Hur tar man bort kastanjen på hästen?

Sv: Hur tar man bort kastanjen på hästen?

Nu lånar jag tråden *sorry*
Men är inte kastanjerna de som är ovanför haserna? Eller tänker jag på nåt annat nu..:o
Hade aldrig kommit på tanken att de ska tas bort eller att man ens kunde det..

Kastanjerna finns på insidan framknäna och på bakbenen sitter dom lite nedanför haserna.
Oftast brukar dom lossna av sig själva, men vissa hästar får extra stora sådana och då kan man måste ta bort dom själva.

Min connemara har ganska mjuka kastanjer och när jag pillar bort av dem brukar jag få hjälp av pålle :o Han biter bort dem med tänderna, har även sett honom fixa med det i hagen :D Inte undra på att de aldrig varit längre än någon millimeter...

Skaffa en get:D En kompis hade en get som gick ihop med deras hästar, den gnagde/åt upp kastanjerna.
Geten fick flytta ut för det hände att det började blöda när den gnagde för mycket.
På vår egen häst pillar jag bort med fingrarna, dom är mjuka och det blir som flagor som lätt tas bort.

Min connemara har ganska mjuka kastanjer och när jag pillar bort av dem brukar jag få hjälp av pålle :o Han biter bort dem med tänderna, har även sett honom fixa med det i hagen :D Inte undra på att de aldrig varit längre än någon millimeter...

Vore inte fel om din pålle kunde lära min pålle detdär :angel::idea:

Skaffa en get:D En kompis hade en get som gick ihop med deras hästar, den gnagde/åt upp kastanjerna.
Geten fick flytta ut för det hände att det började blöda när den gnagde för mycket.
På vår egen häst pillar jag bort med fingrarna, dom är mjuka och det blir som flagor som lätt tas bort.

Haha jag hade faktiskt en get förut pga att den vanvårdades. Tyvärr gillade inte min pålle geten alls plus att hon rymde hela tiden, så hon fick eget boende fram till omplaceringen :P

Igår började jag min "medicinkur" med olja på kastanjerna, tänkte jag kunde skriva här så folk vet om det funkar eller ej. Min hästs kastanjer är ju extremfall märkte jag igår för dom är stenhårda i bak! Men dom ska dränkas in i olja minst en gång om dagen, så borde det inte dröja länge innan det mjuknar upp :D

Det kan även växa ut kastanjliknande utväxter vid hästens kotor, ovanför karleden. Hittade cå 6 cm långa sådana skapelser på ett sto förra året, hennes hovskägg täckte hela härligheten. Bara att knipsa bort :)

Men när de sitter där nere kallas de sporre va? :) Har alla hästar sånna? Vår förra häst hade men jag har inte sett eller märkt det på någon av de nuvarande.

jag brukar knipsa bort sporrarna på samma gång som jag fixar kastanjerna. har en pålle vars både kastanjer och sporrar växer som ogräs :crazy:

På tal om sporrar så, halvblodet har INGA sporrar, där är ingenting alls.
Nordisen har däremot rejäla sporrar men helt släta kastanjer.

Jag brukar vrida av de delar som sitter löst på sporrarna.

Jag brukar också pilla försiktigt så dom ryker... Gillar inte när dessa kastanjer blivit för stora å långa....:laugh:

Kan uppdatera alla med att matolja på kastanjerna gör mirakel!! Det har redan börjat ramla av och dom är MYCKET mjukare än innan! :banana:
Mycket enklare att pilla bort nu :D

Men dom som sitter ovanför hovarna (sporrar? :p) är det bara att klippa i dem också?
Har upptäckt att min gamling har fått extremt långa sådana, men de är ju också väldigt hårda så jag har inte vågat pilla något :crazy:

Men dom som sitter ovanför hovarna (sporrar? :p) är det bara att klippa i dem också?
Har upptäckt att min gamling har fått extremt långa sådana, men de är ju också väldigt hårda så jag har inte vågat pilla något :crazy:

Folk har i tidigare inlägg skrivit att sporrarna bara är att knippsa av. Har aldrig testat själv, men låter mest rimligt eftersom sporrar bara är hovmaterial så att säga. Bara man inte klipper för långt in ska det nog inte vara någon fara :)

jag brukar bara klösa lös dem då jag tycker det är i vägen och fula ;)

kl

Min häst får jätestora kastanjer och jag brukar be min hovslagare att knipsa bort dom när han kommer och skor.

Jag har hört någon gång att kastanjerna är ett resultat av hästens utveckling. Först hade hästen tre "tår" - Hoven var en, kastanjerna var en och sporrarna som dom har var en. Om det var så vet jag inte, men det är iaf vad jag hr hört.
Kanske inte helt omöjlgt eftersom kastanjerna påminner lite om hovarna tycker jag. Hårdare på utsidan och lite mjukare inuti.

Visst är det så.
Hästar är uddatåiga djur och det namnet betyder att de har ett udda antal tår. I dagsläget enbart en tå, som motsvarar våra långfingrar.
Kastanjer och sporrar är mycket riktigt rudiment, rester, efter tidigare tår, och dessa som idag kan ses på våra tamhästar är från när de hade tre tår. Ännu tidigare hade hästen 5 tår.
Kor,får och getter är partåiga, vilket betyder att de har ett jämnt antal tår. Klöven är ju tvådelad = två tår. Lättklövarna är rester efter tå tre och fyra.

Jag har aldrig knipsat bort några kastanjer med hovtång, utan bara tagit tag vid dess "rot" och vridit loss dem. Är man försiktig så lossar de ända intill huden där det blir som en lite mjuk "platta" kvar, där en ny kastanj växer ut. Känns som mindre skaderisk om man vrider bort dem än om man klipper.

Kan säga till alla att matolja var det bästa jag testat. Dom bara faller av och nu finns det knappt några kvar :bow::bow: Det pyttelilla som sitter kvar går att pilla bort utan större svårigheter D:D

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 080
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 276
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 424
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 645
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna