Hur undviker man att slänga mat när man bor själv ?

Ja, det är svårt att mäta matspill. I siffrorna ingår dels det kaffe som inte druckits upp (man kunde givetvis ha bryggt mindre förra gången), den tex yoghurt som inte går att få ut ur förpackningen (man kunde givetvis ha skurit upp förpackningen osv) samt (med stor sannolikhet) sådant som den allra grövsta biten av broccolins stam och det grova bladen runt blomkålshuvudet (båda är väl iofs ätliga, men det är vanligt att man skär bort det).

Det är dock inte argument för att kasta mat. Men jag tycker att det står helt klart att lite väl mycket av ansvaret för att undvika det så att säga distribueras ut till hushållen.
Sorry, jag skulle naturligtvis gjort klart att jag menade det matspill som används i vårt samhälles statistik, inte det matspill som ensamhushåll i denna tråd producerar.
My bad.

Jag gor som @Petruska vare sig jag ar ensam eller vi ar tva. Jag "sma handlar" flera ganger i veckan, som regel pa den affar jag rakar aka forbi sa det blir "fynd priser" fran flera stallen. Jag tycker att maten forlorar sa mycket genom att frysas (utom ett fatal ratter, som lasagna och Mexicansk Chili med biff, som kan atas aven om det varit fruset ... dock ar det ocksa godare farskt.) att jag helt enkelt inte klarar av att ata frusen och tinad mat. Sarskilt frusna ravaror, tinade och tillagade och sedan frusna igen.:yuck:

Pa grund av mitt smahandlande ligger nu en stor mango pa banken och jag funderar villt pa vad jag ska gora med den. Just nu ar jag inne pa sallader, sa jag far nog hacka ner en del i en sallad ... och frysa mango drinkar pa det som blir over.:p

Tänk att även i svensk natur kan dina matrester göra en stor nytta.för det mesta du lägger i
naturen äts av någon,troligtvis fåglar osv. men bättre än ingenting i dessa tider?

Jag förstår absolut hur du menar, men bl.a just det har gjort att vi fått stora problem med råttor i vårt område så jag hoppas folk tänker sig för innan.

Sätter en tjuga på att det skyldiga var majonäsen. Härom året förpassade en svensk "mästerkock" ett stort antal personer på konferens i Danmark till toaletten. Inte så smart att göra aioli/majonäs på färska ägg i ett land som inte är salmonellafritt.

Sedan 1. juli 2012 räknas Danmark dock som salmonella-"fritt" när det kommer till ägg (citationstecken eftersom det är biologiskt material och därför kan man aldrig vara 100 % säker), så mästerkocken måste ha haft extrem otur (eller glömt att tvätta händerna efter toalettbesöket ;) )

Och som kuriosa kommer här ett citat från min arbetsgivare om hur det såg ut redan i början av 2000-talet ;) :

En undersøgelse for salmonella i skal-æg fra 2001/2002 viste, at der var salmonella i 0,7 promille af de undersøgte danske æg.

http://www.foedevarestyrelsen.dk/Leksikon/Sider/Æg.aspx

Sorry, jag skulle naturligtvis gjort klart att jag menade det matspill som används i vårt samhälles statistik, inte det matspill som ensamhushåll i denna tråd producerar.
My bad.
Jag menade inte alls att rätta dig. Jag fyllde bara i lite (har precis varit involverad i att skriva en rapport som bland annat handlar om matspill).

Jag gor som @Petruska vare sig jag ar ensam eller vi ar tva. Jag "sma handlar" flera ganger i veckan, som regel pa den affar jag rakar aka forbi sa det blir "fynd priser" fran flera stallen. Jag tycker att maten forlorar sa mycket genom att frysas (utom ett fatal ratter, som lasagna och Mexicansk Chili med biff, som kan atas aven om det varit fruset ... dock ar det ocksa godare farskt.) att jag helt enkelt inte klarar av att ata frusen och tinad mat. Sarskilt frusna ravaror, tinade och tillagade och sedan frusna igen.:yuck:

Pa grund av mitt smahandlande ligger nu en stor mango pa banken och jag funderar villt pa vad jag ska gora med den. Just nu ar jag inne pa sallader, sa jag far nog hacka ner en del i en sallad ... och frysa mango drinkar pa det som blir over.:p

Jag småhandlar inte sällan flera gånger samma dag! :)

Mitt hushåll består av två personer. För enpersonshushåll, hade jag också allvarligt övervägt hur kostnaden mellan att äta vettig lagad mat hemma, och att gå ut och äta (lunch) alternativt hämtmat till middag förhåller sig till. Det är ju ett sätt att få mat med många ingredienser i, utan att behöva köpa (för stora förpackningar av) alla ingredienser.

Jag småhandlar inte sällan flera gånger samma dag! :)

Mitt hushåll består av två personer. För enpersonshushåll, hade jag också allvarligt övervägt hur kostnaden mellan att äta vettig lagad mat hemma, och att gå ut och äta (lunch) alternativt hämtmat till middag förhåller sig till. Det är ju ett sätt att få mat med många ingredienser i, utan att behöva köpa (för stora förpackningar av) alla ingredienser.

Har i Californien ater jag nastan bara "hamt mat". Det finns hur mycket olika nyttiga stallen att "hamta" pa som helst. I South Carolina var det inte riktigt samma sak.:p Ibland gar vi ut nagra stycken, men da jag nastan alltid har hundarna med mig dagtid blir det att jag plockar upp nagot pa vagen hem istallet.

Jag menade inte alls att rätta dig. Jag fyllde bara i lite (har precis varit involverad i att skriva en rapport som bland annat handlar om matspill).
Då är det ju fortfarande så att kaffe som hälls ut i storkök, fik och restauranger snedvrider statistiken rätt mycket. Mer rätt hade att antingen klassat bort det som inte-mat, eller helt sonika räkna med det kaffepulver som gått åt. Inte med den vikt som hälls ut i slasken, bara för att kundernas kaffebehov inte gått jämt upp med den mängd som köket kokat under dagen.

Då är det ju fortfarande så att kaffe som hälls ut i storkök, fik och restauranger snedvrider statistiken rätt mycket. Mer rätt hade att antingen klassat bort det som inte-mat, eller helt sonika räkna med det kaffepulver som gått åt. Inte med den vikt som hälls ut i slasken, bara för att kundernas kaffebehov inte gått jämt upp med den mängd som köket kokat under dagen.

Matspill totalt sett är ju en sak, matspill i de olika leden är en annan sak. Det är väl inte särskilt problematiskt eller snedvridet. Livsmedelssystemet - eller vad man ska kalla det - i samhället, handlar ju inte alls bara om privatpersoner som slutkonsumenter.

Men jag vet inte hur intressant det är att gaffla om de statistiska detaljerna. Det finns i stort sett ingen som tex säger att det är enkelt att beräkna matspillet.

Men jag vet inte hur intressant det är att gaffla om de statistiska detaljerna. Det finns i stort sett ingen som tex säger att det är enkelt att beräkna matspillet.
Det är viktigt ATT mäta matspillet.

I min kommun anställde vi en ny ambitiös kostchef. Under hens tid har stora förbättringar skett inom kosten i skolr, förskoloro ch omsorg.

MAtspillet mäst regelbundet - både från tallrik och i kök.

Det finns ett talesätt att man får det man mäter. Och mycket riktigt - när man började mäta så påbörjades en stadig minskning. På något ställe mäter man och visar med kulor i en burk hur mycket som slängs. Det har hjälp barnen att minska spillet ännu mer.

Är man som konsument och vanlig privatperson medveten om matspillet så ändrar man sitt tänkande tror jag.
(för egen del är jag uppväxt med föräldrar som varit i krig och ransonering, jag har det från barnsben. Man slänger verkligen inte mat! :) )

Det är viktigt ATT mäta matspillet.

I min kommun anställde vi en ny ambitiös kostchef. Under hens tid har stora förbättringar skett inom kosten i skolr, förskoloro ch omsorg.

MAtspillet mäst regelbundet - både från tallrik och i kök.

Det finns ett talesätt att man får det man mäter. Och mycket riktigt - när man började mäta så påbörjades en stadig minskning. På något ställe mäter man och visar med kulor i en burk hur mycket som slängs. Det har hjälp barnen att minska spillet ännu mer.

Är man som konsument och vanlig privatperson medveten om matspillet så ändrar man sitt tänkande tror jag.
(för egen del är jag uppväxt med föräldrar som varit i krig och ransonering, jag har det från barnsben. Man slänger verkligen inte mat! :) )
Det är självklart viktigt att mäta. Och arbeta för att åtgärda. Men en stor del av privatpersoners matspill har sin grund i sådant som privatpersoner inte råder över.

Krigserfarenhet har en rätt stor del av landets befolkning idag på betydligt närmare håll i tiden än tex min familj som levt i fred sedan ockupationen upphörde efter ww2. Trots det ökar matspillet. Så vi behöver ytterligare förklaringar, menar jag.

Jösses Amalia säger jag bara... Klart som tusan att man får slänga mat om man inte fått lära sig vad som kan frysas och inte och vilken temperatur som är lämplig i kyl och frys.

Till att börja med kan man ju säga att ALLT går att frysa. Dock blir konsistensen annorlunda på en del saker vilket gör att de inte blir så aptitliga, men farliga/oätliga blir de inte. Som redan sagts här gäller det livsmedel med mycket vatten i såsom tomat och gurka. man kan väl förenkla saken med att säga att de grönsaker man har i en vanlig sallad är olämpligt att frysa.

Ost går bra att frysa. Vissa blir lite gryniga när de tinas, men smakar alldeles utmärkt ändå. Samma sak med charkvaror, smör, grädde, mjölk, kött, bär, bröd osv.

Feta produkter som t ex. fläskkött håller sig i frysen i tre månader minst utan att ändra smak. Magert kött håller sig i sex månader minst.

Ser man till att frysa in i lagom stora förpackningar så kan man laga till det man känner för till middag och slipper äta samma matlåda för femte dagen i rad.

Har man rätt temperatur i kylen håller sig mjölken närmare en vecka efter bäst före datumet och mer än så ibland. Antingen kan man frysa den eller göra pannkakor på den när man känner att det börjar bli dags.

Slutligen är lämplig temperatur i kyl respektive frys är +4 respektive -18 grader. Högre temperatur medför sämre hållbarhet.

Hittar man inte en liten mjölk prova köpa den laktosfria mjölken, längre hållbarhet. Visserligen dyrare men iochmed att du inte häller bort lika mycket så går det nog jämt ut i slutändan.

Chark säger jag bara. Jag får precis hur lite jag vill ha som ensam konsumerare ur min kyl.

Jag slänger mindre nu än när vi var 2. Går mest ut med komposten för att det inte ska böra lukta. Det mesta som hamnar i komposten är katthår, skall, frön och liknande som inte äts upp från grönsaker och frukt,

Inser att jag är ganska tråkig och enformig :o

När jag väl lagar mat blir det minst 4 port dvs matlådor. Jag lagar i perioder mkt mat och då kan jag variera mig, annars äter jag samma sak några dagar. Äter bara lagad mat en gång per dag, om jag jobbar så gör jag det på jobbet. Hemma äter jag då gröt eller fil/kvarg till lunch eller middag. Jag är inte så kräsen när jag är ensam.
Jag undviker onödiga kolhydrater så jag är inget fan av mackor, jag har finncrisp hemma alltid och knäckebröd om jag vill vara lyxig. Frukt finns det också alltid. Potatis har jag aldrig, ej heller pasta. Men torrvarorna som råris och bulgur, qinoa osv håller ju hur bra som helst i skafferiet.
Lök, linser och tomat på burk finns alltid hemma och av det blir det goda linsgrytor och soppor, och råvarorna håller länge.

Jag avskyr att slänga mat och därför har jag bara 2 sorters pålägg hemma. Ägg finns också alltid och det är ju ett bra pålägg, håller dessutom 1 månad längre än bäst före-datum om man har dem i kylen.

Det enda jag kan motivera mig till att slänga är mejeriprodukter. Bönderna får så dåligt betalt och vårt mejeri är nedläggningshotat, så för den sakens skull kan jag med gott samvete köpa lite extra om det så hamnar i vasken, det är för den goda sakens skull. Dock äter jag rätt mkt sånt så slänger är det iofs sällan jag gör.

Kort datum tycker jag förekommer ganska ofta, men det är dock så att butikerna inte får medvetet sälja eller ge bort produkter där bäst-före-datum passerat trots att produkten fortfarande är tjänlig
Öh, jo. Nu blandar du nog ihop det med sista förbrukningsdag. Är det märkt med bäst före får du sälja när det passerats.

Jösses Amalia säger jag bara... Klart som tusan att man får slänga mat om man inte fått lära sig vad som kan frysas och inte och vilken temperatur som är lämplig i kyl och frys.

Till att börja med kan man ju säga att ALLT går att frysa. Dock blir konsistensen annorlunda på en del saker vilket gör att de inte blir så aptitliga, men farliga/oätliga blir de inte. Som redan sagts här gäller det livsmedel med mycket vatten i såsom tomat och gurka. man kan väl förenkla saken med att säga att de grönsaker man har i en vanlig sallad är olämpligt att frysa.

Ost går bra att frysa. Vissa blir lite gryniga när de tinas, men smakar alldeles utmärkt ändå. Samma sak med charkvaror, smör, grädde, mjölk, kött, bär, bröd osv.

Feta produkter som t ex. fläskkött håller sig i frysen i tre månader minst utan att ändra smak. Magert kött håller sig i sex månader minst.

Ser man till att frysa in i lagom stora förpackningar så kan man laga till det man känner för till middag och slipper äta samma matlåda för femte dagen i rad.

Har man rätt temperatur i kylen håller sig mjölken närmare en vecka efter bäst före datumet och mer än så ibland. Antingen kan man frysa den eller göra pannkakor på den när man känner att det börjar bli dags.

Slutligen är lämplig temperatur i kyl respektive frys är +4 respektive -18 grader. Högre temperatur medför sämre hållbarhet.

Visst KAN man frysa det mesta ... men oavsett temperatur i kyl och frys far alla frysvaror en annan 'texture', konsistens, och smak an nar de ar farska.

Det känns ju lite trist att den enda lösningen för små hushåll skulle vara att äta allting fryst och sedan tinat. Nästan alla exempel på livsmedel som du nämner är ju sådant som faktiskt blir sämre av att frysas, även om det inte blir skadligt.

Tanken på att leva resten av livet på torrt tinat bröd och blöt-grynig tinad ost, känns för mig på gränsen till outhärdlig.

Har du verkligen så hög tolerans för tråkig mat?

Tanken på att leva resten av livet på torrt tinat bröd och blöt-grynig tinad ost, känns för mig på gränsen till outhärdlig.

Har du verkligen så hög tolerans för tråkig mat?

Jösses.
alltså - vilka olika världar vi lever i.

Fryst bröd är inte torrt. Snarare är det oändligt mycket bättre än det som legat i skåpet något dygn. Jag bakar och fryser omedelbart och för mig innebär det att jag har absolut färskt bröd hela tiden.

Ost behöver inte frysas. Jag köper mycket när när jag snubblar över ost som verkligt är god och den kan ligga månader i kylen. Vägrar äta äta ost som inte smakar något.

Frysen är mitt andra skafferi. Plockar mycket svamp. Den finns bara en kort tid och jag plockar för att ha hela året. Samma med kött. jag köper ett gäng hela kaninkroppar och fryser och har sedan (ytterst klimatsmart) kött i månader.

Grönsaker är lite samma sak. Det är bättre näringsvärden på fryst broccoli som tagit om hand direkt efter skörd än den som är färsk och transporterats och legat i butik i ett antal dagar. Jag odlar min spenat och mangold och har sedan resten av året. (Odlingen är för mig en del av nöjet plus att jag vet exakt vad som växterna gödslats och - inte - behandlats med)

Din vision att använda butiken som skafferi funkar i innerstan. Alla vi som inte har butiken runt hörnet, vi planerar. Det är ingen uppoffring.

Jag är kräsen med mat. Väldigt kräsen.

Liknande trådar

Mat MSB tycker att man ska ha mat för en vecka hemma. Och det har jag nog. Om jag letar upp bönor, spagetti och annat som ligger och samlar... 9 10 11
Svar
201
· Visningar
6 328
Senast: Tantan
·
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 004
Senast: Krålus
·
Mat Som några av er nog redan har förstått har jag lite matfobi och har svårt för mat som KAN vara äcklig på något vis. Jag har ofta noga... 2 3
Svar
42
· Visningar
4 391
Senast: Enya
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade... 2
Svar
38
· Visningar
4 528
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka