Hur väljer just du kennel?

Sv: Hur väljer just du kennel?

Om du visste hur trött jag är på de..
Tycker att vissa personer borde bli blockerade eller något..kanske något man skulle gjort!

Jag kan bara svara för mig själv. Jag tävlar i lydnad och spår med mina hundar.Åker även på utställningar lite då och då. Vill ha hundar som är välkomna på alla aktiviteter så jag kan göra vad som faller mig in :)

ja men dåså om du faktiskt tävlar med din hund så krävs en stamtavla o det kan du inte få från en hemlös hund....

men som sagt, resten av folket då... vad är deras ursäkt.

Det låter sunt det du säger.

Men då kommer min fråga, Vad är det alla sysslar egentligen här med sina hundar som gör att det ska bli så fasans viktigt att si och så många procent det ena och det andra ska den innehålla. Si och så måste den se ut och detta temprament ska den ha....

Jag menar av alla hundägare här så tror jag ytterst få använder sina hundar till jakt, leta efter knark på flygplatser, tävla i championat, leda blinda etc.

Alla verkar ha sina hundar till att mysa med, fota och skryta om dom på Bukefalos.com. Sällskapshundar med andra ord. Då undrar jag hur mkt krav man egentligen ska ha på sina sällskapshundar?
Alla hundar oavsett ras finner man alltid irriterande/söta saker med. hur renrasiga dom än är.....

så jag förstår tyvärr inte.

För mig handlar det för det första om att jag vill ha en frisk hund. Jag vill inte att min hund ska behöva avlivas på grund av höftproblem när den är sex år gammal.
Och om att jag vill stödja den sunda renrasaveln. Jag vill inte bidra till att det utan problem går att köpa en blandras som sen visar sig vara för jobbig, och då utan problem går att ge bort till nån som anser sig vara barmhärtig samarit som tar hand om hunden, men som på lång sikt egentligen bara stödjer slit-och-släng-kulturen.

Jo,men det bidde ingen tik till mig..blev erbjuden en hane men vill ju helst ha tik. Sen var det lite andra saker som spelade in också som jag tyckte avgjorde om jag skulle köpa eller ej..Jag är på jakt igen!

Aha, okej. Men du vill ha från Molars eller kollar du andra kennlar också nu?

För mig handlar det för det första om att jag vill ha en frisk hund. Jag vill inte att min hund ska behöva avlivas på grund av höftproblem när den är sex år gammal.

ja men där faktiskt inte sååå ofta som man får med sig en sjuk hund.
och sen ok, det tråkiga kan inträffa att dom blir sjuka efter ett tag. det är inget man kan förutspå med några som helst hundar.
men då har man iaf gett dom ett lyckligt liv tills dess...

det handlar inte om att vara en renrasig samarit eller inte.
hemlösa hundar kommer alltid att finnas på gatan, och tyvärr så tror jag inte alls på att man bidrar till mer hemlös het om man köper en hemlös hund.....

suck, alla dessa ursäkter bara för att man väljer att vända ryggen till.

ja men där faktiskt inte sååå ofta som man får med sig en sjuk hund.
och sen ok, det tråkiga kan inträffa att dom blir sjuka efter ett tag. det är inget man kan förutspå med några som helst hundar.
men då har man iaf gett dom ett lyckligt liv tills dess...

det handlar inte om att vara en renrasig samarit eller inte.
hemlösa hundar kommer alltid att finnas på gatan, och tyvärr så tror jag inte alls på att man bidrar till mer hemlös het om man köper en hemlös hund.....

suck, alla dessa ursäkter bara för att man väljer att vända ryggen till.

Nej, det är ingen jävla ursäkt. Sluta se dig själv som jungfru maria, räddaren i nöden. Jag har tagit mitt ansvar genom att köpa en hund som kommer från bra förhållanden, och givit honom ett bra liv här hemma hos mig.
Varför skulle det funka annorlunda än i någon annan bransch? Det är konsumenternas marknad. Vanilla coke blev inte så populärt som man hade hoppats, så Coca Cola Company tog bort det ur sitt sortiment. Precis på det sättet fungerar det i all handel. Finns det ingen marknad för skithundar så slutar folk producera skithundar.

Och JO det är vanligt att man får en sjuk hund, och JO det går att förutspå hos hundar med stamtavla.
Vad du "tror" om saker och ting är liksom inte så intressant, sök fakta istället för att sitta och påstå en massa grejer. USCH.

Förlåt mig nu, men jag blir lite irriterad på dig faktiskt. Om du nu vill agera som de herrelösa djurens(hundarnas) moder Therese så får du gärna göra det. Men att tala/tycka 'illa' om oss andra som väljer en renrasig hund framför en byracka är väl ändå att ta i.:smirk:

Låt var och en bestämma för sina hundval här i livet.

jag å andra sidan har tagit en omplacering, och det har betytt mer jobb än vad jag hittills haft med någon av mina tidigare hundar TILLSAMMANS-inklusive min nuvarande valp. Det är något jag aldrig gör om.
Och om man som du, rekomenderar tex. en förstagångs hundägare att ta en omplacering från hundstallet eller dyl. så lär dom ju bli bra avskräckta från att skaffa en ny hund igen.

Jag har några exempel;
* Vår granne har en omplacering, en hund som kommer från Greklands gator. Den hunden är helt bränd i skallen så att det inte är sant. Den är rent ut sagt livsfarlig! Jag vette tusan vad den varit med om, men jag-som trots allt är hundvan, skulle inte ens gå fram till den om jag så fick betalt! Knappt så att dom själva klarar av honom.

* Min egen omplacering, en renrasig schäferhane som blir 10 år, haft han i 4½år nu. Nu vet jag visserligen vad han har varit med om, och det är långt ifrån kärleksfulla smekningar han har fått. Nu älskar jag ju honom väldigt mycket givetvis-men stundvis så ångrar jag att vi ens tog honom från första början. Det enda rätta borde nog ha varit att låta honom få somna in.
Men jag var lika naiv som Du-rädda till varje pris, stackars hund, bättre att ta en omplacering än en valp och allt vad det är. TJI fick jag.
Än idag så fungerar han inte helt 100% i vardagen, stundvis har det varit ett rent helvete och jag har även bokat tid för avlivng mer än 1 gång. Men nu är inte jag en sådan person som går och tar död på ett liv när jag väl tagit på mig det ansvaret över det-->honom, bara för att det inte alltid är en dans på rosor med denna hund.

Dock så har jag lärt mig en läxa av mina egna misstag. Det må låta som en mkt god gärning att rädda en herrelös hund bla bla bla. Men Oftast så har dessa hundar ett bagage med sig, som oftast innebär en hel del jobb som kräver både kunskap och tålamod.
Och det är inte något en vanlig människa som söker en simpel sällskapshund som är beredd på att göra, eller ens är medveten om det. Och heller inget en 'Seriös' hundkunnig, tränings/tävlingsinriktad människa som är dum nog att göra det, med vissa undantag givetvis.

Senast ändrad:

Jag personligen skulle aldrig i livet ta emot en hemlös hund. Finns flera anledningar till det. För det första vill jag ha en valp som jag kan fostra själv från scratch, jag vill ha en renrasig av den rasen jag tycker passar mig och som jag kan ställa ut och tävla i viltspår med. Jag vill veta allt om dess släktingar - deras hälsostatus, MH etc.
Inget av detta kan jag få om jag skulle ta en hemlös hund.

Sedan kan man ju börja fundera på hur smart man är som börjar ta in utländska hemlösa hundar hit till sverige. Dels bär de ofta på sjukdomar som inte finns här och har vi inte redan tillräckligt med hemlösa hundar här hemma? Vill man så gärna göra en god gärning kan man väl ta en inhemsk hund. Om man som du inte har några krav på utseende, raser, hälsostatus etc så spelar det väl ingen roll var man får hunden ifrån?

Man bör också fundera på varför det finns så många hemlösa hundar i sverige? Om alla dessa planerade/oplanerade blandraskullar med dito okunniga uppfödare aldrig blev till så skulle nog hundarna i hundstallen också minska i antal. Om dessutom dels folk funderade över sitt hundköp noga innan de köper den "gulliga valpen" som de sedan efter ett halvår inte orkar/hinner med eller blivit "allergiska" mot och dels uppfödarna slutade sälja till kreti och pleti eller tog sitt ansvar och tog tillbaka sina uppfödningar om de behöver omplaceras så skulle antalet hemlösa också minska.

Istället för att spy galla på oss seriösa hundägare så kanske man borde försöka göra något åt grundproblemet istället?

Alla verkar ha sina hundar till att mysa med, fota och skryta om dom på Bukefalos.com. Sällskapshundar med andra ord. Då undrar jag hur mkt krav man egentligen ska ha på sina sällskapshundar?
Alla hundar oavsett ras finner man alltid irriterande/söta saker med. hur renrasiga dom än är.....

så jag förstår tyvärr inte.

Det är det som är kruxet, de flesta som har sällskapshundar på buke har framavlade sådana. De kräver inte jättemycket av matte eller husse utan är nöjda med promenad och mat o lite kel. De allra flesta
omplaceringshundarna är blandingar av bruks, vall eller jakt= mycket krävande! Långt ifrån alla varken första andra eller tredje gångs ägare KAN hantera en sådan hund!

Tanken är god-men hunden mår inte bättre om inte den nya ägare kan erbjuda den ett liv som tillfredställer alla dess behov.

Nej, det är ingen jävla ursäkt. Sluta se dig själv som jungfru maria, räddaren i nöden. Jag har tagit mitt ansvar genom att köpa en hund som kommer från bra förhållanden, och givit honom ett bra liv här hemma hos mig.
Varför skulle det funka annorlunda än i någon annan bransch? Det är konsumenternas marknad. Vanilla coke blev inte så populärt som man hade hoppats, så Coca Cola Company tog bort det ur sitt sortiment. Precis på det sättet fungerar det i all handel. Finns det ingen marknad för skithundar så slutar folk producera skithundar.

Och JO det är vanligt att man får en sjuk hund, och JO det går att förutspå hos hundar med stamtavla.
Vad du "tror" om saker och ting är liksom inte så intressant, sök fakta istället för att sitta och påstå en massa grejer. USCH.

jag tycker att du vander ryggen till. sen far du bli hur sur du vill. come on, forsta vad jag menar istallet for bli sa upprord. jag tycker helt klart du vander ryggen till. det ar synd.

Det är det som är kruxet, de flesta som har sällskapshundar på buke har framavlade sådana. De kräver inte jättemycket av matte eller husse utan är nöjda med promenad och mat o lite kel. De allra flesta
omplaceringshundarna är blandingar av bruks, vall eller jakt= mycket krävande! Långt ifrån alla varken första andra eller tredje gångs ägare KAN hantera en sådan hund!

Tanken är god-men hunden mår inte bättre om inte den nya ägare kan erbjuda den ett liv som tillfredställer alla dess behov.

:bow: Precis min åsikt.

oink: Jo det skulle störa mig med 20% jakthund i. För det första vill jag ha renrasigt för jag vill ställa ut, så då går blandras/utan papper bort. För det andra vill jag ha minimalt med jaktinstinkter i min hund och väljer ras efter det, anledningarna är flera men knappast intressanta i sammanhanget.

inget illa menat till dig som person men jag tycker ditt tankesätt är väldigt egoistiskt och trångsint.
men som sagt, jag vet inte vad du använder din hund till som gör att du måste vara så irriterande petnoga med vilken hund du köper.
men om du bara använder den som sällskapshund så är det väl lite att ta i?

Förlåt men jag tycker inte "bara sällskaps hund" är ett bra ord.
För det krävs jättemycket av den där "bara" sällskapshunden!

Den ska självklart vara frisk, och var tror det är störst chans att få en frisk hund?
Från en seriös uppfödare som följt alla hälso program och där du själv kan kolla upp släkten på hunddata?
Eller en ”hemlös” med okänd uppfödare och okänd härstamning?

Den där ”bara sällskapshunden” ska ha ett bra temperament också så att den klarar av alla vardags situationer, vad får dig att tro att kraven på bra och stabil mentalitet skulle vara mindre på en sällskapshund?
Och var tror du att jag har störst chans att få en mentalt bra hund?
Hos den seriösa uppfödaren som mental testat sina avels djur och där du även kan kolla upp släkten på hunddata.
En valp där du vet under vilka förhållande de första viktiga präglings veckorna är gjorda, och vilket foder/vitaminer/avmaskningar den har fått?
Eller den okända hemlösa där du inte har en aning om under vilka förhållande den vuxit upp, vad den har fått när det gäller näring och avmaskning, och vilka ”trevliga” överraskningar som kan dyka upp?
:confused:

Nu har jag inte mina hundar till enbart sällskap även om det naturligtvis är deras huvudsakliga och viktigaste uppgift, jag gillar att ställa ut också....

Jag brinner för detta ämne och har alltid varit en djur aktivist och får det mig att framstå som moder teresa, ja det struntar jag i.
jag blir bara upprörd av den nonchalans man märker nu ang detta ämne.

jag trodde fler på detta forut skulle vara sanna djurvänner, och gärna hjälpte hemlösa hundar.
nej jag antar att det inte var så, och det gör mig upprörd att fler inte kan vilja hjälpa istället för att tänka på sig själv.

jag har inte pratat illa om något, jag framför mina åsikter.
min åsikt är att jag tycker att folk är egoistiska som aldrig i livet skulle kunna ta en omplacerad hund.
är det något fel med det? om du är djurvän också måste du väl förstå att jag tycker det är upprörande?

vad gör du åt grundproblemet undrar jag?

Oj=) vad kul att du hitade nått kul.
Jag tycker du ska börja växa upp lite om inte så låt för fan inte din PMS gå ut över mig :)
Sen får jag skriva precis som jag vill de har inte ett skit med oh göra.
Så snälla, mogna =)

Jag tänkte iofs inte elakt utan mer rätta dig. Men visst, vill du skriva barn spel så gör det. Har väl knappast sagt att du inte får skriva som du vill?

PMS har jag inte heller :)

vad gör du åt grundproblemet undrar jag?

Vad jag gör?

Ja,
* jag föder INTE upp blandraser som jag sedan säljer till kreti och pleti.
* jag föder upp renrasiga hundar med bra förutsättningar.
* jag säljer inte till folk som inte tänkt igenom sitt hundköp.
* jag tar tillbaka de av mig uppfödda hundarna som mot förmodan behöver omplaceras.
* jag stödjer INTE buskavel på något sätt.
* jag tycker alla "tjuvparade" tikar borde aborteras.
* Jag tycker alla missanpassade hundar med dåliga förutsättningar borde avlivas istället för att slussas runt i olika kortvariga hem.

Och framför allt sitter jag inte här och gnäller på folk att de borde ta ansvar för andras problem och misstag.

Vad gör du själv???

ja nu orkar jag faktiskt inte diskutera detta mer. poängen var att man måste inte ta hand om en hemlös hund, utan att man kanske kan först kika runt på hund hem för att se om det finns någon hemlös hund som passar en.
finns det inte så finns det inte, jag säger inte att alla måste ta hand om aggressiva krakar som fart illa.
men som jag sagt upprepande gånger, att man kan hitta guldkorn i hundhem. att det är därför värt att ta sig en titt.

vad som gjorde mig upprörd var alla som på en gång affärdade tanken med att ta en hund som omplacering och började prata om hur illa dom hundarna är.
det är inte sant. mina hundar är underbara (även fast dom kan vara jobbiga som alla valpar är emellanåt) och många jag känner som adopterat en hund har haft hundar som det inte varit något fel alls på.....

så, summan av kardemumman = om du vill göra något gott och bryr dig om hemlösa hundar, se dig om på hundhem om du kan hitta någon hund där som kan passa in på din personlighet o livstil.
om inte, nej då hoppas jag att du hittar på ett kennel istället. men som sagt, kika på hundhem och ha inte så mkt fördomar.;)

Jag har tagit 2 hundar själv som omplacering. Jag har parat ihop flera hemlösa hundar med ägare. Jag hjälper till i hundhemmet där vi bor genom att gå ut med dom men mest så donerar jag stora säckar med hundfoder varje månad.
Sen så försökte jag uppmärksamma folk på att rädda en hund istället för att köpa en, men det funkade ju inte bra alls... konstigt egentligen, på ett forum som detta borde man ju ändå haft fler med sig än fler emot sig... :smirk:

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 411
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundhälsa Lyssnade lite på riksdagsdebatten om hundsmuggling och blir sååå beklämd. Nu hamnade jag mitt i och ärligt talat orkade jag inte lyssna...
Svar
5
· Visningar
608
Senast: Bulldoozer
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 217
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 644

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Stora shoppingtråden III
  • Barfotaboots!
Tillbaka