Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det finns många ord som kan uttalas/betonas på mer än ett sätt.
kex/chex är en klassiker på området, men...
Min senaste diskussion om detta med uttal gäller moln.
Uttalar du det som "mål-n" eller "moll-n"?
Har du fler alternativ?
Moll-n. Moll som i dur och moll, och så ett n på slutet.
Åh, jag vet faktiskt inte om det är dialektalt, för jag har aldrig riktigt pratat så som man gör där jag växte upp. Men jag kommer från Blekinge.Är det dialektalt och isf varifrån?
/nyfiken som nog aldrig hört molln.
Det är ju bara ett L så mål-n såklart.Det finns många ord som kan uttalas/betonas på mer än ett sätt.
kex/chex är en klassiker på området, men...
Min senaste diskussion om detta med uttal gäller moln.
Uttalar du det som "mål-n" eller "moll-n"?
Har du fler alternativ?
Buké-faloss hette hästen.Det är ju bara ett L så mål-n såklart.
Hur uttalar ni bukefalos?
Har hört minst två olika men minns inte ens exakt hur den andra var...
Jag tycker jag uttalar det som det stavas på svenska.
Buk-e-fal-os.
Tror jag hört
Buckefalos plus någon mer variant.
Och hur uttalades egentligen namnet på hästen det döpts efter. Den var ju inte svensk så.....
De gånger jag hört Molln är från Blekinge också.Åh, jag vet faktiskt inte om det är dialektalt, för jag har aldrig riktigt pratat så som man gör där jag växte upp. Men jag kommer från Blekinge.
Hästen sidan är döpt efter uttalas Buké- faloss. Jag skulle säga att sidan egentligen heter det också, om nu inte Gunnar säger annorlunda. Sen är det nog inte alla som har kläm på grekiska uttal, så det har blivit buke-fal-oss. Lite som att osten egentligen uttalas Chevr, inte Chevré. Men det är nog inte alla som med möda eller lätthet kan uttala den rätt som faktiskt kallar den det. Den har liksom ”bytt” uttal i Sverige. Man känner sig lite lätt bajsnödig mär man uttalar det ursprungligt.Det är ju bara ett L så mål-n såklart.
Hur uttalar ni bukefalos?
Har hört minst två olika men minns inte ens exakt hur den andra var...
Jag tycker jag uttalar det som det stavas på svenska.
Buk-e-fal-os.
Tror jag hört
Buckefalos plus någon mer variant.
Och hur uttalades egentligen namnet på hästen det döpts efter. Den var ju inte svensk så.....