Sv: Hur väljer just du kennel?
inget illa menat till dig som person men jag tycker ditt tankesätt är väldigt egoistiskt och trångsint.
men som sagt, jag vet inte vad du använder din hund till som gör att du måste vara så irriterande petnoga med vilken hund du köper.
men om du bara använder den som sällskapshund så är det väl lite att ta i?
Förlåt men jag tycker inte "bara sällskaps hund" är ett bra ord.
För det krävs jättemycket av den där "bara" sällskapshunden!
Den ska självklart vara frisk, och var tror det är störst chans att få en frisk hund?
Från en seriös uppfödare som följt alla hälso program och där du själv kan kolla upp släkten på hunddata?
Eller en ”hemlös” med okänd uppfödare och okänd härstamning?
Den där ”bara sällskapshunden” ska ha ett bra temperament också så att den klarar av alla vardags situationer, vad får dig att tro att kraven på bra och stabil mentalitet skulle vara mindre på en sällskapshund?
Och var tror du att jag har störst chans att få en mentalt bra hund?
Hos den seriösa uppfödaren som mental testat sina avels djur och där du även kan kolla upp släkten på hunddata.
En valp där du vet under vilka förhållande de första viktiga präglings veckorna är gjorda, och vilket foder/vitaminer/avmaskningar den har fått?
Eller den okända hemlösa där du inte har en aning om under vilka förhållande den vuxit upp, vad den har fått när det gäller näring och avmaskning, och vilka ”trevliga” överraskningar som kan dyka upp?
Nu har jag inte mina hundar till enbart sällskap även om det naturligtvis är deras huvudsakliga och viktigaste uppgift, jag gillar att ställa ut också....