Hur undviker man att slänga mat när man bor själv ?

Jösses.
alltså - vilka olika världar vi lever i.

Fryst bröd är inte torrt. Snarare är det oändligt mycket bättre än det som legat i skåpet något dygn. Jag bakar och fryser omedelbart och för mig innebär det att jag har absolut färskt bröd hela tiden.

Ost behöver inte frysas. Jag köper mycket när när jag snubblar över ost som verkligt är god och den kan ligga månader i kylen. Vägrar äta äta ost som inte smakar något.

Frysen är mitt andra skafferi. Plockar mycket svamp. Den finns bara en kort tid och jag plockar för att ha hela året. Samma med kött. jag köper ett gäng hela kaninkroppar och fryser och har sedan (ytterst klimatsmart) kött i månader.

Grönsaker är lite samma sak. Det är bättre näringsvärden på fryst broccoli som tagit om hand direkt efter skörd än den som är färsk och transporterats och legat i butik i ett antal dagar. Jag odlar min spenat och mangold och har sedan resten av året. (Odlingen är för mig en del av nöjet plus att jag vet exakt vad som växterna gödslats och - inte - behandlats med)

Din vision att använda butiken som skafferi funkar i innerstan. Alla vi som inte har butiken runt hörnet, vi planerar. Det är ingen uppoffring.

Jag är kräsen med mat. Väldigt kräsen.
Den jag svarade skrev om fryst ost. Jag fryser inte ost. Osten är ju i sig typ konserverad mjölk.

Något i stil med 80% av den svenska befolkningen bor väl i städer? Jag såg en siffra för en tid sedan, men har glömt detaljerna. En bra bit över hälften i alla fall. Det betyder att det inte direkt är udda att bo i staden.

Jag fryser också tex svamp. Men inte för att den då blir lika god som färsk, utan av andra skäl.
 
Det känns ju lite trist att den enda lösningen för små hushåll skulle vara att äta allting fryst och sedan tinat. Nästan alla exempel på livsmedel som du nämner är ju sådant som faktiskt blir sämre av att frysas, även om det inte blir skadligt.

Tanken på att leva resten av livet på torrt tinat bröd och blöt-grynig tinad ost, känns för mig på gränsen till outhärdlig.

Har du verkligen så hög tolerans för tråkig mat?
Ts har fått en del andra tips som minskar spillet så som t ex. att köpa ost och annat pålägg i delikatessdisken istället. Med tanke på att allt bröd (förutom butiksbakat) fryses ner direkt efter det gräddats i fabriken så blir skillnaden att frysa det en gång till knappast någon större skillnad. Vill man sedan ha helfärskt bröd finns det ju inget hinder att baka småbröd hemma i lagom stor sats för att räcka över en helg eller så.

Jag kan ju undra vad de som inte storhandlar tror att vi som storhandlar gör med, köttfärsen eller fiskbiten som ska ätas senare i veckan eller i nästa vecka. Lämpligt att låta det ligga i kylen i en vecka t ex. Nej, skulle inte tro det...

Jag vill nog påstå att inget kött eller chark mår dåligt eller ändrar smak av att frysas under förutsättning att det tinas på rätt sätt och tillagas när det håller rumstemperatur. Läser man på lite så behöver man inte oroa sig för "tråkig mat" även om man är en flitig fysanvändare.
 
Den jag svarade skrev om fryst ost. Jag fryser inte ost. Osten är ju i sig typ konserverad mjölk.

Något i stil med 80% av den svenska befolkningen bor väl i städer? Jag såg en siffra för en tid sedan, men har glömt detaljerna. En bra bit över hälften i alla fall. Det betyder att det inte direkt är udda att bo i staden.

Jag fryser också tex svamp. Men inte för att den då blir lika god som färsk, utan av andra skäl.
Att frysa riven ost är att ta vara på ostkanter och överblivet. Borde snarare anses som resursbevarande.
Att bo i stan betyder inte att du har en affär runt hörnet. Många tätorter och städer har bostadsområden i en klunga och affärer längre bort. Du måste åka buss eller bil för att nå butiken. Plus all tidsspillan.
Vi är 9,7 miljoner i landet. Det innebär rätt många som inte har butik runt hörnet. Oavsett procent.
Dessutom är det personligen för mig väldigt konstigt att vara beroende av en butiks sortiment. Jag vill variera min matlagning betydligt mer.

men alla är vi olika :D
 
Nu kanske jag missade eventuella svar på detta och då jag inte förstår taggning så får jag skylla mig lite själv ;P
Men... Hur bör jag förvara min ost i kylskåpet så att den håller? Använder så mycket att köpa skivad inte fungerar. Måste kanske kolla min temp i kylskåpet?
 
Man kan ju frysa obakat men jästa bullfrallor också :up: Bara att baka i ugn direkt från frysen som bake off. Från din egen deg. Lite overkill att värma ugnen för två frallor, kanske, men gott blir det :heart
 
Nu kanske jag missade eventuella svar på detta och då jag inte förstår taggning så får jag skylla mig lite själv ;P
Men... Hur bör jag förvara min ost i kylskåpet så att den håller? Använder så mycket att köpa skivad inte fungerar. Måste kanske kolla min temp i kylskåpet?
Vad menar du med "håller"?
Inte blir möglig? Inte torkar?

Jag har nog inte varit med om möglig ost på många år. De flesta ostar behandlas så dt inte ska uppstå där det inte är önskvärt.

Jag köper som ensamhushåll emellanåt de där jättestora färdigförpackade ostbitarna. Eller en cheddar på flera kilo. Det händer inget med dem.

När jag öppnat förpackningen så stoppar jag in den i en ren plastpåse och det är enda knepet.

Vet du vad du har för temp i kylskåpet?
 
Vad menar du med "håller"?
Inte blir möglig? Inte torkar?

Jag har nog inte varit med om möglig ost på många år. De flesta ostar behandlas så dt inte ska uppstå där det inte är önskvärt.

Jag köper som ensamhushåll emellanåt de där jättestora färdigförpackade ostbitarna. Eller en cheddar på flera kilo. Det händer inget med dem.

När jag öppnat förpackningen så stoppar jag in den i en ren plastpåse och det är enda knepet.

Vet du vad du har för temp i kylskåpet?

De verkar hålla 3-4 veckor, en på ca 750 g. Oftast rätt mycket använd men plötsligt är den torr och möglar. Torr ost borde jag kunna riva men ibland äter man inte ost varje dag och missar det. Nej, jag måste skaffa mig en termometer. Andra livsmedel verkar dock må bra. Kan ha cremefraicheburkar öppnade i veckor utan att de ens torkar/ser äckliga ut (med sked i...) även om jag inte äter det. Haha!
 
De verkar hålla 3-4 veckor, en på ca 750 g. Oftast rätt mycket använd men plötsligt är den torr och möglar. Torr ost borde jag kunna riva men ibland äter man inte ost varje dag och missar det. Nej, jag måste skaffa mig en termometer. Andra livsmedel verkar dock må bra. Kan ha cremefraicheburkar öppnade i veckor utan att de ens torkar/ser äckliga ut (med sked i...) även om jag inte äter det. Haha!
Okej. Ja, att få mat i en öppnad förpackning att hålla en månad utan att förändra sig är kanske lite mycket begärt.

Jag äter så mycket ost att problemet inte uppstår :D
 
Ts har fått en del andra tips som minskar spillet så som t ex. att köpa ost och annat pålägg i delikatessdisken istället. Med tanke på att allt bröd (förutom butiksbakat) fryses ner direkt efter det gräddats i fabriken så blir skillnaden att frysa det en gång till knappast någon större skillnad. Vill man sedan ha helfärskt bröd finns det ju inget hinder att baka småbröd hemma i lagom stor sats för att räcka över en helg eller så.

Jag kan ju undra vad de som inte storhandlar tror att vi som storhandlar gör med, köttfärsen eller fiskbiten som ska ätas senare i veckan eller i nästa vecka. Lämpligt att låta det ligga i kylen i en vecka t ex. Nej, skulle inte tro det...

Jag vill nog påstå att inget kött eller chark mår dåligt eller ändrar smak av att frysas under förutsättning att det tinas på rätt sätt och tillagas när det håller rumstemperatur. Läser man på lite så behöver man inte oroa sig för "tråkig mat" även om man är en flitig fysanvändare.

Att tex kött (liksom nästan allt annat) ändrar struktur när man fryser det, är typ naturvetenskapligt oundvikligt. Det har med vattnet i cellerna att göra. Det är saker som händer vid frysningen, och som inte kan åtgärdas genom att det tinas på "rätt sätt". För experimentets skull, kan man ju tänka sig tex gurka eller tomat som man lägger i frysen, det slafsar ju ihop fullständigt när det tinas, just pga det som sker med vattnet i cellerna. Kött har ju inte riktigt lika hög vattenhalt, så det blir inte lika tydlig skillnad, men principen är i allt väsentligt densamma.

Jag som inte storhandlar tror att de som storhandlar fryser allting. Det är i stort sett för att slippa göra det som jag inte storhandlar.

Jag är helt fascinerad över att det finns någon överhuvudtaget som betraktar fryst tinad mat som jämförbar med färsk! Ett så stort förtroende för frysen, trodde jag hörde till den uppfinningens barndom (ungefär som att mikrovågsugnen tidigt sades uträtta något slags under med innehållet i lunchlådorna som man stoppar in i den. Så är ju inte fallet. Mikrad mat skiljer sig mycket från nylagad).
 
Att frysa riven ost är att ta vara på ostkanter och överblivet. Borde snarare anses som resursbevarande.

Måste man frysa ostkanterna innan man använder dem för att det ska räknas? Verkar väl som onödigt extrapyssel.

Jag lever inte i tron att jag är en Perfekt Husmor, men jag förstår inte riktigt vart du ville komma med det där? Inte heller förstår jag varför jag antas begränsa mig till en affär (det gör jag snarare när jag är på landet, om jag vill handla inom cykelavstånd).
 
Okej. Ja, att få mat i en öppnad förpackning att hålla en månad utan att förändra sig är kanske lite mycket begärt.

Jag äter så mycket ost att problemet inte uppstår :D
Är nog i det kortare tidsspannet men brukar inte riktigt räkna. Ibland tror jag det varit kring 2 v och det känns inte ok... men ska kolla om jag kan ordna mig en termometer :) Torr är väl ok men mögel känns trist. Men jag måste nog ändra mina rutiner helt enkelt. Även om jag verkar leva på olika typer av varma mackor ;)
 
Att tex kött (liksom nästan allt annat) ändrar struktur när man fryser det, är typ naturvetenskapligt oundvikligt. Det har med vattnet i cellerna att göra. Det är saker som händer vid frysningen, och som inte kan åtgärdas genom att det tinas på "rätt sätt". För experimentets skull, kan man ju tänka sig tex gurka eller tomat som man lägger i frysen, det slafsar ju ihop fullständigt när det tinas, just pga det som sker med vattnet i cellerna. Kött har ju inte riktigt lika hög vattenhalt, så det blir inte lika tydlig skillnad, men principen är i allt väsentligt densamma.

Jag som inte storhandlar tror att de som storhandlar fryser allting. Det är i stort sett för att slippa göra det som jag inte storhandlar.

Jag är helt fascinerad över att det finns någon överhuvudtaget som betraktar fryst tinad mat som jämförbar med färsk! Ett så stort förtroende för frysen, trodde jag hörde till den uppfinningens barndom (ungefär som att mikrovågsugnen tidigt sades uträtta något slags under med innehållet i lunchlådorna som man stoppar in i den. Så är ju inte fallet. Mikrad mat skiljer sig mycket från nylagad).
Köper du bröd i butik undrar jag då (bortsett från butiksbakat). Med tanke på att du anser att frysen är någon sorts nödvändigt ont som förstör maten tänker jag då...

Skulle inte falla mig in att handla varje dag, men du får göra det om du vill. Och tanken med den här tråden var ju hur ts skulle slippa slänga så mycket mat. Att använda frysen är då en ypperlig idé för att slippa slänga sånt man inte vill laga till på en gång.
 
Senast ändrad:
Köper du bröd i butik undrar jag då (bortsett från butiksbakat). Med tanke på att du anser att frysen är någon sorts nödvändigt ont tänker jag då...

Skulle inte falla mig in att handla varje dag, men du får göra det om du vill. Och tanken med den här tråden var ju hur ts skulle slippa slänga så mycket mat. Att använda frysen är då en ypperlig idé för att slippa slänga sånt man inte vill laga till på en gång.
Förpackat bröd i butik köper jag i stort sett aldrig, nej. Det är inte så gott, tycker jag. Undantag är danskt rågbröd, det är ju ett väldigt stryktåligt bröd som klarar både frysning och ganska lång vanlig förvaring utan att ta alltför mycket skada. (Gäller även en del andra typer av riktigt grovt bröd.)

Sen äter jag så klart halvgammalt bröd allt då och då (fryst eller inte). Det är ju inte alltid det känns helt värt besväret att anstränga sig för att få det godaste.

Men för mig är inte frågan om lite fryst bröd då och då så avgörande. Det var mest tipset om nästan-allting-fryst, som kändes som en lite väl stor standardförsämring bara för att man har ett litet hushåll. Och påståendet att fryst bröd, kött, fisk osv skulle vara lika bra som färskt, är helt enkelt ofta inte alls sant. Om man med bra menar gott, vilket jag gör när det gäller mat.
 
Jag fryser nästan all mat jag lagar, för jag orkar och vill inte laga mat varje dag. Köper dock väldigt sällan kött förutom köttfärs.

Handlar ungefär en gång i veckan, för jag kan inte bara gå in i en affär och köpa en mjölk. Det blir alltid något annat också... Sen har jag nästan en mil till närmsta vettiga affär.

Bakar jag bröd åker det i frysen direkt, skivar det dock innan frysen. Sen tar jag fram två skivor bröd varje morgon och tar med till jobbet, Tycker det funkar mycket bra!

Slänger nästan ingen mat, utom lökskal och liknande.
 
Nu kanske jag missade eventuella svar på detta och då jag inte förstår taggning så får jag skylla mig lite själv ;P
Men... Hur bör jag förvara min ost i kylskåpet så att den håller? Använder så mycket att köpa skivad inte fungerar. Måste kanske kolla min temp i kylskåpet?

Det allra mest avgörande tycker jag är att inte pilla på osten med fingrar som inte är helt rena. Jag märker stor skillnad på just osten om jag håller i osten med plasten emellan när jag hyvlar än när jag slarvar med det (och inte tvättat händerna innan, och det är jag generellt inte lika noga med som vid matlagning).
 
Förpackat bröd i butik köper jag i stort sett aldrig, nej. Det är inte så gott, tycker jag. Undantag är danskt rågbröd, det är ju ett väldigt stryktåligt bröd som klarar både frysning och ganska lång vanlig förvaring utan att ta alltför mycket skada. (Gäller även en del andra typer av riktigt grovt bröd.)

Sen äter jag så klart halvgammalt bröd allt då och då (fryst eller inte). Det är ju inte alltid det känns helt värt besväret att anstränga sig för att få det godaste.

Men för mig är inte frågan om lite fryst bröd då och då så avgörande. Det var mest tipset om nästan-allting-fryst, som kändes som en lite väl stor standardförsämring bara för att man har ett litet hushåll. Och påståendet att fryst bröd, kött, fisk osv skulle vara lika bra som färskt, är helt enkelt ofta inte alls sant. Om man med bra menar gott, vilket jag gör när det gäller mat.
mmm.. Jag tycker annorlunda och det är ju bra att alla inte tycker lika. Men skulle vi be en välutbildad kock tillaga en färsk köttbit och en köttbit som varit fryst misstänker jag att varken du eller jag skulle kunna känna skillnaden.
 
Jag tror att hela kulturen att ata mycket frusen mat ar ganska typiskt Svensk. Jag har aldrig sett butiker med sa stor procent av ytan med frysvaror nagon annanstans an i Sverige. Det kan till och med vara svart att fa tag pa farskt nar butiken ofta tinar tidigare frusna varor innan de saljs.

Jag handlar ett par ganger i veckan och da precis vad jag behover. Ett kyckling brost om jag ar ensam, en bit fisk lagom till mig, en paprika, ett sallads huvud eller en pase ruccola/spenat och sa vidare. Det racker precis och jag varken kastar mat eller far rester men jag ater en mycket varierad kost.
Jag har nog inte varit med om att ost blivit dalig i kylskapet pa de senaste 30 aren ... och inte for att jag ater mer ost utan jag gissar att osten ar battre behandlad nufortiden.
Jag ater valdigt lite mjukt brod, men aven i Sverige kan man ju kopa frusna brod som man bakar fardigt pa nagra minuter. Det ar, enligt mig, det basta alternativ om man inte bakar sjalv ... eller fryser egen deg redo for ugnen.
 
Jag tror att hela kulturen att ata mycket frusen mat ar ganska typiskt Svensk. Jag har aldrig sett butiker med sa stor procent av ytan med frysvaror nagon annanstans an i Sverige. Det kan till och med vara svart att fa tag pa farskt nar butiken ofta tinar tidigare frusna varor innan de saljs.

Jag handlar ett par ganger i veckan och da precis vad jag behover. Ett kyckling brost om jag ar ensam, en bit fisk lagom till mig, en paprika, ett sallads huvud eller en pase ruccola/spenat och sa vidare. Det racker precis och jag varken kastar mat eller far rester men jag ater en mycket varierad kost.
Jag har nog inte varit med om att ost blivit dalig i kylskapet pa de senaste 30 aren ... och inte for att jag ater mer ost utan jag gissar att osten ar battre behandlad nufortiden.
Jag ater valdigt lite mjukt brod, men aven i Sverige kan man ju kopa frusna brod som man bakar fardigt pa nagra minuter. Det ar, enligt mig, det basta alternativ om man inte bakar sjalv ... eller fryser egen deg redo for ugnen.

Åh ag bara älskar alla dessa färdiga bbröd som finns som man kan grädda sälv nuförtiden helt perfekt för mig som är solohushåll.
 
Öh, jo. Nu blandar du nog ihop det med sista förbrukningsdag. Är det märkt med bäst före får du sälja när det passerats.
Ja, det stämmer, jag blandade visst ihop det när jag skrev. Korrekt att man får sälja efter bäst-före, men det är säljaren som har ansvar för att produkten är okej, så vid minsta osäkerhet så får man inte sälja det. Och det går inte komma undan att säljaren hamnar illa till om man sålt något efter bäst-före-datum som orsakar någon matförgiftning eller dyl, även om man trott att det var okej. I det fallet har dessutom producenten mycket mindre till inget ansvar längre, eftersom bäst-före-datum passerat.
 
Om vi bortser från näringsinnehållet så anser ju jag att ett sallad på färsk spenat är något helt annat än om den skulle varit fryst innan. Krispig färsk broccoli är godare än fryst slafsig.
Färska haricot verts är ljuvligt, frysta mjuka dito är läskigt.

I vår frys finns svamp (eftersom jag älskar gula kantareller), bär och glass, frysta färska kryddor från picard och egna odlingen. Samt is till drinkar. Några köttbullar för en tynande tillvaro.

Jag är ingen frysfanatiker, matlådor äts dagen efter tillagning utan att mellanlanda i frysen.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 206
Senast: Krålus
·
Mat Som några av er nog redan har förstått har jag lite matfobi och har svårt för mat som KAN vara äcklig på något vis. Jag har ofta noga...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 773
Senast: Enya
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
4 209
Senast: Badger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 435
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp