Hur tänker du?

bigganl

Trådstartare
Om man tänker efter, hur känner du att det i grunden är när du rider?

Är det i grunden ryttaren som ska anpassa sig efter hästen?
Är det i grunden hästen som ska anpassa sig efter ryttaren?

Den här frågan dök upp i mitt huvud när jag satt och läste andra trådar. Det verkar finnas delade meningar om detta och jag undrar vart det leder i förlängningen? Det kanske inte är så konstigt att det finns ryttare som ser så olika på detta med ridning när en så grundläggande fråga har olika svar?

För min del så känner jag att när jag sätter mig på en häst har jag ett ansvar att anpassa mig efter hästen. Mina hjälpar ska vara anpassade på ett sätt som passar hästen och tar största möjliga hänsyn till den. Den har inte bett om att få mig på ryggen. Inte så att hästen ska bestämma allt utan att jag är den som ska anpassa mig och min ridning till hästen så att vi tillsammans kan utvecklas och samspela.

Sv: Hur tänker du?

Jag anpassar mig till hästen, känner av hur just den häst jag sitter på för tillfallet "fungerar", alltså vilka signaler och hjälper den svarar på, försöker inverka på det sätt som passar bäst för just den hästen. Det är det som är tjusningen tycker jag, men också det som gör det svårt, liksom det som gör att man utvecklas som ryttare. Det går ju inte att rida alla hästar på samma sätt.

Om man tänker efter, hur känner du att det i grunden är när du rider?

Är det i grunden ryttaren som ska anpassa sig efter hästen?
Är det i grunden hästen som ska anpassa sig efter ryttaren?

Den här frågan dök upp i mitt huvud när jag satt och läste andra trådar. Det verkar finnas delade meningar om detta och jag undrar vart det leder i förlängningen? Det kanske inte är så konstigt att det finns ryttare som ser så olika på detta med ridning när en så grundläggande fråga har olika svar?

För min del så känner jag att när jag sätter mig på en häst har jag ett ansvar att anpassa mig efter hästen. Mina hjälpar ska vara anpassade på ett sätt som passar hästen och tar största möjliga hänsyn till den. Den har inte bett om att få mig på ryggen. Inte så att hästen ska bestämma allt utan att jag är den som ska anpassa mig och min ridning till hästen så att vi tillsammans kan utvecklas och samspela.

Om du menar tex dressyrtrådarna så tycker jag att du skjuter bredvid målet igen och gör andra frågor av det än det är. Men det är kanske bara jag som missförstår dej igen:cool:

Naturligtvis ska ryttaren anpassa sej efter den häst den sitter på, känna efter vad som behövs för just den hästen. Men inte anpassa sej efter hur hästen fungerar på alla sätt, nej.

En häst som tex är byggd i framvikt och kanske lite het, rasar gärna iväg i traven och i galoppen, framåt, fortare, flackt. En anpassning till hästen är för mej att då arbeta med att få hästen i grundbalans,m vilket ställer större krav på den hästen än på en som har en egen bra grundbalans. Det måste ryttaren hjälpa hästen med. Där måste man anpassa efter varje häst.
Alltså ändrar man hästens sätt att röra sej till ett bättre sätt ur ridsynpunkt.

Ryttaren anpassar sej inte genom att acceptera hur hästen rör sig;) Nej det anser jag inte är så bra.

En annan häst kanske är välbalanserad i sej själv men viker gärna in nosen och undviker att få med sina bakben, de såsar lite bakom, lite hur som helst, kanske t o m i otakt med frambenen:cool:. Ja då får ryttaren ta hänsyn till det och försöka påverka hästen att arbeta lite mer engagerat och hälsosamt.

Så din fråga blir omöjlig att svara på, vad avses med anpassa? Ja man måste anpassa och känna av vad som behövs för varje häst för att få den att arbeta på ett sätt som stärker den som ridhäst. Nej man anpassar inte genom att bara rida med i hur hästen själv väljer att arbeta, och hoppas på att den själv kommer på ett bättre sätt.........

Och ja man gör arbete (som det handlar om om man utbildar en häst) i samspel och samarbete med hästen, vilket inte innnebär att alltid låta hästen välja sysselsättning, gångart eller vad den nu väljer - om den fick välja;)

Om hästarna hade valt så tror jag min hingst hade svassat i en tjusig trav utan minsta arbete genom kroppen, min valack hade då och då gått en uppfriskande hubertusjakt och däremellan solat sej i beundran i hagen, och det här stoet som f ö älskar att ridas, hade rusat runt i hög fart och kollat in allt spännande och läskigt med glada sidsprång hit och dit:cool:

Men så vill ju inte jag ha det, så det blir inte riktigt så;)

Senast ändrad av en moderator:

Det är flera trådar som fått mig att tänka på detta. Tråden på dressyr är en av dem bara. Det blir väldigt tydligt att den här frågan har olika svar. Jag tänkte att jag kanske kan få reda på varför här. Inte säkert med värt ett försök.

En häst som tex är byggd i framvikt och kanske lite het, rasar gärna iväg i traven och i galoppen, framåt, fortare, flackt. En anpassning till hästen är för mej att då arbeta med att få hästen i grundbalans,m vilket ställer större krav på den hästen än på en som har en egen bra grundbalans. Det måste ryttaren hjälpa hästen med. Där måste man anpassa efter varje häst.
Alltså ändrar man hästens sätt att röra sej till ett bättre sätt ur ridsynpunkt
.
Helt överens med dig:)

Ryttaren anpassar sej inte genom att acceptera hur hästen rör sig;) Nej det anser jag inte är så bra.
Överens här också
Så din fråga blir omöjlig att svara på, vad avses med anpassa? Ja man måste anpassa och känna av vad som behövs för varje häst för att få den att arbeta på ett sätt som stärker den som ridhäst.
Jag tycker du svarar på frågan här.
Nej man anpassar inte genom att bara rida med i hur hästen själv väljer att arbeta, och hoppas på att den själv kommer på ett bättre sätt.........
För mig är det att åka häst. (inte ridning)
Och ja man gör arbete (som det handlar om om man utbildar en häst) i samspel och samarbete med hästen, vilket inte innnebär att alltid låta hästen välja sysselsättning, gångart eller vad den nu väljer - om den fick välja;)
Jag vill föra och i bästa fall följer hästén. Om hästen själv skulle välja finns ju inget samspel och ingen kommunikation.

För mig så får man skilja på att rida och att utbilda och utveckla hästen. Dom flesta rider bara sina hästar och inte många klarar av att faktiskt utbilda dom och ta dom vidare framåt i utvecklingen.

Självklart anpassar man sig till hästen men det innebär ju inte att man låter den slippa undan arbetet och det är ju just det som är skillnaden mellan att utbilda/utveckla och att bara rida.

En bra ryttare känner av var hästen är - tar det som information till vidare dialog med den och komminicerar så bra med hästen att denne tar häst och ryttare till balans och prestation

att rida i hästens obalans med undanflykter är att hamna fel på Gundes filosofi*, och får håret att resa sig på mitt huvud ( är lyckligt ovetande om kopplingar till andra trådar)

*Gunde säger - Vinnaren har en plan - förloraren har undanflykter

och vinna här - har samma innebörd som fio - dvs utveckling till mer styrka med bibehållen hälsa: det är att vinna för mig och går inte alltid hand i hand med rosetter

utveckling med bibehållen hälsa är målet, och här på forumet är det oerhört subjektivt men det går att mäta på ett objektivt (medicinskt sätt)

Senast ändrad:

För mig så får man skilja på att rida och att utbilda och utveckla hästen. Dom flesta rider bara sina hästar och inte många klarar av att faktiskt utbilda dom och ta dom vidare framåt i utvecklingen.
Det har du rätt i. Det är ju ytterligare en aspekt.
Självklart anpassar man sig till hästen men det innebär ju inte att man låter den slippa undan arbetet och det är ju just det som är skillnaden mellan att utbilda/utveckla och att bara rida.
Jag trodde också det var självklart, men jag insåg att så är inte fallet. Det är därför jag hoppas få reda på hur man tänker när man inte tycker det är självklart.
Att låta hästen slippa undan arbete och göra som den vill är inte vad jag menar utan de trådar där jag läste motsatsen var just under utbildning av hästen. Men att som ryttare "säga åt hästen vad den ska göra" utan att ta hänsyn till hästens förmåga, (utbildningsståndpunkt, fysik och mentalitet) är främmande för mig. Ärligt talat skrämde det mig en hel del.

Det är både och. Grunden skulle jag säga är att ryttaren ska anpassa sig efter hästen. Alltså det viktigaste.
Även ryttaren måste kunna följa och hitta en kommunikation.
Om man sen tänker utifrån ett lydnadsperspektiv och vem som för så tänker jag lite åt NH-hållet, ryttaren bestämmer lite mer, hästen får ha sina egna tankar och åsikter och sin "frihet" men behöver ändå ha lite mindre att säga till om för att ryttaren ska kunna känna sig trygg och föra hästen på ett bra sätt. För att komma till ett sånt samarbete så måste många knappar i kommunikationen funka, åt båda håll, och då är det ryttaren som måste finna hästen och på så vis lära sig detta.

Jag tycker tyvärr att det finns alldeles för många tränare som vill pressa in hästarna i ett fack och/eller föra en envägskommunikation. Vare sig man öht reflekterat över det eller inte. Vilket inte faller mig på läppen. Oavsett disciplin!

Senast ändrad:

Det har du rätt i. Det är ju ytterligare en aspekt.
Jag trodde också det var självklart, men jag insåg att så är inte fallet. Det är därför jag hoppas få reda på hur man tänker när man inte tycker det är självklart.
Att låta hästen slippa undan arbete och göra som den vill är inte vad jag menar utan de trådar där jag läste motsatsen var just under utbildning av hästen. Men att som ryttare "säga åt hästen vad den ska göra" utan att ta hänsyn till hästens förmåga, (utbildningsståndpunkt, fysik och mentalitet) är främmande för mig. Ärligt talat skrämde det mig en hel del.

Har jag missat ngt? vart har detta uttryckts? Tycker det låter mkt märkligt och ställer mig mkt frågande att personer verkligen har sagt så.

det du och Flashlight och Fio uttrycker är väl självklarheter, och brukar vara mer självklart ju mer rutinerad ryttaren är : )

Men att som ryttare "säga åt hästen vad den ska göra" utan att ta hänsyn till hästens förmåga, (utbildningsståndpunkt, fysik och mentalitet) är främmande för mig. Ärligt talat skrämde det mig en hel del.

Jag vet inte var det kommer ifrån, det du skriver ovan, men många har inte förståelse för varför hästen inte kan, jag ser tex folk jobba på övergångar - men inte på att skapa förutsättningar för övergångar utan det blir bara bromsa med tygeln och gasa med benet, och hästen måste lära sig...

Då är man inte vidare lyhörd tycker jag. och inte skicklig heller

Sedan säger jag igen jag ser också alla de här undanflykterna för att inte åstadkomma någonting konkret.

I min värld är det glasklart - ger man hästen förutsättningar så klarar den, den unga hästen orkar dock inte så länge

det finns vissa helt ap - felridna hästar, hästar som gått i extrem hållning, men de flesta är inte mer felridna än vad nuvarande ryttare ställer till med själv :o

tackar för bugningar - trodde jag skulle irritera någon jag :D

Men att som ryttare "säga åt hästen vad den ska göra" utan att ta hänsyn till hästens förmåga, (utbildningsståndpunkt, fysik och mentalitet) är främmande för mig. Ärligt talat skrämde det mig en hel del.

ingen aning om vad du syftar på, men du kan inte ha misstolkat då:confused:`
Har någon verkligen sagt så?

Grunden skulle jag säga är att ryttaren ska anpassa sig efter hästen. Alltså det viktigaste
.
Även ryttaren måste kunna följa och hitta en kommunikation.
Ja, det var detta första i grunden jag tänkte på.

Jag tycker tyvärr att det finns alldeles för många tränare som vill pressa in hästarna i ett fack och/eller föra en envägskommunikation. Vare sig man öht reflekterat över det eller inte. Vilket inte faller mig på läppen. Oavsett disciplin!
Ja igen. Det är den tanken jag reagerar mot. Det för mig att bli rädd. Det är så långt ifrån ridning för mig.

tyvärr finns detta att läsa i ett flertal trådar. Inte så att trådarna har handlat om just denna i inledningen utan det kommer fram när man läser. Tyvärr.

Jag vet inte var det kommer ifrån, det du skriver ovan, men många har inte förståelse för varför hästen inte kan, jag ser tex folk jobba på övergångar - men inte på att skapa förutsättningar för övergångar utan det blir bara bromsa med tygeln och gasa med benet, och hästen måste lära sig...

Då är man inte vidare lyhörd tycker jag. och inte skicklig heller
Nej varken lyhörd eller skicklig och vad har man för tanke när man gör så? Det undrar jag.
Sedan säger jag igen jag ser också alla de här undanflykterna för att inte åstadkomma någonting konkret.

I min värld är det glasklart - ger man hästen förutsättningar så klarar den, den unga hästen orkar dock inte så länge
bara att hålla med igen.
det finns vissa helt ap - felridna hästar, hästar som gått i extrem hållning, men de flesta är inte mer felridna än vad nuvarande ryttare ställer till med själv :o
Jag tycker i och för sig att felridna hästar är alldeles för många, men samtidigt är det oftast inte så svårt att hjälpa dem till/visa dem ett bättre sätt att arbeta.
tackar för bugningar - trodde jag skulle irritera någon jag :D
varsågod. de var du värld. tyckte du verkligen du beskrev BRA

tyvärr finns detta att läsa i ett flertal trådar. Inte så att trådarna har handlat om just denna i inledningen utan det kommer fram när man läser. Tyvärr.

men var? kan du ge ngt exempel?

För mig är din frågeställning nämligen goddag yxskaft. Jag har mkt svårt att tro att ngn resonerar så som du tolkat det. Faktiskt. Däremot har jag sett i flera trådar, att en del har bestämt sig för att det är det som menas när termer används som "ta igenom" tex. Totola tex brukar ha den uppfattningen. Personligen förstår jag inte vad den är grundad på, alls.Jag kan hålla med om att uttrycket låter hårt rent språkmässigt, men jag håller inte med om tolkningen som görs av innebörden.

Klart det blir kommunikationsmissar beroende på hur man uttrycker det.
Skriver man "ta igenom" då kan man översätta det olika, dock är det ett tvingande uttryck à la man ska få sin vilja fram. Har du åtta olika tvingande uttryck i ett och samma inlägg, då kommer man såklart tolka det som en person som kanske tenderar att forcera igenom sin vilja jämfört med någon som använder mindre tvingande och mer förklarande uttryck i stil med "vänta ut och ev. förstärka" (bara som ett exempel, klart det inte alltid funkar! :p ) Men då pratar vi alltså i skrift och jag menar egentligen inget konkret här på forumet, utan mer allmänt ute i hästvärlden.

Tänker t ex på hur man uttrycker sig och uppför sig när man lär ut. T ex så hade jag en ridlärare (som ÄR skicklig ryttare själv och som har många nöjda elever!) som kunde ryta till med "Sparka på, det är ingen porslinshäst du sitter på!", uttryck som "äh du får ta i ordentligt, det händer ju inget!" och massvis med liknande *host* pedagogiska kommentarer är inte heller ovanligt att höra och nästan accepterat i stor delen av hästvärlden känns det som.
En outtalad eller uttalad regel om att man alltid måste "vinna" över hästen som om det vore en kamp när det snarare ska vara ett samspel och en dialog (kommer ofta från de som inte heller lämnar så stor tanke till varför utan utgår ifrån att det är en ren olydnad det är frågan om tills motsatsen bevisats, av någon anledning kommer det också från samma personer som ojar sig över att hästarna trilskas eller är jobbiga).
Bara för att dra ett par exempel.

Det känns inte rätt att hänga ut någon på det sättet. Sätt dig och läs så ser du rätt snabbt. Exemplen är många.

För mig är din frågeställning nämligen goddag yxskaft. Jag har mkt svårt att tro att ngn resonerar så som du tolkat det.
Det är ingen tolkning. Det är vad som faktiskt står i text. skriver man att hästen ska göra si eller så och att det inte är intressant att fråga sig varför hästen inte gör just det ryttaren vill, då anpassar man sig inte efter hästen. Då vill man att hästen ska anpassa sig först. Man är inte ens intresserad av hästen som individ.
Sen kan man läsa i många tråder hur ryttaren ska förmå hästen att göra olika saker, men de skriver tydligt och klart att de inte är intresserade av att hästen ska förstå eller lära sig. "Hästen ska bara göra det ryttaren vill."
Det är alltså inte fråga om någon missuppfattning eller tolkning utan just vad som skrivs. Jag är också väldigt förvånad, men det är tyvärr bara att läsa trådar om just ridning i olika former så står det svart på vitt. Jag önskar det vore en missuppfattning. Det hade varit bättre (för hästarna):) Nu har jag ju ingen aning om vilken nivå dessa ryttare är. De skriver som om de var på väg upp i eliten, men det stämmer nog inte riktigt. (eftersom de har alla svar och utger sig för att kunna allt istort sett)

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 414
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 381
Senast: mamman
·
Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
941
Senast: skiesabove
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 298
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama