att få ett sådant fint och friskt föl som går och bryter nacken på vetrinärstationen...

stoet är efter många om och men dräcktigt med chacco blue.
ingen brunst, bortkommen sperma, häst omöjlig att fånga i hagen osv.. osv men tack gode gud så är hon efter mycket tid och pengar dräcktig. hoppas bara att fölet kommer ut friskt och levnadsglatt

Awww! Gud vad trist att det ska behöva bli så.. :cry:
Men himla kul att stoet är dräktigt igen! Grattis till det!:)

*kl*

Min säsong har också varit blandad av sorg och lycka.
Min fölunge i år dog endast 3 månader gammal av hjärnhinneinflammation och det var stor sorg, det var den vackraste och mest speciella fölunge jag haft.

Glädjen däremot är att jag lyckats få 100% dräktigt i år. Väntar ett helsyskon till ungen som dog och hoppas ju på att den blir lika fantastisk, stammen är Chirlon-Napoleon-Pajazzo, beräknad till slutet på juni. Den andra blir en unge e: Highcruiser-King Marco-Alibi som beräknas komma i början på maj.

Hos mig har det både sorg och glädje..
Krångelstoet som inte velat ta sig och kollad av olika veterinärer som sagt att det är dax att ge upp är KONSTATERAD DRÄKTIG på dygn ??? någonstans mellan 100-120.. Släppte stoet på naturlig med en Irish cob hingst under en brunst och kollade henne på UL runt dag 15-17 med negativt.
Men då jag tyckte hon betedde sig så lustigt hela sommaren ringde jag ut vet igen i sept och tro´t eller ej, där fanns en stor fölis på UL bild!! Helt oväntat..
Tyvärr förlorade vi en unghäst i transportolycka i juli, men då denna lilla oäkting inte var väntad alls har jag lovat att tjejjen skall få denna istället om hon vill, såvida fölning går ok och det är en frisk fölunge.. inte för att fölis kan ersätta den förlorade men hon har varit med mig under många år fram och tillbaka till seminstationen, sett min besvikelse och tröstat mig varje gång det inte tagit sig så vi har verkligen haft blod, svett och tårar ihop.
Sto nr 2, inköpt i våras istället för krångeldamen seminerades 3 gr i första brunsten men tog sig inte. Colibakterier var boven i dramat. Hem, behandla, tillbaka, spruta igång och seminera. BINGO, hon tog sig på första försöket. Kollad även på 95 dygn i början av okt och fortf dräktig med Faustinus som nu är tillbaka i Tyskland efter endast en säsong i Sverige.
Summa sumarum.. Alltid baktprov på mina i forts oavsett vad vet säger!! Och 2 dräktiga av 2 ston.
Så ur avelssynpunkt är jag mer än nöjd, och det ger mig möjlighet att betäcka 2 st nästa år om jag vill!!

Jag har haft ett bra år.
Sto 1, en tre åring blev dräktig på första inseminationen med 3 små frysta strån. Hade två veckor tidigare gått tre års test och hade fortfarande vinterpäls i maj! Är kollad på 120 och är dräktig. Nu har hon dock skadat sig illa och har tre veckors boxvila framför sig. Tur att hon är så trygg i sig själv att än så länge går det bra.
Sto 2, tog sig på andra inseminationen med fryst sperma. Kollad på 90 dagar och vet såg hur hjärtat pickade på bebis. :D

Sto 1 blev billigare än räknat och sto 2 blev som beräknat. Bara att hålla tummar och tår nu.

ett väldigt bra år

sto 1 ungsto tog sig på andra försöket dock så var det första väldigt tidigt och inte optimal brust, fölar 7 april.

sto 2 tog sig på fösta försöket och fölar 1 april

blir en förhoppnins viss minimal föl vak :D då dom nog synkar ihop sig :grin:

Mitt maidensto (egen uppfödning, -05, e:Rooar RC 86 - Finney Master RC 41) åkte till seminstation första gången 4 juni. Då enbart för att kolla var i cykeln hon befann sig. (Visar aldrig brunst, samma sak med hennes mamma.) Väl där hade ägaren blivit tvungen att åka iväg på ett akut veterinärärende, lämnade kvar stoet över natten. Dagen efter ringer ägaren och säger att hon är seminerad. Himmel och pannkaka så kvickt det gick.
Och självklart var det alldeles för lätt.
Därefter blev det ett himla farande. Några veckor under sommaren åkte jag till seminstationen 5-6 gånger per vecka. Tur att det bara var åtta kilometer och dessutom med en ponny jag kunde lasta på egen hand.
På tredje semineringen, 21 juli, tog det sig äntligen! Ironiskt nog en av de två gånger på hela sommaren som jag inte själv kunde åka dit. Jag befann mig de två gångerna på semester i Venedig.
På UL:t där hon konstaterades dräktig började jag och veterinären att prata lite om att hingstens sperma inte hade särskilt bra kvalité, vilket vi båda visste sen början, när veterinären sen utbrister:
"Under kan tydligen ske." Och visst fanns där en blåsa på UL:t! (Jag är kass på UL men tyckte innan han sa något att det faktiskt var något där, rätt nöjd med det ;) )

Jag flyttade till Skåne i slutet av augusti, bestämde mig för att hämta hit ponnyn helgen 5-6 september. Hon UL:ades för 45-dygnsintyg på lördagen och flyttade söderut på söndagen.
Väl här inledde hon med ett rätt knepigt ihopsläpp med de andra hästarna vilket gjorde mig lite orolig. Men det behövdes inte, andra ihopsläppsförsöket gick utmärkt, och på UL i fredags var hon fortfarande dräktig.

Hennes temperament mot andra hästar har gått från ointresserad till rent oartigt. Hon är ranghögst och påtalar det gärna. Men hon är fortfarande lika charmig mot människor och katter, vilket jag är lättad över.

Lång historia men avslutar med att jag ser fram emot ett connemaraföl i mitten av juni. En dotterdotter eller dotterson till min "gamla" tävlingsponny :love:

Mitt halvblodssto som väntade föl med Figaro R gick över en månad och fick fram ett dödfött föl eftersom att det fastnade i förlossningsvägarna. Mitt sto klarade sig dock bra tack vare snälla grannar som kom och hjälpte mig att dra ut den lilla stackaren och tack vare världens bästa veterinär. Hemskt tråkigt att den lilla var död (det var ett sto), såg himla fin ut och hade säkert varit helt underbar men Moder Jord, hon bestämmer över det där.. inget man själv kan rå över.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 220
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 266
Senast: Hermelin
·
Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
614
Senast: CaisaCax
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 322
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka