hur tänker ni ang blandras?

KisseNova

Trådstartare
Jag gillar verkligen inte blandraser, visserligen så kan jag tycka att dom är fina och så vidare men jag begriper inte vitsen med att blanda raser.
Om du köper en hund från en SKK-reggad uppfödare så får du nästan garanterad hjälp av uppfödaren när det kommer problem.Dessutom så har dom vissa krav och regler att uppfylla, dom får inte avla till höger och vänster bara för att få valpar (visst vissa gör det, men inte lika många som inom blandras-världen)

Men köper du en blandras så blandar du flera rasers bekymmer och problem, du får garanterad INGEN hjälp av uppfödaren om du behöver problem.Dom flesta som föder upp blandraser gör det för att dom tror att det är lättförtjänta pengar.

Hur tycker ni?? (avtackar mig för ev påhopp, däremot så kan jag diskutera i lugn nivå) :rofl:

Sv: hur tänker ni ang blandras?

Jag har inget emot blandraser, dels för att jag har en själv.
MEN jag är emot aveln och dom som blandar hej vilt utan en tanke på hur resultater blir.

Kanske ska tillägga att det finns seriösa uppfödare av blandraser oxå, dom som har ett mål med aveln, (bättre jakt, vall, draghundar etc) men dom är nog inte speciellt många.
och hur kan du va så säker på att man garanterat inte får nån hjälp av uppfödaren?

//J som väntar på att pajkastningen ska börja i denna blandrastråden oxå :crazy:

Senast ändrad:

Oftast när det blandas raser så följer inte problemen med, de säger att blandraser är friskare. Vet ej vilket då jag själv bara har renrasigt, men har haft en blandning Riesen-schäfer/labbe och kan bara säga att jag hade gärna bytt mina fem rena hundar mot henne, men tyvärr så finns hon i hundhimlen.
Sen ang det att bara hunduppfödare med "rena"hundar hjälper sina valpköpare, vet jag inte om det stämmer det beror ju inte på rasen utan på uppfödaren. Har en kompis som fått nån blandras kull och hon ställer upp för sina valpköpare.

jag tvivlar starkt på att problem försvinner bara för att du parar mer raser.Snarare får du alla rasers problem, för vilken anledning skulle problem försvinna?? Skulle dom "slå ut varandra"??
Dessuotm så säger min erfarenhet mig att blandraser har en tendes att bli knäppa oftare än renrasig just pga oseriös avel.

Det klart att det finns uppfödare av blandras som ställer upp för sina köpare, men det är väldigt ovanligt.Om man vill bli uppfödare, så varför inte satsa på någon ras.Då kan du samtidigt "bolla" dina problem med andra uppfödare av den rasen.

Att du sen skulle ha bytt din renrasiga mot din blandras, har väl ingenting med raserna att göra? utan mer med personligheten att göra :confused:

Använder du sökfunktionen så ser du alla våra lååååånga trådar om just blandraser.

Jag själv är helt emot alla oseriös avel, därför blandraser eftersom det oftast är fruktansvärt oseriöst.
Dock har jag själv en blandras, som dock är framavlad för att få en bättre jakthund och det blev det.

Jag är emot pga att jag har träffat så många hundar som är totalt shizofrena pga tokig blandning. Dessutom sjuka, med armbågsfel osv osv.
Sen är det ju så, om jag hade köpt en hund från min renrasuppfödare och den hade fått avlivas som ung pga höftledsfel, då hade jag fått en ny valp. Det hade jag inte fått av 99% procent av blandrasproducenterna.

Alltså, jag väljer renras pga
*Jag har ett papper på vad jag har för hund
*Jag kan meritera den giltigt
*Jag har fler garantier (SKK)
*Jag vet de flesta egenskaper min hund kommer att få

//E

Blandras ok!

Men jag tycker def inte om avlen av blandraser :mad: tyvärr finns det inget man kan göra:( Men dom hundar som kommer till av misstag måste ju tas om hand!!! Så inget ont om själva hunden dock mot avlen!

Det bästa man kan göra är väl att se till så att man har mycket kunskap innan man köper valp. Blandras eller icke! Tänk på att det finns massor av rena raser där hundarna får lida pga framavlade skönhetsattribut.
Det finns både bra och dåliga saker med blandras. All oseriös uppfödning är förkastlig, renrasigt eller ej.

Bedrivs det avel med blandraser på samma sätt som med rashundar? Dvs för försäljning och profesionellt avelsarbete. :confused: Eller är inte den största delen blandras"avel" mest olyckor eller för att man tyckte att det skulle bli en söt eller praktisk blandning, vill ha valpar, eller vilken anledning man nu har att skaffa valpar.
Jag har själv en blandis, hon är en "olycka" mellan en ren schäfer och en ren border collie dvs hon är "envägskorsning". Det tycker jag är en sak, men jag gillar inte sk. sexvägs korsningar, det vet man ju aldrig vad det blir.

Tycker blandras-avel huggs vid fotknölarna av vissa här... Många blandar ju för att dom vill ha egenskaper från två raser för att få fram en hund för ett visst ändamål, ex jakt eller vallning eller vad det nu kan vara. Visst finns det oseriösa "uppfödare" av blandraser likaså finns det oseriösa uppfödare av renrasiga hundar. Så att dra alla blandraser över samma kam är fel tycker jag. Har en kompis vars blandras, en riktig vägkorsning, och han är den mest underbara hund jag någonsin träffat! Lydig som få och han har aldrig varit sjuk. Är idag 9 år gammal och piggare än många i samma ålder. Inga krämpor där inte... Sen kan man då stöta på grannens schäfer, 7år gammal som är halt o lytt och ser ut som den är 100 år gammal... Så det där med att renrasiga hundar är friskare stämmer nog inte alla gånger. Plus att det viktigaste är väl ändå personligheten?

Ärligt talat så ägnar jag inte så mycket energi åt att fundera över blandraser överhuvudtaget. Det är ett fenomen som alltid har funnits och alltid kommer att finnas....

Vill folk ha sina blandraser så får de väl ha det då..

Många blandraser är bra, inget snack om saken , men det finns faktiskt i nuläget dom som avlar valpar på löpande band bara för att tjäna pengar, detta bara för att det har blivit efterfrågan på små blandraser, en liten "puttinutti"hund som folk kan stila med.
Det är okey om det är en tjuvparning som valparna blivit till på , men hur många är det på en skala, nej, jag tror faktiskt att dom mesta gör det för pengarnas skull.

pippilotta skrev:
Många blandraser är bra, inget snack om saken , men det finns faktiskt i nuläget dom som avlar valpar på löpande band bara för att tjäna pengar, detta bara för att det har blivit efterfrågan på små blandraser, en liten "puttinutti"hund som folk kan stila med.
Det är okey om det är en tjuvparning som valparna blivit till på , men hur många är det på en skala, nej, jag tror faktiskt att dom mesta gör det för pengarnas skull.

Det är sällan blandraser kommer till genom tjyvparningar. De flesta är planerade kullar... Själv befattar jag mig inte alls med blandrasavel... Inte heller är jag intresserad av blandras hundar.

Konstaterar bara när jag träffar en... "en blandras!!! jaha"... och sen är jag inte intresserad av den överhuvudtaget.

Varför är du så anti blandraser?

eh det är juh snällt, är väl inte hundens fel att den är blandras.. varför ska den få lida.

jag ser till hundens individ.
Och när jag åker och kollar på valp så pratar jag ju med uppfödaren och om jag skulle misstycka någonting om uppfödaren så skulle jag inte köpa någon valp av den. Enkelt.

Jag har haft både renras och blandras.

En blandras som var aggressiv som vi lämnade tillbaka efter två veckor då den försökte hugga min bror. mellanstorlek mot liten

En renras som var otroligt skottkänslig och "vek". Rädd hund som kunde morra till åt folk som hon ev. kände sig hotad av. mellanstorlek mot stor

En blandras som är den snällaste hunden jag någonsin träffat. Och så jäkla lättlärd!! stor

Nu har jag en renras liten hund som jag har tränat med i 1 år nästan. Han kan sitt, stå och vacker tass. Han börjar bli bättre på att inte dra i kopplet nu osv...

Och jo, jag har gått kurser men det verkar inte hjälpa på den här lilla krabaten :cool:

Lillaloppan skrev:
Plus att det viktigaste är väl ändå personligheten?

För den enskilda hunden och ägaren är individens hälsa och temperament viktigast. För arten hund är det långsiktigt sunda individer som är viktigast, och det kräver noggrant avelsarbete. Man måste helt enkelt veta vilka fysiska och psykiska egenskaper man kan räkna med, och hålla koll på ärftliga sjukdomar. Detta eftersom vi ska leva nära hundarna, och vill ha dem till att utföra vissa uppgifter. OBS! Det gäller aven "sällskapshundar". Man vill att de ska vara lugna inomhus och inte riva bygget eller skälla i tid och otid. Man vill inte att de biter familjen - eller gäster. Man vill att det ska gå att ha med hunden i olika miljöer utan att den får panik eller gör utfall mot andra hundar eller människor.

Jag tycker inte alls att det är något fel på blandraser..dock blandrasaveln är det väl sisådär med..det beror ju helt på vad man vill uppnå..jag har en blandrashun som jag älskar över allt annat..Hon har haft fyra kullar dock inte när jag hade henne utan människan som hade henne före mej, Hon har varit draghund, så då har hon fått fler egenskaper för just drag..därför har man avlat på henne eftersom hon har varit en bra draghund. Om man däremot har en blandras och funderar på en kull bara för att få nått efter den hunden, nja det gör man ju iof som man vill med..men det är egentligen ganska onödigt..Jag skulle lugnt kunna skaffa en blandras till, men eftersom jag är intresserad av utställning så kommer min nästa hund bli en renrasig..och jag tror verkligen inte heller att bara för att det är en renrasig hund så hjälper nog inte uppfödaren en med allt heller..det är ju som sagt från uppfödare till uppfödare..

Inte så mycket. Vi har två stycken, en blandras (schäfer/rottis) o en renras (papillon) och jag tycker lika mycket om dom båda. Har inget emot blandrasavel i sig. Oseriös avel däremot. Men de behöver inte alltid gå hand i hand.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 378
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
Svar
11
· Visningar
2 326
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 499
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Jag läser ofta här att ditten och datten ska man inte avla på. Och jag håller med. Men sen började jag fundera på vilka hundar som ska...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 461
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?