Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Mamma är 152 och pappa är 150 men farfar och morfar är 156 resp 158 och pappa har bara avkommor som är runt 155. Min grabb var 127/135 vid 8 mån så jag tror att de båda hamnar kring 153-155.
Ja, blir spännande att följa och få se hur höga de blir. Hoppas du har rätt för det skulle passa mig utmärkt. Har en önskan att min inte ska bli mindre än mamman (152) iaf. Jag vet att du fört lite statistik och jag har tilltro till dina antaganden.
Skulle vara kul om du uppdaterar här hur din grabb växer fortsättningsvis. Jag ska göra det. Har tagit för vana att mäta en gång i månaden ungefär.
Det där med haserna ser jag inte så bra men jag tycker hon ser ut att ha väldigt långa kotor på alla fyra benen. Hon är ju född sån så kotorna går väl inte att göra nåt åt men man kanske måste verka på nåt sätt..... är inte kunnig i det här men det var min första tanke...kanske värt att kolla med nån som kan, om det har nån betydelse eller inte med att hon ser ut sån.
Jag har ingen anning om vad som kan göras... kanske sko med en ringsko för att få bättre stöd? Ring och hör med kliniker och deras hovslagare!
Men måste jag välja så tar jag veka kotor varje dag i veckan framför stumma!
Hästar med veka kotor är känsliga mot mjuka/tunga underlag, och hästar med stumma kotor är känsliga för hårt underlag, och hos mig är det iaf mest hårt underlag, och knappt något mjukt/tungt underlag.
Monell & Kimmis87
Okej ja jag har en utbildad hovslagare som verkar henne, känner inte för att sko än då jag är rädd att hovkvalitén blir sämre. Vi har ju lite varierande underlag här, de mesta hänger på årstiden:P Ok jag har hört att långa kotor ska ge mer rörliga hästar, men hållberheten blir sämre:/ Tiden får väl utvisa vad de blir av den lilla raggsockan:P Från det ena till det andra, skulle tro att hon är ca 145 och lite högre bak. Mamman var ca 160 och pappan 168 hoppas hon hamnar någonstanns därimellan, högre än 160 iaf
Långa kotor är inte nödvändigtvis samma sak som veka. Min 09 har långa kotor, men inte veka, inte än iaf, sånt kan ju absolut ändra sig. Men han har mkt bra rörelser, massor med elasticitet!
Ta mkt kort på din tös och kolla hur pass mkt hon går ner i rörelse, går hon inte ner mkt mer än hon gör i stillastående så är det ingen fara, men skulle hon gå ner så att kotorna nästan nuddar marken så skulle jag överväga att hjälpa henne på något sätt. För min erfarenhet är att om de är veka i kotorna nu så kommer det bli sämre när de inte växer längre för då tänjs senorna ut.
När de växer mkt så hinner senorna inte med det lika mkt...
Men jag vill åter påpeka att min erfarenhet är väldigt liten!
Så det finns säkert tusen andra här som kan detta bättre än mig!
Är du säker på det? det går oftast så pass fort att man med ögat inte hinner se det nämligen. Jag har nämligen aldrig varit med om någon häst som inte tynger ner mer i rörelse än när den står still.
Det är väl klart att hon tynger ner lite men det är ju inte i närheten av att ta i backen eller extremt mycket. Vet tyckte hon hade en bra benställning när vi var in för några månader sen..
Jo jag har varit jätte orolig över hennes ben, att hon ska bli som sin mamma som vet tyckte var rakhasig och hade gjort så hon fick gaffelbandsskada på bakbenet, då hon med sina rakahaser också hade veka kotor= ingen bra kombination. Hade troligtvis använt en annan hingst om jag vetat de jag vet idag, BC har ju bara 7 på ben.
Jag hade inte använt en sån häst i avel som fått så stora problem pga sin exteriör, men det visste du väl säkerligen inte när du betäckte henne.
Men o andra sidan kan man korsa de mest korrekta hästarna i världen och så kan det komma ut nåt som ser ut som en åsna liksom, man vet aldrig vad man får, men det är väl det som är tjusningen antar jag!
Hästnyheter Å andra sidan måste de ju kolla starthistoriken om man ska kunna stoppa den här typen av stolpskott, eftersom de inte verkar ha eget förnuft
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.