Så på den tiden det inte fanns mobiltelefoner (det fanns inte många som hade det när jag gick på förskolan och jag är inte lastgammal, 30 år) var det olämpligt att ha barn ingen av föräldrarna hade en fast jobbtelefon inom räckhåll som de var nåbara på? Tänker på alla de som åkte runt på olika sätt i sitt yrke.
Undrar också vad kan anses vara "rimlig tid" att hämta barnet i från att det insjuknat.
Jag tror att de absolut flesta föräldrar gör sitt bästa för att lösa en situation där ett barn blir sjukt på förskola/skola så snabbt som möjligt. Men att anses vara en oansvarig förälder bara för att man inte har kan vara kontaktbar varje timme eller kan släppa sitt jobb och åka i väg och hämta barnet omedelbart är nog det som är provocerande. Eller att man ska ha löst detta INNAN man ens skaffar barn för att anses vara en ansvarstagande förälder. Det är många som aldrig kommer kunna skaffa barn i så fall.
Det är superlätt för oss med flexibla jobb att säga det, men det finns massor med yrken där ett sådant beteende att bara sticka från jobbet utan att avsluta det man håller på med och lämna över kan leda till hälsofara för andra, olägenheter för många eller samhällsfara. Då får man alltså välja mellan att vara en oansvarig yrkesperson eller en oansvarig förälder?