Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det låter sunt det du säger.
Alla verkar ha sina hundar till att mysa med, fota och skryta om dom på Bukefalos.com. Sällskapshundar med andra ord. Då undrar jag hur mkt krav man egentligen ska ha på sina sällskapshundar?
Alla hundar oavsett ras finner man alltid irriterande/söta saker med. hur renrasiga dom än är.....
så jag förstår tyvärr inte.
Det är ingen nonchalans, folk här har svarat och framfört sin åsikt kring ämnet.jag blir bara upprörd av den nonchalans man märker nu ang detta ämne. jag trodde fler på detta forut skulle vara sanna djurvänner, och gärna hjälpte hemlösa hundar.
Vaddå tänka på sig själv? Vet du inte att den mänskliga rasen är den mest egoistiska som finns? Allt vi gör är för att gynna vårt eget arsle, faktiskt.nej jag antar att det inte var så, och det gör mig upprörd att fler inte kan vilja hjälpa istället för att tänka på sig själv.
Här talar du illa om andra tycker jag, dom är SÅ egoistiska för att de inte tar sig ann en herrelös hund. Du vet Ingenting om folks liv,krav,önskemål eller möjlighet till vad de kan ha för hund.jag har inte pratat illa om något, jag framför mina åsikter.
min åsikt är att jag tycker att folk är egoistiska som aldrig i livet skulle kunna ta en omplacerad hund.
är det något fel med det? om du är djurvän också måste du väl förstå att jag tycker det är upprörande?
jag tycker att du vander ryggen till. sen far du bli hur sur du vill. come on, forsta vad jag menar istallet for bli sa upprord. jag tycker helt klart du vander ryggen till. det ar synd.
Vad jag gör?
Ja,
* jag föder INTE upp blandraser som jag sedan säljer till kreti och pleti.
* jag föder upp renrasiga hundar med bra förutsättningar.
* jag säljer inte till folk som inte tänkt igenom sitt hundköp.
* jag tar tillbaka de av mig uppfödda hundarna som mot förmodan behöver omplaceras.
* jag stödjer INTE buskavel på något sätt.
* jag tycker alla "tjuvparade" tikar borde aborteras.
* Jag tycker alla missanpassade hundar med dåliga förutsättningar borde avlivas istället för att slussas runt i olika kortvariga hem.
Vad gör du själv???
Och framför allt sitter jag inte här och gnäller på folk att de borde ta ansvar för andras problem och misstag.
Varför behöver jag en ursäkt för att kunna skaffa en hund av en ras som passar mig, oavsett vad den sedan används till?men som sagt, resten av folket då... vad är deras ursäkt.
Jag personligen skulle aldrig i livet ta emot en hemlös hund. Finns flera anledningar till det. För det första vill jag ha en valp som jag kan fostra själv från scratch, jag vill ha en renrasig av den rasen jag tycker passar mig och som jag kan ställa ut och tävla i viltspår med. Jag vill veta allt om dess släktingar - deras hälsostatus, MH etc.
Inget av detta kan jag få om jag skulle ta en hemlös hund.
Sedan kan man ju börja fundera på hur smart man är som börjar ta in utländska hemlösa hundar hit till sverige. Dels bär de ofta på sjukdomar som inte finns här och har vi inte redan tillräckligt med hemlösa hundar här hemma? Vill man så gärna göra en god gärning kan man väl ta en inhemsk hund. Om man som du inte har några krav på utseende, raser, hälsostatus etc så spelar det väl ingen roll var man får hunden ifrån?
Man bör också fundera på varför det finns så många hemlösa hundar i sverige? Om alla dessa planerade/oplanerade blandraskullar med dito okunniga uppfödare aldrig blev till så skulle nog hundarna i hundstallen också minska i antal. Om dessutom dels folk funderade över sitt hundköp noga innan de köper den "gulliga valpen" som de sedan efter ett halvår inte orkar/hinner med eller blivit "allergiska" mot och dels uppfödarna slutade sälja till kreti och pleti eller tog sitt ansvar och tog tillbaka sina uppfödningar om de behöver omplaceras så skulle antalet hemlösa också minska.
Istället för att spy galla på oss seriösa hundägare så kanske man borde försöka göra något åt grundproblemet istället?
ja nu orkar jag faktiskt inte diskutera detta mer. poängen var att man måste inte ta hand om en hemlös hund, utan att man kanske kan först kika runt på hund hem för att se om det finns någon hemlös hund som passar en.
finns det inte så finns det inte, jag säger inte att alla måste ta hand om aggressiva krakar som fart illa.
men som jag sagt upprepande gånger, att man kan hitta guldkorn i hundhem. att det är därför värt att ta sig en titt.
vad som gjorde mig upprörd var alla som på en gång affärdade tanken med att ta en hund som omplacering och började prata om hur illa dom hundarna är.
det är inte sant. mina hundar är underbara (även fast dom kan vara jobbiga som alla valpar är emellanåt) och många jag känner som adopterat en hund har haft hundar som det inte varit något fel alls på.....
så, summan av kardemumman = om du vill göra något gott och bryr dig om hemlösa hundar, se dig om på hundhem om du kan hitta någon hund där som kan passa in på din personlighet o livstil.
om inte, nej då hoppas jag att du hittar på ett kennel istället. men som sagt, kika på hundhem och ha inte så mkt fördomar.![]()
Vad jag gör?
Ja,
* jag föder INTE upp blandraser som jag sedan säljer till kreti och pleti.
* jag föder upp renrasiga hundar med bra förutsättningar.
* jag säljer inte till folk som inte tänkt igenom sitt hundköp.
* jag tar tillbaka de av mig uppfödda hundarna som mot förmodan behöver omplaceras.
* jag stödjer INTE buskavel på något sätt.
* jag tycker alla "tjuvparade" tikar borde aborteras.
* Jag tycker alla missanpassade hundar med dåliga förutsättningar borde avlivas istället för att slussas runt i olika kortvariga hem.
Och framför allt sitter jag inte här och gnäller på folk att de borde ta ansvar för andras problem och misstag.
Vad gör du själv???
Vi valde inte hund efter stamtavlan, vi var ute efter en sälskapshund och en (senare två) mycket trevlig sådan fick vi också!
Ja skulle alla tycka såhär skulle aldrig några hemlösa hundar få ett hem. Visst är det bra att veta lite om hundens historia, men måste man vara så kräsen att man måste veta allt till 100% ? Jag vet inte vad du använder dina hundar till , men skulle det verkligen skada så mycket om du fick en jycke som "råkade" ha 20% jakt i sig?
då kanske du inte borde rädda en hemlös hund iallafall.
Alla verkar ha sina hundar till att mysa med, fota och skryta om dom på Bukefalos.com. Sällskapshundar med andra ord. Då undrar jag hur mkt krav man egentligen ska ha på sina sällskapshundar?