Hur tillgängliga är ni när barnen är på förskola?

Förskolan är till för friska barn. Förskolans uppdrag är inte att ta hand om sjuka barn så att föräldrarna kan jobba. Det är det VAB är till för. VAB är till för att föräldrar ska kunna jobba och ändå kunna ta hand om sina barn när barnen är sjuka. Sen är det arbetsgivarens ansvar att se till att det löser sig på arbetsplatsen.
Det är ju ingen här som säger att man inte ska hämta sina barn alls när de är sjuka?
Men en viss inställnimgstid måste du ju se att de allra flesta jobb kräver. En spårvagnsförare kan inte bara ställa vagnen mitt på spåret och gå. Ett lärare kan inte bara få ifrån ett klassrum utan att styra upp något. En brevbärare kan inte bara åka rätt till förskolan utan måste se till att breven kommer tillbaka till centralen.

Jobben man bara kan springa ifrån är ju väldigt få.

En spårvagnsförare kan inte bara ställa vagnen mitt på spåret och gå. Ett lärare kan inte bara få ifrån ett klassrum utan att styra upp något. En brevbärare kan inte bara åka rätt till förskolan utan måste se till att breven kommer tillbaka till centralen.
Enligt den här tråden bör de förbli barnlösa om de tänker säga upp sig från sina jobb alt kan ordna en backup som kan hämta asap.

Jag har en liten undran till er som tycker att man alltid ska kunna komma inom typ en halvtimme. Har ni aldrig viktiga möten på er jobb? Koordinerar ni era möten med er partners möten så att de inte sammanfaller? Det måste ju vara jättebökigt? Jag kan oftast gå ifrån mer eller mindre direkt, likaså min man, men båda har ju möten som är väldigt viktiga och kan vara svåra eller omöjliga att gå ifrån samma sekund som man får samtalet (så länge det inte rör sig om liv och död då).

Jag har en liten undran till er som tycker att man alltid ska kunna komma inom typ en halvtimme. Har ni aldrig viktiga möten på er jobb? Koordinerar ni era möten med er partners möten så att de inte sammanfaller? Det måste ju vara jättebökigt? Jag kan oftast gå ifrån mer eller mindre direkt, likaså min man, men båda har ju möten som är väldigt viktiga och kan vara svåra eller omöjliga att gå ifrån samma sekund som man får samtalet (så länge det inte rör sig om liv och död då).

Vänd dig till dem som tycker så, om någon nu gör det, så det inte bara blir en halmdocka.

Vänd dig till dem som tycker så, om någon nu gör det, så det inte bara blir en halmdocka.
Jag orkar inte gå igenom hela tråden och citera alla.

Du kan ändra "inom 30 min" till "supersnabbt" om du tycker det känns bättre.

Jag hoppas föräldrarna tar sitt ansvar. Är ju helt orimligt att skolan ska vara en vårdinrättning, också. Lärarna måste få fokusera på undervisningen.
Vem exakt har argumenterat för att skolan ska vara en vårdinrättning? Du kanske ska vända dig direkt till hen istället, så det inte bara blir en halmdocka :).

Jag orkar inte gå igenom hela tråden och citera alla.

Du kan ändra "inom 30 min" till "supersnabbt" om du tycker det känns bättre.

Som jag uppfattar det är det ingen dominerande uppfattning i tråden, utan en halmdocka. I grunden är de flesta överens, utan halmdockor blir det inte mycket diskussion.

Gillar ni inte att förskolorna och skolorna inte vill ta hand om era sjuka barn så får ni väl jobba för en förändring av detta. men nu är det som det är och då får man anpassa sig, d.v.s. hämta sitt sjuka barn.
Vem har argumenterat för att man inte ska behöva hämta sina sjuka barn? Jag måste ha missat det inlägget. Apropå halmdocka då @Sedna (men då reagerade du tydligen inte :p)

Det var ju just den frågan som jag reagerade på, att någon (@Is ?) angav en tidsgräns på 30 minuter.
Det gjorde jag inte..... Jag skrev att rimlig tid är runt 30-60 min (jag såg när jag skrev att jag skrivit för snabbt men hittade inte ändra knappen så skrev en komplitering inlägget under). Jag skrev inte att det var en regel utan den tid föräldrarna bör ha en plan att kunna hämta sitt barn inom. Det jag sedan skrev om var föräldrar som inte har någon plan alls utan anser att barnet får stanna hela dagen oavsett vad som händer och när det händer (dvs även om barnet kräks 30 min efterlämning så kan inte någon hämta barnet först vid 16.)

@Is som säger sig vara förskollärare har väldigt tydligt uttryckt att det finns en generell gräns.

30 minuter. Som sedan generöst ökas till max en timme:

Jag känner mest att jag inte känner till särskilt många som bara har en halvtimme till förskolan, även om de skulle gå på en gång. Många bor utanför stan och åker kollektivt till och från jobbet och då tar det ofta 45 minuter/en timme beroende på var i innerstan man arbetar. Skulle jag ha barn skulle jag absolut behöva ca 45 minuter, om allt går som det ska, att ta mig till förskolan. Min make ungefär lika lång tid, dock med bil. Vissa dagar skulle vi dessutom inte kunna gå exakt på sekunden, utan behöva överlämna och styra upp lite innan vi kan gå. Enligt Is bör vi alltså inte skaffa barn, eller säga upp oss och försöka hitta arbeten där vi bor. Vi skulle då få ta något form av okvalificerat arbete istället för de jobb vi har idag - jobb vi trivs med, jobb vi är utbildade för.

Detta då för att kunna komma snabbt som attans de kanske väldigt få gånger det skulle behövas.
Men va? Jag har aldrig påstått att ni ska säga upp er eller inte skaffa barn. Vart skulle jag ha skrivit det? Jag argumenterat för att om man inte kan vara nåbar eller hämta inom rimligtid(eller inte hänta alls) så måste man ha en backup plan ex. Ha fler personer som kan VABa för barnet.
Jösses va du tog i från tårna.

Jag lämnar lätt mitt jobb utan dåligt samvete om barnet behöver mig. Även om jag har ett "viktigt" möte. Men jag är noll procent karriärist och har ett jobb som det går att göra så på. Har förståelse för att alla inte har såna jobb.

en till barnfri, dessutom medelålders och uppväxt innan det fanns mobiltelefon.
Barn fanns på dagis eller förskola eller hos dagmamma då också - innan det fanns mobiltelefon.
Jag utgår från att barn kunde bli sjuka eller svälja en del av en tvättlapp eller ramla och slå sig innan det fanns mobiltelefon också, och föräldrarna alltså inte kunde förväntas nås omedelbart.

Anser man nu att en förälder måste kunna nås omedelbart, med andra ord?
(eftersom du beskriver att det är/var ett problem att föräldrar inte svarar i telefon)
Det var faktiskt lättare för barnomsorgspersonal att nå folk på arbetet förr. Då hade man telefonnummer till arbetsplatsen i stället.

Jag har jobbat med lägre åldrar och jobbar nu i grundskolan. Inom en timme är rätt önskvärt att man kan hämta men att det dröjer två är inte ovanligt. Ibland slutar det med att en moster/morfar hämtar eller liknande.
Vi har ingen extra personal, men är ett barn sjukt är det givetvis så att det tittas till ofta. Är de kassa vill de oftast vila och känna sig lite extra ömkliga till mamma/ pappa hämtar.
Nu kan de läsa en bok eller så har de lite pyssel att sysselsätta sig med (det funkar oftast för yngre barn).
Värsta är ju magsjuka, då vill man (barnen) helst vara hemma så fort som möjligt.

Ibland trillar barnen och slår sig illa då behöver de vila och då är inte f-skola eller skola rätt plats. Det är ju "bråttom" men inte akut.
I vissa fall pendlar föräldrarna och det dröjer ibland flera timmar tills de kan vara på plats.

Ens ansvar för barnen slutar ju inte för att de inte kan vara i gruppen längre. Tvärtom så har man ofta en väldigt bra relation till de flesta barnen och det är snarare empatin som går på högvarv som gör att man tycker det är "jobbigt" att det dröjer för föräldrarna.

Det svåra kan vara att nå föräldrarna ibland, då många inte får ha mobilen på/ med sig på arbetsplatsen. Då kan det dröja ett tag innan de har kollat av den (då har man oftast hunnit ringa den andra föräldern + extra nummer, så det löser sig oftast).

Jag har visserligen aldrig sagt att "man" ska kunna komma ifrån inom en halvtimme, däremot att jag kan göra det. Jag går utan problem direkt från jobbet om mitt barn behöver mig. Jag är en schysst medarbetare mot andra och byter pass, täcker upp osv när de behöver vaba eller är sjuka så jag förväntar mig att andra gör samma för mig. Har cirka noll dåligt samvete. Men annars så ja, jag och pappa kollar även med varandra hur veckan ser ut så någon av oss alltid finns tillgänglig annars får en (oftast han) boka om.

Edit: jag har dock förståelse för att alla inte har samma möjlighet som vi

Pappan har en dryg timmes resväg, jag en knapp timme. Vi har morföräldrar och moster närmre men har peppar peppar på snart 2 år aldrig behövt hämta under dagen. Jag har dock valt att VABa om jag tyckt barnets hälsoläge var oklart på morgonen. Vi är både tjänstemän så kan avvika rätt omgående oftast.

Jag har visserligen aldrig sagt att "man" ska kunna komma ifrån inom en halvtimme, däremot att jag kan göra det. Jag går utan problem direkt från jobbet om mitt barn behöver mig. Jag är en schysst medarbetare mot andra och byter pass, täcker upp osv när de behöver vaba eller är sjuka så jag förväntar mig att andra gör samma för mig. Har cirka noll dåligt samvete. Men annars så ja, jag och pappa kollar även med varandra hur veckan ser ut så någon av oss alltid finns tillgänglig annars får en (oftast han) boka om.

Edit: jag har dock förståelse för att alla inte har samma möjlighet som vi
Samma här! Jag går direkt, jag ställer alltid upp för kollegor och utgår från att de gör samma tillbaka. Skulle något vara extremt akut och jag inte hittar/får tag på arbetsledaren och måste åka NU då hade jag dragit ändå och ringt chefen på vägen. Men då tänker jag typ livsfara.

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
6 711
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 650
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 206
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 060
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2