Hur väljer just du kennel?

Sv: Hur väljer just du kennel?

Ja, du får väl acceptera att inte alla vill ha hundar som någon annan ratat och ibland även förstört...
Oftast är det ju inte de bra hundarna som hamnar i hundhemmen liksom... och man kan ju ta och fundera på varför...

Det låter sunt det du säger.

Alla verkar ha sina hundar till att mysa med, fota och skryta om dom på Bukefalos.com. Sällskapshundar med andra ord. Då undrar jag hur mkt krav man egentligen ska ha på sina sällskapshundar?
Alla hundar oavsett ras finner man alltid irriterande/söta saker med. hur renrasiga dom än är.....

så jag förstår tyvärr inte.

Nu har ju denna tråden lämnat sin grundtanke lite men kan inte låta bli att svara ändå.

Jag tycker det är jättebra att du gett hem åt hemlösa hundar. Men dessa hundar som du menar att vissa har för att mysa med, ta kort på och skryta om på buke.... För att få den "mys" hunden så krävs faktiskt mkt arbete från ägaren. Nu ställer jag och tävlar lydnad med en av mina hundar, men de där såkallade myshundarna jag har ville jag ändå veta vad det var för hund, vad den varit med om samt lite av vad jag kan förvänta mig. Det utgör inga garantier men jag känner mig betydligt tryggare med att veta vad min hunda varit med om samt generellt hur rasen är. Vad händer om den där snälla trygga omplaceringen/hittehunden/gatuhunden varit med om ngt jättehemskt och plötsligt är ni i den situationen och du/nya hemmet är inte redo.

Näe ska man ge sig in på att ha en av de hundarna så ska man veta vad man ger sig in på. (Du kanske gör det det säger jag inget om)

jag blir bara upprörd av den nonchalans man märker nu ang detta ämne. jag trodde fler på detta forut skulle vara sanna djurvänner, och gärna hjälpte hemlösa hundar.
Det är ingen nonchalans, folk här har svarat och framfört sin åsikt kring ämnet.
Och vad är en sann djurvän i Dina ögon då? Folk som adopterar herrelösa hundar? Förstår du inte att det kanske inte är ett alternativ för många? Jag personligen vill inte anpassa mig efter en hund då den haft en taskig bakgrund, och jag vill heller inte ta en hund som inte har någonting som jag vill ha hos en hund-just bara för att 'rädda den stackars kraken'.

Jag själv är en sann djurvän-utan tvekan! Bla. genom att göra det Jag kan för att hjälpa djur i nöd, dvs. skänka pengar/gåvor till seriösa djurorganisationer. Avstår från att stödja oseriös/blandras avel. Tar god hand om de djur jag redan har osv osv.

Jag håller dessutom med många andra här som svarat i denna tråd kring ämnet, Jag vill ha en renrasig hund med välkända föräldrar/hälso/mentalstatus flera led bakåt, som JAG valt och kan forma och sedan träna och förhoppningsvis tävla aktivt med.

nej jag antar att det inte var så, och det gör mig upprörd att fler inte kan vilja hjälpa istället för att tänka på sig själv.
Vaddå tänka på sig själv? Vet du inte att den mänskliga rasen är den mest egoistiska som finns? Allt vi gör är för att gynna vårt eget arsle, faktiskt.

Och jag tycker att du är lite dubbel faktiskt. Varför 17 klagar du på oss som 'inte vill hjälpa', när många av oss har varit seriösa och smarta nog och valt en hund som passar ens behov och önskningar, som väljer hundar efter en välplanerad kombination och seriös avel och därmed minskar risken att få en odåga som man inte klarar av och sedan omplacerar.
Klaga på dem som köper en hund utan att ha lagt en större tanke på det och det hela slutar med att hunden omplaceras. Eller dom som avlar hur som helst på 'sin söta lilla blandras tik'.

jag har inte pratat illa om något, jag framför mina åsikter.
min åsikt är att jag tycker att folk är egoistiska som aldrig i livet skulle kunna ta en omplacerad hund.
är det något fel med det? om du är djurvän också måste du väl förstå att jag tycker det är upprörande?
Här talar du illa om andra tycker jag, dom är SÅ egoistiska för att de inte tar sig ann en herrelös hund. Du vet Ingenting om folks liv,krav,önskemål eller möjlighet till vad de kan ha för hund.

Nu kan jag inte tala för andra, men jag har själv testat att ta en omplacering(vilket jag även har skrivit här i tråden) och blivit en erfarenhet rikare Och klokare på. Jag kommer Aldrig någonsin ta en omplacering igen.
Varför? För att det helt enkelt Inte är värt det enligt mig.
Och det gör inte mig till en dålig människa eller mindre djurvän.
Men samtidigt förstår jag att andra inte skaffar sig en omplacering i första hand de heller. Varför ska de göra det, när det finns Bättre alternativ?

Du har Ingenting att bli upprörd över, för det är inget som angår dig och ännu mindre något du kan göra åt. Jösses vad jobbigt du måste ha det. Att sådana här 'skit'saker som att varför folk Inte vill ha en herrelös omplacering stör dig så mycket, då vill jag inte ens veta hur allt annat mer 'hemkst' påverkar dig.:crazy:

jag tycker att du vander ryggen till. sen far du bli hur sur du vill. come on, forsta vad jag menar istallet for bli sa upprord. jag tycker helt klart du vander ryggen till. det ar synd.

Jag förstår precis vad du menar, det är bara det att du har fel. Jag vänder inte alls ryggen till. Menar du att det enda bra man kan göra för djuren är att skaffa en omplaceringshund?

Vad jag gör?

Ja,
* jag föder INTE upp blandraser som jag sedan säljer till kreti och pleti.
* jag föder upp renrasiga hundar med bra förutsättningar.
* jag säljer inte till folk som inte tänkt igenom sitt hundköp.
* jag tar tillbaka de av mig uppfödda hundarna som mot förmodan behöver omplaceras.
* jag stödjer INTE buskavel på något sätt.
* jag tycker alla "tjuvparade" tikar borde aborteras.
* Jag tycker alla missanpassade hundar med dåliga förutsättningar borde avlivas istället för att slussas runt i olika kortvariga hem.

Vad gör du själv???

Skit bra inlägg, verkligen!:bow:

Och framför allt sitter jag inte här och gnäller på folk att de borde ta ansvar för andras problem och misstag.
:rofl::bow::bow:
Så sant så!

men som sagt, resten av folket då... vad är deras ursäkt.
Varför behöver jag en ursäkt för att kunna skaffa en hund av en ras som passar mig, oavsett vad den sedan används till?

Så länge mina hundar mår bra är det min ensak vad de används till.

Jag personligen skulle aldrig i livet ta emot en hemlös hund. Finns flera anledningar till det. För det första vill jag ha en valp som jag kan fostra själv från scratch, jag vill ha en renrasig av den rasen jag tycker passar mig och som jag kan ställa ut och tävla i viltspår med. Jag vill veta allt om dess släktingar - deras hälsostatus, MH etc.
Inget av detta kan jag få om jag skulle ta en hemlös hund.

Sedan kan man ju börja fundera på hur smart man är som börjar ta in utländska hemlösa hundar hit till sverige. Dels bär de ofta på sjukdomar som inte finns här och har vi inte redan tillräckligt med hemlösa hundar här hemma? Vill man så gärna göra en god gärning kan man väl ta en inhemsk hund. Om man som du inte har några krav på utseende, raser, hälsostatus etc så spelar det väl ingen roll var man får hunden ifrån?

Man bör också fundera på varför det finns så många hemlösa hundar i sverige? Om alla dessa planerade/oplanerade blandraskullar med dito okunniga uppfödare aldrig blev till så skulle nog hundarna i hundstallen också minska i antal. Om dessutom dels folk funderade över sitt hundköp noga innan de köper den "gulliga valpen" som de sedan efter ett halvår inte orkar/hinner med eller blivit "allergiska" mot och dels uppfödarna slutade sälja till kreti och pleti eller tog sitt ansvar och tog tillbaka sina uppfödningar om de behöver omplaceras så skulle antalet hemlösa också minska.

Istället för att spy galla på oss seriösa hundägare så kanske man borde försöka göra något åt grundproblemet istället?
:bow: :bow:

ja nu orkar jag faktiskt inte diskutera detta mer. poängen var att man måste inte ta hand om en hemlös hund, utan att man kanske kan först kika runt på hund hem för att se om det finns någon hemlös hund som passar en.
finns det inte så finns det inte, jag säger inte att alla måste ta hand om aggressiva krakar som fart illa.
men som jag sagt upprepande gånger, att man kan hitta guldkorn i hundhem. att det är därför värt att ta sig en titt.

vad som gjorde mig upprörd var alla som på en gång affärdade tanken med att ta en hund som omplacering och började prata om hur illa dom hundarna är.
det är inte sant. mina hundar är underbara (även fast dom kan vara jobbiga som alla valpar är emellanåt) och många jag känner som adopterat en hund har haft hundar som det inte varit något fel alls på.....

så, summan av kardemumman = om du vill göra något gott och bryr dig om hemlösa hundar, se dig om på hundhem om du kan hitta någon hund där som kan passa in på din personlighet o livstil.
om inte, nej då hoppas jag att du hittar på ett kennel istället. men som sagt, kika på hundhem och ha inte så mkt fördomar.;)

Men gaah, HUR ska man välja en hund från ett hundhem som passar en, när man vet INGENTING om hundens härkomst osv?? Ska man ödsla både Sin och personalens tid på att åka från olika hundhem och på måfå leta efter 'rätt'hund, eller? Snälla förklara hur du tänkt dig för mig.

Och dina herrelösa hundar, du har haft dem sedan dom var små, inte riktigt samma sak som att ta en över 2 år gammal omplacering. Dina små valpar minns säkert inget av sitt liv i soptunnan och har därmed inga men för livet, och det är ren tur att man hittar sig en valp alt. unghund på ett hundhem. Då de hundar som finns där är Oftas äldre med diverse problem-därav har de lämnats bort. Tilläggas bör att jag nu talas om svenska hundar, inte de i Turkiet som vandrar på gatorna-för sådana hundar vill jag inte ens ha till Sverige!

Såklart du lägger ner diskussionen nu, du har slut på motargument.:smirk:

Tror vi ringde till någon (var det SKK? Tror det.) och frågade vart det fanns valpar av den rasen vi ville titta på. Fanns två uppfödare i halland som hade valpar, båda väletablerade och väldigt seriösa. Vi valde den som låg närmst oss, bla för att en bekant till mamma hade en hund från dem (den hunden som fick oss att välja just den rasen).

Så vi valde dem och har varit/är jättenöjda :)
Uppfödarna är inte unga, fräscha och stenrika direkt men hundarna har det jättebra, alla är fina, trevliga och vääldigt sociala. Äter bra foder och får motion varje dag och de är mycket noga med vart valparna de säljer hamnar osv. De är väldigt intresserade av hundar och rasen, föder inte upp bara för att håva in pengar.
De hjälper alltid till när man ringer, de passar gladeligen hunden helt gratis om man åker på semester.

Vi valde inte hund efter stamtavlan, vi var ute efter en sälskapshund och en (senare två) mycket trevlig sådan fick vi också! Men alla hundar de föder upp har genomtänkt stamtavla och är "ras-riktiga". Vi ställde ut en del med bra kritik men var aldrig riktigt intresserade.

Nu mer känner man igen de olika linjerna, uppfödarna och sådant, men vi har som sagt aldrig varit intresserade av det utan velat ha en trevlig familjemedlem.

Senast ändrad av en moderator:

Vad jag gör?

Ja,
* jag föder INTE upp blandraser som jag sedan säljer till kreti och pleti.
* jag föder upp renrasiga hundar med bra förutsättningar.
* jag säljer inte till folk som inte tänkt igenom sitt hundköp.
* jag tar tillbaka de av mig uppfödda hundarna som mot förmodan behöver omplaceras.
* jag stödjer INTE buskavel på något sätt.
* jag tycker alla "tjuvparade" tikar borde aborteras.
* Jag tycker alla missanpassade hundar med dåliga förutsättningar borde avlivas istället för att slussas runt i olika kortvariga hem.

Och framför allt sitter jag inte här och gnäller på folk att de borde ta ansvar för andras problem och misstag.

Vad gör du själv???

:bow: :bow: :)

Vi valde inte hund efter stamtavlan, vi var ute efter en sälskapshund och en (senare två) mycket trevlig sådan fick vi också!

Hehe, blev lite konstigt. Nu är ju just den här rasen vi har en sälskapshund, så det får man oavsett stam såklart, men för oss kvittade stammen så länge det var en trevlig hund då vi inte ville ställa ut i första hand ;)

Jag funderar på vad jag skall välja för ras på nästa hund jag planerar att skaffa.
Jag skulle inte välja en omplacering eller en hemlös hund av två anledningar:

1. Jag vet att jag vill tävla lydnad med nästa hund. Då vill jag ha en renrasig som jag vet har kapacitet för det. Jag vill inte ta en omplacering och hoppas på att den passar för lydnad.

2. En omplacering eller hemlös hund har oftast mycket med sig i bagaget och det kräver en duktig och rutinerad förare. Jag anser defenitivt inte att jag är så rutinerad på långa vägar. Både jag och hunden skulle bli förtvivlade på varann. Och det är inte vad en sådan hund behöver.

Man måste inse sina begränsningar. Jag behöver ha en duktig uppfödare och instruktör att vända mig till när jag behöver hjälp. Det är lättare att få när man har en renrasig hund.

Jag anser inte heller att man ska "rädda till varje pris". Många oplaceringar skulle förmodligen mått bättre om de fått somna in, istället för att bli omhändertagna, hamna i ett hundstall, placeras i en ny familj och i värsta fall komma tillbaks till hundstallet för att det inte funkade i den nya familjen. Och sedan få ytterligare en ägare.

Låter allt svamligt beror det på att det är sent och jag är trött. ;)

Ja skulle alla tycka såhär skulle aldrig några hemlösa hundar få ett hem. Visst är det bra att veta lite om hundens historia, men måste man vara så kräsen att man måste veta allt till 100% ? Jag vet inte vad du använder dina hundar till , men skulle det verkligen skada så mycket om du fick en jycke som "råkade" ha 20% jakt i sig?

då kanske du inte borde rädda en hemlös hund iallafall.

För mig hade det spelat en väldigt stor roll då jag inte vill ha något jakt i hunden.

Jag har valt att bekämpa hemlösa hundar från grunden genom att välja en hund från en seriös kennel. Därifrån får jag det stöd och den hjälp jag behöver för att mina hundar inte skall bli hemlösa. Skulle det strula sig katastrofalt och jag av någon anledning inte kan behålla mina hundar så vet jag att jag skulle få hjälp från min kennel. Mina hundar skulle inte hamna på något hem för hemlösa av flera olika andledningar. Dels för att jag väljer en hund som verkligen passar mina behov och inte bara för att den är så söt. Dels för att jag väljer en seriös kennel som hjälper mig om jag någon gång får problem.

Jag angriper problemet från grunden du mildrar symptomen.

Båda sätten behövs idag (tyvärr) men om alla var lika nogranna som jag när de valde kennel så skulle antalet hemlösa hundar minskas drastiskt.

Sen har du också sagt om man bara skall ha en hund som sällskap...Jag skulle vilja säga att det är bland det svåraste som finns att hitta en hund som fungerar som bara sällskap. Den måste vara bra på allting och lite till.

Mvh

Tora

Alla verkar ha sina hundar till att mysa med, fota och skryta om dom på Bukefalos.com. Sällskapshundar med andra ord. Då undrar jag hur mkt krav man egentligen ska ha på sina sällskapshundar?

Som jägare vill jag ha rena jakthundar och som fårägare vill jag ha rena vallhundar. Att de sedan även är familjemedlemmar och sällskapshundar är ju självklart.

Jag har som krav på mina sällskapshundar att de ska vara friska och krya, ha stabil mentalitet, vara sociala, glada, positiva och lättsamma att träna och att de ska ha korrekta kroppar, bett, päls etc.

Med tanke på hur många som hjälpt dig med tips och råd om dina hundar, så kanske du ska ta och tagga ner lite....

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 411
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundhälsa Lyssnade lite på riksdagsdebatten om hundsmuggling och blir sååå beklämd. Nu hamnade jag mitt i och ärligt talat orkade jag inte lyssna...
Svar
5
· Visningar
608
Senast: Bulldoozer
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 217
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 644

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Stora shoppingtråden III
  • Barfotaboots!
Tillbaka