Hur var säsongen 2009 för Er?

Sv: Hur var säsongen 2009 för Er?

Jag är nöjd, får jag väl säga.

I första brunsten så fick vi ju ingen sperma och jag hade ju inte lyckats bestämma mig för en reservhingst, så där får jag ju skylla mig själv att det inte blev något. Menå andra sidan så tycker jag inte att det räknas som ett försök heller.

I andra brunsten med ett skick så tog hon sig inte. Men i tredje på ett skick så blev hon dräktig. Så på andra försöket med ett skick får jag väl räkna det som och det är ju bra.

Ska snart kollas på 90 dygn så det är bara att hålla tummarna för att den lill* är kvar!

KL

Mitt sto seminerades för andra året. Första gången var 2006, födde 2007 en fölis som blev till på tredje försöket.
Även så detta år:D
Det började lika, resorberade första och kom inte igång sen. Sprutades igång, hon fick ägg, seminerades men 14 dagar efteråt så de att hon var väldigt kär i "testhingsten" så de tog in henne och kollade, då hade hon ett stort fint ägg:eek: Hur det nu gick till..
Hann få upp simmare iaf och tog sig på det ägget och är idag konstaterad dräktig på 99 dagar.:banana::banana:
Hon är e. As de Thurin - Ramiro´s son - Waldcanter xx
och fölis pappa är Balou du Rouet

Vet inte riktigt vad jag ska tycka om -09....

Båda stona är dräktiga, eller var iallafall vid 45 dygn och jag åker inte och kollar dem mer nu, utan blir det något så blir det.... det är ju iallafall försäkrat.

Sto 1: tog sig inte på första, men andra hade bättre simmare. Blev en dyr historia med lång vistelse på stationen och lugnande varje gång hon skulle in i stallet efter ett misslyckande från stationens sida.

Sto2: tog sig på första, lite för bra för att vara sant, enäggstvillingar. Sprutade bort och ett nyttförsök, lite för bra igen med tvillingar, dock åtskilda och ett kunde knäppas.
Även denna blev en dyr historia.... visade inte brunst till en början och hade mycket svårt att komma igång. Iom att hon var på fryst så blev det att hon fick stå kvar mycket på stationen. Sen till på köpet fick stoet fång vid sista tillfället och en skada på obetydlig sena som kommer bli en rejäl skönhetsmiss, men obetydlig för förtsatt ridning.

så, det kunde helt klart gått mer smärtfritt men också sämre!

Tja, jag hade lite strul med min. Första brunsten sprutades igång och hon seminerades tre gånger i den. Men hon släppte inte ägget trots spruta. Sen blodfylldes ägget och ville inte släppa alls. Tog tre pg-sprutor innan det lossnade och hon fick en ny brunst. Tog sig på två skick, men förstås med tvillingar. Ena klämde och hon var dräktig på dygn 48. Är nu runt 70 dygn och jag hoppas att det håller i sig:).

Hoppade över 30darsbrunsten för jag vill inte ha så tidigt föl och hon fick sprutas i fång för vi låg taskigt i tid, de hade nån helgdag i Tyskland som vi inte har här. Tog sig inte

Andra försöket 11 dar på station för brunsten ville inte komma och då skickades sperman fel.....

Tredje försöket fick jag byta hingst eftersom den andra slutade sin säsong tidigare än beräknat, samma dag som sperman var beställd till så blev fölungen akut sjuk men vi höll ut så länge att hon hann att sprutas och sedan direkt iväg till djursjukhuset.
14 dar på sjukhuset hemma en vecka och sedan koll, dräktig:bump:

Även fortsatt dräktig på 45 dygn...:banana:

Här gick allt som smort!

Första brunsten, första skicket, första semineringen - DRÄKTIG! (Precis som förra året! ;))

Dock var det tvillingar på 17 dygn, men den ena var så liten så vet lät det vara, och på dygn 30 var det mycket riktigt bara en kvar! :bump: Idag är damen på dygn 120! :love:

Senast ändrad:

Här har det varit struligt värre.
Säsongen började med att båda fölen som väntades iår dog, den första tillsammans med sin mamma vid fölningen och den andra var död vid födelsen 2 månader för tidigt:cry:

Årest betäckningar har inte sett mkt ljusare ut.
Sto nr 1: Dräkitg på 3 försöker men hade sedan resorberat på 45.
sto nr 2: Seminerades i 5 brunster med två olika hingstar, men blev inte dräktig.
sto nr 3: Strulade med sina brunster, betäcktes 2 gånger men blev inte dräktig
sto nr 4: Betäckt 4 gånger och är nu dräktig!!:D

Summan av kademumman är ett dräktigt sto av fyra och inga föl i år.
Tilllägas kan att alla har varit på olika stationer hos olika hingstar.

1. Dotterns tävlingshäst som inte haft föl på sex år tog sig direkt, var dräktig på 90 dygn, fölar i början av april.

2. Treårssto som en kompis lånat mage på blev också dräktig direkt, är också kollad positivt på 90 dygn.

3. Diplomsto som jag själv lånat mage på blev inte dräktig i fjor pga inovulativ follikel, kom ner från Östergötland, brunstade och blev dräktig direkt,

Dessa fölar i början av april om allt går vägen.

4. Det andra treårsstoet betäckte vi 3 omgångar och hon brunstade om utan att visa tecken på infektion eller annat, gav sedan upp och konstaterar att alla treåriga fjordston inte är färdiga att bli dräktiga.

Samtliga är naturlig betäckning med samma hingst, som vi dessutom haft 14 andra ston till, ytterligare ett treårssto har gått gall, dessutom 3 st gamla märrar, och ett sto har dött. Tycker att årets brunster varit tydliga och fina, lagom långa. Nu är han tillbaks i Danmark så vi hoppas att stona fullföljer !

Det har inte varit en "strulig" säsong, men början på den var inte rolig......

Sto nummer ett; Har fölat i år,12;e fölet.
¤ Var infekterad vid bakt prov
¤ Tog sig andra brunsten, dräktig.
¤ Dräktig på dygn 45.

Sto nummer två; Har fölat i år, 3;e fölet.
¤ Var infekterad vid bakt prov
¤ Tog sig redan första brunsten, dräktig.
¤ Dräktig på dygn 45.

Så det blev ett fasigt körande till seminstationen i år, MEN:idea:mina föl är numera både välhanterade men framför allt lättlastade.

Kl

Här har det varit struligare än vad jag är van vid. Iof har mina ston tagit sig på första brunsterna alla gånger innan...

Sto 1: Seminerades på 30:dagarsbrunsten, inte dräktig. Seminerad på andra och tog sig. Kollad på ca 80dgr och fortfarande dräktig.

Sto 2: Stod på djursjukhus precis innan 30:dgr med dåligt föl. Kom till stationen direkt från djursjukhuset väldigt tunn och tog tid innan hon kom i brunst. Tog sig inte på den semineringen. Seminerades på andra brunsten och tog sig då. Inte kollad efter 16dgr än.

Sto 3: Seminerad på 4 brunster och betäckt naturligt på en utan att ta sig.

Har bara betäckt ett sto i år och hon togs sig på 30 dagars brunsten. Enda problemet var väl att hon fölade sent pga av dåligt väder och då hon dessutom har väldigt långa brunster blir det en sen fölning nästa år. Men eftersom det varite myckket krångel tidigare med henne är jag nöjd med att hon är dräktig för tredje året i rad.

*kl*

Den här säsongen glömmer vi helst.

2 shettis-ston hos samma hingst. Ingen dräktig trots tre försök. Den ena märren är visserligen gammal och haft många föl så det är möjligt att hon inte orkar mer, för hon om någon har annars varit superfertil alltid, för inte alltför många år sen fölade hon med ett föl efter en hingst som året innan hade konstaterats steril (alltså konstaterats steril efter betäckningssäsongen, men vår märr hade blivit dräktig). Den andra är inte så gammal men har haft föl förut men tog sig inte heller.

Fjordmärren som haft 5 föl kastade troligtvis tvillingar i fjol och gick gall, i år tillbringade hon 4 månader på hingststation utan att ta sig, men också utan att det fanns någon förklaring till varför hon inte blivit dräktig. Efter sista betäckningen är hon dock inte dräktighetsundersökt än då säsongen är över och hingsten har flytt landet så det spelar liksom ingen större roll, hoppet att hon skulle vara dräktig är inte så stort. Hon befinner sig nu hos fodervärd och hon ska dräktighetsundersökas, men det kommer att göras i samband med vaccination senare i höst. Hon har inte visat nån brunst, men i det här läget är jag inte så säker på att det innebär att hon är dräktig, tyvärr.

Tja du, här har det varit blandad kompott...

Hade sex dräktiga.

Fölning ett ua.

Fölning två ua.

Fölning tre blev märren dålig av liknande typ kalvförlamning. Är fortfarande inte fullt återställd. Fölungen pigg och nappades. Märren omseminerad, men höll inte brunstklockan, så hon stod ett tag på station. Seminerades med FAI och2/3 dos och voilá dräktig!!!! Fölungen drog på sig en fraktur hb efter att grannens ök till hingst återigen gjort numera årlig entré. Konstigt nog så kastade inte märren. Boxvila nästan hela sommaren och sedan sjukhage =märren sjukare (stress) än fölungen tillslut. Må det bära eller brista och vi släppte ut i flocken. Det bar.

Fölning fyra ua. ombetäckt med egen hingst. Ej kollad mer än utebliven brunst. Blodprov skall tas.

Fölning fem ua.

Fölning sex. Fölungen fastnade under förlossning och dog. Var enormt stor, 115 cm i mkh och en diameter på bröstkorgen på 43-44 cm. Synd, givetvis var det en FAI tillverkad e. död hingst. Märren klarade sig tämeligen bra.

Vi bestämde ge våra viloår dels pga antalet häst vi nu har. Dels på konjunkturläget, vi vill inte bli ståendes med typ tio föl till =platsbrist. Dels att de flesta stona har varit igång flera år och vi tyckte de kunde få vila sig lite, komma i fas och betäcka tidigt på nästkommande säsong.

Planer för 2010, att betäcka 11 märrar och förhoppningsvis pricka in som i år, att alla fölar samma månad (eller inom loppet av fyra veckor)

Gira :banana:

Här gick det fint
tre ungston till äldre hingsten, tog sig på första språnget.
två äldre damer till unghingsten, den ena tog sig direkt även fast hon kastade sist sent i dräktigheten men fick vila ett år och nu gick det bra.
Sista stoet betäckt 3 ggr trots avog till hingsten vet inte resultatet, men mistänker ej dräktig.

mina andra ston som fölat i år går tomma.

*kl*

Sto nr 1, fölade tidigt, fick en fölunge som fastnade vilket ledde till syrebrist. Efter intensivvård överlevde han dock och är numer helt frisk.
Stoet tog sig direkt med samma hingst, men resorberade runt dygn 18, därefter var det mkt knöligt med brunst och hennes ägg. Är nu konstaterat dräktig, men har blött en del från slidan, vad nu det kan innebära...
90 dygns koll i oktober.

Sto nr 2, fölade helt utan problem i hagen. Ej ombetäckt.

Sto nr 3, också helt problemfri fölning. Seminerades på fölbrunsten, men vi kom troligtvis för sent. Tog sig på nästa brunst. 90-dygns koll i oktober.

Sto nr 4, tre-åring som tog sig på första försöket. Har tyvärr precis slagit runt, vilket resulterade i "hjärnskakning" (vinlighet), hoppas verkligen att detta inte medför en kastning...
Skulle redan varit 90-dygns kollad, men tar henne samtidigt som dom andra.

Ömsom vin, ömsom vatten men mest vin.

Sto 1: Fölning ua.
Betäckning:Tog sig på första försöket (fryst) på 30-dygns brunsten.

Sto 2: Fölningen gick bra med lite hjälp, stort föl.
Betäckning: Första försöket, stort fint ägg men gick aldrig i riktig brunst. Andra försöket, bra brunst, (TAI) dräktig.

Sto 3: Fölning ua.
Betäckning: Första brunsten, (TAI) släppte inte ägget. Andra brunsten, inte dräktig. Tredje brunsten, släppte ägget innan vi hann få sperman. Fjärde brunsten (igång sprutad) bytte hingst till fryst, dräktig.

Alla ston kollade i veckan och dräktiga på dygn (ca) 120, 60 och 45 :rofl:

Jag har ett arabsto som betäcktes naturligt på 30-dagarsbrunsten och hon tog sig direkt. Tyvärr resorberade hon senare. Stoet betäcktes om igen och tog sig på nytt. Idag är hon på dygn 75 och ska kollas nästa gång på 90 dygn, men hon känns dräktig.

Fölningen i år gick bra och jag har fått en köpare till fölungen vilket jag är jätteglad över. /AFF

*kl*
Är nu konstaterat dräktig, men har blött en del från slidan, vad nu det kan innebära...

Det gör vår ena märr också. Har gjort detta de senaste tre dräktigheterna. Har gått över tiden med några dagar. Här är det ett stort "åderbråck" på hymen som sitter halvvägs in i vagina. Förra året så hade hon jättestora problem och när hon låg ner så hängde det ut som blodsprängda liknande blomkål/druvor eller nåt. Årets fölunge blödde hon mindre. Nu är hon dräktig igen och blöder ibland. Är beräknad till maj.

Denna märr är väl genomgången och jag har varit i kontakt med åtskilliga veterinärer inkl. gurun Kerstin Darenius (urtrevlig människa och oerhört kompetent veterinär med just detta som specialområde -det hon inte vet om betäckning, dräktighet osv känns som mindre viktigt *ler*)

Så har du tur lider ditt sto av samma.

Gira

Min vet. trodde också på ngt liknande, men har inte tittat på henne. Det blödde i kanske 3-4 dgr.
Vi ska på 90 dygns koll snart, så får vi se om dom ser ngt annorlunda. Detta är ett äldre sto som fått 11 föl.

Säsongen -09 har varit riktigt bra - som väl är efter förra årets katastrofala resultat (1 föl på 7 betäckta ston) annars hade jag nog brutit ihop fullständigt.

Mitt nyinköpta Irco Mena-sto kördes direkt från säljaren (som ej sett ngn brunst alls) till seminstation, mest för att få en koll om brunst ev kunde vara på G. Seminerades dan därpå och dräktig på direkten !!!!! Blir fölning redan i mars 2010 så vi får hoppas på en tidig vår.

De övriga tre damerna är också konst dräktiga på 90 dgr men fick åka två ggr var för sem. så där blir det föl i maj.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars... 6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 246
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 350
Senast: Hermelin
·
Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
617
Senast: CaisaCax
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 513
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka