Hur stora är era 09:or?

Sv: Hur stora är era 09:or?

Vad stora de flesta fölisar verkar vara! Min är nu 8 månader och 140, kommer jag få en D-ponny tro? Får hoppas att han spurtar iväg på höjden senare. Mamman är 170, pappan 169.

dsc_9764_75025018.jpg

Hur hög hade du räknat med? :) tycker oxå att alla andras är super stora. Min är oxå lite över 8 månader. Är runt 140 fram men hade växt bak när jag mätte i veckan låg runt 143 och var lite gallig båda bak antar att hon är inne i växt fas, men var iaf högre bak nu än sist jag mätte.

Jag har ingen aning faktiskt, detta är första fölet för mig. Hur stort har ni räknat med? Jag hoppas verkligen att han blir över 165, annars blir jag lite ledsen. Jag hade ju beställt en fölis som ska vara uppåt 170. :D

pappan är till min är väl 165-167 beroende på vart man kollar mamman är 170 om inte lite högre till och med. Så jag hade väl hoppats på över 165 iaf men när man läser om alla andras jätte föl så blir jag lite fundersam. Första fölet för mig med :) Vi får hålla tummarna att de är lite sena i växten och att de andra fölen som är jätte stora blir uppåt 180 :) Runt ett års ålder ska man ju kunna räkna ut på ett ungefär hur stora de blir är ju inte jätte lång tid innan man kan mäta det

Hur gör man när man räknar ut hur stora dom ska bli?
Tycker också att min är mindre än andras.

KL

Idag har vi mätta alla barnen!

Minstingen (har bara en 08:a) som är född 21 april var 149 fram o 151 bak. Växer jämnt o bra.

Hälsn Ann

hur stor är din?

Vid ett års ålder om jag inte minns helt fel (ska kolla upp så jag inte lurar dig) så ska man mäta från armbåge fram till kotan och sedan armbåge ner till marken men ska kolla upp så jag inte är helt ute och cyklar. Sen så står det i böckerna att vid 1½ ska de ha växt 80 el 90% av sin längd så då om man är matte snille räkna ut. Var ett tag sen jag kollade upp de här sakerna men får kolla så jag inte svamlar en massa här nu

Mätte min igår och han är 140 i manken och ca 5 cm högre bak, han blir 8 månader den 6:e.

Både mamma och pappa är 167.

Ja visst, absolut född 09, tack för det! Jag var så inne på att jag precis hade skrivit om hennes ett år äldre helbror i den andra tråden. Han är 171 fram o 174 bak o fyller två den 27 april.... Har lite svårt att släppa tankarna på var det ska sluta:eek: Hoppas han är klar på höjden bak i alla fall!

Hälsn Ann

Tattarmåttet som förr stämde ganska bra (mäta från kota och upp mm) stämmer inte alls idag när vi avlar på längre ben och lättare kropp.

Däremot stämmer det ofta väldigt bra med att de uppnått 90% av sin vuxenhöjd på sin 1 års dag, det är den beräkningen jag hört från alla är den säkraste och på mina båda som är vuxna nu stämde det ganska exakt.

Mätte min lille för några dagar sen!
Mätte slarvigt, och han stod med benen i sär, så det kan hända att han är nån cm högre...

Iaf, 141 cm fram, och han är nu snart 10 månader, så över 155 kan jag nog räkna med iaf :D

Min lilla Magica född 4/5 ca 3,5 mån nu är 130 fram 0ch 133+ bak

Den 26/9 4,5 mån så är hon ca 134 och 137 bak .

Den 4/10 5 mån ca 135 och 137 ,5 bak .

Den 4/11 6 månader ca 140 fram och 141 bak .

Den 1/12 7 mån ca 140 cm fram och 145 bak intagit dragstermodellen ;)

Den 3/1 8 mån ca 143 cm fram och 146,5 bak .

Den 2/2 9 mån Ca 144 cm fram och 148 cm bak

De 2/3 10 mån ca 146 cm fram och 150 cm bak

Mia

Har mätt mina för första gången.

Cajsa 9 månader 143 fram och 146 bak

Mini 11 månader 154 fram och 159 bak.

Jag har en stor och en liten. :)

Mini är alldeles underbar :love: av de bilder jag sett så hon får vara stor . (hade en som var 167 som 1 åring och det kommer hon inte upp i ) Den andra kickan vet jag inte om jag sett .

Mia

Senast ändrad:

Min "lilla flipp" är i dagsläge 150 + i manken och högre bak.
Och är 8 månader.

E. Hip Hop ue. Abdullah xx

Mini är alldeles underbar :love: av de bilder jag sett så hon får vara stor . (hade en som var 167 som 1 åring och det kommer hon inte upp i ) Den andra kickan vet jag inte om jag sett .

Mia

Ja, Minis mamma var ju närmre 1,75 och så stor tror jag inte hon lär bli. Hon är dock rätt så bitig nu om man jämför hur hon var som föl, då var hon hur ädel som helst. Blir spännande att se hur hon ser ut som "färdig".

Här är den andra lilla räkan. Inte riktigt lika bra typ, betydligt sämre överlinje och rör sig inte alls lika bra. Hon är dock ganska högställd och rör sig lätt och med mycket tryck, men hon böjer aldrig frambenen. Hon bedömdes ju av hannoveranernämnden som när de kom till traven sa "eh, ja.... nån trav har hon ju inte..." :D Men det är svårklasshoppare på hennes möderne i flera generationer så kan hon bara böja benen öve hindren så får jag strunta i resten. ;)

Vi får se hur stor hon blir, jag jämför ju hela tiden med Mini och då är hon ju pytteliten. Hon har en del smått på mödernet, så jag hoppas hon inte blir för liten...
ostergarden

Mini och Cajsa som små. En av dem fick fel namn... :angel:

ostergarden

*KL*
Mitt arabsto född 27/4-09 var vid:

7 månader 131 cm fram och 135 cm bak

8 månader 133 cm fram och 135 cm bak

9 månader (drygt, mätt 1/2) 135 cm fram och 138 cm bak.

10 månader (drygt, mätt 3/3) 137 cm fram och 140 cm bak.

//Irja

Liknande trådar

Anläggning Halloj! Det är dags för oss att äntligen efter 18 vintrar utan ridhus att äntligen den 19:e vintern bygga ett! Vi är en rätt lång bit in...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
19 562
Senast: Reville
·
Avel hejsan allihopa☺️ Jag är helt ny inom det här med avel och skulle vilja ha lite hjälp . Jag har ett jätte fint sto på 155 cm i mkh hon...
Svar
5
· Visningar
1 710
Senast: Görel
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 069
Senast: sorbifolia
·
Tjatter Äntligen är det dags för årets hingstpremiering! Det tisslas och tasslas i stallarna, lukten av pälsglans ligger som tunga moln och ett...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
14 728
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?