Sv: Hur var/är det när ni ammade/ammar?
havreflinga skrev:
Hur är det där då? Skiljer det mycket? Hur har du själv gjort? *nyfiken
OK Visst kan jag dela med mig av mina egna erfarenheter:
Födde A på privatsjukhus i Sydafrika o hade innan förlossningen haft många långa diskussioner med min läkare för att förklara att jag inte ville bli rakad, inte ville ha sonen omskuren, inte ville bli snittad, inte ville vara helt nedsövd etc. Men såklart blir det aldrig som man tänkt
så efter 20 timmar av värkar gav jag med mig och fick ryggbedövning så jag inte längre kunde stå upp och efter 30 timmar blev det akut snitt.
mumrikan skrev:
1. Hur lång tid efter förlossningen ammade du första gången? (timmar, dagar?)
Låg på uppvak hela eftermiddagen och hade JÄTTEONT pga eftervärkar. Fick starka tabletter så jag fick inte amma förrän efter typ 8-10 timmar. A kräktes upp all min mjölk de första 2 dagarna också så de gav ersättning. Men jag gav mig inte och när jag lämnade sjukhuset funkade det ganska OK förutom att jag hade för mycket mjölk.
mumrikan skrev:
2. Hur ofta (ggr per dygn) ammade du första månaderna?
Vid behov, typ var 3e timme på dagen, var 4e på natten. Men eftersom jag hade överflöd på mjölk brukade jag pumpa ut ett mål eller två och lägga i frysen för att jag skulle kunna sova. Använde sen den utpumpade mjölken för att kunna ta ett glas vin ibland eller lämna A ensam med sin pappa några timmar.
mumrikan skrev:
3. När (vid vilken ålder) fick ditt barn första gången nåt annat än bröstmjölk? (vatten, välling, juice, etc)
Gav INGET förrän... se nedan
Vita och rika i Sydafrika ger tillägg tidigt, men bland svarta och fattiga är det bra moderskap att barnen växer bra på bara bröstmjölk så jag fick höra ofta att jag var en bra mor för min son var så stor.
mumrikan skrev:
4. När började du ge puréer och sånt (smakportioner)?
När vi var i Sverige första gången fyllde han 4 mån och då sa alla där att man skulle börja ge smakportioner, så han fick nån sked potatismos eller nåt då. Men strax efter att jag kom tbk t Sydafrika åkte vi på månadslång bilsemester i regionen och det var då enklast att bara amma så jag glömde bort det. När vi kom tbk var han nästan 6 mån o jag fick bråttom att introducera burkmat, vilket han åt typ 1 gång per dag vid 7 mån och sedan mer och mer.
mumrikan skrev:
5. Hur ofta ammade du när barnet åt annat också?
Trappade ned mer och mer och när han fyllde 1 började jag jobba, så då blev det bara morgon och kväll.
mumrikan skrev:
6. Hur länge totalt ammade du?
Åkte på jobbresa när han var 14 månader och pumpade ut under hela veckan jag var borta för att underhålla mjölkproduktionen. Pappa gav utpumpad mjölk blandat med sojabaserad ersättning (vi trodde han var laktosintolerant, men det växte han ifrån sen) hemma. När jag kom hem ville han hellre ha pappas flaska än mina bröst så jag ammade sen bara nån enstaka gång efter det. Tyvärr
I Sydafrika skrev jag artiklar etc om amning bla pga klasskillnaden jag nämner ovan. Läste ALLT jag kom över om amning, bla relationen HIV/Aids om amning vilket är en MYCKET infekterad debatt där, liksom lagen om förbud mot reklam för barnmat, nappflaskor, nappar etc.
Hade flera gånger problem med mjölkstockning och mastit
och var då nära att ge upp, men fortsatte mycket tack vare att jag läste och lärde mig mer om amning och allt gott bröstmjölken för med sig.
Nu bor jag i Bolivia (min sambo jobbar här) och skriver min magisteruppsats om amning. Gör en massa intervjuer (utökad form av det jag frågat er) med mödrar i alla samhällsklasser, utbildningsnivåer etc. JÄTTESPÄNNANDE!
Här är det också mycket en klassfråga (överklassen ger ersättning nästan från början för då kan barnflickan ge det på natten och de kan fortsätta träna och gå på café som vanligt på dagen), men bland underklassen ser det väldigt annorlunda ut än i Sydafrika eftersom man traditionellt ger mycket örtteer till nyfödda för att skydda dem mot olika sjukdomar. Tyvärr är vattnet och flaskan de får teet i inte så rent så det blir sjuka av det istället. Många har lika många döda som levande barn.
Ja, jag skriver som sagt en uppsats så jag kan skriva hur mycket som helst...