hur uttalar du ordet?

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 205
  • Visningar Visningar 16 211
Ja, jag säger typ "kroasán", med rullande r (eller engelskt r om jag pratar engelska), och det är väl någon slags mellanting tänker jag?
Alltså egentligen som det försvenskade ordet, men utan ett ang på slutet. Avsluta ordet med typ samma ljud som början av ordet anrik, om det låter logiskt?
Typ som det Mineur nämner nedan :)
Ok, jag förstår. För mig är det dock mer logiskt med ett svenskt ng-ljud än ett rent n, ng ligger närmare ursprunget. Och absolut inga franska r i en svensk mening! :D

Ok, jag förstår. För mig är det dock mer logiskt med ett svenskt ng-ljud än ett rent n, ng ligger närmare ursprunget. Och absolut inga franska r i en svensk mening! :D

Efter att ha suttit och pratat med 2 fransmän (oberoende av varandra) som förklarade varför planet var försenat med "it was so froggy that you couldnt see the end of the runway" (med tydligt r) är det ganska gulligt med franska "r". Med första tänkte jag att det var en uttalsfelsägning med andra kom jag på att båda kom från en region där man har grodlår som överlägsen delikatess, stark påverkan det där :-). Fast det hade väldigt lite med les croissants (frankofilfonetiskt "k R w a s a~" ) att göra.

Efter att ha suttit och pratat med 2 fransmän (oberoende av varandra) som förklarade varför planet var försenat med "it was so froggy that you couldnt see the end of the runway" (med tydligt r) är det ganska gulligt med franska "r". Med första tänkte jag att det var en uttalsfelsägning med andra kom jag på att båda kom från en region där man har grodlår som överlägsen delikatess, stark påverkan det där :-). Fast det hade väldigt lite med les croissants (frankofilfonetiskt "k R w a s a~" ) att göra.

"A rain of frogs"? :D

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag startar en ny tråd för att få mer input. Början finns i sommarföräldrar -25. Jo, jag är gravid i v 24 och fick igår beviljad...
Svar
18
· Visningar
767
Senast: Guldaskig
·
Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
329
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Jag har funderat mycket över detta sista tiden. Enligt färska siffror ökade andelen barn som fått en adhd- diagnos med 50% mellan åren... 5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 460
Senast: Badger
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
15 713
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Alternativ till försäkring