Hur svårt, ensam vårdnad. Långt

M

Misca

Jag blir tokig.. för att göra en lång historia kort.

Min son är 7år, han har bott hos mej sen han föddes. Dock bodde jag och hans far tillsammans pojkens första halvår.

Sen dess har umgänget med pojkens pappa varit väldigt sporadiskt. Jag försökte få det att fungera med varannan helg (har även provat varannan vecka) men det har inte fungerat utan pappan har ett flertal gånger gånger ringt och talat om att han inte kunde ha pojken just den dagen/kvällen/helgen/veckan. Flera av dessa gångerna så hörde han av sej efter bestämd tid för hämtning. Han har även glömt att hämta från dagis.

Under pojkens uppväxt har jag utbildat mej/ arbetat utomlands i 2st perioder. Dessa två perioder har pojken bott hos mina föräldrar.
Pappan har då fått ha pojken i princip så mycket han ville men under sammanlagt 8månader så hade pappan pojken i ca 30dagar.

I januari 08 flyttade jag och pojken 40mil bort.
Sen vi flyttade har jag gjort mitt bästa för att pojken ska få träffa sin pappa.
Jag har åkt ner varannan helg och betalat hela resvägen dit och hem. Jag har lagt hela helgen på detta. Pappan vill inte vara med och betala, därimot vill han ha avdrag från att betala underhållet de helger som pojken är hos honom.

Pojken har speciella behov då han är barnreumatiker och har ont i leder. Han har dåligt imunförsvar, laktosintolerans och trånga luftrör.

I 9fall av 10 så har pojken haft feber, varit kraftigt förkyld och haft ont i leder när han kommit hem från pappan. Han har även varit lessen och inte viljat åka dit mer.
Pappan ringer inte till pojken mer än ca 5-10ggr/år och han är fd drogmissbrukare.

Nu idag fick jag ett brev från pappans advokat ang umgängesrätt.

Han ska tydligen ha pojken hela jullovet förutom halva julafton och varannat nyår. Han ska även ha alla höstlov, varannan midsommar, v 28-29 varje sommar och alla ojämna helger från sådan tid att pojken kommer att missa varannan fredag i skolan.

Pappan har nu en ny fästmö med en son som är lika gammal som min pojk. De två pojkarna kommer inte överens. Deras är bråkig och hårdhänt, min är mild och får lätt ont. Min pojk frågar alltid om den pojken ska vara hemma när han kommer till dom, han vill inte träffa den pojken.

Jag är otroligt konflikträdd och tar inga strider om jag inte måste. Men jag vill inte att pojken ska vara borta hela jullovet!

Vad tror ni? Har jag tillreckligt för att ansöka om enskild vårdnad?

Sv: Hur svårt, ensam vårdnad. Långt

Jag kan inte svara på din grundfråga - om du har tillräckligt för att ansöka om enskild vårdnad.

Men jag blir rätt förvånad över att du får ett brev från advokaten där det finns något sorts beslut om hur pojken skall vara med sin pappa. Var kommer det beslutet ifrån ? Låter ju som om det är en önskelista på hur han vill träffa barnet - inte ett beslut. Dessutom så tror jag inte alls att det är okej att han missar skoldagar.

Tag kontakt med familijerätten !

Har inget svar att ge dej men jag håler tummarna för att det ska lösa sej så bra som möjligt!

Även jag börjar bli intresserad av enskild vårdnad så ja puttar upp tråden och hoppas att någon som har kunskap om detta tittar in här!

jo jag vill med att någon kunnig hoppas in i tråder och berättar lite.
Pappan till mitt barn vill inte veta av ungen säger han och vägrar göra något. så skulle vara bra om man fick lite mer kött på benen om detta.

Ska kontakta fam.rätten imorgon.

Känns bara så jävligt.

Det pappret du fick från hans advokat var mest troligt bara vad han vill och det ska sedan diskuteras tills man kommer fram till ett gemensamt avtal.

Jag sitter i ungefär samma sits som dig och vi har hållit på att förhandla fram ett umgängesavtal sen i november -08 och har forfarande inte kommit fram till någon lösning.

Att barnet ska missa skoldagar regelbundet pga av umgänget ska du inte godkänna, det är verkligen inte att se till barnets bästa.

Eftersom mitt "fall" inte är klart än vill jag inte gå in för djupt i frågan här på forumet, pm:a gärna om du vill ha lite tips.

Sen ska du skaffa en advokat så snabbt som möjligt, antar att det stod när du senast skulle höra av dig angående brevet du fick från hans advokat, försök skaffa en egen advokat innan dess.

Vårdnad och umgänge är två helt olika saker.
Ett barn kan ha en vårdnadshavare men ändå ett omfattnde umgängen med den andre föräldern,det hela handlar bara om att då kan vårdnadshavaren ensam ta vissa beslut som annars kräver samförstånd mellan båda vårdnadshavarna.
Likaså finns det gott om barn som har två vårdnadshavare men bara träffar den ene.

Barn har rätt till umgänge med båda sina föräldrar.I de flesta fall är det det bästa.Ibland är det bäst att inte ha något umgänge.Dessa saker beslutas av TR som lyssnar mycket på socialtjänsten.Därför är det väldigt bra att kontakta dem ofta finner man samförståndslösningar som gör att det inte behöver gå till TR.

Brevet du fick från hans ombud är inte något beslut utan ett önskemål om hur han vill att umgänget ska se ut.Du får ju ha dina önskemål precis som du vill.

Vårdnaden har inget med umgängesrätten att göra. Nyligen ändades den förut så hårda presumtionen om gemensam vårdnad. Om jag minns rätt gäller nu att om en förälder inte vill ha gemensam vårdnad ska föräldrarna inte ha gemensam vårdnad. De anses då inte kunna samarbeta till den grad som krävs. Problemet är att den förälder som säger att den inte vill ha gemensam vårdnad ses inte samarbetsvillig och vågskålen faller då över till den andra förälderns fördel.

Umgängesrätten påverkas inte av vårdnaden. Fader kommer att ha samma umgängesrätt oavsett vårdnaden. Först och främst att umgängessabotera är inget som rätten ser blitt på så samarbeta alltid. Brevet från advokaten är ett förslag. Eftersom umgängesrätten är subsidiär kan rätten aldrig gå emot det som föräldrarna har kommit överrens om i avtal. Men har föräldrarna inte kommit överrens kommer rätten att bestämma när, var, och hur umgänget kommer att ske.

Vid en först anblick så tror jag inte att de kommer att hamna så långt ifrån advokatens förslag men du kan försöka få igenom vissa förändringar. För det första skall du trycka på är att det är oacceptabelt att han missar lektioner i skolan för sin egen utvecklings skull. Ang lov och högtider så tror jag det bästa är att köra ett vartannat år system. Dessutom skall i avtalet skrivas in att ni delar på resekostnaderna och ansvaret för dem.

Umgängesavdrag skall göras om umgängesföräldern har haft barhet hos sig i t o t sex hela dygn på en månad eller fem dygn i följd. Avdrag görs då med 1/40 del av bidragets storlek per dygn.

Hej.

Jag har lite erfarenhet ang. egen vårdnad och jag tycker nog det verkar vara rätt svåt att få det.

Fall 1: Min kompis mamma var gift med en man, mannen misshandlade mamma under flera år, även min kompis åkte på stryk. mamman gick i från mannen, mannen förföljer dem, kastar sönder rutor etc, och mamman vill ha egen vårdnad, efter 7 år gick det igenom.

Fall 2

Min mamma och pappa är skilda, och mamma vill ha ensam vårdnad, pappa har åkt dit för narkotikabrott flertal gånger, första gången kom polisen till oss, så fick mamma reda på det, och hon tog då ut skilsmässa direkt, sedan har han åkt dit för det flera gånger. Missbrukar både alkohol och droger, han hade umgängesrätt med mina två småsyskon, varannan lördag med en kontakt person i tre timmar, utan 19 gånger kom han 4 gånger. Han bråkar om att han vill ha ensam vårdnad trots att han inte träffar barnen när han ska.

Mamma har fått ensam vårdnad, men pappa har rätt till umgänge, tror det är 1 gång i månaden nu, ocxh i höst ska de göra ny plan om hur och när han ska träffa dem.

Så umgängesrätten verkar vara svår att ta i från, för jag förstår inte hur de tänker som tvingar mamma att lämna bort två barn till en man som har flertal narkotikabrott på sig osv.

Nu idag fick jag ett brev från pappans advokat ang umgängesrätt.

Han ska tydligen ha pojken hela jullovet förutom halva julafton och varannat nyår. Han ska även ha alla höstlov, varannan midsommar, v 28-29 varje sommar och alla ojämna helger från sådan tid att pojken kommer att missa varannan fredag i skolan.

mamma fick något liknande brev, och tingsrätten dömde till att pappa skulle ha barnen tre veckor i sträck på sommarlovet, vissa helgdagar o så varannan helg.

mamma överklagade och då så blev de umgängesrätt en gång i månaden.

Vårdnad har ingenting med umgänge att göra. Det du fått från pappans advokat handlar om umgänge och ett barn har rätt till umgänge med sina föräldrar även om de inte är vårdnadshavare. Att bli ensam vårdnadshavare förändrar ingenting för dig.

Kriteriet för att få ensam vårdnad idag är att föräldrarna har svåra samarbetsproblem.

Pojken har skolplikt så att missa skolan varannan fredag är inte en lösning som skolan kommer att godkänna (vilket är till din fördel).

Som rektor kan man ge 10 dagars ledighet på ett läsår sen ska skolområdeschefen komma in och det ska då vara särskilda skäl för att bevilja ytterligare ledighet.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 932
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 576
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 586
Senast: sjoberga
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka