Sv: Hur tänker du?
Jag är också i samma generation o känner igen detta på pricken!
Fast min pappa mockade faktiskt ett par gånger vill jag minnas, bara för att vara snäll. Han skjutsade också till tävlingar. Och hämtade hö o halm när jag talade om att det började ta slut. Men i övrigt fick man ju sköta sina hästar själv. När jag hade min häst inhyrd så fick jag dessutom skjuts till stallet när det var ca -25 ute, i annat fall var det cykel eller spark som gällde i ur o skur.
Jag kommer också ihåg hur det var innan man fick egen häst. Precis det du beskriver att man var glad bara av att få vara med runt hästen. Ev. ridning blev en bonus och var inget man räknade med alls. Jag minns hur stolta jag o kompisen var när vi som 12-åringar själva fick ta ut ridlärarens 3-åriga "jättestooora" halvblod och borsta, utan att hon var med. Vi fick också, som 12-åringar, ha stalljour på ridskolan själva.
Nu blev jag nostalgisk...
Jag tycker diskussionen om barnen är högst intressant, även jag hör till samma generation som du och Fio, och jag känner igen mig exakt i det ni skriver. jag hade snälla föräldrar som skjutsade och hämtade, men ofta fick man även cykla kilometervis till stallet, i skitväder, när skjuts inte var möjlig, men det stoppade en aldrig. Min pappa var snäll och skjutsade till tävlingar osv dessutom, och hjälpte till om ngt behövde fixas, men aldrig att ngn mockade åt mig eller hade hästen servad i den bemärkelsen. Ingen annan av mina kompisar hade ngn förälder som fixade allt de heller.
själv var man ju överlycklig som barn på att bara få komma och pyssla och gosa med någons häst, innan man hade egen. smörja grejer, mocka, fixa mat, bara vara runt hästen. Jag tycker inte det verkar finnas på kartan nuförtiden, att ngn skulle vara intresserad av det. Det är ridning som gäller och snabbt ska det gå, och mycket ska det va.
Jag är också i samma generation o känner igen detta på pricken!
Fast min pappa mockade faktiskt ett par gånger vill jag minnas, bara för att vara snäll. Han skjutsade också till tävlingar. Och hämtade hö o halm när jag talade om att det började ta slut. Men i övrigt fick man ju sköta sina hästar själv. När jag hade min häst inhyrd så fick jag dessutom skjuts till stallet när det var ca -25 ute, i annat fall var det cykel eller spark som gällde i ur o skur.
Jag kommer också ihåg hur det var innan man fick egen häst. Precis det du beskriver att man var glad bara av att få vara med runt hästen. Ev. ridning blev en bonus och var inget man räknade med alls. Jag minns hur stolta jag o kompisen var när vi som 12-åringar själva fick ta ut ridlärarens 3-åriga "jättestooora" halvblod och borsta, utan att hon var med. Vi fick också, som 12-åringar, ha stalljour på ridskolan själva.
Nu blev jag nostalgisk...