Hur tänker ni om "svordomar"?

mino

Trådstartare
Min fyraåring har lagt sig till med att sätta "skit-" framför allt han vill förstärka. Å ena sidan använder jag ju själv såna uttryck och svordomar ibland, men å andra sidan låter det inte helt bra från en glad fyraåring. Men jag kan inte komma på nåt vettigt skäl att ge honom till varför han kanske inte behöver säga sånt som "skitlänge sen". Eller för den delen svordomar. Hur resonerar ni när det gäller milda svordomar (helvete, jäkla, osv) som ni själva använder för barn under, typ, 10-12 år? Har ni kommit på nåt klokt skäl utöver ryggmärgsreflexen för att motivera barn att inte svära för mycket?

Sv: Hur tänker ni om "svordomar"?

Jag tycker inte att det later bra nar det kommer fran vuxna heller... sa vi gjorde en anstrangning och slutade helt med svordomar nar barnen foddes. Bra ovning nar de var bebisar, nar de sedan borjade prata i ettarsaldern sa hade vi lagt oss av med ovanan. Sjalvklart hander det ibland anda (sarskilt nar man gor sig illa eller ar riktigt frustrerad) men da ber vi om ursakt efterat. Fast det hade jag nog gjort i vuxet sallskap ocksa faktiskt.

Jag körde på samma sätt som Sunshine när mina barn var små. Det fungerade faktiskt riktigt bra. Första svordomen kom när sonen hade börjat på dagis.
Jag förklarade helt enkelt att man inte säger så och påminde utan att tjata när det ändå hoppade ur munnen. När de blev äldre så var det en vana hos dem och de svär inte särskilt mycket idag heller, de är 21 och 23 år i år. Jag däremot ramlar gärna tillbaka till svordomar :o men jag håller dem inne så långt det går i umgänge med andra. Jag tycker inte att det låter särskilt trevligt att folk svär var och vartannat ord när de är vuxna heller.

Min sambo svär aldrig men det händer att jag gör det.
Gällande "skit"- som förstärkningsord så hade jag nog bara påpekat att det finns andra som låter trevligare (jätte-, super-, "bauta"- m.fl.) som man kan använda. Kanske barnet själv kan hitta på något.

När det gäller rena svordomar så löste barnen det själva genom att fråga eller påstå att "-Man får väl inte säga jävla, fan etc." Nej fick jag bekräfta men jag kunde se på dem att de riktigt myste över att få säga det förbjudna ordet men på ett tillåtet sätt. :D

Jag hade nog satsat på att säga att det inte låter bra med svärord och tillsammans med barnet försöka hitta reservord att använda då ordförrådet tar slut eller att man inte hittar förstärkningsord.

Min mamma svor aldrig tills jag var 15 år men kunde ibland säga "sablar". Ett helt ok slags svärord tycker jag, har hört kompisars barn säga "snablar" och det fungerar det också.

Varken jag eller sambon använder ngr svordomar, alltså är det inte ok här hemma. Snart 4 åringen hade en kort period när det var roligt att använda ett fullt ord men vi sa bara att så säger man inte och gav det ingen mer uppmärksamhet.

Det svåra för mig är att jag tycker att det är helt okej att vuxna svär milda svordomar, som typ helvete. (Skulle en vuxen däremot säga hora eller kuk i vardagligt tal så skulle jag reagera.) Jag tycker inte att jag ska behöva sluta att svära eftersom det inte är ett problem. Men det gör ju också att det blir svårare att motivera varför yngre barn inte ska svära när man själv svär. Om man jämför det med att dricka alkohol (en vuxendricka) så kan man ju peka på att kroppen inte mår bra av det när man är barn, men när det gäller svordomar så skadar det ju inte nån, det bara känns lite omotiverat att barn ska behöva ta i på ett så vuxet sätt. Men det känns spontant underligt att försöka lägga förbud på vissa ord och kalla dem vuxenord.

Jag tycker alltid att "fula" ord låter just fult. Ur allas munnar. Jag brukar hitta på något riktigt konstigt ord att byta ut svärordet mot då ett barn börjar svära. Typ kamelroligt, raketkul, banan också o.s.v. Det brukar de tycka är så kul att de släpper svordomarna.

Jag ställer inte högre krav på sonen än på mig själv eller maken och visst kommer det ut någon svordom ibland. Inte från sonen än. Har alltså ingen nolltolerans men skulle sonen börja svära som en borstbindare får vi väl helt enkelt erbjuda honom alternativ som låter trevligare.

Jag tycker faktiskt inte att skitlänge låter värre från barn än från vuxna, däremot "fastnar" väl barn ibland och använder ordet alldeles för ofta. Jag hade nog fört ett språkfilosofiskt resonemang om att kraftuttryck förlorar sin effekt om de överanvänds och dessutom föreslagit synonymer när skit hörs för ofta. Och resonerat om vikten av att ha en rik och varierad vokabulär. Ja jag hade använt det ordet även med en fyraåring så den får något att bita i.

Ord som hora tycker jag inte att någon ska säga, men allt som är tillåtet för mig att säga är det också för barn, tycker jag. Nu svär jag mycket lite, men jag har inte bemödat mig om att undvika det inför barn. Däremot har vi pratat om vilken typ av situationer som kan motivera att man säger tex fan.

Ja de fastnar och det känns också väldigt kompisinfluerat, känns inte som det kommer från vårt svärande. Men du har rätt, enda sättet är nog att prata om det och försöka dämpa snarare än hindra. Intressant för övrigt hur en människas ålder kan skapa särskilda laddningar i vissa ord som i andra sammanhang är rätt neutrala.

Intressant för övrigt hur en människas ålder kan skapa särskilda laddningar i vissa ord som i andra sammanhang är rätt neutrala.

Ja, jag tänkte lite på det där efter att jag hade skrivit. Jag har som sagt inga direkta känslor kring just barn som säger skit, även om jag tror att jag skulle reagera mer om fyraåring sa tex knulla din morsa än om en knappt tjugoåring sa det. Nu tycker jag ju inte att någon ska säga så, men ska sådant nödvändigt sägas, tycker jag att man kan vänta tills barnen har somnat.

Jag tänker att det skulle vara lite intressant om du skärskådade den där motviljan mot att barn säger skit, fastän du får säga det själv. Vilka av dina föreställningar, eller vad man ska säga, krockar det med? Du är väl inte typen som tycker att barn ska vara gulliga hela tiden och att barndomen är en typ skyddad oas av barnafrid och lycka?

När min son var ca 10 fastnade fuck som ord, och då fick vi spader till sist och införde att man får böter om man säger fuck. Plötsligt upptäckte ungen att han inte kunde säga någonting utan att säga fuck. Det tog ett par dagar av konstant punktmarkering, sedan var det borta. Men så hård som jag var då skulle jag inte vara mot en fyraåring.

De suger ju i sig ord överallt, men i det långa loppet så kommer det ju till stor del att vara föräldrarnas sätt att prata (format av klass och utbildningsnivå) som formar barnen språkligt, tillsammans med samhällsutvecklingen. Under barn- och ungdomen provar de sig ju igenom även andra sociolekter, språksvampar som de är. Man får ju leva med att de möter saker som man själv inte direkt kan stå för, men heller inte kan avskärma dem från med äran i behåll.

Jag svär ganska lite. Såpass att sambon reagerar när jag väl gör det.

Så jag antar att det inte kommer bli ett jätteproblem och lagom är väl att säga att det inte är så trevligt/osv att säga så. Jag tror det ger sig med tiden om man inte får spader på det :D

Jag trodde att jag skulle bli bättre på mina svordomar, men inte =( Jag säger typ fan, o skit o helvete. Inga grövre saker. Min pojke skolas nu in på förskolan o jag blev lite chockad över att hans ena fröken svär. Jag försöker att inte svära, men det ploppar liksom bara ur munnen.

När jag var liten hade min pappa total nolltolerans mot svordomar och sa alltid "svär gör folk som inte är bildade nog att prata ordentligt". Det var väl kanske inte det mest pedagogiska men har trots allt resulterat barn som inte svär eller använder könsord. Jag kan väl hålla med pappa i att det uppenbarligen finns språkliga brister hos de som tycker det är nödvändigt att förstärka sitt språk med svordomar och könsord i varje mening. Men jag kommer inte praktisera den "taktiken" på mina (än så länge hypotetiska) barn direkt.

Men jag svär aldrig och min sambo gör det ytterst sällan, och aldrig när han pratar med någon annan. Så jag hoppas verkligen att det räcker med "positiv förstärkning".

Fast jag lutar åt att det är mer bildat att både kunna många "vanliga" ord och många "fula" ord, än att bara kunna de vanliga.

Jag tycker att kraftuttrycken har sin plats i språket, men precis som med alla andra talesätt och uttryck bör man ibland tänka till på vad de egentligen betyder - hellre än att oreflekterat slänga könsord omkring sig, tex. Eller rasistiska ord, eller så.

Kom på att detta nog handlar om själva barnet. Han har alltid läspat ganska mycket vilket gör att han låter så pyttig även om han fyller fem i år, det blir liksom "skithungjig".

Stora tjejen (kom jag också på) hade en period när hon sa shit till allt, eller i själva verket sa hon "meh shett" men eftersom hon alltid har haft ett så vuxet uttal så har jag inte reagerat så mycket på det.

Vi hade ett snack om saken igår men jag tror att man får betrakta det hela som en övergående fas. Så fort hans uttal blir rent så kommer jag nog inte att hänga upp mig på det lika mycket.

Vad säger du om du tex sitter i bilen och kommer på att du har glömt plånboken hemma?

(Eller läspat handlar väl om bokstaven s och inte r, men ni fattar vad jag menar...)

Jag tänker att han vill utforska språket och se vilka reaktioner och effekter det blir av det. Jag hade faktiskt ignorerat det helt och själv använt andra förstärkningsord. Då tror jag att barnet mycket snabbare slår över till det.

De barn som jag träffat som varit mest fixerade vid svordomar är ju de som ständigt påpekar att man inte får säga fan osv. Våra barn skulle inte reagera om någon svor för vi har aldrig sagt bu eller bä om det.

Vi försöker att inte svära hemma. Med varierat resultat. Har vi besök tappar deras pappa helt bort sig och jag måste i princip anstränga mig för att svära när det finns barn i närheten.

Vad säger du om du tex sitter i bilen och kommer på att du har glömt plånboken hemma?

FAA-AN!

Man är barnen med blir det "åååh".

Jag har jobbat så pass mycket med barn så jag anstränger mig inte ens för att låta bli och svära.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 809
Senast: mamman
·
Fälttävlan Tror ni att det blir nåt vettigt i år? Jag, som räknar mig som "terrängnybörjare" iom att jag har tagit upp terrängträningarna igen på...
2
Svar
33
· Visningar
6 145
Senast: Gabby_Ossi
·
Övr. Barn Jag har under en tid funderat på att ansöka om ensam vårdnad för min dotter, men undrar lite hur man gör och hur det går till. Hur...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
9 748
Senast: Enya
·
S
Distans Så var årets första tävling genomförd (ej inräknat Bergas 40 km CR) 80 km på Nybygget i lördags. Jag har själv känt mig ganska ur form...
Svar
7
· Visningar
1 526
Senast: Macken22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Luktar gnagare?
  • Akvarietråden V